12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    iMike

[css] Div hulp

hey mensen,

even snel een vraagje over het positioneren van divs.

ik ben even wat aan het proberen en daarbij heb ik 4 divs onder elkaar.

1 header vaste plaats
    1 menu vaste plaats
    1 content vak vaste plaats, lengte div wordt langer naarmate inhoud langer is
    1 footer

de bovenste 3 kom ik nog wel uit, deze zet ik op absolute met een bepaalde topmargin.
    Alleen de footer is nog een probleem, deze moet onder de content komen, maar kan ik niet op absolute zetten
    omdat de content langer kan worden.

Is er iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?

Geblokkeerd
    Anoniem

1x header vaste plaats
    1x menu vaste plaats
    1x content vak vaste plaats, lengte div wordt langer naarmate inhoud langer is
    1x de onderstaande code
    1x footer

[code:1:b6b0b254b7]<div style="clear:both"></div>[/code:1:b6b0b254b7]Op deze manier zorg je dat alles onder je content nooit náást de content-div komt te staan, en daardoor altijd onderaan gegooit wordt.:)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    iMike

Thanks, maar welke position code moet ik de footer dan meegeven?

Geblokkeerd
    Anoniem

Hangt van je ontwerp af:)

Bij de meeste sites die ik maak gebruik ik nooit de “position”-tag. Eigenlijk nooit nodig gehad voor wat
    ik wil bereiken. Ik heb meestal genoeg aan “Float” en een paar “margin” en “padding” tags:)

Bijdrager
    iMike

oohw ok want de header, menu en content div staan op position:absolute

Edit: heb het al aan het werk gekregen met die clear divs, gewoon overal tussengezet en geen position tags meer gebruikt.

Heel erg bedankt in ieder geval voor je hulp.

Bijdrager
    arri

je probleem onstond juist door gebruik van position:absolute.

normaal worden elementen vanzelf naast/onder elkaar geplaats in de ‘flow’ van het document, elementen met position:absolute zitten niet meer in die flow. ze drukken andere elementen dan niet meer naar opzij/onder.

Bijdrager
    chilli dude

heb je speciale reden om position:absolute te gebruiken? Zo niet is het beter om het weg te laten:)

Bijdrager
    Sbojevets

Maar is het niet noodzakelijk dan om position: float, absolute of relative aan te geven dan? Hoe reageren oude IE’s daar op?
    Ik gebruik nu altijd position: float;

Maar dat slikken ook niet alle browsers (iemand een work-around voor in ieder geval IE6?).

Deze footer tip vindt ik al heel geweldig! :D

Bijdrager
    iMike
    ”chilli

heb je speciale reden om position:absolute te gebruiken? Zo niet is het beter om het weg te laten:)

nee hoor het is puur dat ik niet anders weet, ik programmeer niet veel ben nog lerende.

Heb een container div die 100 width en height heeft, daarin een gecentreerde main div, en daar komt dan de header, content en footer in te staan.

ik gebruikte altijd gewoon die absolute position om die dingen onder elkaar te krijgen, puur omdat ik niet anders wist. maar nog nooit echt een footer gebruikt dus kwam nu pas het probleem tegen.

ik weet niet hoe het zit met andere browsers, nog niet getest. (alleen in safari en firefox, en daar is het nice.)

Bijdrager
    iPod Jimmy

[code:1:4d10306f03]html

<div id="head"><p>lalalala</p></div>
    <div id="menu"><p>lalalala</p></div>
    <div id="content"><p>lalalala</p></div>
    <div id="footer"><p>lalalala</p></div>
    [/code:1:4d10306f03]

[code:1:4d10306f03] CSS

#head { width: 600px; }
    #menu { width: 600px; }
    #content { width: 600px; }
    #footer { width: 600px; }

[/code:1:4d10306f03]

Bijdrager
    nipro
    ”dreamlab”

Maar is het niet noodzakelijk dan om position: float, absolute of relative aan te geven dan? Hoe reageren oude IE’s daar op?
    Ik gebruik nu altijd position: float;

Maar dat slikken ook niet alle browsers (iemand een work-around voor in ieder geval IE6?).

Deze footer tip vindt ik al heel geweldig! :D

position: float? Da’s nieuw voor me. float:left en float:right is altijd een stuk effectiever..;)

Bijdrager
    Sbojevets

Ja, bedoel ik eigenlijk ook. Excuse moi!

Scherp hoor.:P

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.