30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Josje Bens

CS5 op een nieuwe 27-inch iMac, werkt dat?

Hallo allemaal,

Ik werk dagelijks met grote (drukwerk)bestanden (gemiddeld 3Gb) in Photoshop CS5. Ook gebruik ik frequent Indesign (CS5). Af en toe gebruik ik Illustrator en After Effects (je raad het al, beiden CS5). Ik wil niet overstappen op de creative cloud serie met maandlicentie.

Mijn huidige mac is nodig aan vervanging toe. Uit onzekerheid en te weinig kennis stel ik de aankoop al een hele tijd uit. Nu moet het er echt van komen (liefs vanavond nog!).

Het liefst koop ik een Imac 27″ Retina met fusion drive. Heb ik iets aan die snelheid als ik CS5 programma’s op ga gebruiken? Doen die het eigenlijk nog wel op de nieuwste macs? En dan: het zinvol er 16 Gb intern geheugen in te laten zetten? Of kan dat achteraf ook nog?

Dank voor het meedenken!

Bijdrager
    Shmoo

27″ iMac kun je zelf nog upgraden, 21″ is gesoldeerd en moet je dus bij aankoop meteen voldoende open.

Of CS5 zal werken weet ik niet, dat kun je hier testen.

http://roaringapps.com

Bijdrager
    jackybe67

CS5 werkt nog op Siërra, dus dat is niet het probleem. Ik zou vanaf het begin 16gb ram installeren. Ben je gelijk klaar.

Bijdrager
    Josje Bens

Dank!

Bijdrager
    SvS

Betere koop is SSD ipv fusion Drive. Dan samen met 16GB heb je een dijk van n machine.

Bijdrager
    McPim

Als je budget onbeperkt is zou ik dat zeker doen ja. €840 extra @SvS als je wel die 1TB wilt houden.. 8-O

Bijdrager
    SvS

Dat is veel. 256 a 512 GB vind ik genoeg.
    Zorg voor degelijke externe backup systeem, waar je afgeronde projecten op bewaart. Deze hoeven toch niet op iMac te blijven staan.

Bijdrager
    Josje Bens

Eens, backuppen blijft nodig. Alleen met veel lopende projecten die allemaal nogal fors zijn is er flinke kans dat ik niet genoeg heb aan 256 / 512!

Bijdrager
    Shmoo

Wat voor ’n machine is er nu eigenlijk in gebruik?

Ik lees, ik werk met grote drukwerkbestanden (3GB) is dat per bestand? Als je zoiets in Photoshop opent dan moet je computer toch meteen beginnen te piepen en zachten. Ik denk dat je dan eerder aan 32GB RAM moet gaan denken wanneer je dat soort bestanden aan het verwerken bent. Waarschijnlijk werk je nu nog op OS X Lion of zoiets maar tegenwoordig gebruikt je Mac al een GB of 8 wanneer je Photoshop en the hole shebang opent.

Bijdrager
    SponZz

Ik weet niet hoe CS5 het op Sierra doet, maar ik werk zelf met Sierra in combinatie met CS6 wat nog wel werkbaar is maar zeker niet zonder problemen.
    Vooral InDesign heeft problemen met het invullen van parameters binnen het programma, heb de problemen op mijn iMac ´n op mijn Macbook Pro dus ligt het waarschijnlijk aan Sierra.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    SvS op 05 januari 2017

Zorg voor degelijke externe backup systeem, waar je afgeronde projecten op bewaart. Deze hoeven toch niet op iMac te blijven staan.

Dan is het geen back-up.

Een back-up is wanneer je een reserve-exemplaar van een bestand hebt — maak je een back-up van een bestand en wis je daarna het origineel, dan heb je geen back-up meer maar maar één exemplaar van je bestand. (Komt bij dat wanneer je Time Machine gebruikt voor je back-up, er kans is dat je dat ene exemplaar uiteindelijk kwijtraakt zonder dat je het doorhebt, wanneer Time Machine oude back-ups weggooit om ruimte te maken voor nieuwe.)

Een betere manier in dit geval is om dingen waar je niet meer aan hoeft te werken, maar die je wel wilt bewaren, op een externe harde schijf of NAS te zetten en die óók te laten back-uppen op een tweede externe schijf/NAS/o.i.d.

Bijdrager
    SvS

Inderdaad, dat bedoelde ik eigenlijk ook.
    Ik had eigenlijk ‘archiveren’ moeten typen. Ik werk ook op de manier van Jakko W.
    Mijn iMac met 512 GB is nog làng niet vol.

Moderator
    Mac Daddy

@Josje Ben: Waarom wil je niet over op CC?

Bijdrager
    SvS

Antwoord zat al in een zin van de topicstarter;
    het vastzitten aan maandlicentie en dat vind ik zeer begrijpelijk. Als ik de keus had gehad tussen maandabonnement en 1 aankoop, had ik ook liever 1 koop gedaan. Ik heb zelf ook vijf jaar met CS 5 gewerkt.

Moderator
    Mac Daddy

Als je een tweedehands licentie van CS6 kan vinden, kan je daar nog even mee vooruit, maar als ik SponZz zijn bericht lees, komen daar ook problemen mee.
    Ik zeg echt niet dat het nu direct moet, maar er komt een tijd dat je wel moet vernieuwen. Dan kan je bij de Adobe blijven of zoeken naar alernatieven, maar zorg ervoor dat je genoeg bij blijft met het gereedschap waarmee je werkt. Stel dat je nu met CS5 blijft werken en echt niet naar CC over wil, dan zou je ondertussen alternatieve software moeten aanleren.

Persoonlijk snap ik de strijd met CC niet zo. Je betaalt een overzichtelijk bedrag per maand en krijg daarvoor iedere keer updates, zolang je betaald. Dat bedrag dat je betaalt kan je makkelijk in je prijs naar de klant berekenen als je ondernemer bent. Mocht je geen ondernemer zijn, dan zou je je leidinggevende moeten lastigvallen dat het een keer tijd wordt om te upgraden. Mocht je het niet professioneel gebruiken, dan wordt het een andere zaak.

Bijdrager
    bartvdv

Ik werk dagelijks met grote (drukwerk)bestanden (gemiddeld 3Gb) in Photoshop CS5…

Persoonlijk snap ik de strijd met CC niet zo.

Ik ook niet. Als je al gaat besparen op 50 euro werkingsmiddelen per maand vraag ik mij af hoe lamentabel het omzetcijfer wel moet zijn. Roken is duurder.

Bijdrager
    SvS

Waar veel mensen niet aan denken, is dat grote (automatische) updates steeds meer vragen van het systeem, waardoor het vervangen van hardware ontomkeerbaar wordt. Ik wil gewoon 6 jaar vlot met een Mac werken zonder dat het na een update alles ineens iets trager aanvoelt. Werken met ‘gereedschap’ van ± 5 jaar oud kan een even mooie drukwerk leveren als waar je middels nieuwste Adobe CC aan gewerkt hebt. Het maandbedrag is inderdaad acceptabel voor een ondernemer, 1x pj is goedkoper trouwens, maar alles bij elkaar loopt het op. Verzekeringen, afschrijving hardware, pensioen, alles. Plus andere hard-/software en abonnement op clouddiensten. Dan kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die even willen letten op de zakelijke lasten en het liever in 1x aankoopt. Je kunt niet kijken in andermans portofeulle en bij voorbaat afgeven op hun ondernemerschap.

Moderator
    Mac Daddy

Hardware en software gaan nu eenmaal hand in hand. Is het ene aan vernieuwing toe, dan zal het andere ook wel een keer moeten worden vennieuwd. Overigens hoef je de updates niet te draaien.
    En uiteraard heb je gelijk dat de jaarlijkse updates er niet voor zorgen dat je drukwerk mooier wordt. Mocht een Photoshop 6 (niet CS6) nog draaien op een heden ten daagse Mac, dan kan je daar ook nog steeds een mooie pdf uit poepen.

Aan de andere kant is het wel zo dat de ontwikkelingen sneller gaan tegenwoordig. Daar waar het voorheen een paar jaar duurde voordat er weer een nieuwe Photoshop was of dat Apple met een nieuwe PowerBook kwam, is dat nu wel ieder jaar.

Maar het is de eeuwige strijd bij ieder creatief beroep waarvoor gereedschap nodig is. Je bent bekend met je huidige gereedschap en maakt daarmee de mooiste dingen, maar er zit ontwikkeling in jezelf en in de creatieve wereld. Nieuwe dingen leren en vernieuwende dingen maken hoort erbij.

Persoonlijk voorbeeld: Ik werk dagelijks met After Effects en was nooit een groot fan van de zogeheten Shape Layers en die zitten er toch al een behoorlijke tijd in. Nu begrijp ik ze iets beter en zie in dat ze een boel werk makkelijker voor mij kunnen maken.

Maar los van alle functies en nieuwe features is er ook snelheidsontwikkeling. Daar waar CS6 een beetje ondersteuning biedt aan 64bit, is dat met CC 4 jaar later uiteraard vele malen sneller. De ondersteuning van GPU gebruik is ook flink verbeterd. En als er iets is wat je creativiteit enorm in de weg kan zitten, dan is het wel trage software of hardware.

Bijdrager
    Shmoo

Ik ook niet. Als je al gaat besparen op 50 euro werkingsmiddelen per maand vraag ik mij af hoe lamentabel het omzetcijfer wel moet zijn. Roken is duurder.

Slap excuus, zeer slap excuus. Iemand iets proberen aan te praten alleen omdat TS waarschijnlijk verantwoord met uitgaven om wilt gaan.

Misschien kan je eens wat meer aandacht richten op je eigen werk, zo goed is dat namelijk niet.

Bijdrager
    Broer T.

Ik werk probleemloos met CS 5.5 op mijn late 2013 iMac met Sierra (21,5″, full specs). Het enige is dat je met Sierra eenmalig een prompt krijgt om een oudere versie van Java te installeren. Daarna draait het vlekkeloos. Ook trouwens op de 2016 MBP. En anders zijn er alternatieven, zoals Affinity Designer en Photo. Ik heb helemaal geen ervaring met Designer, wel een beetje met Photo. Werkt uitstekend, al krijg ik er wel altijd enorme bestanden mee – een raw-bestand van 24 MB kan na ontwikkelen zomaar 180 of 240 MB zijn. Maar dat kan aan mij liggen.

Bijdrager
    bartvdv

@Shmoo

Misschien kan je eens wat meer aandacht richting op je eigen werk, zo goed is dat namelijk niet.

Over welk werk heb je het ? Misschien verwar je mij wel met iemand anders.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Je betaalt een overzichtelijk bedrag per maand en krijg daarvoor iedere keer updates, zolang je betaald.

Zolang je betaalt, inderdaad. En wat als je niet meer wilt betalen?
    Dan kan je niet meer bij je eigen bestanden.

Verder, of je met iedere keer “updates” blij moet zijn is maar de vraag. Als je iets hebt wat goed werkt, dan werkt het.

De meeste Adobe programma’s zijn allang uitontwikkeld, de tijd dat er echt belangrijke updates verschenen (multiple undo’s, werken in lagen) ligt ver achter ons. Alle updates van de laatste jaren zijn voor mij overbodig. Wanneer was de laatste keer dat ik in Photoshop “3D>Create UV overlays” heb gebruikt?
    Of “Analysis>Select Data Points” ? Juist, nog nooit, en het gaat ook niet gebeuren. Allemaal crap die mijn programma’s nodeloos zwaar en ingewikkeld maken.

Maar het is de eeuwige strijd bij ieder creatief beroep waarvoor gereedschap nodig is. Je bent bekend met je huidige gereedschap en maakt daarmee de mooiste dingen, maar er zit ontwikkeling in jezelf en in de creatieve wereld. Nieuwe dingen leren en vernieuwende dingen maken hoort erbij.

Helemaal mee eens, maar de vraag is of je daarvoor bij Adobe CC moet zijn. Zeker al je open wilt staan voor vernieuwingen is het misschien juist beter om je niet voor de rest van je werkzame leven vast te leggen door middel van een duur abonnement. De echte vernieuwingen komen van kleine, gedreven ontwikkelaars en niet van een moloch als Adobe.

Moderator
    Mac Daddy

Zolang je je bestanden lokaal opslaat, kan je er nog steeds bij. Je kan er zelf alleen niks mee doen op een computer die geen licentie heeft. Hoewel ik dat ook niet eens zeker weet.

Je hebt zeker gelijk wat betreft de ontwikkelingen. Een Affinity Designer of Pixelmator maken waarschijnlijk nu grotere stappen dan Photoshop of InDesign. Dan is het hopen dat Adobe dat ziet en er wel in meegaat. Anders zullen zij uiteindelijk toch klanten verliezen. Maar je moet lef hebben om te zeggen. ‘De meest gebruikte creatieve applicatie kan simpeler, sneller en efficienter. Zullen we die applicatie eens helemaal opnieuw opbouwen?’

Lightroom was een hele slimme keuze van ze. Zo kregen de fotografen een gereedschap waar alles in zit voor een fotograaf. Photoshop is helaas het manusje van alles. Een functie als ‘create UV overlays’ is een goed voorbeeld daarvoor. Jij gebruikt het niet, maar kan mij voorstellen dat een 3D modeler bij de nabewerking in Photoshop zo’n functie wel kan gebruiken.

Met de komst van CC 2015 hadden ze de render engine voor Premiere en After Effects ook herzien. Het zou sneller en (bijna) realtime moeten werken. Ik kan je vertellen. Dat was uitermate irritant en gelukkig kan je hem nu weer op de oude manier met RAM Cache gebruiken. Eerst die boel maar eens renderen en dan laten zien, werkt toch wat beter. Daarnaast waren er ook wat audiosync en afspeelproblemen, maar die zijn gelukkig weer opgelost.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Je kan er zelf alleen niks mee doen op een computer die geen licentie heeft

Dat bedoelde ik.

Je hebt zeker gelijk wat betreft de ontwikkelingen. Een Affinity Designer of Pixelmator maken waarschijnlijk nu grotere stappen dan Photoshop of InDesign

Inderdaad, kijk eens naar hoe snel Sketch (nuttige) updates uitbrengt en zich een positie verwerft in de ontwerpwereld. Sowieso is het een superieur programma voor webontwerp/interfacedesign. Veel ontwerpers gebruikten illustrator of photoshop (ik ook), beide ongeschikt. Macromedia Fireworks stierf een stille dood na de overname door Adobe.

Dreamweaver verloor ook lang geleden haar bestaansrecht. Pas nadat de meerderheid van de webdesigners overgestapt was op een betere (en goedkopere) editor werden ze wakker. Pas als “responsive webdesign” de norm is komt Adobe met tools hiervoor. (Edge reflow dacht ik).

Adobe’s oplossing voor versiebeheer Version Cue was ook al een mislukking. De pro’s gebruikten Subversion, Git of Mercurial. Codekit (compiler voor webontwikkelaars) komt van één persoon. Ook met Adobe’s app voor het maken van mockups en wireframes Comp CC hebben ze de boot gemist.

Los van Photoshop,wat ik veel gebruik en Indesign, wat ik af en toe gebruik en waar nog geen alternatief voor is is er voor mij geen reden om vast te houden aan Adobe. Ik gebruik zelf nog CS4 en we hebben hier in huis ook nog CS6 gekocht in de laatste week dat dat nog kon.
    Zodra dat niet meer werkt zal ik op zoek moeten gaan naar een vervanger.

Bijdrager
    bartvdv

Zolang je betaalt, inderdaad. En wat als je niet meer wilt betalen?
    Dan kan je niet meer bij je eigen bestanden.

De bestanden in de cloud zijn nog 90 dagen beschikbaar bij niet-betaling. Tijd genoeg om over te brengen naar een andere locatie. En je hebt nog 30 dagen toegang tot de laatste versie van de software. De meeste CC-pakketten kunnen bestanden converteren naar CS6. En voor Photoshop zie ik al helemaal geen probleem. Welk programma kan nu geen PSD-bestanden of andere bestandsformaten lezen ?

En eigenlijk had je vroeger ook al dat probleem. Bestanden die je bv. nog gemaakt hebt in PageMaker. Hoe ga je daar dan mee om ? Of wat doe je als Apple bij de volgende upgrade van het besturingssysteem CS6 in de soep doet draaien omdat ze enkele functies hebben gewijzigd. Ik heb zelf nog meer dan 1000 CD’s en DVD’s liggen, optische schijven en Syquest-schijven met bestanden die al lang niet meer gelezen kunnen worden behalve door een oude PowerPC die ondertussen al op zolder staat.

En wie geeft je de garantie dat een bedrijf als Affinity blijft bestaan en doorgaat met het ontwikkelen van de eigen software ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je gooit daar twee verschillende zaken op één hoop. Bij oude software kun je de bestanden niet meer gebruiken omdat je de programma’s niet meer kunt draaien op je huidige computer, maar als je nog een oude computer hebt staan (zoals jij, blijkbaar) dan is er totaal niks dat je tegenhoudt wél die bestanden te openen. Bij Adobe CC kun je je bestanden niet meer gebruiken wanneer je niet betaalt voor de software, terwijl die nog perfect zou werken op je huidige computer, als je maar betaalt — dan is er wel een hindernis, namelijk: „Wil ik een maand abonnementsgeld uitgeven om één bestand te kunnen openen dat ik nodig heb?”

Moderator
    Night

Zelfs CS4 werkt (volgens Roaring Apps) nog gewoon onder Sierra. Ook CS6 werkt onder Sierra. Ik voorzie dus geen problemen met CS5.

Bijdrager
    Maikelw

Persoonlijk snap ik de strijd met CC niet zo.

Voor mij (en denk voor heel veel anderen) weegt het principe van het niet meer kunnen openen van je eigen bestanden als je je abonnement opzegt erg zwaar. Kan me ook voorstellen dat sommige mensen af en toe wel 1500 euro kunnen aftikken voor software, maar meer moeite hebben een consistente betaling te regelen. Het feit dat je ergens aan vast zit….

Moderator
    Mac Daddy

Ik vind het juist een voordeel dat ik iedere maand een klein bedrag moet betalen i.p.v. in 1 keer zo’n bedrag.
    En over abonnementen. Heb je ook moeite met het vastzitten aan je mobiele abonnement, internet, Netflix, Spotify, Apple Music, energiecontract, Clouddienst of welk ander abonnement dan ook?
    Daarnaast vraag ik mij ook af waarom je het abonnement zou stoppen? Wellicht als je volledig een andere carriere kiest, maar zijn er creatieve mensen die dat doen?

Wat ik overigens wel nog steeds een heel groot gemis vind, is het aanbod. De fotografen hebben hard gestreden voor de fotografie-bundel, maar anders mag je of een bedrag neerleggen voor 1 applicatie of alles tegelijk. Er is geen middenweg. Ik haal mijn geld er wel uit. Photoshop, Illustrator, Lightroom, After Effects en Premiere gebruik ik allemaal veel en heel af en toe Audition en zelfs nog InDesign. Maar er zullen pure videomakers, grafisch ontwerpers zijn die bepaalde applicaties nooit aanraken. Ik vond het al vreemd toen ze de 3 CS bundels aanboden en Adobe voor jou koos welke applicaties jij nodig zal hebben voor jouw beroepsveld. Waarom laten ze de gebruiker niet kiezen en de prijs hoger wordt door het aantal applicaties?

Bijdrager
    SvS

Ik vond het al vreemd toen ze de 3 CS bundels aanboden en Adobe voor jou koos welke applicaties jij nodig zal hebben voor jouw beroepsveld. Waarom laten ze de gebruiker niet kiezen en de prijs hoger wordt door het aantal applicaties?

Inderdaad. Adobe biedt alles aan voor een vast maandbedrag. Op zich is dat heel leuk, maar ik heb de tijd er niet voor om alles te uitproberen. Voor mij zijn 4 Adobe CC apps voldoende. Niet meer, dat is uit praktijk gebleken.

Heb je ook moeite met het vastzitten aan je mobiele abonnement, internet, Netflix, Spotify, Apple Music, energiecontract, Clouddienst of welk ander abonnement dan ook?

Helemaal niet. Maar zoals eerder gezegd; het loopt zo wel op. Dat. Voor iemand die >5 jaar over 1 versie doet, is eenmalig kopen voordeliger dan voor iemand die jaarlijks de laatste versies wilt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.