9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Melle

CS5 activatie deactivatie

Mag het volgende.

5 gebruikers. 1 licentie adobe CS5. Elke gebruiker heeft die af en toe nodig.

telkens iemand klaar is in CS5 (iedereen heeft deze programma’s mss paar uur per week nodig)
    deactiveert hij/zij en komt de licentie terug vrij

Dus telkens je iets wil doen in CS, start je op, activeer je… doe je je werk en dan deactiveer je.

Ik weet dat dit technisch en praktisch lukt.

Mag dit ook licentiegewijs. Dat je dus gewoon veel activeert en deactiveert.

Iemand hier een mening of ervaring over?

Bijdrager
    Melle

wat je dus doet is > suspend activation > en dan komt de licentie vrij tot er terug iemand even activeert…

Bijdrager
    Frank Visser

Je Licentie mag op 2 plaatsen actief zijn, maar op 1 computer tegelijkertijd gebruikt worden.
    Dat activeren en deactiveren is prima, zijn geen regels voor zover ik weet alleen mag je niet op 2 computer tegelijk werken.

Nou levert dit eigelijk geen problemen op, maar zo zijn de regels.
    Het is volgens mij bedoeld om je hoofdcomputer en je 2e computer te hebben als je die hebt. Zodat je voor 1 persoon niet 2 licenties hoeft aan te schaffen.

Bijdrager
    Melle

Dus de regel is gewoon > maar op 1 computer tegelijkertijd en dus niet 1 licentie gelinkt aan 1 specifieke persoon.

Maar als het is zoals jij je zegt, dan is dat perfect.

Bijdrager
    Melle

2.1.3 Portable or Home Computer Use. Subject to the important restrictions set forth in Section 2.1.4 [having to do with volume licensees], the primary user of the Computer on which the Software is installed … may install a second copy of the Software for his or her exclusive use on either a port­able Computer or a Computer located at his or her home, provided that the Software on the port­able or home Computer is not used at the same time as the Software on the primary Computer.

Als je dit leest, dan lijkt het er wel op dat de licentie ‘exclusive’ voorzien is voor een primary user.

Natuurlijk is in ons geval die primary user dan ons bedrijfje.

Want dat bedrijf heeft de licentie gekocht.

Wat een gedoe eigenlijk, wij willen hier gewoon alles legaal doen. En hebben 1 tot 5% van de tijd een CS programma nodig, niet meer. Hiervoor 5 keer een licentie kopen is gewoon compleet buiten proportie.

Bijdrager
    MouseMighty

Een workflow die gedoemd tot mislukken is of in het gunstige geval de gebruikers (medewerker) helemaal knettergek maakt.

“Wie heeft de licentie nog niet gedeactiveerd? Ik kan er niet in!”

Een uitgebreid antwoord heb ik in je andere topic gezet;)

Bijdrager
    Frank Visser

Durf niet te zeggen of het aan een persoon of bedrijf gekoppeld is.
    Maar aan een persoon lijkt me raar, dan zou als iemand ontslagen is, of weg gaat het bedrijf een nieuwe licentie moeten kopen.

Officieel dus:
    1 Licentie voor 2 computers, Of hierbij de eigenaar mag verschillen weet ik niet. En hij mag maar op 1 werkplek tegelijkertijd gebruikt worden.

Bijdrager
    Muziekfan

Melle, waarschijnlijk kan alleen Adobe zelf je uitsluitsel geven over je vraag.
    Technisch gaat het wel werken, of het legaal is, daar kun je verschillend naar kijken.
    Van belang is, of in de licentie iets staat over op welke en hoeveel computers de software fysiek aanwezig mag zijn.
    Je kunt echter redeneren dat Adobe, door de wijze waarop de activatie werkt, impliciet toestemming geeft om de software op elke computer te installeren.
    In dat geval kan je werkwijze in lijn zijn met de licentie.
    Echter, als in de licentievoorwaarden staat dat de software op maximaal twee computers aanwezig mag zijn, dan is je werkwijze in strijd met de licentie.

Het is overigens wel toegestaan om de software naast op een zakelijke computer, ook te installeren op een thuiscomputer. Het idee is dat de gebruiker overdag op de zaak werkt en ’s avonds thuis kan doorwerken. Het moet hierbij gaan om één persoon.

Technisch is het prima mogelijk om een enkele licentie tevens op een tweede computer op de zaak te activeren. Elke standaard licentie heeft namelijk twee ‘activatieslots’. De tweede computer is dan dus eigenlijk de thuiscomputer. Deze manier van werken is in strijd met de licentie.

Als je het zeker wilt weten, neem contact op met Adobe. Maar de kans is groot dat zelfs Adobe medewerkers het niet exact weten.

Bijdrager
    Melle

@ muziekfan > je brengt waarschijnlijk het juiste verhaal. Maar we gaan het hier – tot er weer wat financiële marge – komt, het maar even doen om deze dubieuze en niet zo heel praktische manier.

Het is alleszins een verhaal dat ik kan verdedigen mocht het ooit tot een probleem met adobe komen.

Bedankt aan iedereen voor het meedenken. Belangrijkste conclusie is vooral > niets is echt duidelijk met het licentie beleid.

Beter was systeem als bij vectorworks geweest. Een dongel per licentie. Of een netwerklicentie, je mag het op oneindig veel computers installeren (binnen 1 bedrijf dan toch) en dan kan er maximaal eentje tegelijk werken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.