12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

CS 2 of 1?

Werk momenteel nog op een iMac 800. CS 1 draait daar vlotjes op. Is een upgrade naar versie 2 aan te raden? En hoe zit het met een MacBook, want dat is een kanshebber als ik een nieuwe aanschaf.

Bijdrager
    Neowave

Ik zou ff wachten op CS3, die komt volgend jaar uit en is Universal. Handig als je in de komende jaren wilt overstappen op een Intel-based Mac. Helemaal als er geen haast bij geboden is.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zou nog even CS1 aanhouden, en dan later als je een MacBook hebt
    CS3 aanschaffen. MacBook is Intel, en daar draait Adobe nog niet echt
    heel erg vlot op. Beetje zonde om dan CS2 aan te schaffen, en een jaar
    later alweer te balen en CS3 willen aanschaffen;)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Geedee

Leuke informatie. Ik wist nl helemaal niks van die toekomstige CS 3.

Bijdrager
    Geedee

Ik lees elders wel dat CS 1 vlot genoeg draait op een intel-mac, zelfs CS 2 (ietsje trager) zou het goed doen. Klopt?

Bijdrager
    505

Ik zou voor jezelf afvragen of je de functie’s van CS2 nodig hebt.

CS3 zou je eigenlijk nodig hebben om op een MacBook native te draaien.

Bijdrager
    Freek.
    ”Geedee”

CS 1 draait daar vlotjes op. Is een upgrade naar versie 2 aan te raden?

Even afgezien van het CS3-argument (wanneer die er precies komt weet niemand maar als je dik een half jaar de tijd hebt…): toen wij op het werk overgingen van (Photoshop) CS1 naar CS2 heb ik in de betreffende werkstations het geheugen van 2GB naar 4GB verhoogd. Vond het niet lekker zat lopen. Betreft PM G5 1.8DP (uit de goeie serie). De interne HD’s zijn knap leeg omdat we ons beeld op een server neerzetten. En we belasten de G5’s nogal met fotowerk.

Groot voordeel van CS2 vind ik de komst van Bridge. Voor het uitzoeken, indelen, classificeren en bewerken van RAW-bestanden meer dan prettig en heel erg nuttig,

Bijdrager
    Petje

Ik zou geen cs2 aanschaffen op intel core mac’s
    Ik zou wachten op de cs3 en kijken of die nieuwe dingen heeft die je nodig hebt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Op zich draaien CS1+2 wel goed op een Intel Mac, maar dat is héél afhankelijk
    van de hoeveelheid ram (je hebt dan écht meer ram nodig), en de grootte van de
    bestanden die je bewerkt.

Voor websites/internetplaatjes zul je er niet veel van merken (tenzij je de stopwatch
    ernaast houdt), maar met drukwerk e.d. zul je merken dat het allemaal wat stroperiger
    gaat, en niet echt produktief is.

CS zal Universal Binary zijn, en op volle kracht op een Intel Mac draaien. Geruchten
    zijn zelfs dat het weer lekker ouderwets knallen geblazen is (zoals met illustrator 7-8,
    omdat ze de hele boel vanaf de grond af opbouwen.

Mvg,
    Joram

p.s.: de hoeveelheid ram is een beetje persoonlijk, maar ook afhankelijk wat je ermee doet.
    We werken hier op 1.6Ghz tot 2x2Ghz G5’s, allen met 1Gb tot 1.5Gb aan ram. We maken
    aardig zware bestanden (verpakkingen), én werken alleen via de server. Met deze hoeveelheid
    ram kunnen we prima werken. Ik had thuis CS op een G5 met 2Gb ram, maar merkte nauwelijks
    snelheidsverschil. Alleen het feit dat alles via de server liep en iets trager reageerde merkte ik.

Bijdrager
    Freek.
    ”Petje”

Ik zou geen cs2 aanschaffen op intel core mac’s
    Ik zou wachten op de cs3 en kijken of die nieuwe dingen heeft die je nodig hebt.

Ik draai het om: uit beroeps- en bedrijfsmatig oogpunt (fotostudio, zware bestanden en intensieve belasting) zou ik geen IntelMac aanschaffen voordat CS3 er is. Voorlopig draait CS1 en CS2 prima tot perfect op resp de G4 en G5 processor. Tegen de tijd dat CS3 er is kijken we weer eens hoe de stand van zaken is. Wellicht is de 2e generatie MacPro dan uit en zijn we van de eerste kinderziekten af.

De vraag van de TS is eigenlijk (verbeter maar als ik er naast zit) of CS2 goed zal draaien op z’n iMac 800MHZ. En hoe het zal werken op een eventueel in de toekomst aan te schaffen MacBook. Mijn suggesties staan hierboven.
    Geedee moet wel even goed inschatten in hoeverre hij haast heeft, wat ie precies hoe gaat gebruiken (zwaar fotowerk met goed kleurmanagement, kleinere plaatjes) of is mobiliteit juist zijn grootste wens voor de toekomst.

Bijdrager
    Geedee
    ”Freek.”

Geedee moet wel even goed inschatten in hoeverre hij haast heeft, wat ie precies hoe gaat gebruiken (zwaar fotowerk met goed kleurmanagement, kleinere plaatjes) of is mobiliteit juist zijn grootste wens voor de toekomst.

Haast heb ik niet. Bovendien gebruik ik ID en PS voor het opmaken van een verenigingsblad (gem. 30 pagina’s). Dus kijk ik idd de kat even uit de boom. Blijft uiteraard ook het budgetair probleem. Als ik alles goed interpreteer kan ik momenteel best bij cs 1 blijven en zie ik later wel. Als trouwens CS 1 niet té traag draait op een MacBook, dan lijkt me dat ik niet noodzakelijk geld hoef uit te geven aan CS 3.
    Bedankt voor de tips allemaal.

Bijdrager
    Freek.

Gelijk heb je. Btw: als je CS1 hebt en je gaat een MacBook kopen dan mag je licentiegewijs dat pakket ook op één andere computer installeren. Dus als je je iMac houdt dan kun je het op beide systemen knallen.
    Hou je centen zo lang mogelijk op zak. Tegen de tijd dat CS3 er is en het blijkt ‘onmisbaar’ voor je kun je nog altijd upgraden :)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.