25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    pruus

Crucial M500 mb 15, early 2012 en TRIM

Een vraag van een amateur aan de kenner(s)
    Ik heb net mijn MB15, early 2012 laten voorzien van een Crucial M500, 480Mb.

Nu lees ik overal over SSD dat TRIM aanzetten goed zou zijn. Ik heb even in het systeem bij SATA gekeken en zie dat TRIM ‘ nee’ weergeeft.

Wellicht is dit al een (paar) keer gevraagd…..

Maar wat is slim/handig voor mijn machine?

dank en groet
    Jan

Bijdrager
    vanadium

Trim aanzetten. Progje om dat te doen kan je hier vinden: http://www.groths.org/

Bijdrager
    pruus

Ik heb het aan gezet, zoals voorgesteld. Dank. Maar wat is nu beter voor het systeem of is het niet nodig?

Bijdrager
    SunKeeper

Apple activeert het niet voor niets standaard niet op andere SSD’s en standaard wel op hun eigen SSD’s.
    Omdat TRIM is geoptimaliseerd voor de Apple SSD’s en dus minder efficiĆ«nt kan werken i.v.m. mogelijk afwijkende firmware op thirdparty SSD’s.

Volgens mij ga je dus echt geen verschil merken.

Bijdrager
    pruus

Dank voor de extra info!

Bijdrager
    BoniMacX

TRIM NIET aanzetten…
    Geen hack gebruiken…
    Ik heb een 1TB crucial M500.

Mensen van Crucial zelf zeggen dat het niet nodig is. Vind het betreffende draadje niet nu.
    google zelf effe op “crucial M500 – trim or not?”

zie dit bv: apple support – Big Issue with TRIM Enabler… I recently bought a Crucial M500 480GB.

Bijdrager
    pruus

@bonimacx, great help en direct in de roos. Dank.

Bijdrager
    pruus

Dan nog een laatste vraag, zou jij ook de laatste firmware erop zetten? Of is versie M02 gewoon goed op de mbp.

Bijdrager
    Mr Macintosh

Firmware Update MU03

Firmware for the M500 (all form factors) is being updated from version MU02 to MU03. The M500 is updateable to this new firmware starting from previous versions using tools provided by Micron.

This update will be mandatory cut-in for new product built in Micron factories, and is an OPTIONAL update for any drive in the field. For end users, it is recommended if the user is experiencing or wishes to prevent an issue related to the following items.

Version MU03 includes the following changes:
    SMART fix to ensure zero at all attributes upon shipment
    SMART counter improvements for better customer data
    Fix for potential Haswell compatibility issue (latest Intel platform)
    Provide system builders with the ability to disable the temperature throttling function (please see updated data sheet)
    Resolved potential problem causing long reboot times on some Apple MacBook systems
    Improved compatibility with latest encryption management software
    Changed polarity of DAS (drive activity signal)
    Improvements in efficiency of background operations for improved lifetime and performance
    Fixed bug in SMART readlog operation (does not affect SMART data)

Ja ik zou dus wel updaten.

Bijdrager
    pruus

Dank voor de uitvoerig uitleg en advies!

Bijdrager
    pruus

Zojuist geĆ¼pdatet, ging prima. Allen dank!

Bijdrager
    BoniMacX

ik werd wel effe ongerust na de MU03 firmware update waarop smart utility een rode vlag toonde.
    Maar niets aan de hand.
    Zie deze pagina op het crucial forum met screenshot onderaan van smart utility.
    http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/Feedback-thread-Firmware-MU03-for-the-Crucial-M500/m-p/142911/highlight/false#M40691

smart utility heeft een update nodig blijkbaar.

Bijdrager
    pruus

dank voor het signaal!

Bijdrager
    applefan222

Waarum gebruik jouw nie gewoon usb sdicks?

Bijdrager
    pruus

omdat ssd veel sneller werkt, jouw machine wordt ahw geupdated. En voelt als nieuw aan. Gemak dus…. geen bucketball meer..

Bijdrager
    BoniMacX

Applefan222 bedoelde te vragen waarom de MU03 upgrade niet van bootable usb te installeren is….

Bijdrager
    SunKeeper
    BoniMacX op 10 februari 2014

smart utility heeft een update nodig blijkbaar.

Klopt, maar over het algemeen werkt SMART niet zoals het bij harddisks werkt. Wat er getoond wordt kun je dus niet altijd 100% op vertrouwen.

SSD’s is een kwestie van backuppen (gaat toch lekker snel) want zodra er een defect optreedt stopt een SSD over het algemeen ineens volledig, i.t.t. een harddisk die er meestal langzamerhand mee stopt.

Bijdrager
    BoniMacX

ah, merci, goed om weten dat smart utility op een SSD eigenlijk weinig tot geen zin heeft.
    Kwestie van een SSD snel backuppen of terugzetten hangt wel af van het soort medium waarop de backup gemaakt wordt.
    Op een usb2 HD zoals ik het gedaan heb is er geen snelheidwinst hoor.
    Externe 1T SSD als backup is me de prijs niet waard.:-)

Bijdrager
    SunKeeper

Oh zo. Ik bedoelde meer Time Machine. Backups van max. 400MB ieder uur gaan dan toch iedere keer binnen een paar minuten.
    Op een harde schijf duurt dat toch wat langer, met name het zoeken in de lokale cache die de wijzigingen bijhoudt op je interne disk. Daar zit vooral de snelheidswinst van een SSD voor Time Machine.

Bijdrager
    BoniMacX

Uurlijkse TM back-ups kunnen toch ook alleen maar echt sneller gaan als het exterm medium ook een SSD is?
    Van interne SSD naar externe HD gaat sowieso trager met een usb2 verbinding dan met een FW800, usb3 of thunderbolt.
    Heb nog geen Mac’s met usb3, dus doe ik het gewoonlijk met FW800 schijf. Interne SSD of HD zoals 12 maanden geleden maakt dan geen verschil.

Bijdrager
    pruus

@bonimacx
    Alles werkt perfect. Voelt als een nieuwe machine aan. Gisteravond heb ik wat oude bestanden opgeschoond en kom iets raars tegen. Namelijk twee verschillende vrije ruimte op de SSD schijf.

Als ik kijk via info in de Finder:

Als ik kijk in Over deze Mac:/uploads/community/0da40f158b025d1a167a7fc8a5400b9240600bbd_0.png

Raar he? Of gewoon…..

Bijdrager
    pruus

Oeps een afbeelding staat er niet:

Over deze Mac:

gr.
    Jan

Bijdrager
    SunKeeper

Dat lijkt een bug te zijn. Er zijn al best vaak topics over geopend, waarschijnlijk zoek ik niet goed, want kan er zo snel geen vinden. Ze zijn er wel.
    Zolang je schijf nog niet vol is zou ik er geen zorgen om maken, is die wel bijna vol krijg je automatisch een melding daarover.

Een clean install schijnt het op te lossen. Ik vraag me alleen af voor hoelang, want als het er nu vanzelf in komt, gebeurt dat na een clean install ook. Geen verstandige optie dus.

Bijdrager
    BoniMacX

Ik had dus een clean install gedaan na mijn bezorgdheid over smart utility. Bij mij ziet het er zo uit:

Overigens merk ik tot hiertoe niet meteen verschil na deze firmware update.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.