14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    EagerB0bNerd

crossplatform text ?

OK mensen
    waarschijnlijk een inkoppertje:

Ik wil een README file maken die op een CD komt
    CD is voor zowel windows als mac.

readme file kan ik maken met de Apple teksteditor.
    die heeft nogal wat mogelijkheden om verschillende formaten/coderingen te gebruiken.

Hoe kan ik het het beste opslaan, zodat ook windows gebruikers de file kunnen openen.

RTF of platte tekst ?
    standaardcodering ? (Westers windows Latin 1 of Westers MAc Roman of misschien Unicode ?)
    of maakt dat allemaal niet uit ?

Ik zou zelf denken: platte tekst met codering westers windows latin 1 en extensie .txt
    maar kan het niet controleren omdat ik hier (helaas :wink: ) geen wintel heb.

Bijdrager
    roelboekel.nl

Er zijn nog al wat optie, maar ik weet bijna zeker dat deze werken:

.pdf
    .txt (ongeacht codering)
    .doc (moeten ze wel word hebben)
    .rtf (ongeacht codering)

Roel

Bijdrager
    dada1958
    ”roelboekel.nl”

Er zijn nog al wat optie, maar ik weet bijna zeker dat deze werken:

.pdf
    .txt (ongeacht codering)
    .doc (moeten ze wel word hebben)
    .rtf (ongeacht codering)

Roel

Voor PDF moeten ze (pre Mac OS X en nog een handjevol andere platforms) de Adobe Reader hebben, ik zou gewoon een .txt gebruiken, wel zo safe…

Bijdrager
    Deskman

Html is ook nog een optie. Gewoon een webpagina maken< kun je er ook nog logo en plaatjes in kwijt en links naar eventueel andere dingen op de CD.

Bijdrager
    dada1958
    ”Deskman”

Html is ook nog een optie. Gewoon een webpagina maken< kun je er ook nog logo en plaatjes in kwijt en links naar eventueel andere dingen op de CD.

Wilde net m’n berichtje wijzigen, met html heb je idd wat meer armslag.

Bijdrager
    Oupro

Wanneer ik bestanden uitwissel met mensen op school is dat meestal in rtf formaat of pdf formaat. Als het niet gewijzigd hoeft te worden geef ik de voorkeur aan pdf. Als het nog wel veranderd moet kunnen worden kies ik voor rtf formaat, omdat ik geen zin heb om energie te steken in andere formaten.

De txt formaten zullen overigens ook goed werken op de pc neem ik aan.

Bijdrager
    bruno

Readme.txt is het gebruikelijkst op de windels. En dan gewoon als platte tekst geen rich text format, Komt denk ik door de hack/crackers van vroeger… (en de DOS tijd!)

Als ik mag kiezen zou ik voor HTML gaan (Alias gelijk op cd de rest “verstopt” in de structuur)

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Deskman”

”dada1958″

Wilde net m’n berichtje wijzigen, met html heb je idd wat meer armslag.

”bruno”

Als ik mag kiezen zou ik voor HTML gaan (Alias gelijk op cd de rest “verstopt” in de structuur)

Haha, ik hoor het wel weet, ik loop weer hopeloos achter. HTML is blijkbaar the way to go, maar aangezien ik niet echt weet wat dat is, en hoe ik dat zou moeten aanpakken, en het inmiddels al weer half drie is, ik er niet veel tijd meer aan wil besteden, en verder vandaag nog niet veel nuttigs heb gedaan behalve mijn haar laten knippen, anderhalve liter hele goede olijfolie gehaald, een mooie fiets gekocht, cappucino’s gedronken en gelunched met focaccia, gegrilde paprika, parmaham en gorgonzola denk ik dat ik het mezelf niet te moeilijk ga maken, en me aan het advies hou om gewoon platte tekst erop te zetten, met extensie .txt.

en bedankt maar weer mannen. :D

Bijdrager
    Sad

Ik gebruik altijd RTF. (Géén RTFD trouwens!)

Bij .txt heb je weer allerlei coderingen zooi en als je pech hebt wordt je hele file één lange regel op een windows bak.

HTML kan ook, dan kan men de eigen browser gebruiken.

Bijdrager
    Deskman
    ”colpolyp”

Bij .txt heb je weer allerlei coderingen zooi en als je pech hebt wordt je hele file één lange regel op een windows bak.

Wat is RTFD? Ik ken wel RTFM…

Bob heeft er weer een zware dobber aan gehad als ik dat zo lees, met parmaham enzo…

Bijdrager
    dada1958
    ”Deskman”
    ”colpolyp”

Wat is RTFD? Ik ken wel RTFM…

Bob heeft er weer een zware dobber aan gehad als ik dat zo lees, met parmaham enzo…

Een TextEditor document met graphic(s)…

Bijdrager
    bruno

En om andere misverstanden uit de weg te ruimen:
    “RTFM” staat voor:
    Read The “Fine” Manual.

Bijdrager
    Deskman
    ”bruno”

En om andere misverstanden uit de weg te ruimen:
    “RTFM” staat voor:
    Read The “Fine” Manual.

Maakt me geen fuk uit als je ‘m maar leest.

[size=9:8a02b3e412]nounounounounou deskman, wel een beetje op je taalgebruik letten…[/size:8a02b3e412]

Bijdrager
    3sje

Als je snel HTML tekst wil maken, zonder veel tralala:
    [code:1:1c4d08a73b]<html><body>
    Dit is mijn read-me-file… blabla
    </body></html>[/code:1:1c4d08a73b]
    en ey, het werkt dan al:D

Zou eens snel zien hoe je dan gewoon een tekstje zet in HTML (met of zonder CSS) is zeker niet moeilijke. In HTML zelf kan je al even met font-container spelen;-) Simpel als wat! En idd, het leert heel vlot en Plain Text is zeker ook een optie als je geen opmaak wilt hebben.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.