7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    kobekes

crossgrade versies van Adobe en Quark

Ik heb een nieuwe job gevonden als DTP’er bij een kleine KMO, wich is nice.

Mijn voorganger werkte echter op een PC. Tijdens mijn sollicitatie heb ik er (uiteraard) voor gepleit dat er een Mac zou worden aangeschaft. Wederom met succes.

Alle software die ze nu bezitten is officieel aangekocht, maar voor Windows natuurlijk.

Heeft er iemand ervaring met een crossgrade van QuarkXpress, Photoshop CS, Illustrator CS en InDesign? Professioneel gerief van PC naar Mac dus.

Op de amerikaanse site van Quark vind ik bv. wel zo een cross-grade, maar op de europese niet…

En als er dan toch nieuwe software moet gekocht worden, lukt dat dan met Upgrades of moeten het ineens volledige versies zijn (ik denk niet dat ze gaan lachen met een extra kost van VAT Incl. 1934.79,- € voor een Quark “omdat hij per sé op een mac wil werken”).

Kobe.

Bijdrager
    iMac-Boy

Ik denk dat het volledige versies moeten worden. Maar nu wil ik jou eigenlijk vragen waarom je nog wil investeren in Quarck, met het adobe CS pakket heb en kan je toch alles. Veel bedrijven doen Quarck niet meer upgraden en zijn over gestapt op InDesign. Ik werk in een drukkerij en we krijgen steeds veel meer aangeleversd in InDesign. Adobe komt nu met de CS versie 2 uit dus er zullen ook wel weer aanbiedingen cq akties aankomen.
    Wij zijn vorig jaar naar PowerMacs overgestapt en die hadden OSX wij werkten toen nog met Pagemaker maar dat draait niet onder OSX en een nieuwe versie van pagemaker zou er niet komen omdat Adobe InDesign had. Wij hebben een oudere versie van quarck gekocht en die op een OS9 machine waar ook nog Pagemaker op staat een eps van het quarckbestand en importeren die dan in InDesign. Je kunt een Quarck bestand ook openen in InDesign maar als er veel tekst of een complexe opmaak in het document zit is het openen in InDesign niet zonder gevaar ivm verloop van tekst, interlinie en afbreken.
    Als jullie niet veel aangeleverd krijgen en zelf veel zetwerk doen waarom dan nog quarck, de programma’s InDesign, illustrator en photoshop zijn van dezelfde fabrikant en werken dus naadloos met elkaar. Dan hoeft jouw baas niet een hele dure quarck te kopen.

Bijdrager
    kobekes

iMac-boy,

er zijn in dat bedrijf jaren lang ontwerpen gemaakt (voor verpakkingen) in QuarkXpress. Die gigantische database gaan omzetten naar InDesign is een serieus werkje.
    InDesign wordt er al wel gebruikt voor de aanmaak van advertenties en catalogi.

Maar de vraag blijft dus: Als je veel geld hebt betaald voor software op een PC, is er dan een mogelijkheid om die licenties te gebruiken op een Mac?
    Je hebt toch al auteursrecht betaald? Kan je de originele CD’s terugsturen en voor een simpele administratiekost nieuwe verkrijgen?

Kobe.

Bijdrager
    Deskman

Voor zover ik weet zijn bij XPress crossgrades gewoon mogelijk, maar je zult toch moeten dokken om van de oude PC-versie naar de nieuwe XPress 6.5 over te stappen.

Adobe CS zullen jullie toch wel (nodig) hebben vanwege Illustrator en Photoshop en wellicht Acrobat.

Blijft natuurlijk dat het een centenkwestie is. Let wel goed op hoe oud de verpakkingen zijn. Oudere bestanden willen nog wel eens ‘veranderen’ als je ze opent in XPress 5 of 6. De overstap zal je hoe dan ook flink wat tijd kosten als je het archief moet doorspitten. Het is wellicht verstandig om de PC nog even in de buurt te laten staan voor noodgevallen.

Bijdrager
    WOZ

Ik meende dat Q. nu een aanbieding had, als je al een xpress versie had (3, 4, of 5) kon je extra voordelig een update naar 6.5 kopen. Maar op die kl*te site kan ik (zelfs na 10 stappen) niet zien wat dat dan kost. Grrr. Ik las het op http://www.quarkvsindesign.com. De site van Quark zelf moet je eerst registreren?

Die verpakkingen zijn toch zeker in illustrator gemaakt en geplaatst in Xpress? Dat zou een overstap gemakkelijker maken.

Bijdrager
    walterb

als je je registratienummer invoert bij de quark-site krijg je een link naar de upgrade-prijzen. Het is inderdaad lastig, maar het kan dus wel.
    Onze quark 4 naar 6 kost 509 euro, maar dat hebben we niet gedaan. Indesign is tuurlijk beter, maar als je honderden quark bestanden hebt, ga je die echt niet allemaal omzetten, waarom zou je dat doen; het originele bestand is verder toch goed? De nieuwe kan je maken in ID.

Bijdrager
    kobekes

Heb net een mailtje teruggekregen van Quark Support:

We received your e-mail this morning and thank you for it.
    Of course you can change your Window’s 6.10 in a MAC Version OSX. The price is the following :

1 x Crossgrade QuarkXpress Passport from Version 6.10 WIN into 6.50 MAC OSX € 160.00 net.

If you want to order it, you can give us your serial number.

If you have any other questions, contact us.

Best greetings

Nicole Hostettler
    Customer Service DE
    QUARK MEDIA HOUSE SARL
    Rue Saint-Nicolas 7
    2000 Neuchâtel
    Switzerland
    Tel. 00800 1787 8275
    Fax. ++41 32 720 15 65
    custserviceDE@quark.com

en op het Adobe forum vond ik enkele reacties als deze (maar geen prijsincicatie):

Request a “cross-grade” at a nominal cost, which involves a letter of destruction of the PC software. Call Adobe customer service and follow the instructions of the Customer Service Representative carefully.

Licht aan het einde van de PC-tunnel!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.