7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    sanne

Croppen in verhouding (Photoshop)

In Photoshop 7 kun je het Crop-tool gebruiken.
    Bovenin de knoppenbalk kun je aangeven naar welk formaat er gecropt moet worden.
    Ik kan mij herinneren van een vorige versie dat ik ook een verhouding kon aangeven, bijvoorbeel 16:9 of 4:3. Het lijkt wel of ik dat nu niet meer kan: ik kan alleen pixels aangeven.

Iemand een idee?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

nee, je moet inderdaad px of cm invullen.
    Maar je kunt het gewoon negeren. Als je bijv verhouding 3×4 wilt, vul je gewoon “width” 4 cm in en “heigth” 3 cm. Het vakje “resolution” laat je leeg.
    Als je nu cropt, zul je zien dat het aantal pixels niet verandert (dus niet geresampled wordt)

Bijdrager
    tiny

Ik denk dat je in de war bent met de Marquee Tool. Daar kan je wel een ratio ingeven in de Options Bar. Als je een selectie hebt in de ratio die je wilt, ben je er bijna: je hoeft dan alleen nog maar te kiezen Image > Crop om te croppen met de selectie als basis (alles wat buiten de ‘lopende mieren’ valt, wordt weggesneden).

Een andere mogelijkheid is om de shift-toets ingedrukt te houden terwijl je de handles van de crop van grootte veranderd. Hij behoudt dan de verhouding tussen breedte en hoogte van het oorspronkelijke kader dat je met de Crop Tool maakte.

De eerste methode is verreweg de makkelijkste…

Bijdrager
    sanne

Ik heb inmiddels de oplossing, en omdat het zo simpel is, heb ik er helemaal overheen.

Je kunt wel degelijk bij het crop-tool een verhouding aangeven!

De clou is dat je het vakje met de resolutie leeg laat, en dat is precies wat EagerBobNerd bedoelt. Je geeft dan in de vakjes width en heigth de verhouding aan (bijvoorbeeld 1,62 en 1, of 4 en 3, of 16 en 9). Je ziet dan achter deze getallen wel cm of px verschijnen, maar dat is niet erg.

Maak een selectie en pas deze aan met de handels naar je eigen zin.

Als je de selectie nu cropt, dan blijft de oorspronkelijke resolutie van het bestand behouden: er wordt geen rescaling of resampling gedaan, precies wat EagerBobNerd zegt. En dat komt dus op hetzelfde neer als in verhouding croppen!

Bijdrager
    sanne

Ik ben weer even helemaal gelukkig … :cry: <van geluk>

Bijdrager
    tiny

Hey, leuk:)

Ik kende dit nog niet. Eerder snapte ik het niet goed en zag ik het verkeerd. Leuke extra info. Tnx :)

Bijdrager
    was frans

als extra optie zou je ook met het selectie gereedschap (stijl vaste verhouding) een kader kunnen tekenen.

vervolgens > afbeelding > uitsnijden
    de resolutie blijft dan ook behouden:D

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.