6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Moderator
    Poezenbeest

Creative Zen Nano als voice-recorder

Lang getwijfeld of ik het niet onder Gadgets zou vragen, maar de kans lijkt me hier (iPods en iTunes) groter dat ik antwoord krijg.

Ik ben voor mijn vriendin (een windoos-gebruikster) op zoek naar een goeie en vooral betaalbare voicerecorder om vergaderingen (van twee tot drie uur) intergraal op te nemen voor notulen.

Nou heb ik mijn oog laten vallen op de Creative Zen Nano (512MB) om dit te doen. Ik ga er bij voorbaat vanuit dat de geluidskwaliteit niet best is, als het maar genoeg is. De prijs van rond de vier tientjes vind ik acceptabel.

De vraag is alleen of deze creative zulke lange opnames ondersteund… ik weet van telefoons met spraakrecorders dat die maar opnames tot vijf minuten aankunnen en alvorens ik ga kopen, wil ik wel weten of die creative dus lange opnames aankan.

Iemand ervaringen? want uit de specificaties van Creative haal ik het niet…. (of andere suggesties onder de €50)

TA Zerk

PS suggesties voor andere zaken moeten PC-compatible zijn en bovendien zonder dat de laptop mee moet.

Bijdrager
    KarelWillem

Gepikt van een review:

De voicerecorder is matig. De kwaliteit staat vast ingesteld op 32kbps en 8kHz. Je kunt daardoor maar liefst 72 uur opnemen, maar ik had veel liever een kortere opnameduur gehad bij een betere kwaliteit. Grootste probleem vind ik dat er bij zachte opnames een hinderlijk storend geluid zit op de achtergrond. Een soort gestommel zoals bij de uitloopgroef van een grammofoonplaat. Dat geluid herhaalt zich elke seconde (heeft dat iets te maken met het LCD-display?). Na 10 minuten komt daar 2x per minuut nog een pieptoontje bij. Volgens Creative had ik een slecht exemplaar, dus ik heb het omgeruild. Het 2e exemplaar had hetzelfde euvel, maar wel iets minder storend. Maar bij dat exemplaar bleek de start/stop-knop te haperen. Ik heb nu inmiddels het 3e exemplaar. Daarbij voelt de start/stop-knop ook niet helemaal lekker aan, maar het bijgeluid in de voicerecorder is zachter dan bij de vorige 2 exemplaren, dus ik hou deze maar. (een paar dagen in bezit)

Bijdrager
    t.leffers

Houd er wel rekening mee dat de microfoons die die in die mp3spelers bouwen niet van hele beste kwaliteit zijn. Vooral als je gesprekken van meerdere mensen tegelijkerttijd moet opnemen, lijkt me het bereik van de microfoon erg belangrijk.
    Misschien is een tweedehands minidiscrecorder met losse microfoon een betere optie.

Bijdrager
    KarelWillem

En als je de review van hierboven even had gelezen, dan had je gezien dat er met 32 kbps wordt opgenomen. Dus dan kan je flink wat kwijt op dat kaartje.

Overigens kan je ook lezen dat de kwaliteit behoorlijk matig is. Maar wat wil je voor 40 euro?

edit:
    Hé, zo staat er een reactie en zo is ‘ie weg. :wink:

Bijdrager
    JDVM

Naar mijn mening was dat ding best goed. Tsja, dat ie een leraar voor in de klas niet kon opnemen vond ik niet zo raar.
    Dat gepiep waar Karel het over heeft had ik geen last van.

Je kunt natuurlijk ook de line-out van een betere microfoon erop aan sluiten, dan is de kwaliteit waarschijnlijk al heel wat hoger.

Bijdrager
    Nikita

Haha, ja ik was wat traag met de reactie plaatsen, dus ik heb ‘m weer weggehaald nadat ik jouw post had gelezen :wink:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.