20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    hankie

Crashes bij eigenschappen .jpg-files

Vreemde titel? Tja, kon het niet korter duiden. Ik heb in de Finder een hinderlijk probleem ,dat ik niet 1, 2, 3 kan oplossen. Gelukkig zijn er Macceteers te over hier, die er vast wel raad mee weten. Sinds een tijdje (wist ik maar sinds welk moment/event) herstart mijn Finder als ik op de eigenschappen van een file met de extensie .jpg klik. Ik laat de muis verticaal over ‘Open’ en ‘Open met’ glijden en dan ineens PATS….weg eigenschappen en Finder. Bij andere extensies (zoals .mp3 etc) heb ik geen problemen. .jpg heeft overigens als standaard te opnenen programma ‘Voorvertoning’.

Na een tijdje herstart de Finder zich dan op de zelfde wijze als bij Forceer Stop.
    Kan iemand me vertellen hoe ik deze bug kan fixen?? Of moet ik hem hogerop melden???

Groetso

Hankie

Bijdrager
    Jan-Willem

hebbie al 10.2.4????

Bijdrager
    hankie

Ja Jan Willem, die heb ik. Ik weet het absoluut niet zeker hoor, maarruhhh, misschien heb ik dit probleem ook wel sinds de installatie van 10.2.4!!!

Iemand suggesties waarom de Finder reset bij files met extensie .jpg als de muis boven Open Met staat?

Groet

Hankie

Bijdrager
    nankovic

ik had het ook net?!

Maar bij herhaling doet ie het niet; vreemd. Zal wel met 10.2.4. te maken hebben.

Bijdrager
    hankie

Nou ik kan herhalen wat ik wil, maar het probleem blijft bestaan. Zijn er misschien nog meer 10.2.4-gedupeerden met dit probleem? Ik heb even gecheckt of de melding ook in de wastlijst voorkomt, die genoemd wordt bij ‘Artikelen’, maar dat is niet het geval.

Iemand al een suggestie om het op te lossen???

Groet

Hankie

Bijdrager
    michelvdb

Ik heb het enige tijd geprobeerd. Het lukt mij echt niet Finder te doen crashen op de hogervermelde manier.
    Ligt de oorzaak bij 10.2.4? Ik twijfel erg.
    Vreemd gedrag doet zich meestal voor wanneer ‘slecht’ geschreven freeware en shareware ‘speeltjes’ gaan dwarsliggen.
    Zet de com.apple.finder.plist in ~/Bibliotheek/Preferences tijdelijk in de Prullenmand en probeer of de dezelfde fout terugkomt.
    Heb je de Volumebevoegdheden voor en na de update hersteld? Die goede gewoonte moet je je eigen maken. Ik heb het tot wekelijkse routine verheven.

Bijdrager
    hankie

Michel,

Ik heb je tip opgevolgd, maar het ziet er steeds ernstiger uit. Ten eerste ia het probleem niet verholpen en ten tweede crasht de Finder nu ook bij gewoon bladeren. Ik kreeg bovendien de tijdelijk weggegooide file niet meer teruggeplaatst. Help me!

Bijdrager
    michelvdb

com.apple.FCacheUserDomain
    com.apple.LaunchServices.UserCache.csstore

in ~/Bibliotheek/Caches in de Prullenmand zetten, uitloggen en opnieuw inloggen?

Bijdrager
    hankie

Helaas Michel, dit bood ook geen soulaas. Kort geleden heb ik wel de applicatie Window Licker geĆÆnstalleerd. Ik heb die weer verwijderd, maar het zou kunnen dat er toch dingen in Unix daardoor niet goed meer staan.

Via versiontracker zag ik wat die applicatie voor opdracht geeft:

I have a G3 300mhz w/128 megs of RAM and I find that my system thrashed less after I did the following: (Thanks ChrisG) sudo pico /library/preferences/com.apple.windowserver.plist (you’ll need to enter your admin password in order to proceed) Move the cursor down below the first <dict>’ tag, and paste the following text in: <key>’BackingCompression</key>’ <dict>’ <key>’compressionScanTime</key>’ <real>’5.000000000000000e 00</real>’ <key>’minCompressableSize</key>’ <integer>’8193</integer>’ <key>’minCompressionRatio</key>” <real>’1.100000023841858e 00</real>’ </dict>’ Then hit Control-X to exit pico (hit the Y key to save the changes when prompted), and then log out and back in again. That’s the “do-it-yourself” version. I lifted the technique from a review of a program that did the same thing as this one.

Misschien dat jij nu kunt zien wat ik eventueel kan herstellen en of het er uberhaupt iets mee te maken heeft

Bijdrager
    michelvdb

Start /Programma’s/Hulpprogramma’s/Netinfo-beheer
    Ga in het menu Beveiliging naar controler identiteit en voer je wachtwoord in
    Ga terug naar hetzelfde menu Beveiliging en klik Activeer rootgebruiker
    Wanneer dit nog niet eerder deed moet je een rootwachtwoord (een ander dan je beheerderswachtwoord) maken dat je nooit mag kwijtspelen. Berg het ergens veilig op.
    Log uit
    Log in door root in het venster te typen gevolgd door het rootwachtwoord
    Ga naar /Bibliotheek/Preferences en gooi die com.apple.windowserver.plist in de Prullenmand
    Log uit en log opnieuw in als root
    Wanneer alles OK is kan je de Prullenmand van root legen
    Log uit
    Log in met je gewone gebruikersaccount
    Start opnieuw /Programma’s/Hulpprogramma’s/Netinfo-beheer en schakel de rootgebruiker uit via het menu Beveiliging.

Bijdrager
    svenson

hankie,
    Misschien helpt het om com.apple.windowserver.plist te verwijderen uit de prefs map in /Library/
    In ~/Library/Preferences/Byhost/ staat er nog een. En als je toch bezig bent kun je misschien ook com.apple.systemuiserver.plist weggooien.

Ps. die window buffer compressie hack staat standaard aan sinds 10.2, dus de kans bestaat dat dat programmaatje waar je het over hebt de aanstichter is van het probleem.

:)

Bijdrager
    hankie

vraagje: ik neem aan dat die bestanden alleen in de ~library van mijn eigen account staan?

worden die files automatisch weer teruggezet na in- en uitloggen of moet ik zelf handmatig nog files terugkopieƫren?

Hankie

Bijdrager
    Jan-Willem

hij maakt zelf de nieuwe prefs aan.

Bijdrager
    svenson

Die files worden vanzelf weer aangemaakt
    com.apple.windowserver.plist staat in de hoofd library, je hebt root rechten nodig om hem te verwijderen. Michel heeft al aangegeven hoe dat moet.

Bijdrager
    hankie

allebei verwidjered, maar nee hoor, bug blijft bestaan….. :sealed:

Bijdrager
    svenson

Dan zou ik van de CD opstarten en in disk first aid (of hoe dat ook heten mag) disk en privileges repair uitvoeren, als je dat nog niet gedaan had.

verifieren zou ik achterwege laten, dan zit je twee keer te wachten.

Bijdrager
    hankie

Bedankt voor de tip….maar dat had ik inderdaad al gedaan. Nee het blijft een vreemd verhaal en met name bij Openen met gaat het in de finder helemaal mis. Misschien moet ik maar gewoon wachte op 10.2.5. Op zich kan ik gewoon nog werken. Er is verder niets aan de hand, maar het is hinderlijk als zaken niet meer werken, ook al gebruik je ze niet. Overigens stottert mijn muis ook een beetje, maar dat is dan ook alles.

Hankie

Bijdrager
    michelvdb

Je kan ook 10.2 herinstalleren met Optie Archiveer en Installeer. En nadien de 10.2.4Combo Update draaien.

Bijdrager
    hankie

Zit nix anders op. Ik heb vandaag thuis mijn virusscanner de harde schijf laten checken (je weet maar nooit), maar als dat ook niks oplevert, dan is het herinstalleren geblazen.

Anoniem

er is een ‘draadje’ over een soortgelijk probleem bij discussions.info.apple:
    http://discussions.info.apple.com/WebX?128@228.iOVHazxLhLl.38@.3bbf1ebf

misschien nuttig om te volgen, ook al zit daar nog geen oplossing bij…

Henk

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.