21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    crazy ivan

CRASH OS X.2

Na het lezen van diverse berichten op dit forum en verschillende gesprekken met vrienden heb ik uiteindelijk OS X.2 geinstalleerd. OS X.1 stond reeds op mijn schijf en draaide als een tierelier. Erg goed dus. Ik heb niet de luxe van meerdere apples of schijven en was niet zo gis om meerdere partities aan te maken toen ik X.1 installeerde. Dus ik had geen andere keus dan de bestaande en ingebruik zijn de versie van OS X.1 te updgraden. (Alle progs. staan nog geinstalleerd) Na een vrij trage maar foutloze installatie hertstart. Van af dat moment diverse kleine problemen. Photoshop werkt niet meer en MS Word heeft geen schijftoegang meer. Vervolgens wil ik die meegeleverde disk utils draaien. Dit gegaan, een twintigtal foutjes ontdekt en deze zijn hersteld. Vervolgens wil ik opstarten maar nu kom ik niet verder dan het grijs-witte opstartscherm met dat appletje er in. Op een gegeven momnet kap ‘ie er gewoon mee. Links boven in heb ik dan een zwart vlakje met een paar cijfertjes en lettertjes. Lijkt wel of de UNIX console er door heen komt. Dikke stress want ik heb die computer nodig, en as usual er mogen een aantal dingen niet verloren gaan.

Crazy Ivan

Bijdrager
    crazy ivan

Wat blijkt? Ik kan wel bij de console van UNIX binnen mijn computer. Is er iets dat ik weg kan halen zodat ik OS X.1 weer kan installeren? Of kan ik misschien zoals bij OS 9.x zonder extenties op starten?

GreetZ

Crazy Ivan

Bijdrager
    michelvdb

Stop de Jaguar installatie CD1 in je Mac
    Start op met C ingedrukt
    Klik menu Installer
    Ga naar DiskUtility (Schijfhulpprogramma)
    Ga naar tab FirstAid (SchijfEHBO)
    Klik Repair Volume Privileges (Herstel volumebevoegdheden)

Bijdrager
    crazy ivan
    ”michelvdb”

Stop de Jaguar installatie CD1 in je Mac
    Start op met C ingedrukt
    Klik menu Installer
    Ga naar DiskUtility (Schijfhulpprogramma)
    Ga naar tab FirstAid (SchijfEHBO)
    Klik Repair Volume Privileges (Herstel volumebevoegdheden)

Thanx Heb ik gedaan, “Disk Privileges have been repaired” Geen meldingen verder. Na reboot zelfde probleem. De UNIX-prompt waar ik dan in kom (door het apple opstart scherm heen) :

sh-2.05a#

Opnieuw installeren werkt niet: krijg een error omdat er geen temp installatie bestand aangemaakt kan worden.

Crazy Ivan

Bijdrager
    Pier

start is met appel-v ingedrukt op, misschien dat je dan kan zien waar hij op blijft hangen.

Overigens met shift ingedrukt opstarten kan je min of meer vergelijken met extensies uit. Maar denk niet dat daar het probleem zit.

Bijdrager
    crazy ivan

Pier, en anderen:

Na het opstarten met appeltje-v:

Ik zie de UNIX-console

Een hele hoop mededelingen, ergens in het begin:

Coudn’t alloc class “NVDANVIOHal”

en dan later tegen het einde van de grote hoeveelheid info:

IOSCSI PeripheralDeviceNub: family specific matching fails

dit geeft íe twee keer

dan nog een regel met iets over een keyboard

dan de prompt

sh-2.05a#

Via de UNIX-ding heb ik kunnen achter halen dat alle info op de disk nog aanwezig is. En verder wat raar is, direct na de installatie is íe een keer goed doorgestart.

Crazy Ivan

Bijdrager
    Pier

Zegt mij niet zoveel, maar misschien iemand anders wel.

Ik heb overigens vorige week het zelfde euvel gehad bedacht ik me net. Dat hij alleen maar tot het grijze appeltje opstartte en daarna niks meer (kwam dan wel niet door een nieuw systeem installeren, maar vertel het je toch maar). Permissisies gerepareerd, nog niks. Heb m’n ‘dooie’ mac toen via firewire aan een andere mac gehangen en met ‘t’ ingedrukt opgestart. Dan verschijnt hij als harde schijf op je buroblad en kan je eventueel een back-up maken. Daarna diskwarrior er op los gelaten en sindsdien werkt hij weer perfect. Misschien voor jou ook de oplossing?

Bijdrager
    crazy ivan

Ga ik maar es proberen

Thanx!

Bijdrager
    crazy ivan
    ”Pier”

Zegt mij niet zoveel, maar misschien iemand anders wel.

Ik heb overigens vorige week het zelfde euvel gehad bedacht ik me net. Dat hij alleen maar tot het grijze appeltje opstartte en daarna niks meer (kwam dan wel niet door een nieuw systeem installeren, maar vertel het je toch maar). Permissisies gerepareerd, nog niks. Heb m’n ‘dooie’ mac toen via firewire aan een andere mac gehangen en met ‘t’ ingedrukt opgestart. Dan verschijnt hij als harde schijf op je buroblad en kan je eventueel een back-up maken. Daarna diskwarrior er op los gelaten en sindsdien werkt hij weer perfect. Misschien voor jou ook de oplossing?

Pier,

Ik neem aan dat je de ‘wel werkende’ mac met de T op start. In welke stat/mode heb je toen je dooie ‘mac’ gezet?

Bijdrager
    Pier

nee, computers verbinden met elkaar, je mac met diskwarrior mag al aanstaan. en dan je dooie mac opstarten met t ingedrukt. als het goed is krijg je daar dan ook een firewire logo op je beeld te zien

Bijdrager
    crazy ivan

Is mac warrior absoluut nodig? Kan ik zonder mac warrior ook bk-en?

Bijdrager
    Pier

nee, diskwarrior heb je niet nodig om een backup te maken, is alleen voor schijfreparatie

Bijdrager
    JeePee

En als ik er even iets aan toe mag voegen, DiskWarrior doet werkelijk wonderen, dus probeer het eens! :) :D Ik gebruik het al heel lang en velen met mij!

Zie http://www.alsoft.com , in januari komt de native versie van DiskWarrior voor OS X. Die van nu draait alleen onder 9, maar is echt HET reparatieprogramma voor 9 EN X!!!

Bijdrager
    crazy ivan

Pier!

Grote Klasse!

Die firewire tip heeft in ieder geval mijn bestanden gespaard. Thanx!

Crazy Ivan

Bijdrager
    Pier

MOOI!

en nu? Schijf wissen en opnieuw installeren?

Bijdrager
    crazy ivan

Ja inderdaad, heb twee partities aangemaakt, 1 voor het OS en 1 voor de rest. Nu hoop ik dat ik in de toekomst enkel 1 volume hoef te wissen voor een nieuwe installatie. Verder even geen MAC OS X.2 voor mij. Ik geloof er niet zo in. Wellicht in de vakantie eens proberen of ik OS X.2 direct aan de praat krijg dus als schone installatie.

VOOR IEDEREEN: die nog aan Jaguar moet beginnen. Gebruik het niet als UPGRADE! Misschien dat schone installaties werken. Maar upgraden NIET!

Thanx everyone!

GreetZ

Crazy Ivan

Bijdrager
    MacAttack

Ik had je post deze morgen al gelezen en ben zeer blij dat je probleem zo snel is opgelost. Wel toch even opmerken dat ik je vrees voor OSX.2 wel snap na deze valse start. Maar als je een 2e partitie hebt aangemaakt zou ik toch nog een keertje een installatie proberen, want OSX.2 is echt wel de moeite. Het probleem dat zich voordeed was hoogstwaarschijnlijk niet te wijten aan jaguar maar aan een fout die er al voor Jaguar opzat.

Moest het aan jaguar hebben gelegen dan zouden zeer veel mensen dit hebben voorgehad en dan zouden er weinig positieve posts over jaguar op het forum staan denk ik. Maar ik snap wel je OSX.2 vrees.

Bijdrager
    nankovic

niet zo schij.. ik bedoel bang; gewoon schone installatie op een aparte partitie zetten!:wink:

Bijdrager
    Pier

Ik zou het gewoon meteen doen, als je X helemaal opnieuw schoon installeert werkt het probleemloos. Jaguar is zoveel beter dan 10.1.5! Wel even op letten dat je firmware up-to-date is.

Bijdrager
    crazy ivan
    ”nankovic”

niet zo schij.. ik bedoel bang; gewoon schone installatie op een aparte partitie zetten!:wink:

Ik nodig je uit om 6 weken werk op het randje van de afgrond te zetten. :evil:

Crazy Ivan

Bijdrager
    nankovic

Uitnodiging geaccepteerd! Wanneer kan ik hem verwachten? 8)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.