13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Delph

CR2 bestanden niet te openen

Hey Maccers,
    Ik heb het volgende probleem:
    Een vriend van mij heeft met zijn EOS 350D een zooi foto’s geschoten en die wil ik graag bewerken in Aperture. Allemaal leuk en aardig maar ik krijg de .CR2 bestanden die ik heb gekregen niet geopend in Voorvertoning, iPhoto of Aperture. Dit terwijl ik de laatste update van Mac OSX (10.4.9) heb geinstalleerd waarin toch echt de RAW support zit. Heel gek is dat ik wel de voorvertoning rechts in m’n Finder krijg. En ook Aperture geeft heel even een (heel wazig) beeld om daarna te zeggen dat ’t format niet gesupport is.
    De reden dat ik het in ‘Het OS’ post is dat ik denk dat het een system wide probleem is. Zelf heb ik geen ervaring met fotograferen en de bijbehorende technieken overigens.
    Ik heb al het internet afgestruind en daar wordt verwezen naar een update voor RAW support 1.0.1. Deze is echter al opgenomen in de Mac OSX update en kan ik dus niet nog een keer installeren.
    Kan iemand mij wat duidelijkheid geven?
    hier een van de foto’s (rechtsklikken, opslaan als)

Bijdrager
    CalmCruiser

ik heb je bestand opgehaald en kan er ook niets mee. Ik zie de preview wel maar als ik het probeer te openen krijg ik een foutmelding, Unsupported format. Het wel trouwens wel een tiff file die je hebt geupload. Ook het formaat lijkt me niet helemaal kloppen 1536x 1024 is niet echt direct het formaat wat direct uit de camera komt. Er is dus mee gefreubeld. :?

Bijdrager
    Delph
    ”CalmCruiser”

ik heb je bestand opgehaald en kan er ook niets mee. Ik zie de preview wel maar als ik het probeer te openen krijg ik een foutmelding, Unsupported format. Het wel trouwens wel een tiff file die je hebt geupload. Ook het formaat lijkt me niet helemaal kloppen 1536x 1024 is niet echt direct het formaat wat direct uit de camera komt. Er is dus mee gefreubeld. :?

Ja dat krijg ik dus ook :S
    M.a.w. het zijn corrupte files?

Bijdrager
    CalmCruiser

wat zegt die vriend van je er dan over…… Kan hij ze wel goed bekijken

Moderator
    unSOUND

Hier doen ze het gewoon in Photoshop, Voorvertoning pakt ze inderdaad niet.

Bijdrager
    CalmCruiser

wat is het nu dan een RAW bestand of een tiff?

Bijdrager
    Delph

Het is een RAW bestand met de extensie CR2 en heel vaag maar hij download hem als een .tiff.
    Die vriend kan er weinig over zeggen want die zit in Japan op het moment. Bij hem doen ze het ook (in Photoshop). Misschien moet ik dat dan maar aanschaffen.

Bijdrager
    fistkikker

nee joh, hij heeft ze verkleind en gesaved als tiff. Die maat kan niet als raw uit een 350D

laat ‘m er eens iets fatsoenlijks mee doen!

jpeg lijkt me heel geschikt…

overigens pakt photoshop elements ‘m wel met de .tiff eraf, digital photo professional van canon ook.

Moderator
    unSOUND

Het is gewoon een 8 mp RAW opname. Niks verkleind, niks anders opgeslagen. Omdat de server waar het bestand staat zich geen raad weet met de extensie CR2 wordt er TIFF achter geplakt, net zoals er vaak TXT achter een MP4 bestand wordt gezet…

Bijdrager
    fistkikker

Maar Aperture, iPhoto en voorvertoning, die dezelfde raw-convertor gebruiken, weten zich er geen raad mee. Beschadigde header ofzo?

Bijdrager
    Delph
    ”unSOUND”

Het is gewoon een 8 mp RAW opname. Niks verkleind, niks anders opgeslagen. Omdat de server waar het bestand staat zich geen raad weet met de extensie CR2 wordt er TIFF achter geplakt, net zoals er vaak TXT achter een MP4 bestand wordt gezet…

Ja dat idee had ik ook al;)
    Maar jij kan ‘m dus wel openen?

Moderator
    unSOUND

In Photoshop wel in ieder geval…. maar die heeft zijn eigen RAW converter, die maakt geen gebruik van die van OS X.

Bijdrager
    Delph
    ”unSOUND”

In Photoshop wel in ieder geval…. maar die heeft zijn eigen RAW converter, die maakt geen gebruik van die van OS X.

Die maat van me is ook fotosoep geil. Misschien dat hij ze eerst geedit heeft ofzo en dan gesaved. Ik ga fotoshop maar aanschaffen denk ik. Of iemand moet een tootlje hebben om de boel te converten, resetten, weetikveel?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.