16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    goofboog

CPU stuk?

Kreeg een oude Mac Pro onder mijn hoede die iedere keer als hij bij het apple logo komt meteen weer gaat opstarten.
    Met cmd-v kan ik heel snel nog dit zien: 

CPU stuk?
    Iets anders?
    Iemand suggesties?

groet
    Goof

Bijdrager
    Brombeer

Al opgestart met de D van diagnostics? Misschien vindt de AHT al wat.

In /var/log/system.log staat een kernel panic log. Dat is een verborgen bestand dat je dus eerst even zichtbaar moet zien te maken, maar als je dat log hier post, is er wellicht iemand die er wat zinnigs over kan zeggen.

Bijdrager
    TheBigZ

Een ietsiepietsie scherpere foto zou ook geen overbodige luxe zijn… 😎

Nu is de tekst net niet te lezen (door mij).

Moderator
    Night

Door mij ook niet hoor… hulp wordt lastig zo.

Bijdrager
    goofboog

Sorry, deze tekst vliegt over het beeldscherm en heb de foto alleen maar met multiopname kunnen maken. Scherper gaat me niet lukken!

Bijdrager
    Brombeer

Daarom vroeg ik naar dat log.

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>TheBigZ op 24 maart 2018 om 18:51</p>
    Een ietsiepietsie scherpere foto zou ook geen overbodige luxe zijn… 😎

Nu is de tekst net niet te lezen (door mij).

Idem… Tipje als het je niet lukt om het gevraagde log te bemachtigen: maak een video en upload die (bijvoorbeeld) naar YouTube; post daarna de link hier. De tekst is nu dusdanig onscherp dat niemand er iets mee gaat beginnen… Ik snap best dat je Burst Mode moet gebruiken om überhaupt iets op een foto te krijgen, maar daarom geef ik je dus de tip voor een videootje… Hogere resolutie en geen last meer van het feit dat je per definitie te traag zult zijn om tekst scherp te krijgen, want je kan gewoon filmen en de kijker kan daarna zelf de afspeelsnelheid vertragen.

Overigens lijkt me niet dat de CPU stuk is, want dan zou je volgens mij überhaupt geen beeld krijgen. Eenzelfde situatie doet zich overigens voor met de GPU.

Je kan eens proberen of je in Single user mode kunt opstarten en dan het volgende commando invoeren:

sudo nvram boot-args="-v”

Daarmee hoef je niet meer zelf ⌘+V in te duwen om bij die tekst te komen. Zodoende heb je meer tijd om de foto of video te schieten.

Het effect van bovenstaand commando is weer op te heffen door het volgende commando in te geven

sudo nvram boot-args="”

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 4 weken geleden door  csteelooper.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Weet niet hoeveel geheugen strips er in zitten, maar je kunt ze er eens opnieuw insteken en ook eens proberen te starten door er steeds een weg te laten. Kan mij heugen dat ik zo’n soort probleem heb gehad als dit, bleek dat een van de geheugenmodules de oorzaak was.

Bijdrager
    GoeieDag

Mijn idee; of faulty RAM, of een verkeerde versie (voor andere hardware) van het macOS.

Moderator
    Night
    • Kan je wel opstarten in Safe mode?
    • Kan je wel opstarten in Diagnostic mode (D ingedrukt gehouden tijdens opstarten) en een AHT uitvoeren?

Bijdrager
    goofboog

Hartelijk dank voor jullie reacties.
    Geen enkel opstart commando werkt, alleen maar cmd-v.

#Nieuwsgroepen: tip werkt helaas niet…

Ik voeg een iets betere resolutie bij:

Te lezen?

Bijdrager
    TheBigZ

Ja goed te lezen. Maar ik zie nog geen foutmelding langskomen. Heb je iets te vroeg gekiekt?

Moderator
    Night

Opstarten in Verbode mode (⌘V) werkt wel en opstarten in Single User mode (⌘S) ook? Of niet?

Bijdrager
    GoeieDag

Als CMD+V werkt, zal CMD+S toch ook moeten werken.

En waar in Verbose de witte regels voorbij vliegen, waarna ie probeert normaal op te starten, zal ie in Single User in de command line interface blijven staan, en heb je alle tijd om een relevante foto te maken.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Allereerst: reset de SMC eens.

Je draait Darwin 15.6. Dat is El Capitan. Je hebt dus een Mac Pro begin 2008 of nieuwer. Wel even handig om te posten welke je nu precies hebt. Uitgaande van het feit dat de helft van de ‘cores’ is uitgeschakeld ga ik er vanuit dat je een model hebt met één processor die Hyper-Threading ondersteunt, iets dat pas vanaf de Nehalem-modellen (begin 2009) mogelijk is. Het Nehalem model ondersteunt ook geen macOS nieuwer dan El Capitan, dus ik ga er vanuit dat je inderdaad een MacPro4,1 hebt.

Ik zou de volgende dingen eens proberen:

1. Open de Mac Pro en verwijder de processor tray (alles natuurlijk eerst even afkoppelen). Plaats deze daarna weer terug. Sluit alles weer aan en kijk of je verder komt.

2. Op de Mac Pro weer en verwijder opnieuw de processor tray. Verwijder al het aanwezige RAM. Plaats één stick terug in slot 1. Plaats de processor tray terug en kijk of er iets is veranderd. Wissel deze stick eventueel om voor een ander, mocht er eentje defect zijn dan kan je die er zo wel uit pikken. Je moet de geheugenslots trouwens van slot 1 naar binnen toe vullen.

3. Start de AHT van de originele grijze DVD. Als je die niet hebt, start dan op met een andere Mac OS X installer die wordt ondersteunt. Het Nehalem model zou Snow Leopard en nieuwer (tot El Capitan dan) moeten ondersteunen. Partitioneer en installeer eventueel Mac OS X/macOS opnieuw. Werkt alles dan wel? Dan is er natuurlijk iets mis met de eerdere installatie.

4. Controleer eens of de fan van de koeler van de grafische kaart wel draait. Volgens mij werden deze Mac Pro’s met een GT120 geleverd, en de fan daarvan wil nog wel eens vastlopen in mijn ervaring… Goed moment op te upgraden naar iets capabelers!

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    goofboog

Alles geprobeerd: geen reactie van computer.
    Heb het opgegegeven en is ook aan vervanging toe….

Bedankt voor alle tips!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.