16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    tobiasb

CPU gebruik

Goedeavond,

Ik gebruik FCPX op mijn iMac, en zo nu en dan loopt hij vast, wat ik sowieso al raar vindt vanwege de 8 GB RAM en 3.4 GHz i7 die erin zitten. Als ik dan in de activiteitenweergave kijk, zie ik dit:

Hoe kan FCP nou weer 100% gebruiken terwijl de gebruiker maar 12% gebruikt?
    Ik heb ook regelmatig gehad dat FCP over de 200% zat.
    Wat kan ik hieraan doen? Het lijkt wel of FCPX maar een klein gedeelte van de CPU toegewezen heeft, maar in FCPX kan ik die niet aanpassen(voor zover ik weet).

Groet,
    Tobias

Bijdrager
    fred44nl

als je een i7 hebt, dan heb je 2 cores met elk 2 threads.
    dat betekent dat je tot 400% processor snelheid kun hebben.
    als het programma dat zoveel cpu vraagt geen hyperthread kan, dan wordt het maximum 200%
    je kunt dit zien in Activiteitenweergave.

Bijdrager
    eugy

Je cpu moet het kunnen trekken. Ik draai met een i7 en 32 gb ram en heb tot vorige week ook vastlopers gehad. Wat jij nodig hebt is een snellere hardeschijf. Ik heb een thunderboltschijf aangeschaft en geen vastlopers meer. Ik heb er ook eentje ter beoordeling/review aangeboden gekregen en die staat inmiddels voor een zeer zacht prijsje op Marktplaats. Een firewire-schijf is ook ok.

Bijdrager
    tobiasb

@fred44nl In mijn herinnering is hij ook over de 200% gelopen, maar dat kan ik fout hebben.

@eugy ik heb een firwire schijf eraan hangen. Is het handiger om daar meteen de projecten op te zetten? Die staan nu als ik ze gebruik op de schijf van de iMac, en als ik er klaar mee ben schrijf ik ze naar de firewire schijf.

Bijdrager
    tobiasb

Eentje uit het archief

Bijdrager
    fred44nl

als de hardware en de software samen tot 400% komen, dan moet dat ook gewoon kunnen.
    gebeurt bij mij ook incidenteel en heeft geen verdere consequenties.

Bijdrager
    eugy

Ja je moet op de firewire schijf ‘werken’. Dus al je filmmateriaal op de externe schijf zetten en ze in fcp importeren. De projecten worden dan automatisch op de externe schijf geschreven.

Bijdrager
    TheBigZ
    fred44nl op 24 juni 2013

als je een i7 hebt, dan heb je 2 cores met elk 2 threads.

De TS heeft een iMac met 4 cores en 8 threads.

tobiasb op 24 juni 2013

Hoe kan FCP nou weer 100% gebruiken terwijl de gebruiker maar 12% gebruikt?

Dan is één van de 8 threads volledig aan de gang, en de 7 anderen hebben niks te doen.
    Dat kan gebeuren als je een stukje single-threaded code aan het uitvoeren bent.
    Wat was je aan het doen in FCP X?

Bijdrager
    tobiasb

Dat kan gebeuren als je een stukje single-threaded code aan het uitvoeren bent.
    Wat was je aan het doen in FCP X?

Ik was aan het importeren, misschien was hij ook nog bezig met een ander deel van het project renderen.. Ik heb hem een uur laten staan(had hem ff niet nodig), de hele tijd bleef hij op 100% staan en vastgelopen. Meestal als hij vastloopt sluit hij vanzelf af, ik heb hem nu geforceerd gestopt.
    Ik was overigens ook in Logic Pro bezig, maar dat was maar een project van 1 track en ik was niet aan het terugluisteren..

Bijdrager
    eugy

Het vastlopen heeft 0,0 met je cpu te maken. Het ligt 100% aan je schijf die de reads en writes niet meer aan kan. Laat je nog even weten hoe het gaat als je vanaf je firewire disk werkt? Zo hebben anderen met hetzelfde probleem in de toekomst ook nog iets aan dit draadje.

Bijdrager
    tobiasb

Ja, ga het proberen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als een programma niet meer reageert (rode tekst in activiteitenweergave) dan zie je vaak (om niet te zeggen altijd) een hoog CPU gebruik. Afhankelijk van hoe het programma geschreven is, verschijnt dan meestal de strandbal cursor wat betekent dat muisklikken of toetsaanslagen niet door het programma gelezen worden omdat de CPU thread(s) alle ‘aandacht’ opvraagt. Vastlopen (of hangen) gaat dus juist hand in hand met een hoog CPU gebruik. Maar wat dan de oorzaak van het hoge CPU percentage is, is weer een ander verhaal.
    Ik denk niet dat het aan de schijf ligt, want ook al kan die bij tijd en wijle voor de strandbal cursor zorgen: voor de CPU is het uitvoeren van een read of write instructie absoluut niet belastend. Kijk maar naar de Finder: je kunt rustig 4 of 5 kopieën starten naar e.v.t. verschillende schijven zonder dat dit een hoog CPU gebruik oplevert.

Het ligt 100% aan je schijf die de reads en writes niet meer aan kan
    Laat je nog even weten hoe het gaat als je vanaf je firewire disk werkt?

Waarom denk je dat die sneller gaat dan de interne? Want die gebruikt hij nu. Het is geen kwestie van “niet aan kunnen” want elke keer als er een write wordt uitgevoerd checkt de CPU of de drive ‘ready’ is, of te wel de volgende write kan ontvangen. Een drive is net zo snel als dat hij is en je kunt hem doodeenvoudig nooit te veel writes ‘opdringen’.

Bijdrager
    eugy

Leuk de theorie maar ik heb exact hetzelfde probleem meegemaakt en deze is verholpen door op aanraden van een genius medewerker een snellere schijf aan te sluiten. Hiermee wil ik niet zeggen dat jouw theorie niet klopt maar gezien mijn ervaringen denk ik dat het aan de gebruikte schijf ligt. Een interne hdd van 7200 is ook niet zo bijster snel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een interne is wel sneller dan een externe FW drive. (En de snelste voorhanden als je geen Thunderbolt hebt.) En ik heb nog nooit meegemaakt dat de interne drive (of wat voor drive dan ook) een programma deed vastlopen alleen maar omdat die drive ergens mee bezig was. Vertragen kan, maar vastlopen is een heel ander verhaal.

Bijdrager
    TheBigZ
    tobiasb op 24 juni 2013

Ik was aan het importeren…

Je hebt een recente snelle iMac waarmee je ook native materiaal kunt bewerken. Je kunt importeren zonder te transcoderen door twee ‘transcoding’ vinkjes uit te zetten. Je zou eens kunnen proberen of dat je probleem verhelpt. Daarmee wordt je interne schijf in ieder geval een stuk minder belast.

http://www.macprovideo.com/hub/final-cut/final-cut-pro-x-the-new-import-options-1006

You don’t have to optimize media nor create proxies if your Mac can handle it. There’s more discussion here, but working with native media files is often hassle-free, and certainly saves space.

Bijdrager
    tobiasb

Ik heb er vandaag weer aan gezeten, en nu blijkt dat hij steeds vastloopt bij een audiofile met een reverb en een vocal transformer erop. Soms ging ie na een paar seconden weer normaal doen, soms liep ie lang vast. Heb nu de effects verwijderd en hij gaat er als een zonnetje overheen..

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.