5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Bandjar

CPU gebruik terugschroeven PB G4?

Heb sinds kort een pokerspelletje draaien op mijn PB G4 (5,8). Probleem is dat dit programma (evenals Chessmaster overigens) continu de processor vol belast. Resultaat is een gloeiend hete Powerbook. Bij mijn iBook kon ik het CPU gebruik reduceren bij ‘Energievorkeuren’. Bij mijn PB kan ik dat niet meer. Iemand enig idee hoe je het CPU gebruik kan terugschroeven? Per applicatie of in zijn geheel, maakt niet uit.

‘Coolbook’ werkt niet op mijn G4….

Moderator
    unSOUND

De laatste PowerBooks hebben inderdaad die optie niet meer. Je kunt de snelheid van de CPU wel vertragen door te kiezen voor de stand “langste levensduur batterij” Zie ook:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=2464607&#2464607

( Met dank aan Esquare voor de link )

Bijdrager
    Bandjar

Thx voor je reply. Dit had ik reeds gedaan. Maar er moeten toch tooltjes zijn waarme je de boel op 50% of zo kunt laten draaien? Ik lees echt veel berichten over hete G4 CPU’s!

Moderator
    unSOUND
    ”Bandjar”

Maar er moeten toch tooltjes zijn waarme je de boel op 50% of zo kunt laten draaien?

Nee, die zijn er niet voor dit model.

”Bandjar”

Ik lees echt veel berichten over hete G4 CPU’s!

Ik niet… Bovendien, hoe warm mag een G4 worden ? Als je dat niet weet, kun je dus ook niet stellen dat een bepaalde temperatuur slecht is…

Afgezien daarvan is het vreemd dat een dergelijk programma de CPU zo zwaar belast… is er geen andere versie die beter geschreven is ?

Bijdrager
    Bandjar

Ik ben op zich niet bang voor schade, maar vind niet prettig als mijn fan begint te loeien, terwijl ik een simpel spelletje doe! Ik heb de laatste versie en het is veruit het beste pokerspel voor de mac.

Bij Chessmaster hetzelfde verhaal. Toch denk ik dat je zulk soort dingen per applicatie moet kunnen aanpassen. Bij Chessmaster zit bijvoorbeeld de optie: “Use less CPU when in the background”. Als ik het programma nou zo zou kunnen tweaker dat hij altijd in de background denkt te zijn…

Maar wat ik nu lees wordt dit dus een moeilijke/onmogelijke opgave!

Ik heb wel ergens eens een Widget gezien, een soort schakelaar met 2 standen voor CPU gebruik. Maar volgens mij werkt die niet echt. Zal hem nog eens opzoeken.

Wederom thx voor je reply

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.