30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:
    Bijdrager
    oost

Cpdf maken via Indesign CSI

‘Middag allen,

Ik ben in bezit van IndesignCSI en Pdf Builder (Instant PDF & Pitstop). Nu wil ik via Indesign een Certified PDF maken (Bestand -> Bewaar als Cpdf). De bedoeling is dan dat je na keuze van je Pdf-profiel (Ghent profielen) het document zelf aan de gang gaat. Hij start dus zelf Distiller op; dan start hij zelf weer Instant PDF op om te eindigen bij Acrobat Pro, om daar de bekende ‘groene vink’ af te geven.

Wie o wie weet hoe ik één en ander moet installeren om deze stappen te kunnen bereiken. Ik heb alle spullen in huis maar nooit een Cpdf kunnen maken (terwijl mijn documenten prima zijn).

Iemand?

Bijdrager
    walterb

Ik hoor op het forum van mensen over problemen met PDF vanuit InDesign, maar ik werk hier zelf met CTP en PDF’s gegenereerd uit InDesign (PDF/X3) geven nooit problemen.
    Ik had van instant pdf begrepen dat je met virtuele printers moet werken, je print als het ware een eps bestand naar een hotfolder en die wordt dan naar pdf geschreven? Dan kun je InDesign printstijlen maken met de gewenste instellingen

Bijdrager
    rvanheukelum

Het vervaardige van Certfiied PDF’s vanuit InDesign CS 1 of 2 is geen enkel probleem. Nu vraag ik me alleen af wat nu eigenlijk PDF Builder is. Ik ben bekend met zowel Instand Pdf en Pistop Pro van Enfocus, maar Pdf Builder zegt mij niets.

Op zich zijn er diverse manieren om een cPdf te maken vanuit InDesign:

– Print de Pdf naar Adobe Pdf printer en certificeer hem via Pitstop Pro
    – Exporteer de Pdf en certificeer hem via Pitstop Pro
    – Print de Pdf naar de Instand Pdf queue gebaseerd op de gewenste PPP-bestanden
    – Kies InDesign / Menu / Document / Certified Pdf maken

Ikzelf gebruik alleen de eerste twee opties, maar allen zijn feitelijk goed.
    Het printen geeft je echter de optie het mediaformaat op te geven, waardoor je de gewenste 10mm rondom je document formaat kan bepalen. Niet verplicht; wel gewenst (gentlemen’s aggreement).

Nu ben ik toevallig bezig tutorials te maken voor mijn huidige werkgever, waar je ook de benodigde Distiller joboptions en de PPP-files t.b.v. Pitstop Pro en Instand PDF kan vinden. Daarnaast zie je bijvoorbeeld het volgende:
    Printen vanuit InDesign

Is dit informatie die je zoekt, of wil je meer informatie, stuur me even een PB met je telefoonnummer, dan bel ik je wel even op.

Bijdrager
    OohDie

Ik heb hier hetzelfde probleem. Met Instand Pdf .
    Maar ik doe het dan gewoon via Acrobat dan werkt het wel bij mij.

Bijdrager
    Katinka

Ik smijt er maar even een ander vraagje tegenaan.
    Ik ben van alles uit aan het proberen, maar ben er nog niet helemaal uit wat a. de beste methode is en, waar het nu om gaat b. voor welke software ik nu ga kiezen.

Ik zal voor de cPDF’s Instant PDF aanschaffen (is toch de beste (enige?) keuze?).
    Maar voor de controle ben ik er nog niet uit.

Is van Flightcheck de ‘Designer-versie’ voldoende? Of heb ik daar voor de (c)pdf’s niets aan.
    Zou wel een hoop geld schelen met ‘Flightcheck Professional’, maar als het dan toch die dure moet worden wat is dan beter, Flightcheck of Pitstop?

Zie soms door de bomen het bos niet meer…

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Katinka”

Ik smijt er maar even een ander vraagje tegenaan.
    Ik ben van alles uit aan het proberen, maar ben er nog niet helemaal uit wat a. de beste methode is en, waar het nu om gaat b. voor welke software ik nu ga kiezen.
    Ik zal voor de cPDF’s Instant PDF aanschaffen (is toch de beste (enige?) keuze?).
    Maar voor de controle ben ik er nog niet uit.
    Is van Flightcheck de ‘Designer-versie’ voldoende? Of heb ik daar voor de (c)pdf’s niets aan.
    Zou wel een hoop geld schelen met ‘Flightcheck Professional’, maar als het dan toch die dure moet worden wat is dan beter, Flightcheck of Pitstop?
    Zie soms door de bomen het bos niet meer…

Instant PDF is de keuze als je cPDF moet aanleveren
    Pitstop Pro is de keuze als je cPDF ontvangt

Vraag me af wat je precies wilt preflighten ? In Indesign zit al een Preflight check ingebouwd. Verder kan je met Acrobat Pro je PDF uitgebreid controleren op haarlijnen, overdruk, kleurscheidingen etc. Wat zou je nog meer willen ?

Overigens vind ik het een groot nadeel van Instant PDF dat ie continu geheugen/processor tijd gebruikt in de achtergrond, ook als het programma niet gebruikt wordt. Dit komt doordat ie allerlei functies toevoegt aan de programma’s die draaien en gebruik zouden kunnen maken van Instant PDF. En als het nou een paar procent van je processor tijd was maar het kan wel oplopen tot meer dan 20%. Je computer wordt dus flink langzamer van Instant PDF. Ik heb wel eens gemaild met Enfocus hierover maar nooit een goed antwoord gehad.

Bijdrager
    Katinka

Maar als cPDF een eis is ontkom ik toch niet aan Instant PDF. Of heb ik nog alternatieven?
    En is het dan niet mogelijk om Instant PDF te disablen zolang je het niet nodig hebt?

Heb ik geen dus preflight nodig?
    (Nog afgezien van het feit dat ik meer dan alleen InDesign-spul aan moet kunnen leveren)

Bijdrager
    walterb

Mijn baas zou toch grote problemen met zulke investeringen, Pitstop en Instant PDF zijn kostbare pakketten, terwijl Indesign zelf PDF’s kan maken….
    Maar ik heb makkelijk praten, tenslotte staat er naast me een Prosetter met SignaStation, dus ik kan direkt CTP-gerede PDF’s maken en controleren, en de door InDesign aangemaakte PDF’s zijn prima in orde.
    Komen veel meldingen van PDF certificatie niet door bepaalde instellingen in het PDF-profiel? Ik vraag me af in hoeverre een afwijking van de cPDF een probleem zou veroorzaken, ik gebruik de PDFX/3 instelling.

Bijdrager
    WOZ

Duur? 199 euro (voor single user)? Dat valt wel mee toch? :lol:
    Helemaal vergeleken met de andere pakketten…

@Katinka
    : Nee je ontkomt niet aan Instant PDF.

@EagerBobonerd: In antwoord op dr vraag waarom ins. PDF zo’n “memory-hog” is zegt Enfocus:

Instant PDF consists of many applications and during its first implementation we decided to use a communication system that would work reliably on all operating systems. We have now seen the limitations of our current system and it is certainly on our rader to address its shortcomings in a future release.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Katinka”

Maar als cPDF een eis is ontkom ik toch niet aan Instant PDF. Of heb ik nog alternatieven?En is het dan niet mogelijk om Instant PDF te disablen zolang je het niet nodig hebt?

nee, je kunt hem alleen helemaal eraf gooien (heb ik ook gedaan)maar dat is best een gedoe, er worden overal files gezet.
    alternatief zou ik niet weten.

[edit]
    misschien zou je de daemon (achtergrondprogramma wat vanzelf opstart) toch wel kunnen uitzetten in systeemvoorkeuren>acoounts>inloggen
    kan het niet checken want ik heb hem er niet meer opstaan.
    een gratis 30 dagen demo van Instant PDF kun je downen bij Enfocus

”WOZ”

@EagerBobonerd: In antwoord op dr vraag waarom ins. PDF zo’n “memory-hog” is zegt Enfocus:

Instant PDF consists of many applications and during its first implementation we decided to use a communication system that would work reliably on all operating systems. We have now seen the limitations of our current system and it is certainly on our rader to address its shortcomings in a future release.

Ok, dat is al meer dan wat ik als antwoord kreeg.
    Bij mij zeiden ze: De Daemon gebruikt natuurlijk wel geheugen, maar echt ZOveel ?
    er komt binnenkort een upgrade aan, misschien is het daarin wel verholpen..
    (niet dus)

Bijdrager
    WOZ

Jep. instant pdf 3.6 crashed om het uur de hele dag door zo’n beetje…

Bijdrager
    Deskman

Ehm.. Het instant PDF-menu werkt niet of slecht in CS1 In CS2 is het allemaal beter opgelost en InstantPDF 3.6 is ook stabieler en minder geheugenvretend dan de eerdere versies. (bij mij althans. Versie 3.5 was een drama…)

Het hang van het profiel / joboptions af of een cPDF rechtstreeks certified kan worden, maar voor de meeste varianten kan dit zonder problemen.

Omdat InDisign rechtstreeks gemaakte PDFjes aflevert met double-byte fonts waar niet alle RIPS moeiteloos mee omgaan levert een cPDF met DB-fonts vaak een error op. Vanuit InDesign naar een PDF-printer sturen is dan een betere oplossing.

Zoals ik al eerder ergens opmerkte: een cPDF is alleen maar nodig als ze aan de drukkerszijde ook iets doen met dat certified deel. Een gewoon goed gemaakte drukgerede PDF is prima te gebruiken en is er niet of nauwelijks verschil met een cPDF. Als het certified-report niet gelezen wordt is het een nutteloze actie. Je kunt immers een cPDF ook met een verkeerde instelling maken. En wat heeft de drukker er dan aan?

Veel drukkers vragen om een cPDF vanuit het idee ‘dan zal het wel goed zijn’. Maar als de drukker nog niet eens kan zeggen volgens welk profiel het dan gemaakt moet worden zit je te investeren in zijn onbenulligheid.

Bijdrager
    macmickey2

Veel ontwerpers sturen een cPDF (althans ze noemen de pdf xxxx CERT.pdf) “want dan zal het goed zijn” zonder dat ze weten hoe ze een cPDF bij ons kunnen aanleveren en zonder dat überhaupt ehet ontwerp uitvoerbaar is of niet….Maar ja wij zijn dan “die drukkers uit de steentijd” die geen pdf accepteren…zie ook cPDF?Nee dank u…

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Deskman”

Veel drukkers vragen om een cPDF vanuit het idee ‘dan zal het wel goed zijn’. Maar als de drukker nog niet eens kan zeggen volgens welk profiel het dan gemaakt moet worden zit je te investeren in zijn onbenulligheid.

Ik lever wel dingen aan bij een krantendrukker. Op zijn site staan de kleur- en pdf profielen dus dat is handig. De PDF moet certified zijn, zoniet, wordt er niet gedrukt.

Bijdrager
    Deskman

Zo hoort het ook. cPDF is een ‘workflow’ waarbinnen alles gecontroleerd wordt en elke stap in het drukproces een eigen status heeft en zelfs op basis van de certificering geautomatiseerd kan worden. De c staat voor een reeks afspraken. Helaas komt Macmickey’s praktijk ook veel voor: een drukgerede PDF zal wel hetzelfde zijn als een cPDF…

Bijdrager
    macmickey2

en helemaal mooi is dat die drukgerede PDF geen drukgerede PDF is…:? “Waarom wilt u dan de open bestanden?”…Om je zooi te kunnen repareren Gek!

Bijdrager
    Katinka

Niet helemaal ontopic, maar om er nou weer een nieuw draadje tegenaan te gooien..

Waarom krijg ik altijd dat gezeur over cookies bij certifiedpdf.net?

Of moet je behalve ook al eigenaar zijn van een enfocus applicatie om wat te downloaden?

Bijdrager
    klaus

Ligt aan de website Katinka, niet mee inzitten.;-)

Bijdrager
    Katinka

Ja maar ik probeer wat dingen te downloaden (SheetCMYK, printstyle enzo) en dat lukt dus ook niet.:( Cookies ‘altijd toestaan’ in de voorkeuren helpt ook niet.

Bijdrager
    Deskman

Foutje van de beheerders. Hebben de site ge-update met links naar hun D-schijf. Hebben we wat aan…

Hoop dat ze er een beetje vlot achter komen. Gebruik je InstantPDF? dan kun je de qeues wel ophalen via het programma (knopje NEW)

Anders maar even kijken bij http://www.oppo.nl

Bijdrager
    Katinka

Ah, fijn. Instant pdf gaat er deze week op.
    Gelijk weer een vraagje terug.

Vanwege de door jullie gemelde problemen, o.a. de vertragende werking, lijkt het mij verstandig dat ik het maar op een computer zet. Maar Instant pdf zet zo’n beetje overal wat neer. Betekent dit dat ID en QXP e.a. tijdens het maken van een document Instant PDF al nodig hebben? Of kan ik inderdaad op de ene computer iets maken en op de andere een cPDF produceren?

(leuke ava, ga je nu als Joris Driepinter door her leven?)

Bijdrager
    Deskman

Je kunt met de meeste queues ook vanuit een PS een cPDF maken in instantPDF. Ook kun je een gewone drukgerede PDF/X-1a maken die je daarna vanuit Acrobat op de InstantPDF machine laat certifiëren.

Ik heb me er nooit zo heel erg in verdiept, maar wellicht dat het werken met hot folders op een servermachine een handige optie is. Ik werk in mijn eentje dus dat gaat hier allemaal niet op.

(Joris roeleert grote tijd!!)

Bijdrager
    WOZ

Als je meerdere macjes hebt en je wilt maar 1 licentie voor instant pdf kun je ook gewoon je pdfjes mbv distiller maken en datzelfde pdfje op een ander macje openen in acrobat en daar ‘save as certified’ opdracht geven. Je kunt van een pdf prima een cPDF maken op een andere mac. Dan kun je met 1 licentie toe en blijven je andere macjes verschoond van de instant pdf deamon die geheugen vreet en regelmatig crashed… :wink:

Bijdrager
    Katinka

Ik heb nog een oude G4 733 staan waarop gedeeld OS9 en OSX staan. Die gebruik ik eigenlijk alleen nog om af en toe wat bejaarde orders uit op te vissen en aan te passen. Bijna niet meer dus. Die zou dat prima kunnen doen. Is alleen nog het probleem dat ik de volledige CS2 op m’n G5 en m’n powerbook heb staan (dat staat de licentie toe, een tweede instalatie op een laptop of desktop thuis). En nu moet ik dus zien dat ik daaruit Acrobat 7 op weer een andere computer krijg.
    Daar moet ik me dus eens even in gaan verdiepen.

Bedankt voor de tips alvast

Bijdrager
    WOZ

Instant pdf werkt prima met Acrobat 6, als dat helpt. Acrobat 5 wil je niet gebruiken…

Bijdrager
    Katinka

Ja dat helpt… :)

Bijdrager
    Deskman
    ”Katinka”

Ja dat helpt… :)

[size=10:a5d2426b97](als het gaat om licentierechten… als je een upgrade naar 7 hebt gedaan mag je je oude 6 net zo min gebruiken hoor)[/size:a5d2426b97]

Bijdrager
    Yoyo-San

Misschien een tikje naast het onderwerp, maar heeft iemand Enfocus-instelling-tip om kleurscheidingen apart te cpdf-en. Bijvoorbeeld bestand met kleuren als Stans, preeg, zwart. Probeerde dat via SpotHiRes1v3 maar kreeg steeds volgende error: separations 3x. Wat op zich inderdaad klopt, maar een gecertificeerde pdf hield ik (door die error) er niet aan over.

Bijdrager
    Deskman

Ik neem eigenlijk aan dat er een PDF-joboption van de drukker is waar je dit mee doet. Of dat een cPDF wordt weet ik niet en hoeft ook niet, als het maar in orde is. De c heeft alleen zin als ze er iets mee doen…

Vooral stansen lijken me precies volgens afspraak met de drukker gemaakt te moeten worden…

Bijdrager
    Yoyo-San

Zeker, options volgens drukker. En stans is keurige tekening met aparte naam. Maar pdf-en via Enfocus 3.6 lukt dus niet, want door error (3 separations) kan er geen kleurgescheiden pdf in Enfocus worden aangemaakt. Heb het geheel nu als samengesteld bestand via General Office Use weggeschreven, maar zou toch liefst aparte kleurscheidingen in document zien.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.