30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)
  • Q:
    Bijdrager
    inberlin

Coulance @ Apple?! Pb G4 kapot en weer gerepareerd!

Mijn al powerbook G4 van november 2004 had afgelopen week een groot aantal Kernel Panics achterelkaar. Ik besloot de harde schijf te wissen en op nieuw te installeren. Na installatie blijkt alles te werken behalve internet, airport hardware is ook niet meer aanwezig in het profiel, want er is zogenaamd geen airport kaart meer aanwezig. Kaart eruit gehaald en weer erin geen resultaat. Airport configuratie assistent: geen resultaat.

Doordat mijn internet niet werkte heb ik mijn titanium powerbook ernaast gezet ( 3 jaar oud) en ik zie een wereld van verschil in de beeldschermen. Ik vergelijk de calibraties, die zijn identiek, en mijn ti-book heeft een 2x zo licht scherm als mijn alu-book. Ze zijn ook allebei aangesloten op de adapter en de energiespaarfunktie staat uit.

Met applecare gebeld : valt buiten de garantie ( 4 maanden!!) : ga eerst maar es naar onze website support en probeer daar zelf het probleem maar te vinden en op te lossen.

Hoe zit dat met coulance? Ik gebruik al 15 jaar apple en dit is de tweede powerbook van 3 die het op belangrijke punten laat afweten. Het kan toch niet zijn dat een ( custom built) machine van 3500 euro na 16 maanden afgeschreven is. Het is gvd geen Lidl laptop!

Ik ben kwaad en teleurgesteld en wil het er niet bij laten zitten. Wat kan ik doen?

Bijdrager
    Esquare
    ”inberlin”

Ik ben kwaad en teleurgesteld en wil het er niet bij laten zitten. Wat kan ik doen?

Cruciaal is waar je hem hebt gekocht. De dealer is namelijk de enige met wie je een koopovereenkomst hebt en die je kunt aanspreken op het te snel stukgaan van de hardware.

Aangezien het custom built ding is, zal het wel om de Apple Store gaan. Dan zal het je nog niet meevallen je gelijk te halen.

Bijdrager
    Turbanus

Ik zou ook kwaad zijn ja. Ik zou maar eens gaan kijken wat de Consumentenbond op dit punt te zeggen heeft. Als een leverancier 1 jaar garantie geeft op zijn produkt, wil dat nog niet zeggen dat zijn wettelijke verplichtingen na die periode komen te vervallen. Enige tijd geleden heeft de overheid de positie van de consument hierin versterkt, maar omdat ik er zelf nooit mee te maken heb gehad, ben ik ook nooit in die materie gedoken. Er valt zeker iets te verhalen op Apple, is mijn mening.

Inactief
    Anoniem

Wat Apple ook beweert… je hebt 2 jaar garantie.

Doordrammen!

Bijdrager
    J-roen

Hierbij de relevante artikelen die betrekking hebben op garantietermijnen.

Nederlandse wetgeving

Europese richtlijn

Met name in het europese stuk wordt een termijn van twee jaar aangehaald waarbinnen de verkoper aansprakelijk blijft. Ik zou me hierop beroepen in combinatie met het feit dat je van een machine van 3500 euro zou mogen verwachten dat hij langer meegaat.

Bijdrager
    Rik H.

Volgens het consumentenrecht is het volgens mij ook zo geregeld dat wanneer een product binnen de reeel te verwachten levensduur kapot gaat de leverancier je gedeeltelijk tegemoet moet komen. (zie ook J-roen)
    Een TV bijv. gaat redelijkerwijs 6 jaar mee en heeft twee jaar garantie.
    Indien een TV na 3 jaar een defect heeft, moet de leverancier minstens 50% van de kosten vergoeden, na 4 jaar 1/3 deel enz.
    Ik weet niet of dit ook in de wetgeving staat die J-roen aanhaalde, maar ik heb ooit zo’n geval gehad met mijn oude TV en ik heb toen ook nog een deel vergoed gekregen na lang aanhouden.
    En wat Esquare schrijft klopt, je moet bij de levrancier zijn en niet bij Apple. Al willen een hoop leveranciers andersom doen geloeven.

Mocht je op de site van de consumentenbond tegen een gedeelte aanlopen dat alleen voor leden toegankelijk is en je bent zelf (of niemand in jouw omgeving) geen lid, stuur ff een PB, dan wil ik je wel helpen om de benodigde info op te halen.

Bijdrager
    Granny Smith

Ik heb ook last met apple support

pb na 20 maanden stuk en ze willen geen garantiew geve

“nee meneer… wij hebbe daar niets mee te maken…” en “klaag ons maar aan”

2 uitspraken van de support afdeling…

hopelijk heb jij meer geluk :innocent:

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ik zou geen beroep doen op coulance maar op je rechten als consument, dan sta je veel sterker.
    Waar je recht op hebt staat heel duidelijk beschreven in het burgerlijk wetboek.
    Google eens op consumentenkoop en je vindt genoeg.

Cruciaal is de vraag of het produkt voldoet aan de eisen die je redelijkerwijs van het produkt mag verwachten. Daarover kun je van mening verschillen, maar van een duurder produkt mag je een betere kwaliteit verwachten dan van een goedkoper.

Wat verder van belang is dat je de computer gebruikt voor privé doeleinden, en niet voor je werk (dan is het geen consumentenkoop en wordt je niet beschermd door de wet op de consumentenkoop)

Ik heb zelf al meerdere malen succes gehad met een aangetekende brief naar de leverancier (waar je hem gekocht hebt, niet bij Apple, die staan hierbuiten) In alle gevallen ging het om problemen die ontstonden na de éénjarige fabrieksgarantie van Apple. De brieven zijn gehonoreerd mer resp. een nieuwe adaptor, een nieuw scherm op mijn iBook en een nieuwe iPod.

Een voorbeeldbriefkun je downloaden bij Tros Radar

succes !

Inactief
    Anoniem
    ”Granny

”nee meneer… wij hebbe daar niets mee te maken…” en “klaag ons maar aan”

Als je de documentatie van Apple naleest staat er altijd iets in de trant van “Blablabla… één jaar garantie… meer blablabla” en dan iets verder…

”Bovendien kunnen afhankelijk van het rechtsgebied nog andere rechten gelden.”.

Inderdaad… dat rechtsgebied is de EU en daar heb je recht op 2 jaar garantie op een computer.

Het zijn gewoon smeerlappen!:x

Bijdrager
    Ch3mZ

Naar een supervisor vragen bij Apple kan soms helpen. Succes!

Bijdrager
    Granny Smith
    ”Ch3mZ”

Naar een supervisor vragen bij Apple kan soms helpen. Succes!

hehe… heb ik ook gevraagd maar die kerel wou me niet doorverbinden…

“ik ben hier de baas”…. “je hebt hier afgedaan”

en dat was het dan… ben dan naar IT pro geweest… bestekje laten opmaken.

vandaag nog eens bellen… hopelijk hebbe ze nu meer verstand en geven ze eindelijk toe dat ze verkeerd zijn

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Ik heb twee dingen die ver na de garantie van Apple zijn gerepareert.

iPod van 2 jaar oud was de minijack aansluiting kapot. Na veel gebel wel gerepareerd (een nieuwe gekregen)

Mij TiBook van ook ± 2 jaar oud. Nieuwe superdrive gekregen. Weer na veel gebel.

Geheim; Altijd aardig doen en geen onvertogen woord. Werkt ook altijd goed met de damens van de incheck balie. Ze laten mij nooit staan!

Bijdrager
    inberlin
    ”Meneer

Ik heb twee dingen die ver na de garantie van Apple zijn gerepareert.

iPod van 2 jaar oud was de minijack aansluiting kapot. Na veel gebel wel gerepareerd (een nieuwe gekregen)

Mij TiBook van ook ± 2 jaar oud. Nieuwe superdrive gekregen. Weer na veel gebel.

Geheim; Altijd aardig doen en geen onvertogen woord. Werkt ook altijd goed met de damens van de incheck balie. Ze laten mij nooit staan!

maar jij bent de Gugg!

Mijn Ti Book heeft ook inmiddels 2 nieuwe schermen gehad die na veel gedoe ( 3 en 1/2 maand reparaties in totaal) in garantie gemaakt zijn. Dat was sowieso een vrijdagmiddagmodel.
    Ik heb eerlijk gezegd geen zin in weer eindeloos gebakkelei. Ik heb toendertijd 3500 euro voor een redelijk uit de kluiten gewassen machine betaald en het kan niet zo zijn dat ie na 16 maanden naar de filistijnen is of dat ik 1000-1500 euro voor een reparatie mag ophoesten. Dan zeg ik echt Apple F#*k YOU!

Bijdrager
    wjgmspeedy

Tuurlijk niet, aangetekende brief sturen, situatie uitleggen en vragen wat ze er aan willen doen. Dan zijn zij aan zet.

Bijdrager
    inberlin

@wjgmspeedy : heb jij een adres dan? Liefst ook iemand aan wie ik hem kan adresseren.
    Iemand fluisterde me de naam van ene Edgar Zoet in, maar ik weet niet wat die doet.
    Bekend hier?

Bijdrager
    midas

@inberlin

tjonge wat een getob, ik vind het erg vervelend voor je!
    Maar volgens mij heb ik op het forum al meerdere van dit soort garantie ellende gelezen. Regelmatig zijn er van dit soort maanden lopende topics gepasseerd. Met de zoekfunctie moeten die te vinden zijn(ik heb er geen zin in om te zoeken). Veel succes

Ik heb net een week mij macbook en hoop dit niet mee te gaan maken!!!!!!

Bijdrager
    Esquare
    ”inberlin”

Iemand fluisterde me de naam van ene Edgar Zoet in, maar ik weet niet wat die doet.
    Bekend hier?

Yup. Die belde mij een paar dagen na de reparatie van mijn Powerbook. Om te vragen of alles naar wens was. En dat was het. :)

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”inberlin”

@wjgmspeedy : heb jij een adres dan? Liefst ook iemand aan wie ik hem kan adresseren.
    Bekend hier?

Volgens mij heeft deze meneer mij destijds ook gebeld over mijn iBook (nav mijn aangetekende brief), maar nogmaals, je moet hem terugsturen naar de leverancier, niet naar Apple.
    (Of je moet hem rechtstreeks bij Apple gekocht hebben natuurlijk)

Bijdrager
    inberlin

voorlopige schade opmaak : nieuw logicboard en nieuw scherm. ( is er dan nog iets over?!)
    Ik heb applecare een vriendelijke maar toch dringende mail gestuurd. Ben benieuwd wat ze ermee doen.

Bijdrager
    inberlin

de aangetekende brief is al een week weg, maar het blijft akelig stil daar in Bunnik

Bijdrager
    sally

Laten we dit draadje hoog houden..
    Volgens mij kan Bunnik wel een beetje investeren in goodwill op dit podium………..

Er zijn duurdere manieren om aan reclame en pr te doen…
    :innocent:

Bijdrager
    trabant

Mij stat dit garantiedraadje nog voor de geest.

Toen er van alles mis ging met de registratie van Apple Care (mijn iMac G4 bleek later dan 90 dagen na productie verkocht, en voor die doodzonde kon ik opdraaien) en ik daar tegen de AppleCare-telefonist mijn beklag over deed (als je een potentiele dienst koopt van €320 verwacht je immers niet ook nog eens gekoeieneerd te worden), verwees hij me ook door naar Edgar Zoet. Blijkbaar is hij een van de Nederlandse sleutelfiguren in Apples customer satisfaction.

Bijdrager
    vogel
    ”inberlin”

Met applecare gebeld : valt buiten de garantie ( 4 maanden!!) : ga eerst maar es naar onze website support en probeer daar zelf het probleem maar te vinden en op te lossen.

En dit snap ik niet. Heb je nou AppleCare of niet? Zo te zien niet, want het valt vier maanden buiten de garantie, dus dan moet je helemaal niet bij AppleCare wezen, maar bij de dealer waar je ‘m hebt gekocht. Toch?

Bijdrager
    inberlin

Mijn apple dealer zegt dat als hij hem inneemt dat ding gewoon opgestuurd en gerepareerd wordt en dan mag ik gewoon betalen. Hij adviseerde me om het eerst met apple op te nemen en om een casenr te vragen voor verlengde garantie, vandaar. Ik heb geen applecare meer, maar zoals ik reeds zei ,dat ding kostte me 16 maanden geleden 3300 euro ( in ouwelulle taal 7300 gulden) dan neem ik geen genoegen met een bordkartonnen product en de daarbij horende service.

Bijdrager
    inberlin
    ”trabant”

Mij stat dit garantiedraadje nog voor de geest.

bedankt, ik heb hem helemaal doorgelezen, wat een gedoe. Stemt me niet echt optimistisch

Bijdrager
    Freek.
    ”inberlin”

de aangetekende brief is al een week weg, maar het blijft akelig stil daar in Bunnik

En dan nu elke dag bellen inberlin naar die gasten in Bunnik. Echt door blijven drammen. Je hebt groot gelijk en willen ze je nou als klant behouden of niet?! Arrggghhh… dit soort ‘aftersales’. vréselijk. :nietblij:

Bijdrager
    wjgmspeedy

InBerlin, je hebt dat ding dus niet rechtstreeks bij Apple gekocht, maar bij een dealer. Dan moet je de dealer in gebreke stellen.

Bijdrager
    vogel

Oh, dat wordt leuk. Die dealer gaat natuurlijk zeggen dat ie niet in gebreke is, omdat die zich keurig aan Apple’s standaard 1 jaar garantie houdt en Inberlin geen AppleCare heeft. Volgens de regeltjes van het bedrijf dat door de dealer vertegenwoordigd wordt, heeft die dealer dan gelijk, maar moet de dealer of Apple gehouden worden aan de Europese regeling van twee jaar, die op dit soort producten van toepassing is?
    Ik kan me voorstellen dat je, om dit gezeik te voorkomen, liever meteen naar Apple zelf stapt, maar ik zou ook ff niet weten wat te doen, behalve het overal waar maar kan aan de grote klok te hangen. De media zijn je beste vrienden bij dit soort ellende.

Bijdrager
    mgmheck
    ”vogel”

…knip… De media zijn je beste vrienden bij dit soort ellende.

En de diverse Mac-fora;)

Bijdrager
    inberlin

dank jullie voor de support. Jammer dat jullie niet bij Apple aftersales werken!
    Ik ga morgen es kijken of ik iemand te pakken kan krijgen. En anders dump ik het apparaat bij mijn Apple dealer en lost hij t maar op. ( Alleen dan kan ik er gif op innemen dat ie zeker 6 weken onderweg is)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.