12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    hopsa

Corrupte server!

Hallo ik wil graag het volgende met jullie bespreken, want het gaat niet goed met onze server.

Om te beginnen het netwerk;
    alles 10.4.9
    1 Powerbook G4, 1 Macmini G4, 1 Dualcore G5, 1 HP compaq met Windows XP
    alle macs zijn alleen verbonden in eigen netwerk aan G4 server 733 Mhz.
    De HP staat in verbinding met bedrijfsnetwerk (XP), maar kan ook inloggen op de G4 server.
    Wij kunnen alleen met printers communiceren die in het bedrijfsnetwerk zitten.
    We hebben een router die een gigabit netwerk ondersteund.
    De server had 3 harde schijven (2 van 50 GB, 1 van 250 GB) de 250 GB via een scsi aansluiting intern. de 250 GB schijf moest geheel worden geformatteerd.

Deze hebben we omgebouwd naar ATA aansluiting 50 GB en SCSI Parallel domain 250 GB & 500 GB. De 500 GB is eigenlij keen ATA schijf maar is met een programmaatje zo bewerkt dat de server hem op bovenstaande manier ziet. (Omdat de server hem niet zag…)
    wat ik eigenlijk als reden daartoe had was dat diverse documenten (afb etc) corrupt bleken en dat deze andere documenten met zich meenamen (!). Bijv. opmaakdocumenten, met alle gevolgen van dien.

Ik dacht dat dat opgelost zou zijn hiermee, maar dat blijkt allerminst het geval. Er zijn nu zelf ‘nieuwe plaatjes erop opgeslagen die eveneens corruptie vertonen!
    Dat is echt heel raar.

Die 250 GB schijf dient puur ter ‘back-up’.

Ik vermoed dat de G4 een beetje aan zijn einde is (zoals auto’s die uit hun lease-tijd komen).

Ik ga dan kijken in de AppleStore en zie dat de Xserve (met 80 GB..?) 2800,- euro is en een nieuwe G5 dualcoresuperduperintelbased 2500,- is met een HD van 250…

Wat is daar dan het verschil in? Wat maakt de Xserve de Xserve?
    Gaat mijn probleem hierdoor echt verdwijnen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Bijdrager
    Turbanus

Waarom wordt dit nu in het subforum “het OS” geplaatst, terwijl het een duidelijke vraag over netwerken betreft?

Bijdrager
    hopsa

Omdat het OS zorgt voor storingen leek me. Maar ik heb het gepost omdat ik dat dus niet zeker weet…

[Edit om een paar uur later]
    Volgens mij sta ik nu wel in het ‘verkeerde’ sub-forum, want niemand schijnt hier iets van/op te weten!

BTW zo duidelijk is mijn vraag over corrupte bestanden nou ook weer niet, want het is nogal een raar fenomeen. En het OS verbiedt mij iets op de server naar de prullemand te verhuizen omdat het dan meteen wordt vernietigd! En tja dat doe ik dan toch echt zelf. Maar een per ongelukje is er niet bij! probeer hetzelf maar eens. En dat AFP probleem! Het kan heel goed zijn dat dat de oorzaak is van die irritante bestandscorrumpering!

Bijdrager
    GeryKa

Je vraag is niet erg duidelijk gesteld;
    Je hebt nu een G4? En je wilt weten wat deze verschilt met een nieuwe Xserve?
    Of je probleem opgelost is met een nieuwe server? Vast wel

Je hebt kennelijk een schijf die aan het “sterven” is. Als je opziet tegen een server van €2800, waarom probeer je niet eerst gewoon een nieuwe schijf in je server? Kost een fractie, en zo’n schijf is ook evt. nog in een nieuwe server bij te plaatsen als het zover komt…

Bijdrager
    hopsa

Ah kijk ik was dus niet duidelijk.

De voordelen van de Xserve tegenover de G4 begrijp ik nog wel, maar niet tegenover een nieuw MacPro (Die benoemde ik per ongeluk G5) met Xeon intelcores enzo.

Wat maakt een Xserve een xserve, ik begrijp het simpelweg niet.

Een schijf vervangen hadden we al gedaan, die ene 250 gb was compleet digitaal verrot, maar de mac-lapper wist hem toch weer te formatteren.
    Maar die nieuwe digitale boosdoenertjes staan op de brandnieuwe 500 GB schijf!
    Die eigenlijk ATA is maar ingenieus is gepoort via een ‘SCSI parallel domain’

Bijdrager
    wilko

Hot swappable harde schijven, dubbele uitvoering van belangrijke onderdelen like power supply, Ethernetpoort. Een Xserve is een server, een Mac Pro een workstation.

Als je het verschil niet begrijpt heb je het over het algemeen ook niet nodig:P

Bijdrager
    Obi

hmm, ben geen expert, en ik neem aan dat het al op de bodem is uitgezocht..
    Wat ik zo begrijp is dat de “SCSI parallel domain” oplossing vreemd genoeg afhankelijk kan zijn van de gebruikte kabels en plaatsing daarvan. Misschien gaat de terminatie ergens verkeerd het zij door een apparaat of een fout in een kabel?

2cts..

obi

[/b]

Bijdrager
    hopsa

Vooralsnog sluit ik me aan bij Wilko, want die features heb ik idd niet nodig.

Ik maak dan gewoon van m’n G5 Dualcore de server, met die extra HD van 500 GB en bestel een macpro als werkstation.

En dat SCSI gedeelte, tja, alleen al het woord SCSI klinkt al als een hoop problemen…
    dus dat zal het wel zijn. (i hate scsi!)

Maar mag ik hieruit concluderen dat ik de enigste ben met dit probleem?

Ouwe rottroep, probeer je een beetje de grondstofverspilling tegen te gaan door een oud werkstation om te bouwen naar een server, krijg je dit!
    Schijt aan de wereldproblematiek! Dat ene ding wat ik weggooi..
    Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de voltallige wereldbevolking tegelijkertijd een computer weggooit.
    Volgens mij is dat een heel continent vol met troep! Maar ja, is dat mijn probleem?

Bijdrager
    sypie

Volledig offtopic: als je dan toch iets weggooit zou je het dan voorzichtig willen weggooien? Misschien heb ik er wel wat aan…

Bijdrager
    Yaris

Bijdrager
    CaDoc

Lever hem in dan worden de grondstoffen tenminste gerecycled. Je betaalt toch niet voor niets de recycling-heffing…

Bijdrager
    hopsa

@sypie Nou da’s goed, denk ik, maar dat laat ik wel aan mijn baas over!

Inleveren hoeft niet naar het schijnt, dat halen ze op de ‘band’ eruit!
    Zo wordt er beweert

Ach ik ben een verslagen wereldverbeteraar, uiteraard worden mijn afvalproducten veelal gerecycled, maar ja, constant nieuwe grondstoffen opeisen kan alleen maar tot het op is! En dan hebben we vast een nieuwe kerncentrale gebouwd die ons moet verlossen van alle problemen, behalve die van de kilo’s verrijkte ura- en plutonium afval. Maar ja, dat kan je ook in de woestijn dumpen. Of in stukjes laten hakken door derdewereldlanden, en vervolgensnet zo lang per post versturen totdat het niet meer gevaarlijke straling bevat. (verdeel en …ehh)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.