22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Core Audio glitch problemen MacBook Pro 2018

Hoi,

Ik heb sinds enkele dagen de 2018 MacBook Pro, maar deze heeft een probleem waar ik nog nooit eerder mee te maken heb gehad en waarover ik niks kan vinden.

Na een uurtje muziek luisteren begint het geluid te stotteren en te vervormen.

Dit heeft volgens mij met Core Audio te maken en dus zou het een software probleem zijn.

Na het geforceerd stoppen van Core Audio en dit te herstarten is het probleem voor enkele minuten opgelost, maar daarna gebeurt het weer en loopt het programma dat het geluid afspeelt zelfs compleet vast.

Opnieuw opstarten werkt dus voor een uurtje en daarna is het weer mis.

PRAM en SMC resetten help ook niets.

Een hardware probleem lijkt het niet te zijn, want het gebeurt ook bij externe kaarten en het is dus niet constant. De MacBook draait de nieuwste update, dus met throttling kan het ook niet te maken hebben.

Ik gebruik mijn MacBook hoofdzakelijk professioneel voor audio bewerking, dus het is een vrij essentieel probleem voor mij.

Heeft iemand misschien een idee wat er mis zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    Glime

Misschien kijken of alles goed staat bij de “Audio MIDI Setup” app in je Programma’s/Hulpprogramma’s map.

Inactief
    Anoniem

Daar is niks vreemds aan de hand, de Sample Rate staat gewoon op 44.1 KHz.

Wat me wel opvalt is dat Core Audio verdacht veel CPU gebruikt bij enkel het afspelen van muziek in iTunes.

Standaard gebruikt hij dan meer dan 10% van de CPU. Het is een nieuwe 6 core MacBook Pro, dus dat lijkt me wat veel..

Bijdrager
    Glime

Misschien zit hier een antwoord tussen:

https://apple.stackexchange.com/questions/24913/why-is-the-coreaudiod-daemon-using-5-or-more-cpu

(zomaar een idee: de nieuwe macbooks hebben toch dat siri altijd luisterd naar Hey Siri, zet siri eens uit…)

Inactief
    Anoniem

Bedankt voor je moeite, maar al deze dingen heb ik niet of het werkt niet. Siri heb ik ook uitgeschakeld.

Heel vreemd allemaal dit.

Moderator
    Night

Als je de MBP pas sinds enkele dagen hebt, zou ik er gewoon mee naar de dichtstbijzijnde Apple winkel gaan (ook als je hem daar niet gekocht hebt) en daar het probleem neerleggen.

https://locate.apple.com/nl/nl/ en klik op ‘Verkoop’.

Je kan ook een chat of telefoongesprek starten met een Service provider

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Op welke wijze luister je?

Als je luistert via een draadloze bluetooth koptelefoon kan het interferentie zijn van het signaal.

Inactief
    Anoniem

Het lijkt erop dat het een probleem met de T2 chip is. Die handelt nu het geluid op de MacBook. Er zijn veel meer mensen met de 2018 MBP die hetzelfde probleem hebben en er staan al verschillende video’s over op Youtube die het probleem laten zien. Het blijkt dat ook de iMac Pro (ook de T2 chip) soms dit probleem heeft.

Een heel vervelend probleem, maar waarschijnlijk wel met een software update te fixen. Het is immers ook tijdelijk te herstellen door Core Audio te resetten.

Hopelijk heeft Apple hier binnenkort een antwoord op. Anders toch maar eens contact opnemen, want het is natuurlijk niet te accepteren als dit niet op te lossen is met software.

Bijdrager
    Facundo

Hopelijk heeft Apple hier binnenkort een antwoord op. Anders toch maar eens contact opnemen, want het is natuurlijk niet te accepteren als dit niet op te lossen is met software.

Ik zou dit toch maar ff z.s.m. melden. Dan is je probleem i.i.g. geregistreerd. Op updates hopen is glad ijs; die imac pro is er al een tijd, dus Apple is òf niet-geinteresseerd òf onkundig om het probleem te verhelpen.

Inactief
    Anoniem

Inderdaad, dat is waar. Ik heb net contact gehad met de Help Chat. Daar was het probleem nog niet bekend.

Straks de Apple Store maar eens even bellen en vragen of ze een vervangend model hebben. Zomaar inleveren voor reparatie wordt toch niks.

Dan ben ik enkel de MacBook kwijt voor onbepaalde tijd.

Moderator
    Night

Niet alleen jij:

https://www.macrumors.com/2018/08/08/2018-macbook-pro-crackling-speakers-reports/

Onderaan staat – naast de door jou al geprobeerde PRAM en SMC reset – ook een andere mogelijke oplossing: ‘Hey Siri’ uitzetten. Heb je dat ook al geprobeerd?

Inactief
    Anoniem

Ja, ik had het gezien inderdaad.
    Ik ben in ieder geval blij dat een hele grote groep gebruikers hier last van heeft. Apple is er inmiddels mee bekend, ze moeten nu wel een patch maken of een recall doen.

Hey Siri heb ik al uit staan en PRAM en SMC resetten haalt helaas ook niks uit, dat was het eerste dat ik probeerde.

Het enige wat ik kan doen is de sample rate verzetten in Audio/Midi configuratie elke keer dat het probleem zich voor doet. Dat is de snelste manier om tijdelijk van het probleem af te komen.
    Binnen een seconde is dan het probleem systeem wijd weer weg.
    Core Audio geforceerd stoppen kost soms wel een halve minuut en in Logic Pro kost dat bij grote projecten zelfs een minuut.

Ik heb Apple overigens zelf ook gesproken en die zeggen dat ze enkel de MacBook willen innemen voor onderzoek. Daar werk ik niet aan mee, omdat ik al weet dat ze niks gaan vinden en omdat ik dan mijn MacBook 5 tot 10 dagen kwijt ben.

Ze zouden wel wat duidelijker en sneller mogen reageren, maarja, het blijft Apple natuurlijk..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat opvalt bij die opnames is dat het gekraak vrij regelmatig verschijnt en ook ongeveer even lang duurt. Het heeft dus geen terugkerend effect afhankelijk van b.v. het muziek ritme en/of bepaalde frequenties. Net alsof het optreed tijdens b.v. audio-buffering zoals hier met het programma Logic-Pro.

Inactief
    Anoniem

@hendrik het heeft niks met Logic te maken volgens mij. In Logic heb je wel vaak het probleem dat je te veel processing doet en dat de processor de buffer niet snel genoeg af heeft voor de callback van de audio kaart. Dat is een heel ander probleem en zeker niet iets waar je op deze macbook snel last van hebt.

Apple heeft inmiddels gereageerd: in de eerst volgende update van macOS zou het moeten zijn gefixt.

Inactief
    Anoniem

De problemen zijn inmiddels verholpen met de laatste update van macOS High Sierra.

Inactief
    Anoniem

Ik heb bovenstaande problemen nog steeds en zit inmiddels op 10.14.2. Nog geen enkele oplossing. Apple erkent het probleem en scheept me af met dat er aan gewerkt wordt en dat een software update het zal gaan verhelpen. Maar dat is na ruim 5 maanden niet goed genoeg meer.

Een vervangende computer wordt niet gegeven. Ik mag de computer inleveren voor onderzoek maar dat lijkt mij zinloos want ze gaan niets vinden waarvoor ze een oplossing hebben.  En oh ja, de eerst komende week is er geen afspraak meer mogelijk op het Leidseplein en verder dan een week wordt er niet vooruit gepland. Ik ben er inmiddels helemaal klaar mee. Volgens mij heb ik recht op een andere computer maar die garantie wordt mij gewoon geweigerd. De arrogantie is hemeltergend. Ben ik nu de enige die nog met het audioprobleem zit en als dat niet zo is hoe vergaat het de anderen dan?

Inactief
    Anoniem

Dat klinkt niet goed. Het is echt ziekmakend hoe Apple met dit soort dingen omgaat.
    Heb je al een keer je OS opnieuw geinstalleerd?
    Moet je nogsteeds je Mac herstarten of Core Audio resetten als dit gebeurt?
    Ik heb er zelf na mijn laatste post nooit meer last van gehad. Hier en daar een klikje, maar meer niet.
    Dat vind ik nogsteeds onacceptabel, maar dat is dan maar zo.
    Het wordt er niet onwerkbaar van.
    Audio via de T2 chip is sowieso gewoon een kut idee van Apple geweest. Ze kunnen de audio buffers blijkbaar niet altijd optijd of volledig doorgeven aan de T2 chip.
    Een zeer trieste zaak voor zo’n duur ding.

Het is ook niet het enige probleem met die chip overigens.
    Er zijn redelijk wat kernal panics door bridgeOS icm Thunderbolt.

Inactief
    Anoniem

Dank je voor de tips. Maar het probleem is opgetreden onder High Sierra en inmiddels zit ik op Mojave en dus is er een heel nieuw systeem geïnstalleerd.

Core audio resetten geeft inderdaad wel eens soelaas. Ik geef muziekles en heb altijd Finale openstaan. Dat crasht gegarandeerd als ik dat doe. Het is immens frustrerend als je tijdens het lesgeven ineens met je rug naar de leerling toe allerlei computerproblemen moet oplossen op een apparaat van over de €3000,-.

En eerlijk gezegd is het ook ongelofelijk rotgeluid en het geluid verspringt ook in tijd. Als je naar iets moois zit luisteren wordt je daar als muzikant (niet muzikanten waarschijnlijk ook) helemaal gek van.

Ik denk dat ik maar op goed geluk naar zo’n Genius Bar moet gaan en daar net zo lang stennis moet schoppen tot ik een nieuwe computer krijg of ze me eruit zetten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>loenatic op 19 december 2018 om 11:33</p>
    Dank je voor de tips. Maar het probleem is opgetreden onder High Sierra en inmiddels zit ik op Mojave en dus is er een heel nieuw systeem geïnstalleerd.

Bedoel je daar mee dat Mojave een clean install was? Want als het slechts een upgrade was van High Sierra naar Mojave (met de kans dat een systeem bestand niet vernieuwd hoefde te worden) dan zou ik eerst een daadwerkelijke clean install doen voordat je ‘stennis’ gaat schoppen want dan kom je beter voorbereidt de winkel binnen.

(Wel even zorgen natuurlijk voor een goede backup)

Inactief
    Anoniem

Aha! Ik dacht dat als je een nieuw systeem installeerde het altijd een clean install was (gezien de grootte). Dus dat is het klusje dat ik vanavond maar eens ga doen. Wel vreemd dat Apple Support niet met deze tip komt. Ik besef mij terdege dat de kans op succes niet 100% procent is maar het is het proberen waard.

Het zou wel jammer zijn om de kans tot stennis schoppen te missen. Alle Apple-medewerkers zijn uiterst vriendelijk, behulpzaam en commutatief zeer begaafd maar daar zit uiteindelijk toch een bijzonder arrogant protocol achter waar bij elke vraag een ingestudeerd antwoord hoort waar je met geen mogelijkheid doorheen komt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In de regel is het installeren van een nieuw systeem niet automatisch een clean install. Dat moet je expliciet aangeven aangezien de gehele harde schijf eerst gewist wordt. Klik hier voor meer uitleg.

Inactief
    Anoniem

Gisteravond een clean install. Vanochtend: KRAK, KRAAK.

Op het Leidseplein werd mij vriendelijk verteld dat ik de 27ste een afspraak kon maken. Ik heb gezegd dat dat niet goed genoeg was. Enfin, enkele personen later en hogerop ben ik met een spiksplinternieuwe Macbook naar buiten gewandeld. Stennis heb ik niet geschopt maar ik was wel ‘positief gedecideerd’. Als deze ook kraakt (wat ik toch niet verwacht) fiets ik rechtstreeks naar de Aldi.

Dank voor jullie tips en hulp.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.