18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    benj1989

core 2 duo overclocking

:evil: http://www.overclocking-masters.com/Pluie-de-records-sur-OCM,ns121.htm
    wel in het frans maar kijk naar de plaatjes 8)

Bijdrager
    computer space

Ik zie geen tosti’s ontstaan, gebakken eieren op een koelvin of een mooi stukje plastic-meltdown :cry: Die getallenplaatjes zeggen me niks.

Bijdrager
    HSL

en wat hebben we hier aan?

in Macs zit geen core 2 duo….

Bijdrager
    deniax

Dat de Core2Duo erg goed overklokbaar is, is al tijden bekend en is eigenlijk alleen bij PCs bruikbaar.
    Voor zover ik het weet zijn er geen programma’s waarmee je je Apple CoreDuo of Woodcrest (en straks Core2Duo) CPU kan overklokken.

Best jammer, vooral voor de nieuwe Mac Pro’s aangezien ook de Woodcrests goed te overklokken zijn.

Bijdrager
    Xcode

Die programma’s zullen dan nog wel komen…:P

Bijdrager
    HSL
    ”deniax”

Dat de Core2Duo erg goed overklokbaar is, is al tijden bekend en is eigenlijk alleen bij PCs bruikbaar.
    Voor zover ik het weet zijn er geen programma’s waarmee je je Apple CoreDuo of Woodcrest (en straks Core2Duo) CPU kan overklokken.

Best jammer, vooral voor de nieuwe Mac Pro’s aangezien ook de Woodcrests goed te overklokken zijn.

windows op je macpro, overclocken en weer terug naar osx, of werkt draait hij dan weer op de normale snelheid? (ik weet niets van overklokken:-) )

Bijdrager
    KarelWillem

Leuk hè? Gaan we die ellende ook nog eens krijgen.
    Al die Windows-overstappertjes die een kick krijgen van 10% snelheidswinst door overklokken.

Dat daarmee de levensduur van je moederbord ernstig verkort wordt of dat de boel veel te heet wordt is van minder belang. Ik ben wel mooi 10% sneller. Oké, m’n computer crasht wel vier keer zo snel als anders, maar toch…

Houdt toch op zeg. Wat heb je hier aan? Helemaal niets toch?

Bijdrager
    boerke

In zo verre heb je gelijk, dat als je nouwelijks nuttige dingen doet op je compu, die 10% er weinig toe doet.
    10% is trouwens een echt g4/g5 cijfer, de intels horen probleem-loos up-te clocken yte zijn tot +30%
    en dat is toch aanzienlijk… 30% snelheidsverhoging met of software, of een pinnetje solderen op het moederboard.
    En koeling..misschien in die books, maar mijn minietje wil ik graag 30% overclocken.
    (mijn minietje gebruik ik al als fcp-werkpaard, dus 30% Xtra is welkom) (minietje Intel is sneller dan G5 – dual )

Trouwens “Gaan we die ellende ook krijgen” – die ellende bestaat al sinds het over-clocken begrip.
    (zelfs met een appletje)

Bijdrager
    Marius1976

Overklokken zuigt op alle fronten.

Je hebt er werkelijk geen drol aan. Het is een psychologisch effectje, waar iedereen met open ogen intuint. Je denkt dat je computer sneller is, maar in de praktijk blijkt het helemaal niet zo te zijn. Tenzij het runnen van benchmarks je hobby is.

Je maakt 1 bepaald onderdeel (of een systeem aan onderdelen) sneller, maar niet de hele computer. Het traagste onderdeel in de computer (dat niet overklokt is) bepaalt dan toch uiteindelijk de algehele snelheid. Je zou dat ‘de zwakste schakel’ kunnen noemen.

Verder verspeel je je garantie, en maak je een stabiel systeem hoe dan ook instabiel.

Anyway: succes!
    Marius

Bijdrager
    silvercircle

Sneller dan welke dual, welk type? Toch zeker niet sneller dan een 2.7Ghz dual?;-)

Bijdrager
    deniax

HS-L

windows op je macpro, overclocken en weer terug naar osx, of werkt draait hij dan weer op de normale snelheid

Overklokken van videokaarten gaat in Windows erg makkelijk via software. Het overklokken van je CPU wordt bijna altijd in de BIOS gedaan en dus niet via software. En aangezien de Mac geen BIOS gebruikt, is het voorlopig waarschijnlijk niet mogelijk om je CPU over te klokken.

KarelWillem

Al die Windows-overstappertjes

Zucht.. Waarom nou weer een denigrerende, populair trachtende “kijk mij de ultieme MAC fan zijn” reactie plaatsen met argumenten die absoluut niet kloppen? Meng je gewoon op een normale manier in een discussie.

De levensduur van een mobo verkort je niet met overklokken.
    Het moederbord die in bv de MacPro 2Ghz zit, is exact hetzelfde moederbord die in de MacPro 3Ghz zit.
    Om de snelheid van de 3Ghz processor te onderstunen, moet het moederbord “sneller” werken. Daarmee verkort je natuurlijk niet je levensduur mee:)

De moederborden (eigenlijk de chipsets zelf) kunnen makkelijk nog hogere snelheden aan aangezien ze straks ook de 3+Ghz Intel CPU’s aan kunnen.

Marius1976

Overklokken zuigt op alle fronten.

Je hebt er werkelijk geen drol aan. Het is een psychologisch effectje, waar iedereen met open ogen intuint. Je denkt dat je computer sneller is, maar in de praktijk blijkt het helemaal niet zo te zijn. Tenzij het runnen van benchmarks je hobby is.

Niet correct. Als jij een filmpje van 10 minuten rendert, dan merk je 10% zeker aangezien dat toch 1 volle minuut aan rendering scheelt.

Het traagste onderdeel in de computer (dat niet overklokt is) bepaalt dan toch uiteindelijk de algehele snelheid

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Bij je CPU overklokken spelen eigenlijk 3 factoren mee. Je CPU, je mobo FSB en je geheugen. En vaak is geen enkel onderdeel de echte limiterende factor als je op “huis tuin & keuken” niveau wil overklokken.

Bijdrager
    boerke
    ”silvercircle”

Sneller dan welke dual, welk type? Toch zeker niet sneller dan een 2.7Ghz dual?;-)

sneller dan een 2,5 dual dan.!!
    (geloof je toch niet, maar is echt zo)

buiten dit alles leg ik me neer bij “Deniax”

Bijdrager
    PietjePuk

Toch kan ik het moeilijker geloven, een dual G5 heeft niet alleen een snellere HD, maar ook beter videokaart en een sneller doorgang van informatie tssn alle componenten dan de mini. Dan mag je denk ik die processor nog overklokken dat je wil. Als de rest van de hardware toch niet kan volgen, whats the use?

Bijdrager
    boerke

Nah, hier wat testjes die ik gedaan heb toen ik fcp(universal) binnen kreeg

http://www.macned.nl/forum/viewtopic.php?t=5204&postdays=0&postorder=asc&highlight=afgebroken&start=10
    daaruit blijkt toch dat die mini 10-20% sneller is dan een g5 dual 2,5 (behalve motion)

Qua drive:
    zie hier
    http://www.macned.nl/forum/viewtopic.php?t=5527&postdays=0&postorder=asc&highlight=usb+firewire&start=16

ik heb ook wat photoshopdingetjes geprobeerd ( op de mini evenwel onder windows ), en daar won hij ook elke vergelijking..
    Buiten dit is gebleken dat deze mini ook met een andere, snellere upgrade processor prima werkt.

http://gomeler.com/2006/03/29/mmm-mac-mini-merom/
    http://paulstamatiou.com/2006/05/17/intel-mac-mini-my-upgrade-to-183ghz-core-duo/

dus overclocken is zeker een optie….(zeker gezien de plm 30% marge in die core2)
    nu nog iemand die uitzoekt hoe?

Na mijn upgrade naar 2Gb mini heb ik deze testjes trouwens niet opnieuw gedaan. evenwel gezien de algehele snelheid-verbetering denk ik dat je nog zeker wel eens 10% boven de bovenstaande link-snelheden kan optellen.

Bijdrager
    G-Force
    ”Marius1976″

en maak je een stabiel systeem hoe dan ook instabiel.

Een beetje overklokker weet dit makkelijk te voorkomen, of wat extra volts erdoorheen, of wat terugklokken en je PC is weer net zo stabiel als eerst. Ik snap al dat gezeur om het overklokken niet, het is echt niet zo erg als jullie denken hoor… Sommige mensen denken dat een processor kapot gaat van een paar extra MHzen, of dat een videokaart doorbrandt als er 10 MHz bijkomt, alsjeblieft zeg… :cry:

Toegegeven, je moet mans genoeg zijn om geen gebruik meer te maken van je garantie…

Bijdrager
    boerke

Nah, die volt’s weet ik niet, je bedoelt voeding met meer vermogen?
    maar inderdaad, toen macjes nog jumpertjes hadden voor snelheden was ik ook de eerste om die
    sticker er af te rukken (voids warranty), en wat op de schakelen…net zolang tot de boel niet meer gaat, en dan een stapje terug…tijdje proberen…problemen…nog een stapje terug…
    (en eventueel na een jaar of 2 een (goedkope) snellere processor halen, en weer omhoog met die jumpers)
    (zo heb ik een ouwe g3 266 beige DT ooit nog upgeclocked naar 500 Mhz)

Bijdrager
    G-Force

Ja, extra volts erdoorheen. Als je een processor overklokt gaat deze logischerwijs meer stroom vragen. Als de processor op een gegeven moment meer stroom vraagt dan het moederbord door de huidige instelling levert aan de processor gaat de processor of fouten maken of de processor crasht.;)

Ik heb het trouwens meer over PC overclocking nu, overklokken op de Mac heb ik geen ervaring mee, blijven moeilijke machines voor dat doel (en terecht hoor, leken kunnen daar beter niet meer klooien).

Bijdrager
    Antoniya001

Tis misschien moeilijk om je vooroordelen weg te laten maar de oude G5 (en waarschijnlijk zelfs de G5 Quad) is niet sneller als de nieuwe core 2 duo.

Ik heb zitte benchen :

Rendertijden :

Dual G5 2.7Ghz – FCS 5.1 PPC 2m:05s
    Core 2 Duo 2.4Ghz – FCS 5.1.1 UB 1m:08s (Hackint0sh)
    Core 2 Duo 3Ghz – FCS 5.1.1 UB 0m:57s
    Core 2 Duo 3.2Ghz – FCS 5.1.1 UB 0m:52s

Deze tijden liegen er niet om… Ik werk nu alleen nog maar op de Core 2 voor het renderen.
    Tijdwinst 200%

Xbench score van de Quad in CPU is gelijk aan een 3Ghz Core 2 Mem score is 50% lager op de quad door de veel lagere clock snelheid.

Ik heb geen Quad staan maar het is wel frapant dat de X-bench score van een 1300Eurie PC een 3200Euro Mac Quad het veld uit slaat. Zeker als de Core 2 overclocked is… En het is algemeen bekend dat de intels zeer goede video compressor processors zijn….

A

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.