13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    SvS

Copyright plaatje iPod

Vraag, ik moet voor een advertentie een foto van iPod gebruiken. (gaat om een actie)
    Waar kan ik legale foto van iPod vinden op drukkwaliteit?
    (zodat we geen problemen krijgen met copyrights, auteursrechten e.a.)

Bijdrager
    pako

Hier? wel even de voorwaarden lezen:

http://www.apple.com/pr/products/

Bijdrager
    SvS

Thank you very much!

Bijdrager
    Buzz

Volgens de voorwaarden mag je die plaatjes dus niet zomaar voor advertenties gebruiken. Ik zou dus eerst even contact opnemen met Apple.

Bijdrager
    Petje

Zelf even een digitaal fotootje schieten.
    Dan mag het wel.

Bijdrager
    Jesper
    ”Petje”

Dan mag het wel.

Waarom mag het dan opeens wel? Alleen degene die de foto heeft gemaakt veranderd dan, maar de iPod blijft gewoon de iPod.

Bijdrager
    Marius1976

Waarschijnlijk omdat je wel je (eigen) iPod mag laten zien.

Op de foto zelf zit copyright, en dan gaat het niet om wat er te zien is.

Als ik een megacoole foto heb gemaakt van een zonsondergang, wil ik ook niet dat een of andere zakelijke engnek met m’n foto ervandoor gaat en er posters van gaat drukken, en goud geld verdient ermee. Hij mag wel zelf een foto maken van de zon.

Nu zit er op de zon geen copyright, maar het principe is hetzelfde.

Marius

Bijdrager
    Buzz

Dat is waar. Bovendien gebruikt Apple die specifieke foto’s (met Bono op de video-iPod bijvoorbeeld) al voor haar eigen promotie-doeleinden. Als diezelfde foto’s ongevraagd in reclamefolders van derden worden gebruikt lijkt het er op dat Apple er bij betrokken is of in ieder geval haar goedkeuring heeft gegeven, terwijl dat niet zo is. Daarom willen ze dat je eerst contact met hen opneemt als je hun foto’s gebruikt.

Bijdrager
    Freek.
    ”Jesper”
    ”Petje”

Dan mag het wel.

Waarom mag het dan opeens wel? Alleen degene die de foto heeft gemaakt veranderd dan, maar de iPod blijft gewoon de iPod.

Als je in staat bent zelf even snel een ‘digitaal fotootje’ te schieten van dezelfde kwaliteit als de Apple-produktopnamen heb je spoedig een fijne baan bij een fotostudio. :lol:

Bijdrager
    SvS

Daar ben ik allemaal van op hoogte.:-)

Bijdrager
    TijhofGraphics

hmm….
    Toch vraag ik me af of dat voorbeeld van de zonsondergang wel een goede vergelijking is.

ik bedoel,,,Apple heeft neem ik aan wel pattend op de iPod, i.i.g. op de naam en op het logo dus die kun je al niet gebruiken.

En ik denk ook dat er rechtsonderin(of in welke hoek dan ook)wel moet staan oiets als iPod is a trademark of Apple Computers inc. pattendbablabla. Want dat is immers ook bij andere posters.

Neem bijvoorbeeld een reclameposter van de Motorola Mobieltjes, daar staat ook onderin van Motorola is a trademark of The Motorola Company since bablablabla.

Maargoed…!

Moderator
    Poezenbeest

Het heeft hier niks met patenten te maken, laten we dat voorop stellen. Als je op safe wil spelen, dan schiet je je eigen foto. Apple heeft het auteursrecht op het uiterlijk van de iPod, maar die ben je niet aan het namaken, maar aan het vastleggen. Apple kan je niks maken als jij een foto van een iPod maakt en die publiceert (zolang je Apple daar maar niet mee in een kwaad daglicht stelt).

Als je de naam Apple of iPod gaat vermelden voor commerci¬®’ele doeleindes, dan is het raadzaam om de volgende tekst ergens te vermelden in de publicatie:
    “Apple, iPod en iPod Nano zijn geregistreerde handelsmerken van Apple Computers Inc.”

Uiteraard is het wel zo netjes dat je Apple even benaderd of dit mag.

VERDER is de klant verantwoordelijk voor het regelen van de gebruiksrechten op namen, handelsnamen en afbeeldingen. Wijs je klant op een eventuele schending van het auterusrecht en je bent gedekt. Klant is immers degene die publiceert, dus ook de lul als Apple centjes komt halen. Uiteraard mag je dit (tegen meergeld) voor je klant regelen.

Bijdrager
    Marius1976
    ”TijhofGraphics”

hmm….
    Toch vraag ik me af of dat voorbeeld van de zonsondergang wel een goede vergelijking is.
    /quote]

Juist wel. Want het geeft weer dat -ongeacht hetgeen op de afbeelding te zien- er dus ook alleen al (c)opyright zit op een foto an sich.

Dus of er nou een iPod of een madeliefje op staat. De fotograaf (of degene die de foto’s heeft gekocht) wil niet dat jij zomaar zijn of haar mooie foto gaat gebruiken.

Dat is ook wat de topicstarter vroeg, of dat ‘zomaar’ mocht.

Een bijkomende moeilijkheid is dan ook nog eens dat het hier om een ‘beschermd’ produkt gaat als de iPod: inderdaad dat geldt niet voor de zon. Maar nogmaals: dat is dus een EXTRA factor.

Marius

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.