17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    mr.greenish

copyright musziek oner video

Oke ik ben bezig om een video te monteren, deze zal waarschijnlijk worden getoond worden bij de fashion week in amsterdam.
    Uno problemo ik moet muziek onder somige stukken zetten maar moet ik me zorgen maken over het copyrihts enz? Op dit moment heb ik niet echt tijd voor.. Hoe groot is het kans dat je problemen hier me krijgt of mag het wel misschien wel?

Bedankt alvast!

:mrgreen:

Bijdrager
    iJet

Hoe zou jij het vinden als iemand er met iets van jou vandoor gaat waar jij heel hard voor hebt moeten werken?

Voor muziek zul je nu eenmaal rechten moeten betalen aan de uitvoerend artiest / componist. Dit wordt geregeld door de Buma Stemra. Hoe het allemaal werkt en wat het je allemaal kost kun je op hun site vinden, of je kunt bellen (023 – 799 79 99).

Als je dit niet doet, wil dat niet zeggen dat je er problemen mee gaat krijgen. Wordt je echter wel ‘betrapt’ dan zul je een boete moeten betalen, afhankelijk van het soort film, het aantal publiek en de lengte van de nummers.

Bijdrager
    Psychoprick

Als het een publieke vertoning is of een vertoning waarvoor entree wordt gevraagd mag het niet!

Het is echter wel zo dat wanneer je een zaal hafhuurt die vaker voor dit soort doeleinden wordt gebruikt de uitbater van die zaal de afdrachten al heeft gedaan voor je.

Je zal eens in het contract moeten kijken wat de huurder/verhuurder van de zaal hebben opgestelt.
    Vaak staat daar in dat de uitbater van de zaal verantwoordelijk is voor de afdracht van STEMRA/SENA bijdragen.

Mocht dat niet het geval zijn kan je altijd even contact opnemen met BUMA/STEMRA en SENA.

Bijdrager
    mr.greenish

Bedankt ik weet genoeg!

Oh ja toch niet, er zijn toch ook podcast free muziekjes? Waar kan ik die vinden? Die Mogen wel neem ik aan aangezien daar geen copyright op zit?

Bijdrager
    iJet

Wat is de SENA? De Belgische Buma / Stemra?

Bijdrager
    PietjePuk

Kdacht dat het in Belgie toch SABAM was.

(ik vind het trouwens maar een lichtelijk criminele organisatie):x

Bijdrager
    Psychoprick

SENA is voor Nederland de organisatie die de naburige rechten behandeld.

Vergelijkbaar met Stemra maar dan ipv van de belangen van de autuers van de muziekwerken te behartigen behartigen ze de belangen van de uitvoerende artiesten.

Bv: een cover van artiest X door artiest Y.
    Stemra int geld voor artiest X, Sena voor artiest Y.

En ja SABAM is België ik geloof dat hier (België) geen equivalent van SENA is. Sabam was er geloof ik mee bezig iets soortgelijks op te zetten….

Bijdrager
    Annunaki

Beste,

Ik ga normaal altijd op zoek naar muziek bij music.podshow.com. Daar vind je ‘PodSafe Music’ van alle genres. Als ik een daar een muziekje vind, en ik wil dat gebruiken, dan contacteer ik toch nog altijd de auteur om de toestemming te vragen, en koop ik ook het liedje via iTunes ( als dat mogelijk is ).

Met de officiële toestemming van de auteur ben je immers volledig in orde:-)

Groeten,

Stefaan

Bijdrager
    iJet
    ”Annunaki”

Met de officiële toestemming van de auteur ben je immers volledig in orde:-)

Klopt, mits er platenmaatschappijen tussen zitten, dan heeft de auteur vaak bijster weinig te zeggen over z’n werk.

Bijdrager
    Annunaki

Ijet,

Hm, daar heb je natuurlijk ook een punt, maar de meeste zaken op music.podshow.com zijn van onafhankelijke auteurs. Als er inderdaad een platenmaatschappij tussen zit, dan zal je de toestemming van de platenmaatschappij moeten hebben ook.

Groeten,

Stefaan

Bijdrager
    Psychoprick
    ”Annunaki”

en koop ik ook het liedje via iTunes

Het is wel netjes om een liedje te kopen, maar als je het op een of andere manier uitzend, reproduceerd of vertoont(openbaar laat horen) moet je echt afdragen.

Bijdrager
    iJet

En music.podshow.com is gewoon een showcase van enthousiastelingen die voor de lol muziek maken, ofzo? Want het is wel een goeie tip, natuurlijk (zeker met die a-sociale prijzen die je soms bij de Buma / Stemra moet neerleggen)!

Bijdrager
    iJet
    ”Psychoprick”
    ”Annunaki”

en koop ik ook het liedje via iTunes

Het is wel netjes om een liedje te kopen, maar als je het op een of andere manier uitzend, reproduceerd of vertoont(openbaar laat horen) moet je echt afdragen.

Niet als de rechthebbende (auteur / componist / platenmaatschappij) nadrukkelijke toestemming heeft gegeven voor kostenloos gebruik.

Bijdrager
    Annunaki

Beste,

In mijn geval moet dat niet, omdat het van een onafhankelijke auteurs was, en ik de officiele toestemming van deze heb gekregen om het eenmalig te gebruiken, en eventueel ook openbaar te vertonen.

Die music.podshow.com is wat ze noemen een plaats waar je aan ‘PodSafe music’ kunt komen. De muziek die je daar vind is inderdaad grotendeels het werk van enthousiastelingen, en moet voldoen aan de volgende criteria :

Podsafe music is described as a work that meets all of the following conditions:

Works submitted to the Podsafe Music Network are the property of the artist, and all rights to these works, including lyrics and music, are the property of the artist.
    AND
    All works contain no recordings, lyrics, copyrights, or other elements that are the copyright of any other artist, except under the limited provisions of the Creative Commons License Agreement http://www.creativecommons.org.
    AND
    Despite any recording contracts with RIAA, ASCAP, or BMI, or other recording industry entity, the artist retains ownership of the works, and is free to distribute, broadcast, license or sell these works at the artist’s discretion.

De auteur moet dus alle rechten hebben op de muziek en de tekst ( ook al werkt hij via een platenmaatschappij, dan nog moet hij alle rechten op het werk bezitten ). Eigenlijk heb je dan enkel de toestemming nodig van de auteur om volledig safe te zitten.

Zie het niet als een databank van alle recente hits, want dat is het zeker niet. Het is vooral onbekende muziek gemaakt door muziek liefhebbers. Ik heb wel al een aantal nummers zo aangekocht van de desbetreffende auteur, waarvan ik vind dat ze gerust naast een aantal grote hits zouden mogen staan.

Groeten,

Stefaan

Bijdrager
    Psychoprick

Dat ligt er maar net aan.
    Als je toestemming hebt van artiest die lid is van BUMA/STEMRA, moet je volgens mij gewoon afdragen. Eventueel kan je het dmv een speciale regeling het betaalde bedrag terug krijgen.

Een beetje zoals wannneer je een eigen productie CD perst. Bij sommige persers moet je dan toch eerst betalen om daarna je geld terug te krijgen.

edit: zie net de post boven me…ben het daar helemaal mee eens.

Bijdrager
    mr.greenish

Oke alles is duidelijk nu. Ik heb via de organisatie die het filmpje wil hebben alles geregeld met BUMA/STEMRA.

Bedankt voor alle info.

:mrgreen:

Geblokkeerd
    Anoniem

okee. Leg dat wel even zwart-op-wit vast, want anders kun je achteraf alsnog aangeslagen worden voor heffingen.

En let er ook op dat je twee verschillende heffingen moet betalen (of in dit geval je opdrachtgever).

1 – gebruik muziek in filmpje
    2 – vertoning van het product en de gebruikte muziek.

Dit zijn dus twee aparte bedragen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.