25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Copy files

Allereerst moet ik een wachtwoord intypen om files van mijn firewire harddisk naar mijn nas te kopiëren.(die van mijn mac com.apple.desktopservices)
    Dan vervolgens zegt mac Os x : “One or more items can’t be copied to “temp” because you don’t have permission to read them. Do you want to copy the items you are allowed to read?”
    250 items te kopiëren. Maar welke geeft een probleem?
    Hoe kom ik daar achter? waarom kopieert hij niet gewoon mijn files ? Waarom wachtwoord?

Hoe kan ik in controlle komen van mijn eigen bestanden op mijn eigen schijf :P?
    Het wachtwoord en inlog gebeuren is goed.
    Bedankt.

Bijdrager
    stavos

Bevoegdheden al eens herstelt? Kan met Disk Utility (standaard aanwezig op je Mac)..

Inactief
    Anoniem

Het kan zijn dat de permissies voor de files op die server zijn veranderd. Je kunt dit aanpassen door Appleltje-I te selecteren voor de map, en dan onderaan kun je lees/schrijf permissies aanpassen. Wel even zorgen dat je ook de subfolder box aanvinkt. Ik zit nu niet aan mijn Mac, dus misschien gebruik ik niet de juiste termen. Hopelijk begrijp je het en werkt het.

@stavos: bevoegdheden herstellen is alleen voor systeem files en niet voor persoonlijke files

Bijdrager
    stavos

Dat is apart, want ik heb in het verleden een probleem op kunnen lossen door de bevoegdheden te hersellen, waarbij het duidelijk om eigen bestanden ging.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb de rechten bekeken, Mijn account heeft read/write, na het “inloggen” opnieuw, krijg ik nog steeds dezelfde melding
    subfolders heb ik geen vinkje.
    ik heb geen lion btw
    Bedankt

Inactief
    Anoniem
    MEEUW op 17 augustus 2011

subfolders heb ik geen vinkje.

Je ziet dat denk ik alleen wanneer je Toon Info doet van een folder, niet van een document, ik geloof dat het “Pas toe op ingesloten onderdelen” heet. Hier staan de instructies voor 10.4: http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/nl/mh669.html

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja had ik ook al gedaan. Bij mij heet het : apply to enclosed items.
    Ik heb everyone op read and write gezet en mijn account naam ook.
    Ik heb ook nog een groep : staff.
    Maar de rest staat op read and write..

Inactief
    Anoniem

Is de execute bevoegdheid (x) ook voor iedereen aangezet?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb alles (heel de harddisk read and write gezet. Elke map staat op read and write(willekeurig gecheckt)
    Staff, mijn account en everyone. Geen effect.
    excute bevoegdheid ? Waar kan ik dat vinden.

Inactief
    Anoniem
    MEEUW op 17 augustus 2011

execute bevoegdheid ? Waar kan ik dat vinden.

<br />
    chmod a+x -R   /folder/met/documenten/<br />

Geblokkeerd
    Anoniem

Maar dat is in de terminal?! Hoe kan deze simpele ziel, die alleen maar paar bestanden wil kopiëren van externe hdd naar map op de mac. In de terminal zijn externe hdd benaderen enz enz?!

Ik heb al propedit gedownload maar die doet niet aan externe hardisken.

Als het echt met terminal moet dan heb ik echt 1 op 1 begeleidende stappen nodig.
    Mijn harddisk heet : MAC_HDD en de map fotos.

Inactief
    Anoniem

LOL – sorry ik was even in de war met een ander draadje waar iemand ook problemen heeft met bestandsbevoegdheden en die wel in de terminal aan het werken is.

Als je de terminal opent, dan zie je de zogenaamde prompt, en de locatie waar om de schijf je nu bent, dit is waarschijnlijk in je thuismap. Met het commando ‘cd’ kun je naar andere mappen navigeren. type nu ‘cd ‘ (let op de spatie) en dan sleep je de map met fotos in de terminal. Dan enter, en als het goed is zit je nu in de map met fotos. Je kunt dit controleren met ‘open .’, en dan zal die map in de Finder openen.

De volgende stap is om de permissies aan te passen zoals hierboven beschreven:

<br />
    chmod a+rwx -R *<br />

Het sterretje slaat erop dat je alle foto’s in die map berwerkt, de -R slaat op recursief, dus je bewerkt ook alle documenten in subfolders, indien aanwezig. Nu kun je wederom in de Finder proberen om de foto’s te kopieren.

Hopelijk is dit duidelijk en werkt het. Succes!

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja het was duidelijk. Alleen ik had een externe harddisk.
    Maar gelukkig heb ik dos nog meegemaakt en google lukt me beetje wat te vinden:P
    Dus ik zit nu in de map fotos.
    Cool gelukt:)
    Maar commando krijg ik een error : chmod : -R :No suck file or directory
    En nu wil ik het best zonder die -R proberen, maar ik heb ergens gelezen dacht ik dat je voorzichtig moet zijn met commando chmod.. (klopt dat?)

Inactief
    Anoniem

Oops, het is:

<br />
    chmod -R a+rwx  *<br />

Geblokkeerd
    Anoniem

Oki cool gedaan, naar de externe hd, in de map movies.
    de regel ingetypt.
    Gaat zonder foutmelding naar de volgende regel. Goed toch?
    Cool, heel erg bedankt :).

Maar krijg nog steeds dezelfde foutmelding.

Als ik nu kon knippen en plakken wist ik om welke bestanden het ging. Maarja… Mac…:)

Inactief
    Anoniem

Als je in die map staat, wat geeft het commando

<br />
    ls -la<br />

Geblokkeerd
    Anoniem
    <br />
    -rwxrwxrwx    1 meeuw  staff   490062546 Mar  5  2007 10TH_AND_WOLF.avi<br />
    [email protected]   1 meeuw  staff   733480960 Dec 19  2009 2.22-x-df.avi<br />
    -rwxrwxrwx    1 meeuw  staff   734239970 Aug  8  2008 25th.Hour.2002.DVDRip.XviD<br />
    drwxrwxrwx    5 meeuw  staff         170 Oct 20  2009 ROLLING STONES SHINE A LIG<br />

Dit is even wat ik in algemeen kon vinden. (verschilheid dan.)

Inactief
    Anoniem

Heee, de Stones :thumbsup:

Maar terugkomend op je oorspronkelijke vraag, er zijn blijkbaar een aantal files die niet aan jou toebehoren, er zal dan geen ‘meeuw’ staan, maar iets anders. In het lijstje hierboven zijn ze allemaal ‘meeuw’ dus die zouden geen problemen moeten geven. Je moet dus (in de terminal) het ls -la commando uitvoeren voor all files. Mocht je er dan een tegenkomen die iets anders heeft dan ‘meeuw’, kun je dat veranderen met het chown commando. Of je doet het voor de hele folder (eventueel met een sudo ervoor):

<br />
    chown -R meeuw /mapmetfilmpjes/<br />

Geblokkeerd
    Anoniem

Ben ik weer:)
    Overal staat meeuw en staff voor de bestanden of mappen in de map.
    Als ik jouw code van chown erin doen. Dan krijg ik de error No such file or dir
    maar zonder / voor de map ging het wel.
    Mooi nog een keer proberen:)
    nog steeds dezelfde foutmelding. ZIjn er nog meer opties :)?

so far erg bedankt voor je hulp en begeleiding:D

Inactief
    Anoniem

Het kan te maken hebben met de externe disk of de NAS, misschien weet iemand anders nog iets?

Kun je de files eerst naar je Mac HD kopieren, en dan naar die NAS, werkt dat wel?

Verder weet ik het ook niet meer…:sad:

edit: er zijn trouwens meer mensen met een dergelijk probleem: http://www.google.com/search?q=NAS+copy+permissions+mac Hopelijk staat daar ergens een oplossing bij.

Geblokkeerd
    Anoniem

Hahaha:D

Mijn externe harddisk is geformateerd op mijn vorige mac.
    Dus mac os.
    En ik heb ssd harddisk nu… dus je raad het al :).

Zucht…

Inactief
    Anoniem

:thumbsup:

Geblokkeerd
    Anoniem

Daar bedoelde ik niet mee dat het opgelost is, maar dat ik niet alle files naar mijn mac harddisk kan kopiëren en dus niet tegen het probleem aanloop

Inactief
    Anoniem

Maar je weet nu waar het probleem zit, vandaar die duim.

Geblokkeerd
    Anoniem

ik weet niet waar het aan lag, maar lang niet aan mijn mac en externe harddisk.
    Mijn nas server .. of connectie ernaar… i donno.. maar de bestanden zijn gekopieerd.
    Koen, nogmaals bedankt voor je hulp:) !

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.