13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    abbenhui

[Opgelost] Converteren naar APFS

Bij de update naar High Sierra destijds had m’n iMac nog een fusiondrive, dus bleef HFS+ gewoon als bestandssysteem.

Nu is echter een SSD geplaatst en wil ik de drive alsnog naar APFS converteren.
    De aangeraden methode via Command-R en Schijfhulpprogramma werkt niet: de optie ‘converteer naar APFS’ blijft grijs.

Is het zo dat wanneer ik High Sierra over de huidige installatie heen installeer (dat kan toch zonder verlies van data en instellingen?), dat ik dan de mogelijkheid aangeboden krijg om aan te vinken dat ik wil converteren naar APFS, net zoals dat gebeurt wanneer je HS voor het eerst installeert op een ssd?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken geleden door  abbenhui.

Moderator
    Night

Theoretisch heb je gelijk. Je kan het gewoon proberen, lijkt me.

Al blijf ik het vreemd vinden dat de optie grijs blijft in Recovery Mode. Dat is normaal alleen zo als er geen disk naar APFS geconverteerd kan worden (Lees: harddisk of Fusion Drive).

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik zou lekker bij HFS+ blijven. Veel SSD’s, vooral niet van Apple, starten immers traag op met APFS. En als je SSD niet groot is heb je nog een bijkomend probleem dat legen van de prullenmand niet de gewenste schijfruimte vrijmaakt.

Moderator
    Night

In Mojave zal ook de APFS wel verbeterd zijn (ook gewone drives worden dan ondersteund), dus dan kan je het bij de update alsnog proberen;-)

Bijdrager
    abbenhui

Dank Night; dat is een goede suggestie.

Bijdrager
    abbenhui

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 6 juli 2018 om 18:40</p>
    En als je SSD niet groot is heb je nog een bijkomend probleem dat legen van de prullenmand niet de gewenste schijfruimte vrijmaakt.

Oh? Leg dat eens uit svp?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door  abbenhui.

Moderator
    Night

Omdat het OS zelf bijhoudt of bestanden al dan niet echt weggegooid moeten worden. Bovendien kunnen bestanden die je weggooit gelinkt zijn aan andere originelen, zodat je eigenlijk alleen een ‘verwijzing’ naar dat bestand weggooit. Je hebt er dus niet meer zelf de hand in, zoals bij HFS+ wel het geval is. Bij HFS+ is het “weg=weg” en heb je dus gelijk vrije, beschikbare schijfruimte.

Bijdrager
    abbenhui

OK> Helder verhaal; dank daarvoor.

Ik kan trouwens melden dat ‘de truc’ werkt: HS opnieuw installeren vanaf een bootable USB zorgt ervoor dat het bestandssysteem ook meteen geconverteerd wordt naar APFS.

Bijdrager
    Elduderino

<p class=”cite”>Night op 7 juli 2018 om 22:34</p>
    Omdat het OS zelf bijhoudt of bestanden al dan niet echt weggegooid moeten worden. Bovendien kunnen bestanden die je weggooit gelinkt zijn aan andere originelen, zodat je eigenlijk alleen een ‘verwijzing’ naar dat bestand weggooit. Je hebt er dus niet meer zelf de hand in, zoals bij HFS+ wel het geval is. Bij HFS+ is het “weg=weg” en heb je dus gelijk vrije, beschikbare schijfruimte.

Is een beetje tegenstrijdig en vreemd wat je hier zegt. Het mooie van APFS is juist dat het met links werkt. Bij HFS is een copie van een bestand dus ook echt een copie, dus in jou geval zou het OS, 2 maal het bestand opslaan en ben je dus ruimte echt kwijt. Met APFS heb je nog steeds het weggooien in de hand, en als dat toevallig de link naar het orgineel is dan is dat okay, je hebt immers het bestand voor een reden 2 maal op je schijf staan.

Bijdrager
    abbenhui

@ elduderino: thanks! Weer wat wijzer.

Moderator
    Night

Elduderino op 8 juli 2018 om 13:25Met APFS heb je nog steeds het weggooien in de hand, en als dat toevallig de link naar het orgineel is dan is dat okay, je hebt immers het bestand voor een reden 2 maal op je schijf staan.

Precies. Echter krijg je er dan logischerwijze geen vrije schijfruimte voor terug, die zou corresponderen met de grootte van het verwijderde bestand.

Bijdrager
    Elduderino

<p class=”cite”>Night op 9 juli 2018 om 06:36</p>

<p class=”cite”>Elduderino op 8 juli 2018 om 13:25Met APFS heb je nog steeds het weggooien in de hand, en als dat toevallig de link naar het orgineel is dan is dat okay, je hebt immers het bestand voor een reden 2 maal op je schijf staan.</p>

Precies. Echter krijg je er dan logischerwijze geen vrije schijfruimte voor terug, die zou corresponderen met de grootte van het verwijderde bestand.

Eh, je kan niet vrijgeven wat je niet gebruikt hebt, pas als je het laatste orgineel hebt weggegooid komt de ruimte vrij, dat is toch exact wat je wilt? Wat APFS doet is zeker niet nadelig, bij HFS was je altijd dubbele ruimte kwijt.

Moderator
    Night

Klopt als een bus. Dat was inderdaad ook de achterliggende gedachte én tegelijk het verschil tussen HFS en APFS. Maar als je dus bestanden gaat opruimen om ruimte te winnen, heb je dus kans tegen dat stukje vooruitgang aan te lopen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.