13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Conusbolletjes speakers ingedrukt: wat nu? (Opgelost!)

Ik heb een iPod Stereo, Apple’s eigen dock dat nooit een commerciëel succes is geworden, maar waar ik wél veel plezier van heb.

Nou heb ik op dit moment iemand met een klein kind op bezoek, en in een onbewaakt ogenblik heeft ze de bolletjes in de conussen van de speakers alle drie ingedrukt…. (Ik weet niet hoe die heten!). Het is vreselijk…!!

Weet iemand een manier hoe ik dat weer goed kan krijgen? Het is geen gezicht en erger: de speaker werken minder goed en misschien kunnen ze wel sneller stuk gaan omdat de conus niet goed kan uitslaan. Mijn zoon kwam al op het idee om het met iets vacuüm te zuigen, waardoor ze weer in hun normale vorm komen. Maar ze zijn van behoorlijk stevig materiaal, dus hoe dat moet…. Geen idee!
    Wie weet een manier om dit weer goed te krijgen?

Bijdrager
    bosrijk

Met een gootsteen ontstopper?

Bijdrager
    jgmkoster

Klein zuignapje gebruiken? Of iets van een lucifer met een beetje secondenlijm erop vastlijmen en voorzichting proberen de deuk eruit te trekken?

Bijdrager
    mtooster

Jup… zuigen!

Probeer eens een koker te maken van stevig papier die precies om de bolletjes heen past… zet hem erop en zuigen maar:-)

Bijdrager
    Domtoren

Een zuignap?

Of misschien zelfs een stofzuiger? Ik heb zo’n instelbare, dan kun je met lage zuigkracht beginnen en langzaam ophogen.

Of met verwijderbare lijm (fotolijm) er iets opplakken en dan trekken?

Bijdrager
    Macinzon

@bosrijk: lijkt mij geen goed idee, ik denk dat je dan het buitenste gedeeld ook meeneemt :p.

Bijdrager
    bartvdv

De kleine een pandoering geven en familiale verzekering aanspreken?

Bijdrager
    bartvdv

Iets meer opbouwend, op de meeste stofzuigers zit toch een zuigkrachtregeling?

Bijdrager
    MacAanZee

Bedankt voor de tips. De stofzuiger hebben we gebruikt voor de conus van de grote basspeaker. Die plopte meteen weer goed. Intussen hadden we ook gezocht op Google en daar vonden we een tip om op de tweeters ducttape te plakken en vrij snel eraf te trekken. Na een paar keer proberen trok dat ook de conussen van de tweeters weer goed. Nu maar hopen dat de speakers geen onzichtbare schade hebben opgelopen aan de binnenkant.

Bedankt!

Bijdrager
    bartvdv

@bosrijk: Met DesTop?

Bijdrager
    Netvictory

Het is geen gezicht en erger: de speaker werken minder goed en misschien kunnen ze wel sneller stuk gaan omdat de conus niet goed kan uitslaan.

Als je zeker weet dat de speakers minder goed werken dan is er niks meer aan te doen dan de speakers vervangen. (Als mogelijk) De “bolletjes” zijn stofkappen omdat eronder de spreekspoel zit die in een vrij smalle spleet heen en weer beweegt en daar moet geen troep tussen komen.
    Met ingedrukte stofkappen kunnen de conussen nog steeds even ver uitslaan overigens en het heeft eigenlijk geen effect op het geluid tenzij (wel het geval bij zogenaamde dome-tweeters maar die zitten hier niet in) de spreekspoel na het “mishandelen” aanloopt tegen de magneet.

Probeer maar eens met een paar vingers -voorzichtig- de conussen in te drukken en als je voelt en hoort dat de conus aanloopt dan heeft alleen vervanging nog zin.

Succes en groet.

Bijdrager
    MacAanZee

Bedankt voor de uitleg. Het ziet er nu weer goed uit en als het bezoek weg is, ga ik even uitproberen of hij het nog goed doet.:)

Bijdrager
    Applefanjappie

Had hetzelfde probleem maar het is gelukt met de stofzuiger. Zit nu te genieten van een fatsoenlijke bass

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.