30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    Logan Legend

Controle van OSX

Hallo,

Ik vroeg mij af of er programma bestaat die mijn iMac OSX kan scannen voor fouten of andere dingen die niet kloppen?
    Zodat ik daarop actie kan ondernemen en ze snel kan fixen.
    Momenteel draai ik OSX 10.8.5. Mijn iMac bestaat uit
    Intel core 2 duo 3.06GHZ
    8 Gb ram
    500 GB HD op 7200 rpm

Alvast bedankt

Bijdrager
    Melbuuln

Ik zet eens in de zoveel tijd de rechten terug.

Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma > Controleer schijfbevoegdheden.

Bijdrager
    koen

Ja, dat programma heet OS X. Het doet zelf regelmatig controles, etc, dus daar hoef je je helemaal niet druk over te maken.

Bijdrager
    Logan Legend

oky, Ik hoef me dan ook geen zorgen maken dat alle gegevens van mij ook veilig zijn

Bijdrager
    koen

Nou ja, ik zal in ieder geval zorgen dat je een goede, dagelijkse backup hebt. Een schijf kan altijd crashen, zelfs op een Mac:)

ps je avatar leidt wel heel erg af…

Bijdrager
    makasa

hangt ook voor een groot deel van jezelf af. Hoe sterk is je password? Heb je filevault ingeschakeld? Ben je enige gebruiker? Goede backup etc. etc. Je Mac is doorgaans niet het probleem, dat zijn de uitzonderingen. Gebruik geen externe programma’s om je Mac zogenaamd te onderhouden.

Bijdrager
    Logan Legend

@makasa
    De iMac wordt alleen gebruikt door ik. Bij mij thuis heeft iedereen wel een eigen computer. Daarom de wachtwoord op mijn iMac is heel simpel. Maar wachtwoorden van sites zijn heel sterk.
    Wat is filevault? Dat hoor ik voor het eerst. Ik heb een time machine back up van een clean install (10.6.8) met alle programma die ik gebruik. De back up is rond het 10 GB. Verder gebruik geen programma voor onderhoud.

En hoe kan ik mijn externe HD beveiligen?

@koen
    Dat klopt daar heb ik een back up van een clean install voor met alle programma die ik gebruik.
    Als je er last van hebt dan verander ik het wel. Ik vindt het best een mooi achterwerk:-D

Geblokkeerd
    Bento

Ik zou een programma aanschaffen dat scant op taalfouten. Daar krijg je het de komende jaren dan erg druk mee.

Bijdrager
    Buzz
    Melbuuln op 06 maart 2014

Ik zet eens in de zoveel tijd de rechten terug.

Dat is nergens voor nodig. Je hoeft dat alleen te doen als er echt iets niet goed gaat op je systeem. En zelfs dan haalt het zelden wat uit.

Bijdrager
    Verdult
    IntelPowerXeon-Itanium op 06 maart 2014

@makasa
    De iMac wordt alleen gebruikt door ik. Bij mij thuis heeft iedereen wel een eigen computer. Daarom de wachtwoord op mijn iMac is heel simpel. Maar wachtwoorden van sites zijn heel sterk.
    Wat is filevault? Dat hoor ik voor het eerst. Ik heb een time machine back up van een clean install (10.6.8) met alle programma die ik gebruik. De back up is rond het 10 GB. Verder gebruik geen programma voor onderhoud.

@koen
    Dat klopt daar heb ik een back up van een clean install voor met alle programma die ik gebruik.
    Als je er last van hebt dan verander ik het wel. Ik vindt het best een mooi achterwerk:-D

De backup is juist voor je data, niet zozeer voor je programma’s.
    je avatar hoef je wat mij betreft niet te veranderen;)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    IntelPowerXeon-Itanium op 06 maart 2014

Wat is filevault? Dat hoor ik voor het eerst. Ik heb een time machine back up van een clean install (10.6.8) met alle programma die ik gebruik.

FileVault is juist voor het beveiligen van je HD. Maar dit is voor de meeste gebruikers niet nodig. Filevault activeer je alleen als er echt gevoelige data op je HD staat die niemand anders mag zien. Maar je hebt het hier over een externe drive en ik dacht niet dat FileVault daar ook mee kan werken. Voor zover ik weet geldt dit alleen voor de interne schijf. Maar er bestaat software om dit ook te doen bij een externe schijf. Maar nogmaals: voor de doorsnee gebruiker is dat overkill.

OS-X controleert zelf het één en ander, maar niet alles. Zo kan een corrupt voorkeurbestand voor problemen zorgen en daar doet OS-X niets mee. Voor zoiets zou je dit programma kunnen gebruiken.

En zoals Verdult al zegt: Alleen een back-up maken van je begin situatie en daarna niet meer is niet zo handig omdat je dan al je data kwijt bent als er wat mis gaat. Dus gewoon TM aanzetten en back-ups laten maken terwijl je werkt.

Bijdrager
    TBITW

Als je in finder rechtermuis klikt op de hdd kan je deze (in ieder geval in mavericks) met een optie encrypten. De hele harde schijf wordt dan voorzien van een wachtwoord naar keuze. Daarbij kan je ervoor kiezen dit wachtwoord wel of niet in keychain op te slaan. Als je dit niet doet moet je het wachtwoord elke keer invullen na een restart.

Bijdrager
    Koezel

Ik lees heel vaak dat een Mac zelf van alles regelt. Dat je geen tools nodig hebt, dat (bijna) alles
    gerepareerd/gefixed word. Ben benieuwd hoe een Mac dat doet en waarmee.

Bijdrager
    Schrijnie
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Koezel op 07 maart 2014

Ben benieuwd hoe een Mac dat doet en waarmee.

Klik.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Koezel op 07 maart 2014

Ik lees heel vaak dat een Mac zelf van alles regelt. Dat je geen tools nodig hebt, dat (bijna) alles
    gerepareerd/gefixed word. Ben benieuwd hoe een Mac dat doet en waarmee.

OS-X voert zoals je in de link hierboven kunt zien op geregelde tijden opruimwerkzaamheden uit. Daarnaast wordt de fragmentatie van de HD tot een minimum beperkt en worden de meest gebruikte bestanden c.q. programma’s op de snelst bereikbare HD track gezet.
    Maar dit zijn allemaal zaken in het kader van onderhoud en niet reparaties. Reparaties zoals het herstellen van de permissies of een voorkeurbestand en de HD op zich moeten door de gebruiker worden uitgevoerd.
    Ook een corrupt (systeem) bestand dat niet meer door het OS in de originele staat kan worden herstelt via de ‘Journaling’ techniek kan voor problemen zorgen die dan door de gebruiker moeten worden opgelost. Was het maar waar dat alles automatisch (weer goed) ging dan zat ik wat minder op OMT…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    hendrik op 07 maart 2014

Ook een corrupt (systeem) bestand dat niet meer door het OS in de originele staat kan worden herstelt via de ‘Journaling’ techniek kan voor problemen zorgen die dan door de gebruiker moeten worden opgelost.

Journaling is er niet om kapotte bestanden te maken, maar om een bepaald soort probleem te verhelpen: de langdurige controle van de harde schijf nadat die niet goed gestopt is (bijvoorbeeld vanwege een stroomstoring of omdat iemand de stekker uit het stopcontact getrokken heeft). De computer weet namelijk in zo’n geval niet of de inhoudsopgave van de schijf wel klopt — het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat hij bezig was een bestand naar de schijf te schrijven, maar is dat wel al helemaal gedaan? — en moet hem daarom helemaal controleren om te zien wat waar staat. Met journaling wordt er een logboek bijgehouden van wat de computer nog moest doen met de harde schijf, zodat dan alleen die dingen gecontroleerd hoeven te worden, wat veel tijd scheelt.

Bijdrager
    Logan Legend

Maar als de OS X zichzelf onderhoud, dan wordt die toch heel stuk langzamer. Plus zo’n activiteit om het systeem te herstellen of onderhouden moet toch niet gestoord worden door andere programma’s voor een optimale effect te hebben?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Laat ik het zo zeggen: ik heb in de ondertussen negen jaar dat ik met OS X werk, nog nooit met de hand programma’s gestart om m’n computer „schoon” te maken of te onderhouden, en ik heb ook nog nooit ergens last van gehad dat ik aan gebrek aan onderhoud toe zou schrijven. Als de computer langzaam aanvoelt, dan heeft dat over het algemeen meer te maken met dat je programma’s draait die er eigenlijk te zwaar voor zijn — zoals de nieuwste versies van OS X samen met „grote pakketten” als die van Adobe op een Mac van een jaar of vier, vijf oud — en niet, als je het mij vraagt, aan achterstallig onderhoud.

Bijdrager
    arnout

Wat ik wel merk is dat het goed is de Mac eens in de 2 a 3 weken te herstarten.
    Ik laat mijn Mac dag en nacht aan staan (als ik ‘em niet gebruik uiteraard in slaapstand) en na verloop van tijd begint ie toch wat minder ‘responsive’ te worden. Een herstart doet dan wonderen, dit is voor mij de ‘onderhoudsbeurt’

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Jakko Westerbeke

Journaling is er niet om kapotte bestanden te maken

Van de Apple site:

When you enable journaling on a disk, a continuous record of changes to files on the disk is maintained in the journal. If your computer stops because of a power failure or some other issue, the journal is used to restore the disk to a known-good state when the server restarts.

Dat valt bij mij toch echt onder de categorie ‘repareren’ hoor. Want het gaat dan van een ‘bad state’ naar een ‘good state’.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    IntelPowerXeon-Itanium op 08 maart 2014

Maar als de OS X zichzelf onderhoud, dan wordt die toch heel stuk langzamer. Plus zo’n activiteit om het systeem te herstellen of onderhouden moet toch niet gestoord worden door andere programma’s voor een optimale effect te hebben?

Het is niet zo dat de automatische onderhoudsprocessen je werkzaamheden in de weg zitten hoor. Die stoppen juist als je na en tijdje iets gaat doen en hervatten later hun taak. Vergelijk het maar met schoonmaken in een kantoor. Dat behoort niet storend te zijn voor de werknemers maar is aan het einde van de dag wel gedaan.
    Je hebt de dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse processen en die hebben een oplopende tijdsduur. Daar bedoel ik dus mee dat de dagelijkse opruimwerkzaamheden niet veel tijd kosten maar de maandelijkse wel en de wekelijkse zitten daar dus tussenin. Verder worden deze werkzaamheden per definitie s’nachts uitgevoerd als de meeste computers dus niet in gebruik zijn. Zijn ze dat wel dan worden ze op een nader tijdstip uitgevoerd en dan bij voorkeur als de computer gedurende een bepaalde tijd niet gebruikt wordt (b.v. als je zit te eten).

Dit geldt ook voor het automatisch defragmenteren van de HD en omdat dit een intensieve taak is stopt deze (na het afwerken van de laatste noodzakelijke handeling en het opslaan van wat er nog gedaan moest worden) zodra de gebruiker iets doet. Er zijn wel eens vragen over wat de HD aan het doen is terwijl ‘ik’ niks doe met mijn Mac. Nou dit dus…. (Het defragmenteren gebeurt overigens alleen met bestanden tot 20 MB)

Bijdrager
    Logan Legend

En hoe zit het nou met beveiligen van gegevens, worden dat ook door OS X zelf geregeld?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    hendrik op 08 maart 2014

When you enable journaling on a disk, a continuous record of changes to files on the disk is maintained in the journal. If your computer stops because of a power failure or some other issue, the journal is used to restore the disk to a known-good state when the server restarts.

Dat valt bij mij toch echt onder de categorie ‘repareren’ hoor. Want het gaat dan van een ‘bad state’ naar een ‘good state’.

Met „bad state” bedoelen ze daar hoogstwaarschijnlijk dat de status van de harde schijf onbekend is — m.a.w. het kán dat er fouten opstaan, maar het kan ook best zijn dat hij keurig in orde is: wanneer de computer niet juist uitgezet is, is echter onbekend welke van de twee het geval is. Alleen een controle van de schijf kan aantonen dát hij ook goed is, maar dat kost veel tijd op de traditionele manier. Journaling zorgt dat dat veel sneller kan gebeuren, waardoor de schijf van „bad” naar „good state” (d.w.z. het is bekend dat er geen fouten opstaan) gebracht kan worden. Afhankelijk van de precieze techniek die gebruikt wordt, kan dit er ook voor zorgen dat bestanden die kapotgegaan zijn omdat bijvoorbeeld de computer ze net naar de schijf aan het schrijven was tijdens de stroomuitval, toch weer gemaakt worden, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.

Zie ook Wikipedia.

IntelPowerXeon-Itanium op 09 maart 2014

En hoe zit het nou met beveiligen van gegevens, worden dat ook door OS X zelf geregeld?

Welke gegevens bedoel je precies? Want er zijn verschillende manieren om dat te doen, afhankelijk van wat je wilt. Wachtwoorden worden bijvoorbeeld versleuteld in een „sleutelhanger” bewaard (waar je ze kunt lezen door je gebruikerswachtwoord in te vullen), maar je kunt ook de hele harde schijf versleutelen, of een versleutelde schijfkopie maken om gegevens op te zetten. Dit is allemaal in OS X aanwezig zonder dat je er aparte programma’s voor nodig hebt, maar je moet sommige ervan wel zelf bewust aanzetten (zoals wanneer je de hele schijf wilt versleutelen).

Bijdrager
    Logan Legend

Welke gegevens bedoel je precies? Want er zijn verschillende manieren om dat te doen, afhankelijk van wat je wilt. Wachtwoorden worden bijvoorbeeld versleuteld in een „sleutelhanger” bewaard (waar je ze kunt lezen door je gebruikerswachtwoord in te vullen), maar je kunt ook de hele harde schijf versleutelen, of een versleutelde schijfkopie maken om gegevens op te zetten. Dit is allemaal in OS X aanwezig zonder dat je er aparte programma’s voor nodig hebt, maar je moet sommige ervan wel zelf bewust aanzetten (zoals wanneer je de hele schijf wilt versleutelen).[/quote]

Ik bedoel meer de gevoelig informatie zoals persoonlijk gegevens of foto’s/ video enz.
    Ik hoor en lees op het net dat gegevens kunnen gejat worden uit je mac door de hackers. Hoe wordt dat beschermd dan. Wordt dat beschermd door de OSX.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De meeste foto’s die ik ooit gemaakt heb zou ik toch echt niet als gevoelige informatie bestempelen:) Maar goed: dat soort dingen worden normaal gesproken net zo beschermd als elk ander bestand: je kunt erbij vanuit je eigen account, maar niet uit die van een ander (of je moet dat bewust zelf wel mogelijk maken).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je vroeg al eerder “wat is FileVault” (“Vault” is Engels voor kluis) en daar gaf ik al antwoord op.
    Als je niet wilt dat iemand je data te zien krijgt activeer je in systeemvoorkeuren via “Beveiliging” de FileVault optie. Je data (je thuismap dus) is dan versleuteld en wordt zodra je inlogt toegankelijk gemaakt voor alleen de eigenaar van dat account. Log je uit dan wordt het weer versleuteld.

FileVault werkt dus alleen zoals het moet als je steeds uitlogt. Laat je je account open staan dan kan b.v. een huisgenoot alles bekijken want de Mac herkent (nog) niet wie er achter de computer zit.

De kans dat je als gewone gebruiker gehackt wordt is overigens bijzonder klein. De meest doelen zijn computers van personen of bedrijven waar iets te halen valt. Maar mocht het ooit gebeuren en je was uitgelogd, dan moeten ze eerst die thuismap van jou ontsleutelen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Jakko op 09 maart 2014

De meeste foto’s die ik ooit gemaakt heb zou ik toch echt niet als gevoelige informatie bestempelen

De meeste. Dus ze zijn er wel?8-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    hendrik op 09 maart 2014

De kans dat je als gewone gebruiker gehackt wordt is overigens bijzonder klein. De meest doelen zijn computers van personen of bedrijven waar iets te halen valt. Maar mocht het ooit gebeuren en je was uitgelogd, dan moeten ze eerst die thuismap van jou ontsleutelen.

Daarom is het ’t beste om jezelf eerst af te vragen: is het voor mij wel nodig om dat aan te zetten? Grote kans dat het net zoiets is als kogelvrij glas in je huis laten zetten: ja, het kán ooit je leven redden, maar is het aannemelijk dat het ook nodig zal zijn?

hendrik op 09 maart 2014

Dus ze zijn er wel?8-)

Geen commentaar;)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

maar is het aannemelijk dat het ook nodig zal zijn?

In mijn eerste antwoord op de vraag van de TS “wat is filevault” zei ik ook al dat de gewone gebruiker het niet nodig heeft.
    De naam zegt het al: het is een kluis voor je bestanden. Heb je een fysieke kluis in huis/kantoor dan heb je mogelijk ook FileVault nodig.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.