14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Mrwhoopie

contacten delen iCloud

Oorspronkelijk had ik hier een “Me” account voor. Maar Apple doopte dit om tot iCloud. Allemaal mooi.

Maar nu, we zitten met 3 mensen in het gezin en hebben allen een eigen Apple account en we delen nu ook 1 account waar dus onze contacten in Staan etc. Nadeel is dat elke apple watch mijn naam weergeeft en dat het “mijn kaartje” bij contacten ook telkens veranderd als één van de gezinsleden het aanpast en dan veranderd ook de naam op de watch’en.

En nu om het compleet te maken, de AirPods nemen ook het geluid over van de iPad waneer er iemand op bezig is. Kortom dit werkt gewoon niet zoals het hoort. De gedeelde agenda en contacten willen we gewoon houden. Maar hoe lossen we de andere problemen op? Want ik zie het niet meer.

Bijdrager
    GoeieDag

Dan heb je toch die gedeelde account ergens als hoofdaccount ingesteld, denk ik.

Bijdrager
    Mrwhoopie

<p class=”cite”>GoeieDag op 27 februari 2021 om 21:04</p>
    Dan heb je toch die gedeelde account ergens als hoofdaccount ingesteld, denk ik.

Is er dan een onderscheid in de accounts?

Bijdrager
    GoeieDag

Huh, dat vraag je aan mij? Het is toch hoe jij het hebt ingesteld?

De account waarin je (bovenin) in Systeemvoorkeuren (op macOS) of Instellingen (iOS) bent ingelogd, is de hoofdaccount. Daarmee ben je gekoppeld aan allerlei services. De andere accounts gebruik je voor een enkele functie, zoals Contacten.

Bijdrager
    Mrwhoopie

<p class=”cite”>GoeieDag op 27 februari 2021 om 22:32</p>
    Huh, dat vraag je aan mij? Het is toch hoe jij het hebt ingesteld?

De account waarin je (bovenin) in Systeemvoorkeuren (op macOS) of Instellingen (iOS) bent ingelogd, is de hoofdaccount. Daarmee ben je gekoppeld aan allerlei services. De andere accounts gebruik je voor een enkele functie, zoals Contacten.

dus ik kan meerdere iCloud accounts instellen en eentje de hoogste prior geven?

Bijdrager
    GoeieDag

Je zet je eigen tekst in de quote; maakt het niet duidelijk.

De rest is ook niet duidelijk; het antwoord op je –vermoedelijke–  vraag is: ja.

Maar leg eerst eens uit hoe je de verschillende Apple ID’s/iCloud accounts hebt ingesteld, en hoe je de contacten deelt…

Bijdrager
    Mrwhoopie

Ik heb het apple ID (wat vroeger dus het me-acount was) ingesteld als hoofdaccount. Deze account heeft ook een upgrade naar 2TB iCloud en is is ingesteld in “gezinsdeling”

Mijn vrouw en mijn dochter hebben elk als hoofd-account een eigen i-cloud account, maar als 2 account staat het hoofd-account er dus ook op zodat de kalender en contacten en mails in sync blijven.

Het probleem zit volgens mij in de contacten-app. Apple watch haalt de persoonlijke gegevens (je naam die bij de aanmoedigingen staat, animatie bij je verjaardag, …) uit:”Mijn kaart” van de contacten-app en vermits dat deze in sync is over de verschillende toestellen… staat dat dus altijd fout. Bij mijn vrouw staat er dan mijn naam als er meldingen zijn en op de dag van mijn verjaardag krijgt zij de animaties op haar watch… niet echt zo mooi afgewerkt.

Mijn excuses als het verwarrend was, maar ik heb gewoon op quote gedrukt en het is ergens mis gegaan. Alvast bedankt dat U de moeite neemt om mijn onduidelijke verhaal te lezen.

Bijdrager
    GoeieDag

Het wordt al duidelijker: jouw iCloud hoofdaccount staat ook bij vrouw en dochter ingesteld als (secundaire) account, tbv Contacten en Agenda (zoals Kalender tegenwoordig heet).

Bijna goed: je kunt beter nog een (nieuwe) iCloud account aanmaken, en deze overal instellen als secundaire iCloud account, en daarmee de Contacten en Agenda tussen jou, je vrouw en je dochter in sync houden. Dan houd je je hoofdaccount voor jezelf, dat voorkomt problemen en is veiliger.

Voor de gezinsdeling van de 2TB iCloud opslag moet dat geen probleem geven, dat verandert niet.

Zo heb ik het al jaren en het werkt prima; wel is idd soms ‘Mijn kaart’ van slag, maar dat heeft geen invloed op andere zaken.

Bijdrager
    Mrwhoopie

<p class=”cite”>GoeieDag op 3 maart 2021 om 13:26</p>
    Het wordt al duidelijker: jouw iCloud hoofdaccount staat ook bij vrouw en dochter ingesteld als (secundaire) account, tbv Contacten en Agenda (zoals Kalender tegenwoordig heet).

Bijna goed: je kunt beter nog een (nieuwe) iCloud account aanmaken, en deze overal instellen als secundaire iCloud account, en daarmee de Contacten en Agenda tussen jou, je vrouw en je dochter in sync houden. Dan houd je je hoofdaccount voor jezelf, dat voorkomt problemen en is veiliger.

Voor de gezinsdeling van de 2TB iCloud opslag moet dat geen probleem geven, dat verandert niet.

Zo heb ik het al jaren en het werkt prima; wel is idd soms ‘Mijn kaart’ van slag, maar dat heeft geen invloed op andere zaken.

En is er dan een mogelijkheid om al de agenda item’s  niet verloren gaan? Want die bewuste agenda is ook gedeeld in sommige gevallen met andere mensen.

Bijdrager
    GoeieDag

Goede en terechte vraag.

Op een Mac is dit wel goed te doen.

Zet de nieuwe Apple ID/iCloud account, waar je de Contacten en Agenda mee wilt delen, in Systeemvoorkeuren>Internetaccounts (Big Sur). Zet dan alleen een vinkje bij Contacten en Agenda’s. (Je kunt daar bij Details…>Beschrijving: nog een duidelijke, leuke naam geven, zodat je ze goed kan onderscheiden.)

Nu zie je bij Contacten, in de linkerkolom, beide iCloud accounts. Je in de ‘oude’ account alle namen selecteren, en deze dan overslepen naar de nieuwe account, of in gedeeltes. Je ziet dan een rood bolletje bij het bestand met het aantal contacten wat je oversleept, en als je boven de nieuwe account komt, zal er ook een groen bolletje met een plusje bij komen te staan, om te laten zien dat de contacten ook kopieert.

Bij Agenda is het iets ingewikkelder, maar ook goed te doen. Maak daar de lijst met agenda’s zichtbaar; selecteer de eerste en dan menu Archief>Exporteer>Exporteer… naar bv het bureaublad. Vervolgens menu Archief>Importeer… en kies de betreffende agenda die je net hebt geëxporteerd. Nu krijg je de optie waar deze te zetten; je zult je standaard agenda zien, maar dit is een uitrolmenu, en je kunt onderop in dat uitrolmenu de verschillende iCloud accounts zien. Kies de juiste, de nieuwe dus. Zo werk je elke agenda af.

Ik zou lig wel, voor de zekerheid bij beide apps een reservekopie maken voordat je begint. Makkelijk te doen door in beide apps via menu Archief>Exporteer>Agenda-/Contacten-archief…

Gaat dit je lukken?

Bijdrager
    Mrwhoopie

Dat is een duidelijke uitleg, ik denk eindelijk iemand gevonden te hebben die hetzelfde probleem al eens heeft aangepakt.

Ik zit wel nog met High siera op de MacBooks maar ik hoop dat het daar ook wel op zal lukken.

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken. Als ik van de week tijd heb ga ik er mij eens op toe leggen.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja hoor, op High Sierra gaat hetzelfde ook prima. Misschien is de naam van een menu- item of zo net iets anders, maar voor de rest geen verschil. Ik heb dit vaker gedaan in de loop der tijd onder verschillende macOS-en.

Succes.

Bijdrager
    Mrwhoopie

<p class=”cite”>GoeieDag op 6 maart 2021 om 21:32</p>
    Ja hoor, op High Sierra gaat hetzelfde ook prima. Misschien is de naam van een menu- item of zo net iets anders, maar voor de rest geen verschil. Ik heb dit vaker gedaan in de loop der tijd onder verschillende macOS-en.

Succes.

Nog een klein vraagje, bij contacten heb je een “mijn kaart” volgens mij neemt de Apple watch daar info uit om je aan te moedigen,

“goed bezig Vannessa, nog 3.000 stappen tot je volgend doel”

Als ik een nieuw gedeeld account ga hebben, gaat dat probleem wel blijven denk ik?

Bijdrager
    GoeieDag

Heb je die gedeelde account al ingesteld dan?

De Apple Watch neemt info uit de primaire account over, dus daarom moet die gedeelde account nergens als hoofdaccount staan ingesteld.

Mijn AW heeft me iig nog nooit ‘Vannessa’ genoemd.😁

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.