7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    hans_vanbeek@live.nl

Contact Macbook en magic mouse

Geachte forumgenoten,

Ik heb een geweldige Macbook White uit 2007 met OSX 10.7.5.

Sinds jaren had ik connectieproblemen met de draadloze Magic mouse. Vooral in de Apple discussions, maar ook op diverse andere forums zei men dat dit te wijten was aan loszittende batterijen. Na van alles geprobeerd te hebben, waaronder andere batterijen en andere muizen. Is sinds kort vast gesteld dat het probleem in mijn interne bluetooth adapter zit. Deze is echter door de leeftijd van de Macbook niet meer te vervangen. Vorige week heb ik voor € 15,99 een Sitecom usb bluetoothadapter aangeschaft en ja hoor de connectie blijft sindsdien in stand.

Behalve in twee situaties !!!!!

Als de Macbook te lang in sluimerstand staat of opnieuw opgestart wordt, krijg ik de volgende boodschap:

Koppelingsverzoek van Magic mouse met het apparaat

Als u een koppeling tot stand wilt brengen klikt u op Ja om het koppelen te voltooien. Als u geen koppeling wilt klikt u op Nee.

En vervolgens een aanklikmogelijkheid met een NEE en een JA

Vervolgens klik ik met de trackpadmuis op JA en de draadloze muis werkt weer.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik deze koppeling ook in deze twee situaties kan handhaven zonder dat dit scherm verschijnt ?

Magic mouse is de naam van de muis.

Bijdrager
    GoeieDag
    hans_vanbeek@live.nl op 12 februari 2014

Is sinds kort vast gesteld dat het probleem in mijn interne bluetooth adapter zit

Hoe is dat vastgesteld? Is dat wel zo?

Bijdrager
    hans_vanbeek@live.nl

Ja is mij verteld door een erkend Apple service center. En bovendien als mijn muis nu gekoppeld is met de externe usb bluetooth adapter is er geen disconnectie meer. Behalve in het voorbeeld dat ik heb geschetst. Is in jaren niet voor gekomen.

Maar vanwaar deze vraag ?

Bijdrager
    csteelooper

Die vraag komt voort uit het feit dat er na het ontwaken van je Mac een nieuwe verbinding wordt gemaakt tussen je Mac en je muis. Je muis is echter niet als ‘vertrouwd’ aangemerkt, en dus zal deze poging tot verbinding pas doorgang vinden nadat jij toestemming hebt gegeven. Als de adapter eigen drivers gebruikt, moet je in de voorkeuren van die drivers aangeven dat je de Magic Mouse vertrouwt. Let op termen als Authorise This Device of Trust This Device. Apple’s eigen hardware vertrouwt Apple-apparatuur automatisch, maar zelfs als je de Bluetooth-voorkeuren van OS X zelf gebruikt in combinatie met andere BTA’s, dan kan het zijn dat je zelf even je vertrouwen moet laten blijken. Tot versie 10.6 kon dit door in de Bluetooth-voorkeuren de status op te vragen van het specifieke apparaat. Met 10.7 heb ik nooit gewerkt en in 10.8 heb ik het nooit bij de hand gehad. In 10.9 is dit soort informatie (en daarmee de opties) uit de voorkeuren verdwenen…

Bijdrager
    hans_vanbeek@live.nl

Bedankt voor de reactie. De Sitecom bluetoothadapter gebruikt alleen in Windows drivers, althans dan moet je ze installeren. Op de Macbook was het plug and play.

Ik begrijp uit je commentaar dat er dus niets aan te doen is. Gekke is dat als je vrij snel de muis uit de sluimerstand haalt of vrij snel (binnen kwartier ongeveer) opnieuw opstart dat er geen pairing vraag gesteld wordt en er meteen connectie is.

Bijdrager
    csteelooper

Dan zou het nog kunnen dat je na dat kwartier te maken hebt met een ander issue: de bluetooth adapter zelf is ‘uit je computer gegooid’ doordat de stroom van de USB-poorten is gehaald. Deze wordt dan na ontwaken direct weer herkend en zoekt naar devices, waarna je de pairing-vraag krijgt. Dit is zo’n beetje de enige verklaring die ik kan geven waarbij het tijdsverschil een rol heeft. Hoe je dit probleem kunt verhelpen is mij helaas niet direct bekend, aangezien ik niet met 10.7 heb gewerkt. Er is in 10.8 en 10.9 juist op deze gebieden (Bluetooth en Energiebeheer) het nodige veranderd ten opzichte van 10.7, maar je zou eens kunnen kijken of er een optie is die ervoor zorgt dat je USB-devices niet worden uitgeschakeld bij het in slaapstand of standby zetten van je systeem.

Bijdrager
    hans_vanbeek@live.nl

Best Csteelooper,

Dan heb ik nog een andere vraag die misschien invloed kan hebben op de usb-poorten.

Als je op het bluetoothsymbool in de statusbalk klikt en “Open bluetooth voorkeuren” aanklikt en vervolgens op “Geavanceerd”, dan staan onderaan “Seriële poorten waarmee apparaten op uw computer worden aangesloten”. Hierin staan twee seriële poorten: “Bluetooth-PDA-Sync” en “Poortserieel”, voorafgegaan door een kolom Actief en een kolom met een Sleuteltje. Alleen de kolommen van de “Bluetooth-PDA-Sync staan beide aangevinkt.

Ik weet niet wat deze vinken betekenen, maar ik kan mij voorstellen dat ze iets hebben te maken met de twee USB-poorten, waarvan er dus één wordt gebruikt door de Bluetooth dongle.

Heb je hier eventueel nog suggesties voor ?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.