21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    RoyHochstenbach

Consumentenfinanciering … ervaringen?

Ik ben van plan om een Macbook Pro aan te schaffen. Nu heb ik in de online store gezien dat je ook een bedrag per maand kan betalen (die financiering) i.p.v. het volledige bedrag in 1 keer. Heeft iemand dit al eens gedaan? Of kan ik beter wachten totdat ik het volledige bedrag ik 1 keer kan betalen?

Bijdrager
    Pieterr

Als je het geld (binnenkort) zelf bij elkaar kunt krijgen is dat voordeliger. Bij deze financieringsconstructie betaal je namelijk 16% rente (op jaarbasis).

Moderator
    unSOUND

Je krijgt 2 opties. Je kunt het bedrag financieren tegen rente, of 10 maanden uitstel van betaling krijgen zonder rente. In het geval van de laatste moet je het geld dus wel binnen 10 maanden hebben liggen…

Bijdrager
    trabant

Lenen en aflossen is voor loosers die niet kunnen rekenen. Daarom komen ze ook het geld tekort.
    Stel de tering naar de nering.

Bijdrager
    KarelWillem

Als jij bereid bent meer te betalen dan iets kost en je hebt het geld om zo’n financiering keurig af te lossen, dan is er niets mis mee.

trabant woont waarschijnlijk ook in een huurhuis?

Ik ben maar wat blij dat ik ooit geld heb geleend om dit huis te kopen.
    Dat heeft me uiteindelijk een winst van ongeveer 350.000 euro opgeleverd.
    Had ik eerst gespaard tot ik het aankoopbedrag bij elkaar had, dan was de situatie iets anders geweest. :wink:

Bijdrager
    trabant

Hypotheken zijn de grote uitzondering. Huizen zijn ook absurd duur. Maar consumentenartikelen – en zeker iets dat zo snel veroudert als een computer – op afbetaling kopen, is geld over de balk smijten. Maar ik ga niet nog eens 5 seconden van mijn leven hieraan vergooien.:wink:

Bijdrager
    jf
    ”trabant”

Hypotheken zijn de grote uitzondering. Huizen zijn ook absurd duur. Maar consumentenartikelen – en zeker iets dat zo snel veroudert als een computer – op afbetaling kopen, is geld over de balk smijten. Maar ik ga niet nog eens 5 seconden van mijn leven hieraan vergooien.:wink:

Tsja, niet iedereen verkeert in de gelukkige omstandigheid altijd het geld beschikbaar te hebben voor zaken die ze op dat moment echt nodig hebben. Dus vind ik je toch een beetje te kort door de bocht. Maar áls je de keuze hebt moet je gewoon niet lenen. Punt.

Met betrekking tot de tien maanden uitgestelde betaling: klinkt aanlokkelijk, maar het doel van de financierder is simpel. Na die tien maanden gaat hij je een voorstel doen om het bedrag een aantal maandelijkse termijnen tegen een ‘zeer gunstige rente’ terug te betalen in plaats van op dat moment in één keer. Hij weet namelijk dat een (flink) aantal mensen op dat moment het geld niet heeft, of wel heeft maar ook wel andere dingen kan bedenken waar het aan uitgegeven kan worden. En daar is het hem dus om te doen.

Bijdrager
    RoyHochstenbach

Ik denk dat ik dan toch beter gewoon even doe wachten totdat ik het volledige bedrag heb. Want dan heb ik tenminste geen schulden, en dat geeft mij een beter gevoel.

Bedankt voor het advies :)

Bijdrager
    Soulshaker
    ”trabant”

Ik ben het met trabbant eens, als je het niet kan betalen , laat het dan voor even tot je het geld hebt
    Dingen zoals computers , gsm, tv , etc kan je zo missen
    Er zijn mensen genoeg die daardoor financiele problemen gekregen hebben
    Heb je deze nu echt nodig voor werk of een bepaalde studie is het wel een andere zaak, dan is die uitstel van 10 maanden wel ok , maar dan moet je het geld wel echt samenkrijgen tegen die tijd
    Ik zou nooit geld lenen voor zoiets
    Tip; kijk eens rond , sommige winkels bieden MB pro’s aan van de vorige generatie tegen een veel lagere prijs

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Begin er niet aan.
    Heb me er ooit in verdiept en heb toen besloten om er niet aan te beginnen.

Het zijn geen fijne organisaties waar je zaken mee doet.
    Allereerst krijg je ongevraagd een creditcard die je 15 euro per jaar kost. Contact opnemen om iets op te zeggen lukt gewoon niet.
    Ze zijn er alleen op uit om je geld af te troggelen.

Ze hopen dat je een keer niet op tijd betaalt of niet kan betalen. Dan kunnen ze je hele bankrekening leeg trekken met het onterecht sturen van deurwaarders e.d.
    Het kost je allemaal honderden euro’s zulke grappen en probeer het maar eens allemaal terug te krijgen.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Cosmopolitan”

….Ze zijn er alleen op uit om je geld af te troggelen….

Zou het? :wink:

Of zouden ze het doen omdat ze je zo aardig vinden?

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Aftroggelen is een negatief woord. Op slinkse wijze mensen geld afhandig maken. Dat is wat ze doen. Vergis je niet: ze hopen dat je niet in staat bent om te betalen. Als je daar eenmaal in zit, reken dan maar op een hele reeks van geintjes die je zo 600 euro gaat kosten. Als je contact wil opnemen dan kost dat je 1 euro per minuut. Telefoon wordt vaak pas na 10 min opgenomen. Op email wordt niet gereageerd. Ze sturen je een deurwaarder terwijl je al betaald hebt… kost je weer 100 euro + nog een hele hoop andere kosten die ze er bovenop gooien.
    Heb het zelf niet meegemaakt maar lees dat op internet.

Bedrijven die een merk opbouwen troggelen meestal geen geld af. Bedrijven zijn slinks maar een bedrijf die zulke kredieten verstrekt zijn gewoon heel.. heel.. smerig.

Bijdrager
    Bolle1961

beter wachten tot je het bedrag bij elkaar hebt.
    wat je ook kan doen, kiezen voor betalen na 10 maanden in 1 keer
    wel iedere maand dan 1/10 van de aankoopsom apart zetten, en er vooral niet aankomen

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Cosmopolitan”

Aftroggelen is een negatief woord. Op slinkse wijze mensen geld afhandig maken. Dat is wat ze doen.
    ….
    …. Ze sturen je een deurwaarder terwijl je al betaald hebt… kost je weer 100 euro + nog een hele hoop andere kosten die ze er bovenop gooien.

Je moet niet alles geloven wat je leest. Als je niet kunt of wilt betalen gaan ze vervelend doen ja.
    Ik heb ook een klant die niet wil betalen en daar doe ik ook héél vervelend tegen.

Volgens mij werken de meeste Apple-dealers gewoon met redelijk gerenommeerde diensten en moet je je niet zo bang laten maken.

Je kunt bijvoorbeeld ook een deelfinanciering nemen.
    Vanzelfsprekend is direct betalen altijd beter.
    Kan dat niet door omstandigheden, dan is een niet te hoge lening best te overwegen.

Denk er aan dat je niet over veel jaren gaat spreiden.
    Een computer moet je gewoon liefst in twee jaar afbetaald hebben.

Moderator
    Poezenbeest

Is wel een onderwerp dat niet in de Lunge hoeft….

Bijdrager
    jf
    ”Cosmopolitan”

Als je daar eenmaal in zit, reken dan maar op een hele reeks van geintjes die je zo 600 euro gaat kosten. Als je contact wil opnemen dan kost dat je 1 euro per minuut. Telefoon wordt vaak pas na 10 min opgenomen. Op email wordt niet gereageerd. Ze sturen je een deurwaarder terwijl je al betaald hebt… kost je weer 100 euro + nog een hele hoop andere kosten die ze er bovenop gooien.

Ze zullen bestaan die bedrijfjes, maar die zijn vaak geen lang leven beschoren en zullen door een bedrijf als Apple denk ik niet snel verkozen worden.

Uit ervaring (ja, ik ben er ook een keer ingetrapt, jong en onbezonnen en dergelijke) weet ik dat wat ik in mijn vorige post zei de werkwijze is. Maar ik weet ook dat de normale kredietverstrekkers die dit soort regelingen afhandelen, gewoon goed bereikbaar zijn, zich aan hun afspraken houden en je geen geld afhandig proberen te maken waar ze geen recht op hebben. Ìk heb in ieder geval geen cent meer betaald dan nodig was.

Bijdrager
    Kasper

Het lijkt mij wel degelijk interresant. Als je zeker weet dat je het maandbedrag gaat hebben voor die periode tenminste.

Uiteraard betaal je wel fors meer dan het winkelbedrag…maargoed dan heb je wel meteen datgene wat je wil hebben.

Ik ga het serieus overwegen, alleen lees ik zeer wisselende verhalen over Primeline online.

Kasper

Bijdrager
    puntKoen

De truc bij Primeline is dat je zelf moet betalen: zelf overschrijven. Je hoort niets van ze als je het contract hebt getekend. Totdat je na 10 maanden niet hebt betaald: ze gebruiken dan de creditcard die standaard geleverd wordt om je lening af te lossen en rekenen 18% rente over het gehele leenbedrag (ook als je al een gedeelte hebt afgelost).

Dus: Primeline is een prima oplossing als je enigszins georganiseerd bent en binnen 10 maanden kunt aflossen. Het is dan ook een erg goedkope financiering. Bij een bedrag van €1500 betaal je €39,95 administratiekosten (lees: rente), wat relatief weinig is. Bij de meeste banken (of Becam-achtige toko’s) betaal je minstens het dubbele aan kosten (lees: rente).

Je moet er wel op voorbereid zijn dat je veel persoonlijke info moet delen met het winkelpersoneel: inkomen, woonsituatie, burgelijke status, beroep, eventuele alimentatie e.d.

Bijdrager
    Rub3n
    ”RoyHochstenbach”

Ik ben van plan om een Macbook Pro aan te schaffen. Nu heb ik in de online store gezien dat je ook een bedrag per maand kan betalen (die financiering) i.p.v. het volledige bedrag in 1 keer. Heeft iemand dit al eens gedaan? Of kan ik beter wachten totdat ik het volledige bedrag ik 1 keer kan betalen?

zoals TS zegt: Hij kan blijkbaar wachten. Dan wachten…

Bijdrager
    Jacqie

Het is een oud topic, maar lijkt me beter dan een nieuwe openen (weet ook niet zo goed wat op dit forum “gewaardeerd” wordt in dat opzicht).

iPay heeft momenteel een actie lopen met een 24-maanden krediet (ipv de standaard 10 maanden).
    Je betaald dan eenmalig 69,95 admin.kosten, maar die krijg je retour in de vorm van een kadobon van je Apple-reseller. Als ik dit forum zo een beetje lees merk ik dat Apple dusdanig “verslavend” is dat ik niet bang hoef te zijn dat ik niet meer terug kom bij m’n Apple winkel om deze in te wisselen. Dus in die zin valt dat wel mee.

Verder heb je dus 24 maanden de tijd om je Mac terug te betalen.
    Ik heb (na salarisbetaling volgende week ;)) het aankoopbedrag van de iMac wel liggen, maar is bovenstaande dan niet veel interessanter als je dat geld gewoon even een jaartje wegzet op een spaarrekening ofzo en dan pas later betaald?

Volgens mij is het enige risico dat mensen hun geld aan andere dingen uit gaan geven en dan de “pineut” zijn. Tja, dat is idd eigen verantwoordelijkheid en ik ken mezelf wat dat betreft goed genoeg dat ik daar niet bang voor hoef te zijn.

Kortom, is bovenstaande nou wel of niet slim om te doen en mis ik nog ergens “addertjes”?

Ik lees op verschillende fora veel negatieve verhalen, maar puntje bij paaltje zijn het toch veel mensen die zich misrekend hebben of het vergeten waren en dan boos zijn dat ze geen bericht hebben ontvangen. Tja dat is op zich l*llig natuurlijk, maar hoe je het ook went of keert, wel je eigen schuld.

edit: Overigens lees ik nu net nog op de site (ipay10.nl) “Heel simpel, je deelt het aankoopbedrag door 24 en dat is het bedrag wat automatisch maandelijks van je rekening wordt geschreven gedurende 24 maanden.”

Dus met automatische afschrijving kan je het eigenlijk niet eens vergeten…….

Bijdrager
    rubio

Je ontvangt ook geen ongevraagde creditcard meer. Voor de rest weet ik het niet

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.