20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    industrialbirds

Constant ventilator/fan geluid in nieuwe (oude) MacBook Pro

Hoi,

Ik heb net een nieuwe Macbook Pro gekocht, maar ik vind dat ik em veel te goed hoor. Ik kom van een macbook en die hoorde ik onder normale omstandigheden nooit, de koeling sloeg alleen af en toe aan. Maar als ik gewoon in stilte achter deze zit hoor ik een voortdurende ruis!

Ik ben al bij een applewinkel geweest en die zeiden dat er niks aan de hand was en dat dit een normaal geluidsniveau was. Maar ik ken andere mensen met een MBP en die hoor je totaal niet, alleen als je je oor erop legt.

Heeft iemand suggesties wat ik zou kunnen doen en is er eigenlijk wel iets aan te doen? En zijn er meer mensen die vinden dat hun Macbook Pro niet helemaal stil is? Ik weet dat het geen extreem geluidsniveau is en bij elke andere laptop zou ik dit accepteren, maar van een Macbook pro verwacht ik gewoon dat ie perfect is.

Bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    Lazy B

Ik weet dat het geen extreem geluidsniveau is en bij elke andere laptop zou ik dit accepteren, maar van een Macbook pro verwacht ik gewoon dat ie perfect is.

Niks is perfect, wen daar maar aan.
    Er is ook wel een oplossing voor je geluidsoverlast. Zet je MacBook Pro gewoon in de kast en niet meer aankomen. Zo blijft ie “perfect”.

Bijdrager
    Esquare

Haal iStatPro even op en kijk hoe hard die fans draaien. Als dat aanzienlijk meer is dan 2500 rpm, kijk dan met het hulpprogramma Actitviteitenweergave of er bijzondere eh…. activiteit is.

Bijdrager
    industrialbirds

Het allereerste moment dat ik m’n nieuwe MBP aanzette viel het me gelijk al op dat ik een ruis hoorde die ik bij m’n MB nooit gehoord had. In activiteitenweergave zie ik ook niets raars.

Ik ben vandaag al uren bezig geweest met het zoeken naar een oplossing, en heb o.a. het programma fan control gedownload. De beide fans draaiden ongeveer op 2000 rpm (het geluid lijkt uit de linker fan te komen de rechter hoor ik allen als ik m’n oor er op leg). Ik heb ook geexperimenteerd en heb de fans ook eventjes op 1250 rpm gezet, maar het geluid bleef precies hetzelfde, terwijl de temperatuur wel opliep. Als ik de fan speed opvoerde werd het geluid wel veel harder.

Weten jullie trouwens toevallig een manier trouwen hoe je voor eventjes de fans helemaal uit kunt zetten?

Bijdrager
    deSpaanseRente

Uitzetten gaat sowieso niet.
    En de ruis die je hoort zou ook wel eens van je harde schijf kunnen komen.

Bijdrager
    Pascalvo

Hier hetzelfde. Geupgrade van de Macbook.

Met istat kan ik zien dat beiden ventilatoren ± 2000 toeren draaien.
    Ik denk dat het normaal is. Wel jammer als je een “stille” macbook gewent bent.

Bijdrager
    Horloge

hallo

ik heb een macbook ( eerste generatie)
    en momenteel maakt mijn macbook behoorlijk veel lawaai
    heb gekeken op Istat……….Fans exhaust 6208 rpm
    meestal is dat maar even maar nu al een paar uur
    is dat normaal ?

groet

Bijdrager
    rogier 13Bturbo

Hier ook een MBP 17 inch versie, bij 2000 toeren vind ik het erg meevallen (moest echt met m’n oor vlakbij de speakers luisteren). Het is bij mij ook niet zo dat het aan de ene kant harder klinkt dan aan de andere kant. Het is wel zo dat zodra de fans tegen de 6000 rpm zitten dat ze dan echt wel goed hoorbaar zijn, dit is bijvoorbeeld als ik X-Plane of Photoshop draai.

Bijdrager
    Pascalvo

Het valt ook mee. Als er ook maar iets van omgevingsgeluid is, hoor je het niet meer.
    Maar als je een MacBook gewent bent die geen geluid maakt als je niets doet, is het wel even wennen.:)

Bijdrager
    Maccessory

Ter referentie, ik hoor mijn MacBook wel als ik er op let, hij suist heel rustig. In rust draait de fan 1796 toeren per minuut.

Bijdrager
    Esquare
    ”Horloge”

Fans exhaust 6208 rpm
    meestal is dat maar even maar nu al een paar uur
    is dat normaal ?

Nee, dat is niet normaal. Kijk in Activiteitenweergave!

Bijdrager
    industrialbirds

Hallo, even een update:

Ik heb het internet af zitten struinen en het lijkt erop dat het probleem niet van de cpu/gpu koeling afkomt, maar van de harde schijf. Er zijn meer mensen blijkbaar die zich hieraan storen en het lijkt alleen voor te komen in de meest recente MBP’s.

Een eerste reden kan zijn dat er nu grotere hardeschijven ingaan met hogere rotatiesnelheden. Doordat ze zo groot zijn liggen er meerdere (twee of drie) shijven boven elkaar, terwijl er eerst gewoon een schijf inzat. Dat schijnt de hdd ook gehoriger te maken.

Maar waar ik zelf op gestuit ben, en denk ik de echte reden is, is dat er in de nieuwere modellen een bepaald onderdeel niet meer inzit, namelijk de zgn. “harddisk noise dampener” hier een foto: http://www.appleinsider.com/articles/06/10/31/a_closer_look_at_apples_core_2_duo_macbook_pro.html
    Waar het eigenlijk op neerkomt is dat in de 2006/2007 modellen een geluidsdemper zat. In het artikel wordt gezegd dat je de hdd wel kan vervangen, maar dat je dan de geluidsdemper kwijt bent. Ik denk dus dat dit precies is wat er met de nieuwere modellen is gebeurd (ik heb de meeste klachten gehoord over de penryn modellen die ik heb en de modellen van omstreeks maart). Vanwege de vraag naar steeds groter hardeschijven hebben ze de hdd’s gewoon vervangen, inclusief geluidsdemper, zonder te denken aan de gebruikers met gevoelige oortjes:wink:

Wat ik dus ga doen is naar de applestore gaan morgen en vragen of er op een of andere manier nog aan die harddisk noise dampener te komen is, of anders doorsparen voor een Solid State Drive, die ik sowieso wel heel graag erin zou willen hebben

Een ding staat na dit kleine onderzoek wel vast; de meeste mensen hebben een Macbook Pro die doodstil is en dat is de mijne zeker niet:oops:

nog wat linkjes voor mensen die nog wat meer “verdieping” willen: (deze gaan trouwens voornamelijk over fan noise)

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=371780

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=426315

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=486950

Bijdrager
    nicobos

Een flinke spriets bison-kit door de ventilator naar binnen spuiten, verhelpt je ventilator probleem, of het verder zonder gevolgen blijft, durf ik niet te garanderen :evil:

Nu even serieus: de MBP levert betere prestaties dan de MB. Betere prestaties = meer warmte-onwikkeling.
    Ofwel: get used to it.

Bijdrager
    Esquare
    ”industrialbirds”

Maar waar ik zelf op gestuit ben, en denk ik de echte reden is, is dat er in de nieuwere modellen een bepaald onderdeel niet meer inzit, namelijk de zgn. “harddisk noise dampener”

Ik heb hier een oude (juni 2007) en een nieuwe (oktober 2008) naast elkaar staan, maar kan niet zeggen dat het een wereld van verschil in geluidsniveau is.

Bijdrager

Hier ‘oude’ MBP 2.4 (december 2007) en gloednieuwe, maar verschil is behoorlijk groot. Oude is bij 2000 toeren eigenlijk niet te horen, terwijl nieuwe (2.53) behoorlijk veel lawaai maakt, zeker als het verder stil is. Heeft niets met harddisk te maken. Is overduidelijk fangeluid, dat ook even hard van links- en rechtsboven komt.

Bijdrager
    industrialbirds

Bij mij komt het wel duidelijk van links. Ik heb het ook gecontroleerd, want ik had de developer tools van apple gedl’t en toen had ik de fans even op 800 toeren laten draaien, maar hoorde nul verschil. Ik hoorde de fans pas als ik boven de 4500 toeren ging draaien. Op zich wel logisch want het geluid is constant, en fan geluid zou meer of minder moeten worden als je met intensieve dingen bezig bent.

Maar m;n besluit staat al vast, ik ga een solid state drive/disk kopen. Binnenkort komt samsung met een nieuw 256 gb editie die ook een stuk in prijs gaat dalen, zijn de geruchten.

Bijdrager
    –help

Hier een “oude” MBP 2,4Ghz, Ook als het stil is (wat vrijwel niet voorkomt (h)) dan hoor ik alleen me HDD lichtjes draaien. Bij mijn vorige MBP 2,2Ghz was het linker fannetje brak die ik toen heb vervangen -> OK. Misschien toch nog even langs bij een AASP ? Want ook een MBP hoor je vrijwel niet te kunnen horen. (Hoe het zit bij de unibody MBP zit weet ik niet btw)

Bijdrager
    jamm

Ik heb ook een irritante brom in mijn MBP(late 2008)
    Als ik links van de trackpad licht op het bovenblad druk wordt het geluid van de brom zachter.
    Ga dus steeds meer denken dat de brom van de harddisk afkomstig is en dat een harddisk noise dampener zou helpen.
    http://www.appleinsider.com/articles/06/10/31/a_closer_look_at_apples_core_2_duo_macbook_pro.html
    Misschien ga ik nog wel ff terug zolang ik nog garantie heb maar ik denk dat ze in de (rumoerige)winkel zeggen dat het wel meevalt.

Hoor ook wel een ruis maar dat vind ik niet zo erg.

Bijdrager
    Ni3l55

Ik heb ongeveer het zelfde probleem.
    Ik heb mijn Mac nu alweer 2,5 jaar en heb hem een half jaartje moeten missen door een kapit logic Board, is nu gerepareerd.
    Maar de Fans, voor de reperatie ook, blijven geluid maken.
    Kan dit omdat er nieuw RAM en een nieuwe harde schijf in zit? Of kan dat de fan helemaal stoffig is.
    Ik helemaal niks open, maar nig steeds maakt hij geluid en CPU is ook heel erg laag.

Als het aan de harde schijft ligt, kan het wordn verbeterd om een 7200rpm HD te kopen i.p.v. een 5400rpm schijf, zit er nu in,?

Macbook Pro early 2011 13” Macbook 8.1
    2,3 GHZ i5 core LB (<-nieuw!)
    4GB DDR3 RAM, sinds november 8GB DDR3 RAM.
    320Gb 5400rpm Esata HD, sinds januari 500GB 5400rpm Esata HD.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

7200rpm gaat waarschijnlijk meer geluid maken.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.