30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    Wolf

Consensus over aan/uitzetten G5’s? (en evt andere Macs)

Ik heb net een G5 binnen en las in de handleiding dat je het ding uit moet zetten ‘als je er 2 dagen niet mee werkt’. M.a.w., Apple lijkt hiermee te zeggen dat je hem beter in slaapstand kunt zetten dan uit, als je weet dat je er een dag of wat niet mee zal werken.
    Ik heb begrepen dat opstarten vrij belastend is voor allerlei onderdelen van je computer, maar laten jullie dat ding ook vnl aanstaan zoals Apple dat voorschrijft?

Ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.

Wolf

Bijdrager
    junkiesxl

Ik heb dan wel geen G5 snif snif maar ik zet mijn pbookje toch ook haast nooit uit, de slaapstand verbruikt zeer weinig energie en het scheelt je ook weer dat opstarten. Maar er zijn hier al eens posts over geweest. Moet je maar eens zoeken

De hoofdgedachte was op het laatst dat sluimerstand oke was, meen ik me te herinneren.

Bijdrager
    sarasin

ææ

Bijdrager
    Pjotr

Ik gebruik nog slechts de slaapstand ipv de uitknop. Moet er niet aan denken als ik wat wil gaan doen en dan nog even 3 minuten moet wachten tot ik aan de slag kan. Ik begin de huidige 3 secondes al lang te vinden die nodig zijn voordat het systeem bedienbaar is. Er bestaat nauwelijks nog een andere uit dan de slaapstand. Mijn zoontje weet niet beter of een computer staat meteen aan wanneer je op een knop drukt. Gaat allemaal prima.

Bijdrager
    macpro

Hier staan de Mac’s ook in de sluimerstand.
    Ik heb destijds begrepen dat de grens op 8 uur lag, maar die is dus inmiddels al 2 dagen.
    Mooi.

Bijdrager
    sarasin

ææ

Bijdrager
    barbar25

Ik heb net even op apple support gekeken en daar zijn ze het maar over een ding eens: als je de computer voor langere tijd niet gebruikt ( meer dan 8 uur), kun je hem beter uit zetten om energie te sparen. Op die manier spaar je ook het milieu. Wat betreft de belasting voor sommige componenten vanwege het aan- en uitschakelen van je computer zegt apple ” sommige mensen zeggen dat zoiets belastend zou kunnen zijn…”. Als je milieubewust bent zet je hem uit, staat er beneden nog een koelkast uit de jaren 50 dan laat je hem lekker draaien, je ziet toch geen verschil:? .

Bijdrager
    lsmisch

Deze imac G3/600mhz iedere dag uit,soms eens een keertje niet.
    En 3 minuten tijd om op te starten?
    Hier na de BOOOING op +/- 1 minuut ingelogd op mijn account,dacht dat normaal was.

Bijdrager
    Sixer

Mijn Dual G4 staat 24 uur per dag aan, wakker.

Bijdrager
    Sad

ZET HEM UIT!

– je spaart energie en dus het milieu en je portemonnee
    – hij gaat langer mee als hij langer uit staat

Dat het aan- en uitzetten schadelijk is is total and utter bullshit.

Bijdrager
    MacBeer

Ik freelance op een bureau dat ALTIJD hun Mac’s aan laat. De schermen gaan uit, maar de Mac’s staan altijd aan.
    Nu heb ik mijn twijfels. Een herstart is zeer zeker niet slecht voor de Mac. Sterker nog, ik denk dat dit goed is. Het RAM spoelt leeg en het systeem start fris op.
    Mijn Mac gaat uit als hij niet hoeft te draaien. Ik heb al vaker moeten resetten omdat de ‘knommel’ niet uit de screensaver wilde ontwaken. De slaapstand staat uit.
    Bovendien staat de Mac op mijn slaapkamer en vind ik het niet prettig om te slapen bij een zoemende computer.

Bijdrager
    Pjotr
    ”MacBjorn”

Bovendien staat de Mac op mijn slaapkamer en vind ik het niet prettig om te slapen bij een zoemende computer.

Ik vindt opstarten een tijd kosten die mij stoort en voorkomen kan worden. De Mac is een gebruiksvoorwerp en standbye (slaapstand ) is wat mij betreft prima. Mijn Mac’s gaan niet snurken of zoemen in slaapstand en is binnen een seconde of 2 al bruikbaar. Een schone opstart kost echt wel meer dan een minuut.

De uptime is overigens ook leuk om bij te houden, leuk om te weten hoe stabiel je systeem is (hoe langer je uptime, hoe stabieler je systeem zal zijn blijken)

Bijdrager
    MacBeer

ik vind het een beetje onzinnig om je te storen aan het opstarten van de Mac. Natuurlijk moet je wachten, maar wat zijn twee minuutjes nou?

Bijdrager
    SUPERJORN

Want ook handig is, dat automatisch opstarten en afsluiten! :D
    Bijvoorbeeld op een kantoor… als iedereen weg gaat, word alles automatisch afgesloten en uit gezet.. en volgende morge dat ze dan weer aan gaan.. geniaal :D

Bijdrager
    passenger
    ”MacBjorn”

ik vind het een beetje onzinnig om je te storen aan het opstarten van de Mac. Natuurlijk moet je wachten, maar wat zijn twee minuutjes nou?

Anderhalf! Met een 500 MHz iMac, 512 MB, OS 10.3.3 8)

Bijdrager
    Deskman

De server waar je dit bericht op kunt lezen draait 24/7. Harddisks en computers zijn er op gebouwd om altijd aan te staan. Opstarten en afsluiten is het enige moment dat je harddisk slijtagegevoelige activiteiten afhandelt (het opspinnen van de motor is wel degelijk een zware belasing in verhouding tot het altijd maar doorsukkelen van een HD die aan staat).

Neemt niet weg dat uit gewoon goedkoper is. Dus als je systeem geen server is die 24/7 beschikbaar moet zijn is er helemaal niks (niks!) op tegen om ‘m gewoon uit te zetten.

Bijdrager
    Wolf

Er is net zoveel voor als tegen, is zo’n beetje mijn conclusie. Uiteindelijk vind ik vanuit milieuoverwegingen en kosten beter om dat ding uit te zetten als ik ‘m langer dan 8 uur niet ga gebruiken. Persoonlijk stuit het mij tegen de borst om apparaten 24/7 energie te laten slurpen. (Het is misschien maar ‘een beetje’, maar alleen al in mijn huishouden loeit de apparatuur dat het een lieve lust is: 4 computers, 2 TV’s, 2 videorecorders, 2 installaties, wasmachine, droger, vaatwasmachine, 25 lampen, 2 GSM’s, electrisch kacheltje, 2 printers, wekkerradio en ga zo maar door. Ik vind dat iedereen de verantwoordelijkheid heeft een beetje te letten op wat je verbruikt, dat je niet van alles aan laat staan omdat je te lui bent om iets uit te zetten.
    M’n ouwe Pentium 2 en m’n G4 400 zet ik al 6 jaar uit als ik er een paar uur niet op werk en die doen het nog uitstekend. Wat slijtage betreft zou de huidige generatie een stuk meer aan kunnen moeten dan vroeger- en ‘vroeger’ was het eigenlijk ook geen probleem.

Over en uit, wat mij betreft dan,

Wolf

Bijdrager
    SUPERJORN
    ”Wolf”

4 computers, 2 TV’s, 2 videorecorders, 2 installaties, wasmachine, droger, vaatwasmachine, 25 lampen, 2 GSM’s, electrisch kacheltje, 2 printers, wekkerradio en ga zo maar door

Ga je dat allemaal zitte telle? :P

((Sorrie kon et nie late :innocent: :D))

Bijdrager
    Deskman

Wat Wolf aan apparaten teveel heeft staan mis jij aan letters op je toetsenbord zo te zien…

Bijdrager
    Aiko
    ”colpolyp”

ZET HEM UIT!

– je spaart energie en dus het milieu en je portemonnee
    – hij gaat langer mee als hij langer uit staat

Dat het aan- en uitzetten schadelijk is is total and utter bullshit.

Geheel mee eens!

Alleen als ik verwacht enige uren mijn computer niet nodig te hebben, mag hij fijn in ruste. Des nachts dus zeker. Dan gaat zelfs de knop van mijn stekkerdoos om, om potentieel kortsluiting en andere brandgevaarlijke enge dingen voor te zijn.

Bijdrager
    Aiko
    ”Wolf”

Er is net zoveel voor als tegen, is zo’n beetje mijn conclusie. Uiteindelijk vind ik vanuit milieuoverwegingen en kosten beter om dat ding uit te zetten als ik ‘m langer dan 8 uur niet ga gebruiken. Persoonlijk stuit het mij tegen de borst om apparaten 24/7 energie te laten slurpen.

Het is een beetje als met de auto; sta je voor een open brug en loopt de motor loos voor de duur van drie minuten of meer? Zet dan de motor uit! Bij drie minuten zit de drempelwaarde waarin het ‘voordeliger’ is de motor geheel uit te zetten. Alleen geen idee of dat vanuit milieu-oogpunt is of vanuit de gebruiksduur van de motor.

Afijn, een computer zal ongetwijfeld ook wel een punt bereiken in duur waarop het voordeliger is over te gaan tot het uitzetten.

Enneh, staat het rekending toch aan, dan hebben wij toch wel een ‘Seti@home’ of ‘Folding@home’ draaien, he?

Bijdrager
    Deskman

Inzake milieuverantwoord handelen: alle apparaten di stand-by staan of adapters die niks liggen te doen (van halogeenlampt tot telefoonlader) maar wel in het contact zitten: het trekt allemaal continu stroom. Allemaal rond de 10 watt, ook als er in geen velden of wegen gebruik van wordt gemaakt. Kijk onder je buro en tel even mee:
    Usbhub, Modem, Router, burolamp, Zip, muislader, externe HD, dat is al evenveel als een dikke gloeilamp.

Handig is het dan ook om een stekkerblok met een schakelaar te kiezen waarmee alles ook echt UIT gezet kan worden

Bijdrager
    SUPERJORN
    ”Deskman”

Wat Wolf aan apparaten teveel heeft staan mis jij aan letters op je toetsenbord zo te zien…

sorrie, tiener chat taal… gaat vanzelf.. :?

Bijdrager
    vogel

Ik gebruik groene stroom, dus hij zou altijd aan kunnen blijven, maar m’n audio interface geeft zo’n ongelofelijk knalblauw licht dat ik de stroom er ’s nachts wel af moet halen. Er zit namelijk geen schakelaar op dat ding waarmee dat licht uit kan en al m’n meuk staat in de slaapkamer. Ook het slaaplichtje van de iBook kan heel irritant zijn als je wilt pitten. Ik zet ‘m dus alleen om één praktische reden uit.
    Er zijn ook mensen die hun Mac ’s nachts aan laten, omdat er dan “onderhoud zou worden gepleegd”. Deze scriptjes kun je handmatig instellen op een tijd overdag.

Bijdrager
    ateazz

Hey,

De G5’s op het werk gaan uit, vanwege de energie.
    het is onnodig computersaan te laten staan als ze niets aan het doen zijn.
    Opstarttijd ligt ruim onder de minuut.Oh en deskman, veel harde schijven zijn niet gemaakt om 24/7 te draaien, slijtage.

greetzz

Bijdrager
    Deskman
    ”ateazz”

Oh en deskman, veel harde schijven zijn niet gemaakt om 24/7 te draaien, slijtage.

greetzz

Van mij mag je dat vinden hoor, maar waar komt deze wijsheid vandaan??
    Ik wil wel melden dat ik mijn wijsheid heb van iemand die voor een ISP alle servers zelf bouwt en onderhoudt. Even zoeken bij Seagate leverde mij op dat de te verwachten levensduur van zomaar een HD 600.000 uur is en het ding 50.000 keer kan opstarten. Ik slijt bijna harder dan een harddisk…

Bijdrager
    macpro

Het hangt wel van de soort schijf af.

SCSI schijven zijn voornamelijk bedoeld voor servers en zijn erop gebouwd om 24/7 aan te staan en te draaien.
    IDE schijven zijn voornamelijk bedoeld voor desktops en daarvan wordt aangenomen dat die niet 24/7 aan staan.

Heb dit overigens ook maar via via gehoord, dus geen wetenschappelijke onderbouwing bij dit verhaal.

Bijdrager
    Deskman

Dus die schijven in mijn XServe moet ik goed in de gaten houden… Da’s allemaal IDE.
    Nouja, er zal wel verschil zijn, maar ik denk dat de meeste problemen met HD’s zich niet voordoen omdat ze aan staan. Die dingen zijn tegenwoordig vreselijk betrouwbaar en als er een chrasht lijkt er geen duidelijke oorzaak voor te zijn. Valt onder het hoofdstuk ‘shit happens’.

Bijdrager
    kenmasters

Ik heb geen wetenschappelijke basis voor mijn uitspraak, maar toen ik nog op windhoos bakken werkte zette ik ze altijd uit. Net zoals bijna iedereen doet met windows machines. Dan kan dat toch nooit zo verschrikkelijk slecht voor je HD zijn. Je moet er toch niet aan denken dat je een win9x bak niet uit mag zetten.

Bijdrager
    ateazz

He deskman

Die wijsheid heb ik uit ervaring, ik ging ervan uit dat er ide’s gebruikt worden, scsischijven zijn inderdaad om 24/7 te draaien.
    Maar daar ging het hier niet om.
    En da tje iemand kent die, blabla maakt niet uit, maar ook die zal beamen dat een ide anders gebouwd is als een scsi schijf.
    Die seagates waar jij het overhebt, die kunnen zich tijdens gebruik hercalibreren, kunnen beter tegen warmte en kunnen het ook makkelijker kwijt. IDE’s kunnen dat zeker niet

my 2c

greetzz

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.