15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Eric_100

Connectie met Time Capsule schijf instabiel

Ik maak gebruik van een IMac (mid 2011) in combinatie met de 2TB Time Capsule. Ik heb deze week Lion geinstalleerd.
    De Time Capsule gebruik ik als router en voor Back Up en voor dataopslag. De instelling van het draadloze netwerk verliep probleemloos en dat functioneert ook zonder problemen. Af en toe verlies ik echter de connectie met de schijf in de Time Capsule. Deze is dan niet meer zichtbaar in Finder en ook het AirPort configuratieprogramma kan de Time Capsule dan niet meer vinden. De internetverbinding via de router blijft overigens wel gewoon goed werken. Herstarten van Imac en Time Capsule lost het probleem op, maar het blijft af en toe terugkeren.
    Na overleg met Support van Apple is me geadviseerd om in het AirPort configuratieprogramma het ‘radiokanaal kiezen’ op handmatig te zetten en het 2,4 GHz kanaal te wijzigen van 11 in 6. Dit zorgt voor enige verbetering, maar zo af en toe raak ik de connectie toch nog kwijt. Apple zelf heeft geen oplossing voor me (verwijzen naar een servicepunt om de Time Capsule te laten doortesten). Is er iemand met vergelijkbare ervaringen? Tips?

Bijdrager
    Stirf

Dit is normaal. Na je back up met TM valt je TC-schijf weer in slaap. Ik heb het opgelost om tijdens de back-up de TC te benaderen via Finder en vervolgens blijf je schijf zichtbaar. Als dit is gelukt moet je eens de schijf proberen te benaderen een half uur na je back up. Dan hoor je aan het geluid dat de schijf wakker wordt.

Bijdrager
    Eric_100

Dank voor je reactie, Stirf. Lost mijn vraag echter niet op. Het probleem bestond al voor het instellen van de Back Up via Time Machine. Los daarvan, je zou toch zeggen dat je de schijf via Finder te allen tijde zou moeten kunnen benaderen??? Ook al moet hij eerst even wakker worden…..
    Ook via AirPort configuratie is de schijf soms verdwenen: “…kan geen draadloze apparaten vinden”.

Bijdrager
    Stirf

Dan is het bij jouw een ander probleem, waar ik je niet bij kan helpen om de simpele reden dat ik deze ervaring niet heb. Iemand anders?

Bijdrager
    wverveer

Ik heb een soort gelijk probleem…

Op mijn tc, staat sowieso data en back-ups…

Wat ik zou willen is dat de tc ten alle tijden actief blijft…maar als ik hem bv. de volgende dag weer wil benaderen, krijg ik de melding dat het contact met de tc verbroken is…op zich is het contact dan weer in 2 seconden geactiveerd maar ik wil dat hij continue actief blijft…

Wat zijn dan de stappen die ik moet nemen?
    (ik las ook ergens dat de tc, alleen voor back-up was, maar dat kan ik me niet voorstellen..)

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben erg slecht in netwerk-zaken, maar voor wat het waard is: mijn Time Capsule staat in de Finder onder ‘Gedeeld’ en is dus altijd bereikbaar.

Bijdrager
    wverveer

ja, dat staat hij bij mij ook..en helemaal geen problemen..maar als ik morgen mijn mac weer aanzet, krijg ik de melding dat het contact verbroken is…in slaap gevallen denk ik dan…en daardoor het contact met de andere macs kwijt….

heel vreemd…de tc heeft uiteraard continue stroom en de macs zijn allemaal bekabeld aangesloten met cat5:-)

Bijdrager
    KarelWillem

Nu zet ik hier mijn eigen iMac nooit uit.
    Maar ook op de twee Macs die wel uitgaan, is Time Capsule direct weer bereikbaar na aanzetten van de Macs.

Bijdrager
    wverveer

vreemd,, ik kan toch nergens de energie instelling van time capsule aanpassen?

Of is het een instelling op mijn mini..bij energie instellingen voor netwerk schijven? volgens mij is die er niet..

Bijdrager
    Eric_100

Mijn ‘ probleem’ is niet zozeer dat de schijf van de Time Capsule in een soort van slaapstand komt. Zolang de verbinding nadat de schijf benaderd wordt maar weer (al is het na een paar seconden) weer beschikbaar is. Dat is nu het punt: Op enig moment vind ik de Time Capsule niet meer terug in Finder onder GEDEELD. Ook via het AirPort Configuratie Hulpprogramma is de Time Capsule dan niet meer benaderbaar om bijvoorbeeld instellingen aan te passen (melding dat Airport configuratieprogramma geen draadloze apparaten kan vinden). Op zo’n moment kan er bijvoorbeeld ook geen back up naar de Time Capsule gemaakt worden.
    Het vreemde aan het verhaal vind ik dat de router wel gewoon werkt, het lampje op de Time Capsule groen is en blijft, en er vanaf alle computers in huis ononderbroken internetverbinding is.

Bijdrager
    RACK5

@Eric_100: Is jouw probleem al opgelost?

Heb nl precies hetzelfde… geen back-ups meer kunnen maken en de schijf volledig kwijt zijn. Alleen een reset van TC helpt dan nog. Met een beetje geluk werkt alles dan weer.

In de tussentijd echter wel een prima wifi-verbinding op m’n iMac en MBP, maar op m’n iPhone knalt wifi er wel iedere keer uit… moet dan het wifi-wachtwoord weer opnieuw intoetsen en dat doet ie alleen via instellingen, want als ik bv via m’n mail het inlogscherm voor wifi krijg dan pakt ie zelfs m’n wachtwoord niet.

Iemand…?

Bijdrager
    Eric_100

RACK5,
    Het doet zich niet meer voor. Geen tips want ik heb geen wijzigingen in instellingen doorgevoerd. Zie tips van Apple in mijn eerste post. Misschien heeft dat toch het probleem opgelost. Succes!

Bijdrager
    Wolfsleeuw

Ik heb hetzelfde probleem met mijn TC.

De schijf werkt een lange tijd goed, totdat hij ineens niet meer bereikbaar is. De Time Machine (‘selecteer schijf’) kan de schijf in de TC niet meer vinden, de back-up draait niet meer, Finder kan de TC schijf niet meer vinden onder gedeelde aparraten en mijn Airport conf-prog kan geen Airport apparaten meer vinden.

Het gekke is dat internet het wel gewoon perfect blijft doen vanaf mijn imac, mijn ipad en mijn iphone. Ik heb de indruk dat het niet aan de harde schijf in de TC ligt maar meer aan de netwerk software in mijn TC of in mijn mac of aan de verbinding tussen die 2. Ik heb nl ook een AppleTV en als de TC niet meer gevonden wordt, wordt AppleTV ook ineens niet meer gevonden. Niet door mijn mac en ook niet via de Remote App op mijn iphone en ipad. Heel frustrerend.

Ik heb al heel veel geprobeerd. Verschillende kanalen (1, 3, 6, 8, 11 en 13), via istumbler kijken op welke kanalen ik beter niet kan zitten ivm storingen van buren, mijn TC op een krukje gezet (van de vloer af, storingen?) en een harde reset van mijn TC. Heb alleen nog geen factory settings reset gedaan van mijn TC, zal dit vanavond eens proberen.

Zodra ik mijn TC kwijt ben helpt een herstart van mijn mac wel weer om alles terug te krijgen. Maar ik heb geen mac gekocht om hem elke dag te herstarten. Daar had ik een windows pc voor:sad:

Draai ook Lion (zat op de mac bij de aankoop). Iemand die kan helpen?

Bijdrager
    SimonDeClerck

Hallo Wolfsleeuw,

na september 2011 is op deze topic niet meer gepost. Is het probleem bij jou opgelost?? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem. Een maand geleden een nieuwe imac gekocht met een 2 TB timecapsule en een Apple TV. Ondertussen ook nog een Airport express gekocht om het signaal naar de Apple TV te versterken, wat nu prima werkt. Ik heb overal goed signaal, maar het probleem is dus dat de timecapsule geregeld helemaal lijkt te verdwijnen! Ineens kan ik geen website meer openen en is de TC niet meer te vinden in Finder. (dit laatste heb ik nu recent niet meer gehad)
    Bovenaan in het scherm blijft het logo van de wifi ontvangst wel steeds volledig, dus aan het signaal ligt het niet. Als ik dan de wifi uitschakel en opnieuw inschakel, dan doet internet het wel weer.
    Heel vervelend. Iemand een idee waar het kan aan liggen?

gr. Simon

Bijdrager
    Wolfsleeuw

Simon,
    Net als bij Eric_100 is bij mij het probleem na enkele weken vanzelf opgelost. Wellicht door een automatische update op de TC of op de Mac, of toch door iets anders. Er is dus nog hoop, je zult alleen even moeten afwachten ben ik bang.
    Succes!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.