4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

conflict tussen Firefox en iWorks progs ?

Sinds enige tijd test ik Catalina uit.

Na toch wel wat probleempjes werkt nu alles vrij goed behalve wat ik zou omschrijven als een conflict tussen Firefox (72.0.2) en iWorks (Pages 8.2.1 – numbers 6.2.1 en keynote 9.2.1).

Alle programma’s , zowel van Apple als van derden werken zonder problemen maar als ik een document open met een iWorks programma of zelfs enkel maar het programma zelf open dan loopt Firefox vast. Als Firefox opstaat moet ik het programma geforceerd afsluiten en als het niet opstaat en ik wil het openen dan blijft het icoontje over en weer gaan en moet ik uiteindelijk ook geforceerd weer afsluiten om het icoontje te stoppen. Als ik een document wil bekijken via “geef snel weer” dan is er geen probleem ( maar dan wordt het programma natuurlijk niet echt geopend).

Het meest vervelende is dat ik na dat vastlopen van Firefox  telkens de iMac volledig moet uitzetten en terug opstarten. Bij het afsluiten , dat 5 minuten duurt (normaal een halve minuut)  krijg ik de boodschap in 5 talen dat het OS afgesloten wordt wegens een probleem. Bij het opstarten krijg ik dan ook de melding dat er afgesloten werd wegens een probleem en de vraag of ik het laatste programma terug wil openen of gewoon wil inloggen. Na het inloggen gaat alles weer normaal ( tenminste zolang ik van iWorks afblijf).

Als ik vervolgens  Catalina gebruik , zonder dat ik aan een iWorksprogramma kom , dan kan het systeem ook normaal en snel weer afgesloten worden en start het nadien ook normaal en snel en zonder enige foutboodschap op.

Dus er moet volgens mij dan toch een verband of conflict zijn tussen Firefox en iWorks maar ik begrijp niet hoe of wat.

Kan pages , numbers en keynote verwijderen en via de appstore terug installeren misschien een oplossing zijn ? Of idem met Firefox ? Het zijn allemaal de laatste versies die ik gebruik dus daar kan het probleem ook niet zitten.

Heeft iemand een ideetje ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Vreemde situatie. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat het openen van een programma (al dan niet met een doc erbij) een ander programma deed vastlopen. Als je die boodschap in 5 talen ziet heb je een kernel-panic gehad.

Heb je hier ook last van i.c.m. een andere browser? (Safari, Chrome etc.)

Nu is het moeilijk te zeggen wat er fout gaat maar als het ook fout gaat bij een andere browser weet je in welke hoek het mogelijk zit. Al blijft het bijzonder vreemd want het ene programma zou nooit het andere moeten/kunnen beïnvloeden. Het zal zeer waarschijnlijk een framework zijn dat zowel door iWork als door een browser wordt gebruikt.

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor je reactie hendrik,

inderdaad , een vreemde situatie.

Ik heb de laatste maand bij elke opening van de genoemde programma’s of documenten het genoemde probleem gehad. Dat wil zeggen dat ik minstens een tiental malen met een geblokkeerde Firefox gezeten heb en telkens mijn imac volledig heb moeten uitzetten en opnieuw opstarten met een kernel-panic melding. (die ik overigens ook , zoals bij het opstarten voorzien was , aan Apple heb doorgestuurd). Na de laatste maal , gisteren , heb ik dan maar ten einde raad een topic op OMT gezet.

Ik heb nu ,zoals je aangeraden hebt, Safari uitgetest . Eerst Safari ingesteld identiek aan Firefox met inbegrip van alle bookmarks ( alles verwijderd uit safari en uit html geimporteerd uit Firefox). Ik heb afwisselend safari geopend/gesloten en telkens daartussen een opening/sluiting  van een iWorks programma of een ex Office document  gedaan. Tijdens heel deze procedure heb ik geen problemen ondervonden.

Maar , nu komt het gekke  : Als ik nu  identiek dezelfde procedure doorloop met Firefox geeft ook deze geen problemen meer.

Ik ben natuurlijk heel tevreden met de nieuwe situatie, maar vraag me toch af hoe zoiets kan.

Als het probleem toch nog terug zou opduiken dan kom ik in ditzelfde draadje daar nog op terug.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door mowat.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat Firefox het nu weer lijkt te doen is op zich net zo vreemd. Soms is de ‘oplossing’ zo onverwacht dat je er geen staat op kunt maken wat er nu mis was en waarom het nu lijkt te werken. Zo had ik enkele maanden terug een raar probleem met de site van OMT (ha ha). Het ging ook alleen mis met deze site, al de andere sites werkte naar behoren. Maar bij OMT bewoog de zwarte balk boven aan (waar dus o.a. “nieuws” en “forum” in staat) mee met elke scrolbeweging zodat de balk tekst blokkeerde.

Herstarten of resetten van Firefox hielp niet. Maar na een herstart van de Mac was het probleem weg. Nu is herstarten van de Mac altijd wel een goed idee bij een vaag probleem maar je denkt er toch niet gelijk aan als het probleem maar bij één site voorkomt…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.