13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    O. de Sleutel

Confirm your apple-id; is dit koosjer?

Dit bericht van apple (?) ontvangen.

Is dit wel koosjer?

Heeft iemand anders dit ook (recentelijk) ontvangen?

Wat te doen?

http://cdn.onemorething.nl/uploads/community/5bd0f4166e28ee00ec4a1837de8bc1d97953680d_0.jpg

Bijdrager
    fred44nl

lijkt me niet.
    bedrijven zoals Apple, Microsoft, jouw bank, etc., etc. nemen niet zo maar contact met je op.

Bijdrager
    Plainey

Neplink!

Let vooral op het adres: confirm-appleid.com..

Bijdrager
    mytecmaster

@support.com ? uhuh geen apple dus. Bekijk dan de spf records, waarschijnlijk is het ook niet echt dat adres dat het stuurt. Maar inderdaad Apple zou je dit nooit zo sturen.

Bijdrager
    Plainey

Mocht je meer info willen:

http://whois.domaintools.com/confirm-appleid.com

Domaintools linkje voor het domein.;)

Bijdrager
    Shmoo

Zodra er Dear Apple User of iets staat is het fout.

Apple zal jou altijd aanspreken met je naam of titel.

Bijdrager
    Hansi2124

Om de alarmbellen al bij het begin af te laten gaan: Apple user wordt niet eens met een hoofdletter gespeld…… Dan weet je toch al genoeg?

Inactief
    Anoniem

AppleID gerelateerde zaken komen deze meestal van [email protected]

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

ALTIJD e-mails wantrouwen waarin om informatie wordt gevraagd die persoonlijk is!
    Dus wachtwoorden, pincode’s, gebruikersnamen, e-mail adressen etc.

Zo kreeg ik gisteren toevallig een overduidelijke phishing mail van ‘mijn bank’. (ING)
    Vandaag verscheen daar een nieuws bericht over.

In deze phishing mail werd om dit soort gegevens gevraagd via een link waar ik natuurlijk niet op klikte. De mail zag er verder correct uit (goede grammatica o.a.) met zelfs op een rode achtergrond de tekst: “Let op, er zijn phishing mails in omloop die zich voordoen als deze mail”…

Maar wat de boel gelijk verraadde was de domeinnaam van de afzender; die had dus niks te maken met de ING. (die letters kwamen in de hele naam niet eens voor.) Ahum…

Bijdrager
    macpro

De laatste dagen gaan ook veel van dergelijke mailtjes rond van Facebook accounts.

Bijdrager
    Obi

De domein naam in de ‘Van’ email is niet van Apple maar van ‘support.com’, dus geen Apple

Bijdrager
    Domtoren

De afzender in de e-mail is belachelijk makkelijk te vervalsen. Ik kan je zo een mail sturen die van [email protected] lijkt te komen. Als je daar zekerheid over wilt hebben zul je de volledige headers van de mail moeten bekijken.

Een whois op het domein is een beter idee.

En zoals ijzerbroot zegt: alle mails waarin om wachtwoorden e.d. gevraagd wordt gewoon gelijk weggooien. Geen enkel fatsoenlijk bedrijf zal je ooit op deze manier vragen je persoonlijke gegevens af te staan.

Bijdrager
    Balsjer

Dit soort mailtjes direct weggooien gewoon geen twijfel mogelijk. Bedrijven, banken en overheden sturen geen mailtjes om uw gegevens te verifiëren of te bevestigen via dubieuze web linkjes. Kijk bijvoorbeeld eens op sites als, Security.nl, Nederlandveilig of Virusalert voor meer informatie en tips. Uiteraard zullen er nog veel meer websites te vinden zijn die waarschuwen of tips geven.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.