29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    minplus

configuratiescherm

Gebruik sinds een tijdje een Mac naast een XP PC en red me redelijk met standaard dingen, vind veel dingen mooier maar heb regelmatig problemen zodra ik iets nieuws zoek of wil doen. Ik mis Start en daarna alles in 1 oogopslag voor je neus.
    Zoiets simpels als een zoekfunctie, een simpel programma overzicht of een configuratiescherm waar ik alles van de Mac kan vinden en aanpassen.
    Heb bv. een half uur gezocht waar ik er achter kan komen welke OS versie er op m’n Mac staat. Alle logische dingen aangeklikt maar niets te vinden.

Iemand een idee?

Heb nog tig andere vragen maar zal die maar apart stellen.

Bijdrager
    tarun

Als je een soort cursus zoekt dan kan je terecht bij MacMiep.

Bijdrager
    bechris60

Hey Minplus.

Ik ben ook overgestapt naar Mac een paar jaar geleden, maar ik had al een beetje gewerkt met de Mac van mijn Vader!!!!
    Ik denk dat als je net een Mac heb gekocht dat je dan Mac Osx 10.9.1 of 10.9.2 draait ( Mavericks ).
    Als je wilt zoeken en alles snel wilt zien dan kan je rechtsboven op het vergootglaasje / loopje drukken.
    Daar kan je ook zoeken naar Systeem voorkeuren, dat is een soort van configuratie scherm maar dan voor de mac.
    Beide functies vind ik fijner op een Mac dan op een PC, zo is de zoekfunctie als je hem een beetje kent eigenlijk heel handig en heeft veel verborgen functies die heel handig kunnen zijn, zoals het verslepen van bestanden uit de zoek resultaten of een link naar een finder zoek venster.

Verder vind ik systeem voorkeuren ook veel overzichtelijker dan het configuratie scherm.
    Fijn dat er nog een Mac gebruiker bij is.

Gegroet. Christiaan.

Bijdrager
    minplus

Znx bechris, dit is een antwoord waar ik wat aan heb. Heb nog geen Mavericks erop gezet, heb de voorganger. Las over problemen met een lek van Mavericks dus gewacht en aan het zoeken of het opgelost is.
    Ik ga eens kijken of ik er daarmee uit kom.

Zo’n antwoord als dat van tarun op een gerichte vraag kan geen hond wat mee, want je moet weer eindeloos zoeken, en jaagt mensen weg van een forum is mijn ervaring op forums over dingen waar ik wel veel van weet.

Dus tarun, als ik je kan helpen met sat TV, schotels, biologie, medicijnen, stereo-apparatuur en nog een aantal dingen, laat het me weten.
    Wie weet heb ik een oplossing voor je problemen zonder een verwijzing naar een algemene handleiding voor een systeem wat je niet hebt.

Bijdrager
    tarun

Sorry hoor. Maar voor iemand die OS X wil verkennen is dat een prima site.

Om je vraag te beantwoorden, in de Systeemvoorkeuren (onder  menu) vind je veel terug wat je kent van het configuratieschema van Windows. Als je dat opent kan je een zoekterm typen. Het systeem laat dat zien waar je dat vindt:

Bijdrager
    BoniMacX
    minplus op 11 maart 2014

Heb nog tig andere vragen maar zal die maar apart stellen.

Moeite om is door te nemen > Omschakelen ABC: in Windows kon ik…
    . Configuratiescherm staat er ook bij.

Bijdrager
    Beech

@minplus. Als je in het zoekbalkje van de site Mapmiep “configuratiescherm” had ingetypt dan had je precies de informatie gevonden die hierboven door ijverige forumgangers is ingevuld (en die waarschijnlijk door je agressieve benadering naar tarun toe denken “zoek het zelf maar uit”). Overigens lijkt mij dat ook een houding die je het verste brengt.

Bijdrager
    minplus

Znx tarun
    Als ik systeemvoorkeuren aanklik krijg ik nu opeens wel dingen waar ik iets mee kan. Snap er geen bal van want dit heb ik al minstens 5x geprobeerd en leverde totaal niets zinnigs op. Hoe is dit mogelijk?
    Heb al eerder het idee gekregen dat een klik niet altijd hetzelfde effect opleverde.
    Trouwens geen idee wat  menu is en waar te zoeken, zie het nergens staan, zal wel aan mij liggen.

Bijdrager
    Beech

Zie je linksboven geen appeltje in de bovenbalk ?

Bijdrager
    minplus

Znx BoniMacX , Ga ik uitvoerig doornemen. Kende deze verwijzing totaal niet.

Beech, m’n benadering was beslist niet agressief. Ik gaf alleen aan dat ik er niets mee kon omdat ik daar ook weer moest gaan zoeken om te vinden wat ik zocht en dat doe ik al erg veel.
    Had de zoekbalk niet gezien, dus dan ben je weer even ver, tenzij iemand aangeeft om daar dat wat je zoekt in een zoekbalk aan te geven.

Tarun heeft me daarna overigens prima geholpen door rechtstreeks info te leveren n.a.v. mijn vraag. Nogmaals dank.

Het -tje kende ik om de Mac af te sluiten. Wist nog niet dat dat een -menu is en dat je daarlangs in een soort config-scherm kon komen.

Voor een Mac-adept is dit vanzelfsprekend, voor iemand die 20 jaar andere systemen heeft gebruikt is het eindeloos zoeken.

Bijdrager
    bechris60

Begrijpelijk dat alles nog even wennen is….!
    Had ik namelijk ook in het begin, als ik kan helpen met bijv. functies uit systeem voorkeuren dan hoor ik het graag!

Bijdrager
    Beech

Toch zou ik je adviseren de macmiep site eens door te nemen, heel leerzaam en verhelderend.

Bijdrager
    minplus

Had er al een bladwijzer van gemaakt.:)
    De komende week ga ik alle adviezen en die site eens doornemen en kijken of alles werkend te krijgen is.
    Nu eerst even verder met een aantal dringende klussen waar ik zeker t/m het weekend zoet mee ben.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    minplus op 11 maart 2014

Zoiets simpels als een zoekfunctie

Klik op het vergrootglas rechtsboven in je beeld, of druk ⌘-spatiebalk in.

minplus op 11 maart 2014

een simpel programma overzicht

Dubbelklik op het icoon van Macintosh HD op je bureaublad. Sleep dan de map Programma’s die je daar vindt, naar de rechterkant van je Dock — tussen de prullenmand en de streep. Je krijgt dan zoiets:

(Van rechts naar links: prullenmand, map Programma’s, map met recente onderdelen (die moet je op een speciale manier inschakelen) en de map Downloads.)

Of, als je dat liever hebt, kun je F4 indrukken om Launch Pad op je beeld te krijgen en zo het gewenste programma te zoeken.

minplus op 11 maart 2014

een configuratiescherm waar ik alles van de Mac kan vinden en aanpassen.

-menu → Systeemvoorkeuren.

minplus op 11 maart 2014

Heb bv. een half uur gezocht waar ik er achter kan komen welke OS versie er op m’n Mac staat. Alle logische dingen aangeklikt maar niets te vinden.

Eh … -menu → Over deze Mac misschien?:)

Bijdrager
    minplus

Je 2e hint leek me super Jakko.
    Probleem is dat op mijn bureaublad geen McIntosh HD icoon staat. Heb voor alle zekerheid maar op alles dubbelgeklikt dat daar te vinden is, maar nada.
    Kan het zijn dat dit alleen in Mavericks is? Want die heb ik er nog niet op gezet.

Bijdrager
    tarun

Geen harde schijf op je bureaublad? Ga naar de Finder, ga naar Voorkeuren (cmd + , OF ga naar menu Finder > Voorkeuren) en kies wat je wilt zien:

Bijdrager
    minplus

Aha (:?: )
    Dus als ik iets op het bureaublad moet, moet ik niet finder en dan bureaublad aanklikken (iets wat mij vanzelfsprekend leek, altijd zo gedaan) maar finder en daarna naar voorkeuren zoeken (die ik niet zie staan aldaar) of op cmd+ klikken.
    De logica ontgaat me nog een beetje, maar het is blijkbaar een nieuw soort cryptisch zoeken waar ik aan zal moeten leren wennen.
    Naar finder en dan cmd+ levert trouwens ook niets op.
    Bij menu zie ik geen finder, wel systeemvoorkeuren. Als ik dat aanklik zie ik veel maar nog steeds geen finder.

Sorry tarun, ik heb alles wat je aangaf geprobeerd, ik ben veel tijd verder maar verder nog niets opgeschoten.
    Maar ik blijf proberen. Algol 60 is me gelukt en Dos en 3.1 en 95 en 98 en XP, dus de Mac zal ook wel eens gaan lukken uiteindelijk.:-D

Bijdrager
    jf

Ik zou je toch willen aanraden die site van MacMiep eens gewoon door te bladeren. Niet vraaggericht dus, maar gewoon als een soort introductie. Je zult denk ik heel erg veel aha-momenten hebben.

Ik heb het destijds ook zo gedaan.

Macintosh HD op bureaublad: klik alle schermen weg. Dan heb je het bureaublad voor je. Als het goed is staat recht bovenaan je Macintosh HD icoon. Niet? Dan even de tip van tarun volgen.

In “bureaublad” in Finder staat die HD inderdaad niet, omdat je dan in feite al op je HD bent.

Bijdrager
    minplus

Ga ik zeker doen, maar soms denk je een simpele hint te krijgen voor iets simpels en dan probeer je dat.

Zoals jouw hint om alles weg te klikken enzovoort. Dat probeer ik dan meteen, zowel algemeen als in bureaublad, en beide levert dan weer geen Mac HD symbool op en dan lees en probeer ik het opnieuw en nog een keer zonder resultaat.

Maar ik heb inmiddels geleerd door jullie reacties te combineren dat ik Finder aan moet klikken en dan niet naar bureaublad gaan zoals vermeld maar gewoon in Finder het item programma’s naar rechtsonder moet verslepen. En dat is gelukt. Dat naar rechtsonder slepen was een uiterst goede hint.
    Mijn dank.

Bijdrager
    tarun

De voorkeuren van de Finder vind je hier:

Wat betreft die “cmd +” bedoel ik de toets [cmd] en de toets [,] (komma) tegelijk indrukken.

Bijdrager
    minplus

Vandaar.
    Ik had cmd en + nooit uit mezelf in cmd en , vertaald.
    Vind cmd + trouwens logischer dan cmd , maar weet inmiddels al sinds ik in de jaren 70 met computers bezig ging dat veel niet helemaal logisch is.

Bijdrager
    Obi

ter info:

Apple computers kunnen geheel met het toetsenbord bediend worden waarbij verschillende toetsencombinaties mogelijk zijn.
    De <CMD>, <Alt>, <Shift> toets zijn zgn ‘modifier’ keys en kunnen dus specifieke functies aanroepen icm met andere toetsen:

http://support.apple.com/kb/ht1343

En m.i. een aantal vragen en onduidelijkheden vwb functies en mogelijkheden in jouw OS X versie, in jouw 1e post, zijn allemaal al aanwezig in os X, hoe je ze gebruikt kan lastig zijn (indien je Windows gewend bent). Maar daarom sluit ik me aan bij een aantal andere reacties, bestudeer de instructies van Macmiep goed, dan zullen een aantal vragen beantwoord worden..

hth

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    minplus op 13 maart 2014

Aha (:?: )
    Dus als ik iets op het bureaublad moet, moet ik niet finder en dan bureaublad aanklikken (iets wat mij vanzelfsprekend leek, altijd zo gedaan) maar finder en daarna naar voorkeuren zoeken (die ik niet zie staan aldaar) of op cmd+ klikken.p

Nee:) Je bureaublad is de achtergrond achter alle vensters, met dat plaatje erop. Je kunt die te zien krijgen door alle vensters weg te klikken, of door ⌘F3 in te drukken op je toetsenbord (nog een keer ⌘F3 en al je vensters schuiven weer terug). Daar staat rechtsboven Macintosh HD.

Als je de Finder opent en dan daarin naar Bureaublad gaat, krijg je de map Bureaublad in je thuismap te zien; de inhoud daarvan wordt óók weergegeven „op het bureaublad” — d.w.z. achter alle vensters — maar daar staan de harde schijven niet bij, omdat die niet écht „op het bureaublad” staan maar daar alleen weergegeven worden. Je kunt de harde schijven van je computer trouwens ook bekijken door de Finder te openen en dan in de linkerkolom onder Apparaten op de naam van je computer te klikken. Dat is namelijk waar ze écht staan, het weergeven ervan op het bureaublad is zodat je er makkelijk bij kunt.

Negeer het antwoord van Tarun over de voorkeuren van de Finder: dat heb je alleen nodig als de harde schijf niet staat op de plek die ik net beschreven heb, maar je wilt hem er wel hebben.

minplus op 13 maart 2014

De logica ontgaat me nog een beetje, maar het is blijkbaar een nieuw soort cryptisch zoeken waar ik aan zal moeten leren wennen.

Wat er aan de hand is, is dat je zo te zien niet goed weet hoe dingen heten, en dat mensen op forums vaak antwoord geven op wat ze dénken dat er aan de hand is, terwijl het eigenlijk iets anders is:) (Daar ben ik soms ook schuldig aan, geef ik ronduit toe, maar ik vermoed dat ik het hier bij het juiste eind heb.)

minplus op 13 maart 2014

Vandaar.
    Ik had cmd en + nooit uit mezelf in cmd en , vertaald.

Dat komt, denk ik zomaar, omdat Tarun schreef:

cmd + , OF ga naar menu Finder > Voorkeuren

De „OF” erachter laat het lijken alsof die komma er staat om de twee mogelijkheden van elkaar te scheiden, terwijl Tarun probeerde te zeggen dat je de Command-toets en de komma-toets tegelijk in moet drukken. Denk aan de Windows-notatie: „Ctrl+A” voor „druk de Control-toets en A-toets tegelijk in”.

Op een Mac worden de toetsen meestal afgekort met de symbolen die erop staan (⌘, ⌥, e.d.) en wordt het +-teken weggelaten: dus ⌘A voor „Command en A”, ⇧⌘S voor „Shift, Command en S”, enz. Die symbolen zijn echter niet zomaar te typen, dus houden de meeste mensen het hier op „CMD”, „ALT”, enz.

Bijdrager
    minplus

Znx!

Ik zie m’n vergissing met cmd+,
    Ben bij windows gewend aan de notatie CtrlA zonder + ertussen. Die + kom je bij Win eigenlijk zelden tegen, iedereen heeft het over CtrlC – CtrlV om te kopiëren b.v. Wat dat betreft is het net als bij een Mac. Vandaar dat het mis ging.

Maar goed, ik hoop de komende week tijd te vinden Macmiep eens goed door te nemen, want ik wil toch liefst helemaal naar de Mac die ik nu al 90% van de tijd gebruik. Maar vandaag, dit weekend en begin volgende week gigantisch druk met een serie klussen.

Nog wel een vraag over of ik naar Mavericks moet, want ik werk nog met de voorganger met een veel mooiere naam, maar daar zal ik komende week een nieuw topic over openen want de komende dagen ………:(

Bijdrager
    minplus

Trouwens, dat van dat bureaublad blijft voor mij voorlopig nog een vreemde zaak.
    Vond al die jaren bij Win sommige dingen onlogisch maar dat is bij de Mac zo te zien (soms?) niet anders.
    Maar goed, op naar MacMiep.:-D

Bijdrager
    Obi

In mac os X is geen functie aanwezig als cut/paste zoals die in Windows werkt, er zijn programma’s waarmee je de finder kunt uitbreiden
    met dit soort Windows functie, bv een programma zoals xtrafinder. Mogelijk dat je wat meer bekende ‘look en feel’ mee terug krijgt.

Maar met macmiep zal ook wel het een en ander duidelijker worden…

2cts

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ben bij windows gewend aan de notatie CtrlA zonder + ertussen. Die + kom je bij Win eigenlijk zelden tegen, iedereen heeft het over CtrlC – CtrlV om te kopiëren b.v.

Luiheid van degene die het intypt, met andere woorden, want in de menu’s van Windowsprogramma’s staat die + er wel degelijk:)

Trouwens, dat van dat bureaublad blijft voor mij voorlopig nog een vreemde zaak.

Op welke manier? Het bureaublad is een map, die je kunt vinden in je thuismap, en de inhoud van die map wordt óók weergegeven „achter” alle vensters die je open hebt staan, met een paar extra dingen erbij (de harde schijven van de computer bijvoorbeeld). Dit is niet anders dan bij Windows, waar precies hetzelfde gebeurt: daar is het bureaublad de map C:\Documents and Settings\[gebruikersnaam]\Bureaublad en worden er extra iconen voor bijvoorbeeld de prullenbak, Deze Computer en meer op weergegeven.

Vond al die jaren bij Win sommige dingen onlogisch maar dat is bij de Mac zo te zien (soms?) niet anders.

(Veel) minder dan bij Windows, is mijn ervaring. De omschakeling kan soms even lastig zijn, omdat je op de verkeerde plekken naar dingen zoekt (eenvoudig maar veelvoorkomend voorbeeld: je muispijltje moet naar linksboven om een venster te sluiten, niet naar rechtsboven), maar OS X zit over het algemeen intuïtiever in elkaar dan Windows.

Obi op 15 maart 2014

In mac os X is geen functie aanwezig als cut/paste zoals die in Windows werkt

In de Finder bedoel je, waarmee je bestanden kunt knippen en plakken. Mijn advies daar: gebruik de muis om bestanden te slepen, in plaats van het toetsenbord. Je kunt op een Mac met heel veel dingen slepen en ze op heel veel plekken neerzetten, wat vaak handiger werkt dan via het toetsenbord of menu’s hetzelfde bereiken. Bijvoorbeeld: bestand naar iemand mailen? Sleep het uit de Finder op het icoon van Mail (of naar het venster van een mailtje dat je al aan het typen bent).

Bijdrager
    tarun

Knippen en plakken in de Finder kan wel. Je selecteert één of meer bestanden. Gaat naar de nieuwe locatie en typt cmd-option-v.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Kopiëren en plakken kan — knippen kan niet met bestanden:

(Knippen kan wel met bijvoorbeeld bestandsnamen, als je er daarvan aan het veranderen bent.)

Maar wat jij bedoelt komt in de praktijk op hetzelfde neer: houd je ⌥ ingedrukt, dan verandert „Plak” in „Verplaats onderdeel hierheen”. Je kunt dus eerst kopiëren (⌘C) en dan verplaatsen (⌥⌘V). Dit is echter net een iets andere handeling dan knippen-en-plakken van bestanden in Windows (Ctrl+X gevolgd door Ctrl+V).

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.