13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    bonestaak

configd wordt steeds geblokkeerd

Configd heeft bij mij een blokkade op poort 68 binnenkomend. Ik heb deze regel in Little Snitch verwijderd maar na een nieuwe opstart staat hij er toch weer in, Hoe kan dat?

Ik had begrepen dat configd gewoon een systeemgebeuren is wat niet geblokkeerd moet worden.

Bijdrager
    TheBigZ

Een DHCP client gebruikt port 68.

Bijdrager
    bonestaak

Dat verklaart nog steeds niet waarom het verbod er steeds inkomt bij Little Snitch. De regel in Little Snitch zoals hierboven heb ik letterlijk gewist en na herstart staat hij er weer in.

Bijdrager
    koen

Misschien is het een probleem met Little Snitch, heb je daar al contact mee opgenomen?

Bijdrager
    GoeieDag

Little Snitch, het meest overschatte hulpprogramma.
    Het heeft alleen zin LS te gebruiken als je bovengemiddelde kennis van zaken hebt.
    Want wees eerlijk: wie heeft ooit voordeel van LS gehad?
    Veel beter is het om een beetje op te letten wat je binnenhaalt, en waar je op klikt (links in e-mails bv!), en af en toe Malwarebytes draaien.

Bijdrager
    bonestaak

Het is inderdaad erg lastig om steeds te bepalen wie wel en wie geen verbinding mogen hebben. Echter ik kan niet zonder Little Snitch. natuurlijk kan je ook het netwerkbestand (waar ik even de naam van kwijt ben) aan passen maar zodra je ook maar een verbinding mist ben je het haasje. Het gaat er ook niet om wat ik binnenhaal maar gewoon sommige standaard programma’s die broodnodig zijn stoppen ermee zonder Little Snitch. Malwarebytes gebruik ik dagelijks, en ik klik nooit op links in e-mails.

Ik heb overigens nog niet gemerkt of de beruchte regel voor mij nadelig is. Mijn Mac heeft een vast IP adres dus doet met DHCP niet echt mee. Maar het is gewoon heel raar dat als je een regel weghaalt deze er de volgende keer gewoon weer inzit (natuurlijk zal Little Snitch wat eigen ideeën hebben over de verbinding met Obdev maar daar heeft bovenste niets mee te maken).

Bijdrager
    GoeieDag

Dat begrijp ik niet. Juist het gebruik van LS geeft beperkingen op uitgaand netwerkverkeer. Zonder LS zullen alle programma’s in kwestie dat gewoon zelf mogen regelen. Dus hoe dat “sommige standaard programma’s die broodnodig zijn stoppen ermee zonder Little Snitch” zou kunnen, is voor mij een vraagteken.

Bijdrager
    bartvdv

@walberg:

… gewoon sommige standaard programma’s die broodnodig zijn stoppen ermee zonder Little Snitch. Malwarebytes gebruik ik dagelijks, en ik klik nooit op links in e-mails.

Que ? Volgens mij heet dat paranoia.

Bijdrager
    bonestaak

@GoeieDag, Niet helemaal begrepen, of je wilt duidelijk wat anders van mij horen, dat is echter off topic en bovendien niet toegestaan. In mijn eerste post was de vraag waarom een gewiste regel toch weer in Little Snitch te voorschijn komt na een nieuwe opstart.
    Blijkbaar heeft niemand daar antwoord op, dus ik wacht wel op het antwoord van Opdev. Die zijn niet vlot daarom dat ik het even hier probeerde.
    Dan kan het topic op slot.

Bijdrager
    GoeieDag

Volgens mij begrijp jij het hele doel van LS niet.
    Maar ‘we mogen er niet over praten’, dus sterkte ermee.:nerd:

Bijdrager
    McPim

Ik heb Little Snitch ooit even geprobeerd dus ben er niet meer los op, maar even anders denkend: moet je die ‘unapproved rule’ niet gewoon ‘approven’ in plaats van ‘m te verwijderen? Dan komt ie bij je ‘rules’ te staan en kun je ‘m deactiveren/uitzetten (want het is inderdaad normaal netwerkverkeer), en komt ie bij een herstart niet terug want hij staat al in de lijst.

Bijdrager
    bonestaak

@McPim Dat is inderdaad de oplossing, hij stond unapproved. Net opnieuw opgestart en nu staat de regel er niet meer in. Bedankt.

Bijdrager
    GoeieDag

‘Aprove’ is greyed-out. Maar misschien helpt het al het vinkje weg te halen, of iets in het bewerk menu te doen.
    Zie nu dat LS zich ook al bemoeit met inkomende verbindingen. Lekker is dat.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.