17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Debora

Condens/water(damp) vlekken onder scherm na laten vallen in water.

Hi,

Gisteren heb ik perongeluk mijn iPad in het water laten vallen.
    Ik heb hem er gelijk uitgehaald, en gekeken of alles het nog deed.

Wanneer ik het volume harder of zachter wou zetten stond er ‘koptelefoon’, terwijl er geen koptelefoon inzat.
    Ik heb toen ik thuis was, gelijk mijn iPad in de vensterbank gelegd, in de zon.

S’avonds stond er inplaats van ‘koptelefoon’, ‘volume’, dus dat deed het weer.

Maar nu zitten er condens/water(damp)vlekken boven in mijn scherm, en in de 2 onderste hoeken.

Heb hem al een tijdje in de zon gelegd, maar ik heb het idee dat dat niet heeft geholpen.

Heeft iemand anders een idee?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Debora

En mijn selfie camera is ook wazig.

Bijdrager
    fred44nl

iPad onmiddelijk UIT zetten en 3 dagen bewaren in een bak met droge rijst.

Moderator
    Mac Daddy

Wat voor water was het? Puur water?
    Dan raad ik sterk aan om hem nu gelijk uit te zetten en minstens een aantal dagen in een bak met rijst te leggen. De rijst zou het vocht moeten opnemen dat er in de iPad zit.
    Dit had je eigenlijk gelijk na het ongevalletje moeten doen. Uitzetten en laten opdrogen. Als het apparaat uit staat, kan er ook geen kortsluiting ontstaan door het water. Er is dus kans dat er nu wel onderdelen defect zijn geraakt.

Als er iets anders bij het water in zat, kan het zijn dat er sowieso iets achterblijft wat alsnog de electronica aantast.

Bijdrager
    Niels

Zoals al gezegd is, mocht er ooit nog zoiets gebeuren, direct uitzetten en een paar dagen in een zak met rijst. Nooit in de zon of verwarmen ed.

Bijdrager
    Shmoo

En daarna zeker 2 weken aan een stuk rijst met kip eten.:angel:

Bijdrager
    GrannySmith

Tja. Die is dus total-loss.

In rijst leggen is de grootste fabel die op internet steeds terugkomt. Ja, rijst is hygroscopisch maar als het al in staat zou zijn het water (als het zoveel is) op te nemen, dan duurt dat veel dagen. En al die tijd vindt er stevige corrosie plaats in je device. Vooral omdat de batterij dus aangesloten blijft; op veel onderdelen staat dus een spanning. En dat met vocht erbij betekent corrosie…

Mensen die blijven geloven in het verhaal van rijst raad ik aan op YouTube eens de reparatie video’s van “liquid damage” te bekijken in de kanalen van iPad Rehab en van Louis Rossman. Echt; rijst is onzin. Enige echte juist handeling is het apparaat direct uit zetten en als je dat zelf kunt direct open maken en het water opnemen en als dat niet lukt en je kunt niet direct naar een onafhankelijk reparateur, het device (liefst met de batterij er uit) volledig in schoon water onderdompelen (!), of beter in zuiver alcohol. Kun je snel een reparateur (niet Apple) vinden dan direct daar naar toe brengen.

Apple repareert dit niet maar verkoopt je een refurbished of een nieuwe. En al je data die je niet op een backup had ben je dan kwijt.

Kortom; electronica en water gaan niet samen. Gebeurt het wel is de kans groot dat het een total-loss wordt. En rijst is de grootst mogelijke onzin.

Mensen die nu hier gaan melden dat het bij hen wel werkte; maak je device open en aanschouw de corrosie. Geniet ervan als het device nog werkt maar het kan elk moment afgelopen zijn.

Echt; bekijk die filmpjes. Dan weet je vanaf nu dat rijst een voedingsmiddel is. En geen oplossing voor vocht.

Bijdrager
    McPim

+1 @GrannySmith. Rijst is onzin, volg zijn andere suggesties. Zelf meegemaakt met in sloot gevallen iPhone van mijn zoon. Deed het gewoon nog, toch maar 3 dagen uitgeschakeld in de rijst gelegd. En toen deed hij niks meer:roll: Het water had z’n werk gedaan…

Bijdrager
    Niels

Je moet je iPhone/iPad natuurlijk wel eerst zo goed mogelijk drogen met een doek. Nog beter is even openschroeven en doorblazen (als je hier tenminste de juiste middelen voor hebt). Maar voor de laatste restjes vocht doet rijst toch echt wel z’n werk. Het punt is de rijst niet direct bij het vocht kan komen, dus eigenlijk moet je je toestel openen en de rijst direct over de chips gooien.

En als je niet gelooft dat rijst drogend werkt, wij hebben wel eens lekkage gehad na een giga hoosbui met een drijfnatte en bolstaande vloerbedekking tot gevolg. Na eerste het meeste water te hebben gedroogd met handdoeken, hebben we er een zak rijst overheen gegooid en na een dag was de vloerbedekking als origineel.

Bijdrager
    Joid

Maar hoeveel elektronica heb jij in je vloerbedekking zitten?

Bijdrager
    GrannySmith
    Joid op 18 augustus 2016

Maar hoeveel elektronica heb jij in je vloerbedekking zitten?

+1

De vergelijking van Niels heeft met dit onderwerp inderdaad niets te maken. Het probleem ontstaat door de combinatie water en electriciteit.

“Maar voor de laatste restjes vocht doet rijst toch echt wel z’n werk. Het punt is de rijst niet direct bij het vocht kan komen, dus eigenlijk moet je je toestel openen en de rijst direct over de chips gooien.”

Je spreekt denk ik uit ervaring? Hoe vaak heeft dit dan bij je gewerkt. Heb je de filmpjes bekeken die ik noem. Nee, het werkt niet. Die rijstkorrels komen niet onder de chips. Komen niet tussen de underfill onder de chips.

Heb je wel eens een iPhone opengemaakt (ik wel!). Een aantal componenten zit verborgen onder dunmetalen afdekkingen. Water komt daar wel. Rijst niet. Nogmaals; het is 100% onzin dat rijst gaat helpen. Het zal prima – zoals ik ook zeg; het is hygroscopisch – vocht opnemen. Maar het kan niet bij dat vocht komen! En ondertussen vreet het potentiaalverschil tussen de metalen delen (koper, messing, tin etc.) door de elektrische stroom de componenten en de dunne printspoortjes weg.

Dat bij TS kort na de val in het water het apparaat aangezet is betekent vrijwel zeker dat het toestel nu helemaal total-loss is. Wellicht verzekeringswerk.

Bijdrager
    Shmoo

Jongens toch …

Bijdrager
    iDEOwen

Sorry… ik kon het niet laten…;)

Moderator
    Poezenbeest

Als je dan toch iets Aziatisch wil doen, start dan Pokemon Go op. de iPhone wordt daar enorm warm van en daardoor verdampt veel water, ook uit de plekken waar rijst niet kan komen. Niet dat dit beter is voor de iPhone, maar je hebt er meer lol aan, dan staren naar een bak rijst met een telefoon er in.

Voor de rest is de beste remedie tegen waterschade gewoon je apparaat neit in het water te laten vallen.

Bijdrager
    bartb112

Je verzekering bellen, en melden dat hij in HUIS gevallen is in de wasbak in de keuken. tijdens het koken bijvoorbeeld en dat je de Ipad als kookboek gebruikt. In de meeste gevallen dekt je inboedel verzekering de schade of total loss.

Moderator
    Mac Daddy

@GrannySmith: Heb een video van iPadRehab bekeken. Interessante les zeg. Dus direct uitzetten en uit elkaar halen is wat je zelf kan doen.
    Deze 2 video’s: (één twee laten ook veel zien.
    In de eerste video heeft de notebook per ongeluk in de regen gestaan. De 2e keer deden ze het expres.
    Ik was het vergeten, maar er kwam inderdaad geen rijst aan toe ja. Vooral goed drogen. En uiteraard is het dus een kwestie van geluk in dit geval, want dit is zeker geen werkelijke reparatie en blijkbaar was er geen enorme schade.

Maar wat je dus goed moet bedenken is dat in beide gevallen de notebook in slaapstand stond en de accu wordt vervangen na het drogen van de hardware dat uit elkaar is gehaald.

Mijn ervaring met waterschade is 2 of 3 keer wat water over mijn wired Appl keyboard. Beide keren heb ik hem direct ontkoppelt en laten drogen. Daar zit geen batterij in en doet hij het tot op de dag van vandaag nog prima.

Bijdrager
    T-sec

Als een telefoon of tablet in het water is gevallen dan is sowieso als eerste het type water van belang. Schoon (leiding)water geeft in eerste instante de ‘minste’ kans op problemen, vuil of zout water zorgen meestal gelijk voor accute defecten.

Ik geloof niet dat een verzopen telefoon of tablet zonder deze te openen als nieuw uit een bak Lassie Toverrijst kan komen. Ik adviseer eerder om de telefoon of tablet vanuit het water gelijk in een bak alcohol te gooien. Ook niet heilig maar het verdrijft het water, is minder schadelijk en gaat de eerste corrosie tegen. Een literfles afdoende werkende alcohol koop je al voor een paar Euro bij de Action als flessen brandstof voor die alcohol haardjes.

Na waterschade moet de telefoon of tablet eigenlijk zo snel mogelijk geopend om de accu los te koppelen. Spanning en water zijn de oorzaak van corrosie, elektrolyse en andere ongewenste effecten.
    Als de accu is losgekoppeld kan de telefoon of tablet het beste zoveel mogelijk uit elkaar gehaald worden om de losse printplaten, etc. (ultrasoon) te reinigen en te drogen.

En dan nog, printplaten zijn vooral op de randen als koffiefilters, deze zuigen vocht op. Vocht wat na weken of zelfs maanden van probleemloos gebruik ineens voor storingen uit het niets kan zorgen. Het is daarom dat op herstel van waterschade geen garantie wordt gegeven en Apple dit risico mogelijk compleet uitsluit door het toestel af te schrijven voor een refurbished model.

Ps.
    In lang vervlogen tijden repreerde ik ATF3 en GSM telefoons en daar zaten wel eens gecertificeerde Nokia 2110 modellen tussen voor o.a. in de petrochemie. Deze toestellen hadden een ESD (anti statische) behuizing en de print was volledig opgesloten in silliconen. Hiermee kon je bij wijze van spreken onder de douche bellen, alleen reperaren was onmogelijk en vanuit de certificering verboden. Nokia stuurde standaard nieuwe pcb’s als swap.

Jaren gelden kwamen ook andere vochtproblemen aan bod waarop het ontwerp van sommige mobiele telefoons nog niet was voorzien. In warme omstandigheden kan de bellende gebruiker zweten. De zweetdruppels liepen soms via de speakergaatjes de telefoon in, als een watervalletje van zout water zo de printplaten door. Resultaat: niets vermoedende telefooneigenaar welke te horen krijgt dat zijn toestel defect is door waterschade.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.