9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    ENell

concurrentieanalyse

Ik heb een aantal vragen voor mijn concurrentieanalyse:

-Hoe is de markt verdeeld (marktaandelen)
    -Is de markt van MP3-spelers een monopolistische concurrentie of een heterogeen oligopolie?

Kent iemand een site met al dit soort feiten?

Bijdrager
    KarelWillem

Lol! Een heterogeeen oligopolie? Monopolie oké. Maar een Oligo-polie?
    Ik had er nooit van gehoord zeg.

Maar als antwoord op je tweede vraag: ik denk een heterogeeen oligopolie.

Bijdrager
    tennapel

Definieer eerst maar eens waar de grenzen voor de markt van MP3 spelers ligt.

Als je de markt definieert als de markt voor de fysieke apparaten dan ligt het akelig dicht tegen volledig vrije mededinging aan; ga maar eens naar de Media Markt en aanschouw de diversiteit.

Echter, als je de markt beschouwt als de markt voor draagbare muziekspelers, bezien vanuit de consument dan is het bijna een duopolie: Apple iPod (fairplay DRM) + iTunes versus Microsoft (Janus DRM) + verschillende aanbieders van content.

Ik denk dat aanbieders overigens denken dat het een heterogeen oligolpolie is, waarbij sommige (Creative, Microsoft) vinden dat er sprake is van een nogal dominante partij die een monopoliepositie probeert op te bouwen, maar dat de consument het zeker niet ervaart als een heterogeen oligopolie, hooguit een homogeen oligopolie: een MP3 speler is een MP3 speler en je kiest voor iPod of je kiest voor de rest.

Kortom, alle antwoorden zijn waar, afhankelijk van de positie waaruit je redeneert. Wat is economie toch een heerlijk vak:-)

Bijdrager
    beammeup

Misschien kun je een van de laatste Keynote presentaties bekijken van Apple. Via:

http://www.apple.com/quicktime/guide/appleevents/

Daarin noemt Steve Jobs de belangrijkste marktaandelen.

:wink:

Bijdrager
    Overstappertje

Het is een oligopolie. Een paar aanbieders hebben samen het merendeel van het marktaandeel. De grens wordt meestal getrokken bij zo’n driekwart van het totale marktaandeel van de 3 a 4 grootste aanbieders. Apple alleen heeft dat al zo ongeveer.

En dan inderdaad heterogeen, MP3 spelers zijn wel in hoge mate substitutiegoederen, maar niet homogeen. Echt homogene producten zijn eigenlijk alleen maar veilingproducten, zoals de aardappelen van boer Piet en boer Kees :wink:

Succes met je opdracht / werkstuk.

”tennapel”

Wat is economie toch een heerlijk vak:-)

Mee eens! :D :wink:

Bijdrager
    tennapel
    ”Overstappertje”

En dan inderdaad heterogeen, MP3 spelers zijn wel in hoge mate substitutiegoederen, maar niet homogeen.

Dat hangt er maar helemaal vanaf vanuit welk perspectief je kijkt. De grenzen van homogeniteit en heterogeniteit zijn uitermate vaag. Kijk naar benzine: voor de consument is dat zo homogeen als maar zijn kan, de producent probeert uit alle macht er een heterogeen product van te maken (Shell formula).

Ik betwijfel of de gemiddelde consument MP3 spelers wel zo heterogeen vinden, of een DVD speler. Gezien de feature-overload die fabrikanten aanprijzen en toevoegen is het maar de vraag of het product intrinsiek heterogeen is;-)

Bijdrager
    Overstappertje
    ”tennapel”
    ”Overstappertje”

En dan inderdaad heterogeen, MP3 spelers zijn wel in hoge mate substitutiegoederen, maar niet homogeen.

Dat hangt er maar helemaal vanaf vanuit welk perspectief je kijkt. De grenzen van homogeniteit en heterogeniteit zijn uitermate vaag. Kijk naar benzine: voor de consument is dat zo homogeen als maar zijn kan, de producent probeert uit alle macht er een heterogeen product van te maken (Shell formula).

Ik betwijfel of de gemiddelde consument MP3 spelers wel zo heterogeen vinden, of een DVD speler. Gezien de feature-overload die fabrikanten aanprijzen en toevoegen is het maar de vraag of het product intrinsiek heterogeen is;-)

Klopt, benzine is een interessant iets wat dat betreft. Maar homogeen betekent hetzelfde, en dat kun je toch niet van MP3-spelers zeggen. Als de verpakking / presentatie al anders is, dan zijn het al heterogene goederen (bijv. 4 verschillende merken Vitamine C-pillen die qua inhoud en werking gelijk zijn).

Tenminste, dat is het perspectief van het economische vakgebied. Ik ben het helemaal met je eens dat het feitelijk vaak dezelfde dingen zijn hoor.

Bijdrager
    tennapel
    ”Overstappertje”

Maar homogeen betekent hetzelfde, en dat kun je toch niet van MP3-spelers zeggen. Als de verpakking / presentatie al anders is, dan zijn het al heterogene goederen (bijv. 4 verschillende merken Vitamine C-pillen die qua inhoud en werking gelijk zijn).

Tenminste, dat is het perspectief van het economische vakgebied. Ik ben het helemaal met je eens dat het feitelijk vaak dezelfde dingen zijn hoor.

Dat hangt er vanaf wanneer en waar je opgeleid bent (ikzelf in Rotterdam, EUR, 1989 begonnen), en daar werd met name gekeken naar de intrinsieke kenmerken van het product zelf.

Bijdrager
    lunapics

Ik ben homogeen en geen homo, ik ben niet eens een mp3 speler (ik ben ouderwets monogaam).
    Mijn oligopolie is nogal heterogeen en mijn substituten zijn alleen maar om de concurentie te beperken.:P

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.