22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    KingAchille

Computerscherm filmen

Gegroet,

Graag had ik graag een filmpje gemaakt (met een externe camera in vrij goede kwaliteit) dat rechtstreeks opgenomen is vanop mijn computerscherm. Nu weet ik dat je allerlei flikkeringen krijgt en dergelijke wanneer je vanop een computerscherm opneemt. Kent iemand een truucje om dit probleem te omzeilen?

Mvg,

Moderator
    unSOUND

Waarom die je dat met een camera ? Er zijn zat programma’s die dat gewoon softwarematig kunnen doen… Zie de F.A.Q. bovenaan dit subforum…

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1016361#1016361

Bijdrager
    kevkoptel

Mjah moest je om één of andere reden het bewust filmen heb je een clearscan functie nodig die de sluitersnelheid van je camera afstelt op de verversingssnelheid van je scherm.

Enkel te vinden bij prosumer en broadcast camera’s. (minimaal CanonXL,Panasonic DVX100, en dergelijke)

Bijdrager
    kevkoptel

dubbelpost

Bijdrager
    KingAchille

Ja, daar had ik ook aan gedacht, maar ik zou evengoed een Windows computer moeten kunnen filmen…
    Mvg

Bijdrager
    Nietzman

Nouja, regel gewoon een goede camera of zorg gewoon voor een TFTscherm of laptop die je filmen moet. Die hebben er niet op dezelfde manier last als die CRTbakken.

Bijdrager
    KingAchille

Dus een TFT scherm of laptop scherm geeft niet van die lastige flikkeringen, wat een CRT scherm wel doet?
    Mvg,

Bijdrager
    kevkoptel

Dat dit totaal distortievrij is zou ik niet durven zeggen, maar resultaat zou beter kunnen zijn.

Bijdrager
    KingAchille

Wat is dan de allerbeste oplossing? Een dure camera kopen?
    Of is het filmen van een TFT scherm ook nog kwalitatief?
    Mvg,

Bijdrager
    Nietzman

Hangt er een beetje vanaf met welke kwaliteit jij genoegen neemt eh.

Bijdrager
    Hajo Telding
    ”kevkoptel”

Mjah moest je om één of andere reden het bewust filmen heb je een clearscan functie nodig die de sluitersnelheid van je camera afstelt op de verversingssnelheid van je scherm.

Enkel te vinden bij prosumer en broadcast camera’s. (minimaal CanonXL,Panasonic DVX100, en dergelijke)

Inderdaad… shutterspeed aanpassen indien mogelijk.

Geblokkeerd
    Anoniem

Je kan natuurlijk ook de video-out sturen naar een DV capture doosje. Lijkt me ook een heel aardige oplossing. Heb je wel een tweede computer nodig en redelijk wat storage space als het gaat om langdurig filmen.

Bijdrager
    KingAchille

Leg dat eens goed uit aub…
    Mvg,

Geblokkeerd
    Anoniem

Er zijn kastjes die inkomende video hardwarematig converteren naar DV, het format dat wordt gebruikt door digitale video camera’s. Die kastjes sluit je doorgaans met Firewire aan op je computer, waarna je de DV stream captured met bijvoorbeeld iMovie.

Ik heb hier zelf de DataVideo DAC100 liggen, maar d’r zijn zat andere merken en typen.

Bij jou wordt het de truc om het video signaal d’r in te krijgen. Die kastjes hebben namelijk veelal inputs als composite (video/audioL/audioR) of S-video. En dat is nou niet meteen de standaard die jou beeldscherm d’r uit gooit. Dus je zou OF moeten converteren van VGA/DVI naar S-video, OF je zou op zoek moeten naar een DV capture doos met VGA/DVI in.

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik zit even hardop te denken…..:? kan je niet met een aangepaste aansluiting (zoiets als waarmee je een TV-scherm of een beamer aanstuurt ofzo) het computersignaal meteen de camera insturen?
    Die moet dan natuurlijk wel DV-in hebben.
    Hoe weet ik niet, maar het moet kunnen.

Bijdrager
    acb
    ”cailin

Er zijn kastjes die inkomende video hardwarematig converteren naar DV, het format dat wordt gebruikt door digitale video camera’s. Die kastjes sluit je doorgaans met Firewire aan op je computer, waarna je de DV stream captured met bijvoorbeeld iMovie.

Ik heb hier zelf de DataVideo DAC100 liggen, maar d’r zijn zat andere merken en typen.

Bij jou wordt het de truc om het video signaal d’r in te krijgen. Die kastjes hebben namelijk veelal inputs als composite (video/audioL/audioR) of S-video. En dat is nou niet meteen de standaard die jou beeldscherm d’r uit gooit. Dus je zou OF moeten converteren van VGA/DVI naar S-video, OF je zou op zoek moeten naar een DV capture doos met VGA/DVI in.

Is het niet zo dat die dingen maar 1 kant op gaan, dus van de camera naar computer?

Moderator
    unSOUND

DVI-naar-Video kabel gebruiken, deze kan aan zowel een PC als een Mac.

De Video-kabel in de DAC100, de DAC100 aan de Mac.

Geblokkeerd
    Anoniem

Jep, dat’s op zich de makkelijkste manier.

Helaas wordt het dan wel: digitaal (DVI) -> analoog (S-video) -> digitaal (DV) -> eind formaat.

Het zou nog cooler zijn als er ooit eens een DV capture bak komt die ook digitale signale kan ontvangen. Blijft het beeld een stuk mooier.

Bijdrager
    FireThief

Wat voor camera heb je eigenlijk? Met een beetje fatsoenlijk model kun je de sluitertijd zo instellen dat je er niets van ziet(ik wilde het gaan hebben over beeldverversingen en frames per seconde, maar dan val ik natuurlijk door de professionele mand hier :sealed: ).

edit: iets even veranderd in niets

Bijdrager
    1234

mocht je na al deze tips en andere mogelijkheden toch besluiten deze methode toe te passen (vanaf een CRT scherm) kun je op je camera de sluitertijd/exposure verlagen zodat de rollende balken over je scherm verdrijnen. Gebruik wel een statief.

Succes

Bijdrager
    stel maar

je moet de sluitertijd op 60 zetten. ook met TFT anders is er een verkleuring.

Bijdrager
    acb

Niet altijd, je moet je sluitertijd afstemmen op de frequentie van het beeld. 50 Hertz is 1/50, 60 hertz is 1/60 enz. enz. Vaak je je beamers en beeldschermen hierop instellen…

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.