17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    a3m

computer uitzetten of herstarten

sinds gisteren kan ik mijn g4 niet meer uitzetten,uitloggen of herstarten
    net een nieuwe archive en install (panther) gedaan en het werkt nog niet

Moderator
    Adriaan Mol

Vreemd, wat gebeurt er als je (probeert) uit te loggen of uit te zetten?

Bijdrager
    a3m

helemaal niets, ik kan gewoon alle programmas opstarten en werken,
    bij forceer stop gaat de strandbal even draaien en verdwijnt dan wwer

Bijdrager
    birdy

heb hetzelfde probleem gehad.
    De enige oplossing is Clean install.

Bijdrager
    Deskman

Als altijd: Start het prog ‘console’ (in hulpprogramma’s of utilities) en kijk naar de tekst die langskomt als je iets doet. Hier zie je alle logs die gegenereerd worden. Unix houdt netjes bij wat er zoal mis gaat. Meestal geeft de console (of de log) wel een hint in welke richting je het moet zoeken.

Bijdrager
    a3m

dit verschijnt in console bij het commando zet uit:

2003-10-30 14:14:42.094 Console[567] could not find associated NSMenu for -21629 (item:17)

hoe nu verder

Bijdrager
    a3m

het werkt weer, na een keer herstarten via de knop op de computer met s ingedrukt tijdens het opstarten kan ik uit en inloggen herstarten en force quit doen

Bijdrager
    Deskman

Sja, zo diep zit ik er ook weer niet in dat ik weet wat het is. Nuja, een harde restart lost wel eens vaker rare problemen op…

Bijdrager
    twtp

Ik heb hetzelfde probleem!

Uiteraard getracht een harde restart: ctrl, appel en de startknop, meteen de “s” ingedrukt gehouden. Probleem blijft echter.
    Heb alwel een paar keer gehad dat als ik af wil sluiten (via ‘zet uit’) en niet ‘enter’ maar gewoon 120 seconden wacht, dat het dan wel goed gaat…

Heeft iemand nog tips (en dan liever niet ‘clean install’)…

:(

Bijdrager
    Deskman

Een beetje meer info zou welkom zijn. Systeem, welke mac, wat al geprobeerd… Al eens gekeken of er een programma blijft hangen? Draait classic ook nog, al eens de rechten hersteld, voorkeuren verwijderd, in je log gekeken??

Bijdrager
    twtp

Moet nog een beetje wennen aan bbs-en.

New PB 15 inch. Zelfs als alles uit staat behalve de finder (dus ook geen Classic) kan ik wel “zet uit” kiezen en “enteren” er gebeurt echter niets. Vanaf dat moment blijft de klok stil staan, komt er een draaiend CD-tje in beeld als ik rechtsboiven in de balk kom (bij de tijd etc.).
    Rechten laten herstellen met Schijfhulp gisteren nog gedaan.” In log gekeken”, daar schiet m’n kennis te kort. kan best wat hulp gebruiken…
    :oops:

Bijdrager
    twtp

Welke voorkeuren kan ik verwijderen?

Bijdrager
    Deskman

Blijft natuurlijk altijd maar een beetje gokken…
    Logs zijn het makkelijkst te bekijken in het hulpprogramma console en dan uit het filemenu ‘open log’ je kunt dan de logfiles in usermap>library>logs openen. Als je console opent zie je direct al de diverse meldingen staan die het systeem gelogd heeft. Wellicht zit daar een hint in bij welke activiteit het systeem struikelt.

Pas als je weet waar het mis gaat heeft het m.i. zin om te kijken of je voorkeuren ergens van corrupt zijn.

Gaat uitloggen trouwens wel? Als je kijkt naar de verschillende neveaus binnen OSX draait het kale systeem onder je user. Als je je eigen account opstart komen daar nog de nodige eigen instellingen bij.

Uiteraard geldt voor deze constructie van het UNIX systeem ook de wijze les van Johann Cruijff: (die man die overal verstand van heeft) ‘ellek voordeel hep ze nadeel’ Net te verwarren met ‘waarom makkelijk als het ook moeilijk kan’

Bijdrager
    twtp

Volgens mij heb ik ’t gevonden. Ik had in m’n ‘Accounts’ aangegeven staan dat Suitcase mee op moest starten. Dat is blijkbaar automatisch gegaan nog onder 10.2.8. Terwijl ik uitlogde (dat ging dus) zag ik Suitcase even naar voren komen. Suitcase weggehaald uit ‘Acounts’, uitloggen en ‘zet uit’ geprobeerd en alles werkt naar behoren. Geen ‘log’ nodig gehad.

Dank voor je hulp, heeft duidelijk bijgedragen in mijn “zoektocht”.
    :D

Bijdrager
    Deskman

Suitcase start automatisch op als je dat in de Suitcase voorkeuren instelt. Die hoef je nooit in je opstartprogramma’s te plaatsen.

Bijdrager
    twtp

Inderdaad, Suitcase kan je automatisch op laten starten. Dat wordt dan meteen “vastgehouden” door OSX. Vandaag ontdekt dat het probleem van het niet uitzetten/herstarten inderdaad te maken heeft met Suitcase en dat Suitcase en Lettertypecatalogus niet samenwerken. Daarnaast heb ik de indruk dat Quark 5 niet wil werken met lettertypecatalogus.
    Heeft iemand ook deze ervaringen?

Bijdrager
    Deskman

Quark 5 (classic dus) en Suitcase hebben in de afgelopen versies de nodige problemen gehad. Voor mij een reden om over te stappen op FontAgent Pro die ook auto-activation vanuit classic ondersteunt en de fonts ook netjes aan ATM ‘aanlevert’ zodat de letters op je scherm ook goed gerenderd worden. Bij Suitcase werd ik gestoord van alle ellende die gaandeweg wel werden opgelost.

FontAgent Pro is ook niet zaligmakend, maar wel een stuk stabieler dan Suitcase.

En als ik het goed heb, is Suitcase of andere fontamanager overbodig geworden bij 10.3, maar ik kan me goed voorstellen dat de overgang naar gebruiken onder Classic weer dezelfde ellende geeft….

Ik draai lekker stabiel 10.2.8 en ga nog even niet de appelkas spekken…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.