4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    PretPedKadet

Computer maakt ongewenste verbinding

Dag heren (en dames),

sinds enig tijd merk ik dat elke applicatie verbinding wil maken met “dylan.ubvu.vu.nl” via port 80. Het programma little snitch verteld mij dat. Ik ken de website wel want ubvu.vu.nl is de online bibliotheek van mijn universiteit alleen woord/naam dylan er voor ken ik niet. Ik weet dat er via de mail van onze universiteit heel veel spam word verstuurd, maar zo’n connectie opeens maken heb ik nog nooit gezien. Wat zou dat kunnen zijn volgens jullie? Ik deny overigens deze connectie altijd.

groetjes
    Pieter

Bijdrager
    mulderd

Ziet er naar uit dat dylan een naam van een PC is in dat domein. Waarschijnlijk stuurt deze machine de spam uit en zoekt tegelijkertijd naar nieuwe, onbewaakte, machines om te gebruiken als mailverstuurder. Dat kan zelfs zonder dat de gebruiker dat in de gaten heeft.
    Het kan ook zijn, dat dylan de machine is, waar de site op draait van de bibliotheek. Informeer even bij systeembeheer over deze machinenaam. Dan heb je wsl gelijk antwoord op je vraag.

Bijdrager
    PretPedKadet

Ja prima, goed idee. Maar denk je dat het ook schadelijk is voor mijn mac? Niet dat ik onwijs bang ben, maar het feit dat ik onderdeel kan worden van spam verspreiding lijkt me ongewenst.

Bijdrager
    kael

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat jouw pc spam verstuurd, met name omdat het een mac is;)
    Het feit dat er een verbinding gemaakt wordt met een server van je universiteit wijst er op dat je een programma’tje hebt geinstalleerd dat iets met je universiteit te maken heeft. Denk hierbij aan bijvoorveeld een dashboard widget.
    Die dylan server is een content server van de bibliotheek (volgens google) daar staan pdf’s en andere documenten op. Waarschijnlijk download je mac daar wat vandaan.
    Als je er niet uit komt kan je altijd navraag doen bij de beheerder.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.