13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    frankie1313

Computer loopt vast na updates.

een paar maand geleden heb ik in Amerika de goedkope versie van de 13″ macbook pro gekocht.

tot 2 dagen echt super tevreden met mn nieuwe apple, maar nadat ik een hele lijst met updates heb uitgevoerd is hij zo traag als een gemiddelde windows bak.

wanneer hij vast loopt, kan ik mn toetsenbord en trackpad niet meer gebruiken. mn muis beweest nog wel over het scherm, maar als ik klik doet het niks. als ik er bijvoorbeeld een schijfje in stop, popt er wel een schermpje op, maar kan dus nergens op klikken. na een tijdje doet hij het dan gewoon weer. verder is hij vaak ook traag. bijvoorbeeld iets typen en dat het 5 seconden later pas op je scherm komt.

zal het aan de updates hebben gelegen?
    kan ik de updates terugdraaien? (heb geen time-machine)
    wat kan ik hier aan doen?

Bijdrager
    Chorro

Hoe zit het met de status van je harddisc?

Bijdrager
    frankie1313

deze is “verified”

Bijdrager
    Vinhelper

Maak wel even een Time Machine-backup, het is toch handig.

Start eens een keer veilig op, dus zet je Mac aan, terwijl je de Shift-toets ingedrukt houd.

En verschijnt dan een balkje wat volloopt e.d. en het opstarten kan flink wat langer duren, niet onderbreken!

Zodra opgestart, herstart dan meteen weer even, zonder toetsen ingedrukt.

Probeer het dan weer een aantal dagen, en kijk of het probleem zich voor blijft doen.

—–

Andere oplossing is de schijfbevoegdheden herstellen, dit doe je ook in Schijfhulpprogramma. Klik links je schijf aan, en klik dan onderaan op: ”Herstel schijfbevoegdheden”.

Wacht daarna totdat dat voltooid is.

Bijdrager
    frankie1313

heb gister Mac OS compleet opnieuw geinstalleerd. ook heb ik die dingen gedaan die Vinhelper had aangeraden. helaas werkt hij nog steeds niet normaal. opstarten duurt minimaal 15 minuten. het hele opstart proces is traag. eerst blijft hij lang hangen op het witte scherm, en daarna kan je zeker 5 minuten niks doen als alle icoontjes zijn verschenen op de desktop.

wat soms gebeurt als hij vast loopt, is dat het scherm van boven naar onder wat donkerder word en daarna verteld hij me in 8 talen dat ik de computer opnieuw moet opstarten.

wat kan ik hieraan doen? want het irriteert me aardig!

Bijdrager
    Chorro
    frankie1313 op 06 februari 2011

wat soms gebeurt als hij vast loopt, is dat het scherm van boven naar onder wat donkerder word en daarna verteld hij me in 8 talen dat ik de computer opnieuw moet opstarten.

Dat is een Kernal Panic, misschien dat je er ooit wel van hebt gehoord. Het geeft in ieder geval aan dat er iets goed mis zit in je hard- en/of software van je Mac. Je kunt ergens een rapport daarvan tevoorschijn toveren. Er zijn wat forumleden hier die zo’n rapport goed kunnen ontcijferen waarna dus duidelijk wordt waar het probleem zit. Als je hem dan opnieuw opstart, krijg je dan zo’n melding van Apple dat hij een rapport naar Apple wil verzenden met daaronder dat rapport? Zou je wat daar staat hier neer kunnen zetten?

Hoe je dat rapport achteraf tevoorschijn kan halen weet ik niet, maar iemand anders hier moet dat ongetwijfeld weten. Ik zal ondertussen ook even voor je Googlen.

EDIT: Op de Apple site gevonden:

If a kernel panic occurs, information is added to a log file in the folder /Library/Logs/DiagnosticReports (Mac OS X v10.6), or /Library/Logs/PanicReporter (Mac OS X v10.5).

The name of each log file in this location includes the date and time when the kernel panic was logged.

Bijdrager
    frankie1313

kan er in die map niks van vinden.. alleen een iphoto crash..

en sinds in mac OS opnieuw heb installeert is het toch al een keer weer gebeurt..

vind het toch apart dat hij het zelfs na een complete re-installatie niet normaal weer doet..

Bijdrager
    Chorro

Dat zou dan betekenen dat er een fout in de hardware zit, als een softwarereset (wat je in wezenlijke dan doet) niets uithaalt.

Maar krijg je geen melding dat er iets fout is gegaan zodra je je Mac opstart na zo’n Kernal Panic? Want daar is ook datzelfde rapport te lezen.

Bijdrager
    frankie1313

nee ik hou dan altijd de power butten even ingedrukt zodat hij uitgaat, en daarna weer om aan te zetten. en dan start hij altijd zonder melding op..

Bijdrager
    Chorro

Mmm… Ik zou het dan niet meer weten eerlijk gezegd, DE manier om erachter te komen wat er mis is (dat rapport dus) lijkt onmogelijk. Misschien dat er nog meer ideeen zijn, maar dat laat ik dan over aan de andere OMT’ers.

Bijdrager
    iBookMark

Zou er een RAM-module kunnen loszitten? Dat levert altijd een hoop ellende op.

Bijdrager
    frankie1313

ehh en hoe kan ik daar achter komen?

ik moet zeggen, dat hij nu niet echt meer vastloopt, maar het nog wel een half uur duurt voordat hij eindelijk eens is opgestart..

Bijdrager
    iBookMark

http://support.apple.com/kb/HT1270?viewlocale=nl_NL#link5

Het kan zijn dat een RAM-module slecht contact maakt. Ik zou even controleren of ze goed vastzitten.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.