12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    recoiller

Computer loopt vast in afsluitprocedure

Mijn computer doet alles prima, geen klachten.
    Bij het afsluiten worden de programma’s netjes gesloten, hij logt uit. In het leetste stukje komt hij in een soort laad-procedure waar hij in blijft hangen tot ik hem uit zet met de aan-knop.

Iemand bekend met dit probleem?

Bijdrager
    Macosxachist

Model computer? Versie OS?

Bijdrager
    Vinhelper

En hoe lang heb je geduld voordat je hem uitzet?

Je ziet dus een ronddraaiend radartje?

Probeer het nog eens, maar dan met zoveel mogelijk programma’s gesloten, als je hem uitzet. Gebeurd het dan niet meer?

Bijdrager
    recoiller

Meer dan een uur..

Inderdaad, radar-rondje

Ik ga het uitproberen.. Hoewel ik geen verschil verwacht omdat afsluiten van de programma’s gewoon goed gaat en uitloggen ook. Na uitloggen hebben de programma’s geen invloed meer volgens mij..

Bijdrager
    recoiller

Model computer: Macbook Pro 15″ 2.53GHz i5, 8 Gb
    OS 10.6.6

Opstarten en meteen uitzetten gaat goed.
    Nu nog met alle programma’s eerst openen en afsluiten..

Bijdrager
    recoiller

Eerst alles afsluiten lijkt te werken… tegen mijn verwachting in.
    Bedankt voor de tip.

Wel vreemd aangezien hij er eerder nooit problemen mee had..

Bijdrager
    Vinhelper

Er is waarschijnlijk een programma dat het niet meer snapt als ie niet door de gebruiker wordt afgesloten, maar onder dwang wordt afgesloten door het systeem zelf.

Dus het gaat dan dwarsliggen, en het systeem kan niet verder met afsluiten.

Ik sluit eigenlijk altijd eerst alles af, dat is nog een gewoonte van Windows, die ik eraan heb overgehouden. Windows loopt namelijk 9 van de 10 vast, als je afsluit met alle programma’s open.

Maar ja, voor die (hooguit) paar keer per maand dat ik mijn Mac herstart, (ik gebruik altijd sluimer, behalve als ik moet herstarten voor updates) vindt ik het niet erg om te doen, een snelle manier is: Command+Tab, Command vasthouden, en op Q blijven drukken.

Dan is in een ommezien alles afgesloten.

Bijdrager
    recoiller

Bedankt voor de tip, pijnlijk dat de oplossing uit Windowsgebruik moet komen;-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Gebruik je Firefox? Dat is namelijk één van die hardnekkige programma’s die wel eens niet willen afsluiten (ook niet als de gebruiker het doet)

Bijdrager
    recoiller

Probleem blijkt toch niet verholpen door alles af te sluiten. Vandaag opnieuw een “vastloper” bij het afsluiten terwijl alle programma’s waren afgesloten.

Ik gebruik inderdaad Firefox, als standaard browser.

Bijdrager
    Vinhelper

Dan is die laatste de boosdoener.:wink:

En vanwege al dat soort problemen met Firefox, moet ik het zelf nooit meer hebben op mijn Mac. Laat ze eerst maar een fatsoenlijke versie maken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het hangen tijdens afsluiten wordt altijd veroorzaakt doordat één of meerdere processen niet willen stoppen.
    Als je alle programma’s eerst met de hand afsluit en het blijkt niet te helpen, dan is het dus een achtergrond proces dat roet in het eten gooit. Via het “console” programma kun je de system log berichten bekijken en waarschijnlijk zal je daar dan repeterende regels tegen komen van de shutdown “loop”.

Na wat ge-googled te hebben kwam ik bij één van de “Apple discussions” twee mogelijke oplossingen tegen:
    1) De “almachtige” PRAM reset (cmd-alt-p-r ingedrukt houden tijdens een herstart tot na de tweede “boing”)
    2) En het “com.apple.SoftwareUpdate.plist” bestand wissen (Macintosh HD / Bibliotheek / preferences /)

SoftwareUpdate kan namelijk een lopend achtergrond proces zijn als het ingesteld is om dagelijks op updates te checken. Een corrupt plist bestand zou dan het stoppen van dit proces tegenhouden…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.