21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    riji

Computer bedienen op afstand?

Nu familie ook voor het eerst een iMac heeft, zal er hulp gevraagd worden.
    Ik heb wat gezocht en na het instellen van Delen (schermdeling & computerinstellingen) kan ik met de mac v/d familie het scherm overnemen en de mac beheren. (Safari: vnc://IP-adres); ook in Finder werkt het.
    Wat ik me afvraag is wat de invoer wordt als die imac bij hen thuis staat en er dan een extern en een intern IP-adres nodig zal zijn…

Ik zie in de Appstore meerdere gratis apps(LLC, Teamviewer,VNCviewer…) ; zijn die nodig en wat zouden jullie aanraden?

Bijdrager
    Floris

Met het programma ‘schermdeling’ kun je het scherm bedienen over-the-air met het Apple-ID (vereist 10.10)

Bijdrager
    Koekenbakker

teamviewer werkt wel goed

Inactief
    Anoniem

Inderdaad Teamviewer. Laat de rest maar voor wat ’t is.

Bijdrager
    computer space

Je kunt standaard vnc protocol gewoon gebruiken. Zorg dat port voor vpn naar lokaal apparaat geforward is, en log in via zijn extern ip adres. geen andere software nodig

Bijdrager
    hatolex

@CS,

En jij denkt dat jouw tip voor de gemiddelde computergebruiker alles duidelijk maakt?.

Je gebruikt zeker 5 uitdrukkingen die hen niets zeggen.

Ik zou zeggen, leve team viewer, ik heb er geen aandelen, maar ben wel een enthousiaste gebruiker.

Bijdrager
    SMTR
    hatolex op 24 juni 2015

Je gebruikt zeker 5 uitdrukkingen die hen niets zeggen.

Google is je beste vriend. Niet zo aanstellen.

Bijdrager
    hatolex

Toch zeg ik , team viewer, voor de gemiddelde gebruiker ideaal, die is niet zo van gerommel met modems en instellingen.

Want als het fout gaat, wie lost dan het probleem op?

Ja ik weet het, Google enz. Maar toch.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    TheBigZ op 23 juni 2015

https://support.apple.com/kb/PH18696?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Deze is beter: https://support.apple.com/kb/PH18688?locale=nl_NL&viewlocale=nl_NL — het artikel hierboven is voor je eigen Mac (bijvoorbeeld die thuis terwijl je op reis bent), dat waar ik nu naar linkte gaat over eender welke Mac (zolang je daar toestemming voor hebt natuurlijk).

hatolex op 24 juni 2015

Toch zeg ik , team viewer, voor de gemiddelde gebruiker ideaal, die is niet zo van gerommel met modems en instellingen.

Hoewel ik je gelijk geef in dat computer space zoals wel vaker te kort door de bocht gaat met z’n uitleg, ben ik het wel met hem eens dat je net zo goed de ingebouwde functionaliteit van OS X kunt gebruiken.

Bijdrager
    riji

Bedankt voor zoveel reacties.

Ik ga voor de makkelijkste oplossing, dus Teamviewer proberen.

Heb ik het goed begrepen:
    Teamviewer bij mij en
    module Teamviewer Quicksupport bij familie installeren?

Bijdrager
    Verwijder

Ik gebruikte iChat maar die is er niet meer. Het zou nu met Berichten moeten kunnen, heb je die al geprobeerd?

Bijdrager
    Koekenbakker

@riji zou kunnen…

Wat ik doe is Teamviewer op beide PCs/Macs insalleren.
    Op de target PC/Mac een sessie starten (niet meeting maar die andere) dan krijg je een code + wachtwoord.
    Die code/wachtwoord gebruik je dan op de andere PC/Mac en dan heb je controle.

Bijdrager
    Shmoo

Nu 10 dagen Gratis proberen, daarna is het geloof ik 20,- per maand en maandelijks opzegbaar.

Doe je zelf een plezier en geef je familie 20,- cadeau, op die manier leren ze hun Mac echt van voor tot achter kennen, op hun eigen tempo en jij voorkomt dat je over een maand spijt van hebt dat je ooit dit soort software hebt geïnstalleerd.
    Ik begrijp dat het een leuk gevoel is als ze jou zien als de Mac expert die hun zo’n Mac heeft aangepraat maar geloof mij je krijgt er heel snel spijt van.. Mensen dingen ( meetal de meest simpele dingen ) aanleren is een vak waar je heel erg veel geduld bij moet hebben. Er staat op die site ook nog een ‘cursus’ Switching van Windows naar Mac. Daar leer je de verschillende termen die gebruikt worden op Windows en niet bestaan op de Mac zoals een snelkoppeling.

Bijdrager
    riji

In het Engels, dit zou moeilijk worden.
    Misschien kan ik het boek van mijn vrouw aanraden: Ontdek Mac OS X Yosemite van Bob Timroff.
    Ik gebruik overigens zelf zijn Tips voor Mac OS X Yosemite en heb daar veel uit geleerd.
    Verder zijn wij allemaal oude mensen… misschien dat de vraagdrang wat minder zal zijn…

Bijdrager
    Shmoo

Het is niet alleen de vraagdrang, je leeft ook in een tijdperk waar vertrouwen veel belangrijker dan ooit is. Computers, tablets en telefoons zijn op vandaag via een druk op de knop met elkaar verbonden en bevatten vaak meer persoonlijke gegevens dan ooit te voren.
    De vraag is zou jij je veilig voelen als iemand uit je familie op jouw computer kan alleen omdat jij bepaalde dingen niet goed begrijp omdat je toevallig in een tijdperk geboren bent waar computers niet de normaalste zaak van de wereld waren.

Jij moet het ook maar willen, ik persoonlijk zou echt geen toegang op afstand tot de computer van iemand in mijn familie willen hebben. Ik zou mij daar heel onprettig bij voelen. Daarnaast zijn hackers en wat niet continu opzoek naar informatie die ze kunnen stelen en op vandaag is iedereen een hacker die weet hoe je anoniem over het internet kunt surfen.
    Stel die gene in je familie drukt op een phishing linkje in z’n mail en raakt daardoor inloggegevens kwijt – begin maar eens uit te leggen dat dit niet komt door die op afstand open-deur die je kunt openzetten met een druk op de knop alleen omdat jullie elkaar willen helpen.

Nee ik zou mij er niet prettig bij voelen, zeker niet bij oudere mensen ( respect ). Een boek of website ( Youtube ) waar je informatie zo kunt raadplegen is vele malen veiliger en werkt precies hetzelfde.

Bijdrager
    riji

Ik volg je helemaal.
    Zelf let ik overigens altijd goed op.
    Ik weet echter uit het verleden (windows) dat als de familie een probleem heeft, de communicatie niet simpel is…
    daarom dacht ik, misschien kan ik het vlugger zelf doen als ik effen hun mac overneem…
    Wat mij in Teamviewer meteen beviel is dat er bij elke start van het programma een nieuw wachtwoord gemaakt wordt…
    Ik heb intussen gezien dat zelfs met Schermdeling & Extern beheer UIT, Teamviewer toch functioneert.
    Als ik Teamviewer permanent in het dock zet en hen vraagt om Teamviewer na elk gebruik af te sluiten,
    dan zitten we toch een stuk veiliger.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Willemien op 24 juni 2015

Het zou nu met Berichten moeten kunnen

Inderdaad. Dit lijkt me de makkelijkste oplossing, want er is helemaal geen extra software voor nodig — allebei de kanten hoeven zich alleen in Berichten aan te melden met hun Apple ID.

Bijdrager
    riji

Voor jullie is Berichten wellicht de makkelijkste oplossing,
    maar ik heb deze voorziening nog nooit gebruikt…
    Ik lees in de verwijzing:
    “U kunt schermdeling gebruiken met AIM, Jabber, Google Talk en Bonjour. U kunt geen schermen delen met iMessage of Yahoo!.”
    en verder:
    “Wanneer u iemand een bericht stuurt, moet bij u beiden hetzelfde accounttype zijn geactiveerd.”

Daarom mijn vraag wat er mis is aan Teamviewer?
    Mij lijkt dit heel eenvoudig en geschikt voor specifiek gebruik: scherm/bestanden delen.
    Inzake veiligheid lijkt een troef dat bij elke opstart van het programma een nieuw wachtwoord wordt gegenereerd
    en ik veronderstel dat met het afsluiten van het programma de gemaakte openingen terug gedicht worden…
    Schermdeling & Extern beheer mogen UIT staan in systeemvoorkeuren.
    Het programma lijkt verder massaal gebruikt te worden en heeft een gratis versie.

Bijdrager
    hatolex

@roji,

Team viewer is een heel goede keuze. Alle andere opties kunnen ook, maar ook ik vind TV het eenvoudigst qua configuratie.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    riji op 25 juni 2015

”U kunt schermdeling gebruiken met AIM, Jabber, Google Talk en Bonjour. U kunt geen schermen delen met iMessage of Yahoo!.”
    en verder:
    “Wanneer u iemand een bericht stuurt, moet bij u beiden hetzelfde accounttype zijn geactiveerd.”

Dat betekent niks meer dan dat, als je bijvoorbeeld met iemand die AIM gebruikt wilt chatten, jij ook een AIM-account moet hebben (en die aangezet hebben in Berichten). Als jij in Berichten inlogt met je Apple ID en de andere partij doet dat ook, dan kunnen jullie met elkaar chatten — meer komt er niet bij kijken.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.