13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Gast
    Anoniem

Compressie soorten: Van groot naar klein

Hallo ik had een vraag,

Ik was laatst een bestand aan het downloaden van ongeveer 98 mb. Toen hij klaar was en ik hem had uitgepakt bleek de inhoud tot mijn verbazing 350 mb te zijn.

Er zijn verschillende bestands soorten (o.a. .zip of .rar) waarmee je iets kunt inpakken en mijn vraag is nu wat het beste bestands soort is om z’n grootte compressie voor elkaar te krijgen.

Groetjes

Daniel Cakici

Moderator
    unSOUND

De formaten maken elkaar bijna niks. Hoe klein je iets krijgt hangt helemaal af van wat je probeert in te pakken… een MP3 of JPG krijg je bijna niet kleiner, omdat het reeds gecomprimeerd is. Andere bestanden die van zichzelf erg groot zijn kunnen soms enorm veel kleiner worden omdat zij van nature geen compressie gebruiken…

Afgezien daarvan hoort deze vraag niet in iApps, zip en rar zijn immers geen iLife apps… ik zal hem verplaatsen naar “Overige software”

Bijdrager
    DarkRaverNL

Voor tekst gerelateerde bestanden, dus ook .sql enzo, is .GZip erg goed, algemene dingen zou ik .Sit of .SitX gebruiken, voor gewoon even snel .Zip er is ook iets nieuws .7z gloof ik, dat schijnt het erg klein in te pakken, heb het zelf nooit geprobeerd, ik gebruik zelf Stuffit 10, daar zitten die formaten allemaal in.

Bijdrager
    computer space

De mate van compressie wordt vooral door het soort origineel document bepaald. Plain text comprimeert als de neten (90% met gemak), softwarecode vaak ook wel en vectorbestanden ook. Alleen zijn er steeds meer programma’s die zelf al comprimeren (Illustrator 10 en hoger, PDF, word). Foto’s in JPEG en films zijn ook standaard gecomprimeerd, maar dan met verlies van gegevens. Hier krijg je vaak niks meer af. Ongecomprimeerde foto-formaten als TIF kunnen afhankelijk van de informatie op de foto een reductie van 10-20% geven bij veel fijnen details, tot een stevige 70-90% bij grote egale vlakken. Een tif zippen of er een .sit van maken is vergelijkbaar met het opslaan van een TIF met LZW compressie aan. Dat laatste is te prefereren omdat het een standaard is van het TIF formaat en je dus onafhankelijk bent van een uitpak-programma.

Bijdrager
    JeePee

Dat .7z, wat ook met het gratis (donatie) progje 7zX kan is inderdaad een behoorlijk klein formaat, verslaat meerdere anderen. Stuffit is overigens een van de weinigen dat JPEG wel degelijk kleiner kan maken (sinds kort), meer dan 30 % zeggen ze en ik heb het geprobeerd, het scheelt behoorlijk, het duurt natuurlijk wel even, zoals altijd bij inpakken.:roll:

Bijdrager
    Quack

Ik zou het lekker bij zip en tar.gz houden. Hoeft de ontvanger tenminste ook niet overal software vandaan te plukken. En om die paar bytes die het uitmaakt qua compressie moet je je gewoon niet druk maken.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Dis ook raar, heb ik een folder muziek van 50mb, ik denk nou doek wel .sitx maken en versuuren, istie ineens 70mb !! terwijl als ik hem doodgewoon .zip 49mb :/

Bijdrager
    JeePee

Inderdaad, maar die muziek is al in een compressieformaat, dat kan dus eigenlijk alleen maar groter…:wink:

Pak eens een map met foto’s die in JPEG-formaat staan, dat maakt ook uit, in het voordeel van Stuffit.:roll:

Bijdrager
    iJoost
    ”DarkRaverNL”

Dis ook raar, heb ik een folder muziek van 50mb, ik denk nou doek wel .sitx maken en versuuren, istie ineens 70mb !! terwijl als ik hem doodgewoon .zip 49mb :/

Bij versturen via mail moet een bestand weer gecodeerd worden als base64. Helaas wordt het daardoor dan 4/3 keer zo groot (dat is ook de grootte die je in Mail ziet staan). Maar dat ben je dus weer kwijt als men aan de andere kant het attachment uit het mailtje haalt.

Een leuk alternatief voor versturen via mail is http://www.dropload.com

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”iJoost”

Bij versturen via mail moet een bestand weer gecodeerd worden als base64. Helaas wordt het daardoor dan 4/3 keer zo groot

Jammer genoeg weet bijna niemand dit, en staan ze er dus op grote bestanden te e-mailen terwijl even uploaden naar willekeurig welke FTP- of webserver zoveel makkelijker zo zijn … Maar ja, welke gemiddelde computeraar weet nu hoe dàt moet?:)

Bijdrager
    iJoost

Noooooit te oud om te leren.;-)

Enne… dropload, ik heb geen aandelen, maar werkt als een zonnetje. En elke jandoedel kan het. Share and enjoy!

Moderator
    unSOUND

Of gewoon de webserver die in OS X zit ingebouwd… :|

Bijdrager
    wjgmspeedy

inderdaad, eigenlijk vreemd dat we dat zo weinig gebruiken, alleen even aanzetten en alles in de map sites is openbaar, heb je ook geen bandbreedtelimiet

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.