10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    meesje

Compressie Handbrake Apple TV3

Sinds afgelopen vrijdag heb ik een Apple TV3. Ik ben nu bezig mijn films en serie om te zetten naar een formaat dat door iTunes/AppleTV wordt geaccepteerd. Hiervoor gebruik ik Handbrake en de preset Apple TV3. Dit gaat allemaal zeer gemakkelijk.

Wat me opvalt is dat een DVD5 film (ongeveer 4,3gb groot) via Handbrake 1-1,5 gb groot wordt. Voor zover ik kan zien, merk ik geen kwaliteitsverlies.

Kunnen jullie ook bevestigen dat het m4v bestand inderdaad zo veel kleiner wordt dan de bron?
    Is het x264 compressie nu zo veel beter (efficiënter) dan andere?

Moderator
    unSOUND

H.264 compressie is heel anders dan MPEG2 die op een DVD wordt gebruikt. Bij een DVD is elk beeldje een compleet beeld. Bij een H.264 film heb je af en toe een heel beeld, en daarna beeldjes met alleen de wijzigingen sinds het vorige beeldje. Daar zit de grootste winst.

Wel is het zo dat door die techniek je 2 valkuilen hebt. De compressie kan zichtbaar zijn bij scènes met weinig contrast zoals luchten, daar heb je kans op het tekenfilm-effect dat je grote vlakken met dezelfde kleur. En bij scenes met veel detail zoals golvend water of snelle actie, is de compressie vaak te sterk met veel blokken als gevolg. Soms kun je dus beter een wat hogere compressie kiezen.

Bijdrager
    meesje

Thanks voor de uitleg.
    De kans bestaat dus dat er wat details in het beeld verloren gaan.

In de laatste zin staat trouwens dat je soms beter voor een hogere compressie kunt kiezen. Ik denk dat je hier een lagere compresse bedoelt.

Wordt de h264 compressie ook gebruikt door Apple zelf bij het huren/kopen van films de iTunes store?

Kan ik Handbrake, naast het selecteren van de Apple TV3 preset, nog wat anders instellen, zodat er minder contrast verloren gaat?

Ik kijk nu net in Handbrake bij de Apple TV3 preset. Er wordt bij Video Quality gekozen voor Constant Quality (RF: 20). Moet ik hier wat veranderen? Onder de tab ‘Advanced’ wordt ik helemaal niet veel wijzer…..

Moderator
    unSOUND

Ik bedoelde inderdaad hogere bitrate, dus minder compressie.

De instellingen van Handbrake worden al in meerdere topics behandeld, wellicht een idee om die eens door te lezen…

Kwaliteit en omvang bestand in handbrake en ondertitels

Beste videoconverter voor ipad

Bijdrager
    friesappeltje

unSound misschien kun je ook helpen met de Handbrake preset voor de ATV3 voor wat het geluid betreft. Wanneer ik via deze preset films omzet naar ATV3 zijn er af en toe films die problemen met het geluid geven. Op de iMac heb ik die problemen niet maar afspelen via de ATV geeft heel vervelende storingen. Af en toe zit er dan een hapering in het geluid of een gekke knetter alsof er teveel (piek) spanning o.i.d. is. De film zelf speelt wel vloeiend af en het geluid blijft ook goed ‘bij’

Bijdrager
    Qmagic

Heb je problemen met AC3 (5.1) of het AAC (stereo) track?

Bijdrager
    friesappeltje

Ehh.. goede vraag.
    De laatste film bij welke het ‘fout’ ging stonden beide tracks bij deze film. Ooit heb ik, dacht ik, ergens gelezen dat ze in een bepaalde volgorde moeten staan. Dus eerst AC3 en dan AAC of net andersom maar… dat weet ik niet meer. Ik heb ook geen idee wat het verschil is.

Bijdrager
    iKweethetbeter

Zie hier alles over MPEG.

@unSOUND:

Bij een DVD is elk beeldje een compleet beeld.

Ik denk dat je in de war bent met M-JPEG (moving JPEG), een formaat dat op camcorders met mini DV tapes wordt gebruikt. MPEG-2 bevat niet allemaal hele frames, maar wel meer dan MPEG-4.

HandBrake kan ook geluid converteren, maar zelf gebruik ik meestal AC3 passthrough voor de kanalen die ik wil hebben.

Bijdrager
    friesappeltje

Betekent dit dat je dan alleen AC3 passthrough moet selecteren en alle overige audio kanalen het beste maar uit kunt zetten?

Bijdrager
    iKweethetbeter

Nee, dat zeg ik niet, dat is wat ik meestal doe.

Maar mijn situatie is niet vergelijkbaar met die van jou. Ik heb een ATV2 met aTV Flash erop, daarmee kan ik alles afspelen. Ik converteer alleen films als ze megagroot zijn (groter dan 10GB). Daarbij heb ik een surround receiver, dus wil ik ook dat het oorspronkelijke surround geluid (DD 5.1, of zelfs DTS 5.1 als dat beschikbaar is in de film) behouden blijft, dus dan kies ik voor AC3 (DD) of DTS passthrough.

HandBrake heeft een default van een audio downmix (Dolby Pro Logic surround gecodeerd op een 2-kanaals track) en een 5.1 surround track. Dat vind ik zinloos; mijn tv kan zelfs DD 5.1 downmixen naar stereo. Deze default kan een filmbestand daardoor zelfs groter maken.

Ik weet niet wat de default opties met films (via iTunes) op een ATV zijn, hoe makkelijk je audio- en ondertiteltracks kunt selecteren.

Als ik converteer, of een DVD rip, dan kies ik altijd alleen de audiotracks die ik wil hebben, en dat is de beste kwaliteit van de oorspronkelijke (meestal Engelse) track, en, bij films die ook voor kinderen geschikt zijn, ook de Nederlandse audiotrack. Duits, Frans, Bulgaars: dat gooi ik meteen weg, dat komt niet in mijn ATV filmverzameling.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.