9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    wout3r

"Complex" netwerk opzetten

Hoi allemaal,

Voor mij is het redelijk complex (vandaar de titel ;-)). Maar de situatie is als volgt:

Ik heb 1 modem van UPC, met de mogelijkheid om (tot max) 4 ip adressen te ontvangen. Aangezien ik 2 servers heb en op beide de mogelijkheid wil hebben om te kunnen ftp’en, vpn’en etc. heb ik nu 2 routers (Sitecom WL-351) aangesloten die beide een eigen ip adres hebben en die dus poorten kunnen forwarden.

Werkt allemaal erg leuk, alleen nu wil ik dat de routers wel op hetzelfde netwerk zitten, althans, dat de netwerk printer voor iedereen bereikbaar is in netwerk a, maar ook in netwerk b. En dat er ook dus de mogelijkheid is de computers van de andere router te zien.

Nu had ik iets gelezen over het gebruiken van dezelfde gateway, maar dat is me helaas nog niet gelukt.
    Hopelijk kan iemand mij tippen over hoe ik dit het best aan kan pakken.

Ter verduidelijking heb ik nog een schema bijgevoegd.
    Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    macpro

Dat gaat op die manier niet makkelijk lukken.
    Je moet een router hebben die in staat is om op de WAN poort meerdere IP adressen te herkennen.
    De meeste huis-tuin-keuken routers kunnen dat niet, dus je zult op zoek moeten naar een andere router.

Bijdrager
    chatsmit

Ik loop ontzettend achter wat betreft UPC ofwel kabelpraktijken, maar het was toch altijd mogelijk om aan de UPC modem een router met een -van je mac of pc- gekloonde MAC adres aan te sluiten, om zodoende de boel te verdelen? Kan dat tegenwoordig niet meer?

Bijdrager
    Pieterr

@chatsmit: Je loopt inderdaad ontzettend achter. :wink:

Dat MAC-adres klonen hoeft al jaren niet meer. Gewoon je modem uit- en weer aanzetten, en het MAC-adres van je router wordt gebruikt.

Bijdrager
    Ir.Bob

Het gaat je in deze setup niet makkelijk lukken. De reden waarom het niet gaat lukken is omdat je twee fysieke netwerken hebt. Of die twee netwerken nou het internet en je thuis netwerk zijn, of zoals in dit geval twee thuis netwerken, dat maakt niet zoveel uit. Om twee fysieke netwerken met elkaar te verbinden heb je een router nodig. Nou daar heb je er twee van, dus dat is het probleem niet zo. Wat wel het probleem is, is dat er geen ‘route’ is van router 1 naar router 2 en vice versa. Die zal je zelf moeten aanleggen, daar de ‘routing table’ van beide routers aan te passen. Of en hoe dat mogelijk is, daarvoor zal je even in de handleiding van je router moeten kijken.

Bijdrager
    chatsmit

Maar als ik je goed begrijp wil je persé alléén de VPN forwarding apart op 1 router?

Bijdrager
    Gfive

Oplossing, zoals ik deze zelf ook gebruik met UPC zakelijk.

1 – Vaste IP naar router 1 -> server -> ftp/http etc

1 – vaste IP naar router 2 -> server -> ftp/http etc

wat ik vervolgens gedaan heb.
    De 2 servers hebben een 2de netwerkkaart gekregen. deze UTP’s gaan naar een 3de (wireless)router.
    Deze dient voor lokaal gebruik.

Nu kan ik vanaf mijn computers de 2 servers lokaal benaderen en ze kunnen ook elkaar benaderen via lokaal IP.

Voordeel hiervan is dat de data die je zelf lokaal genereerd niet de snelheid van de 2 static IP verbindingen aantast.

Bijdrager
    macpro

@Gfive: dat is een goed alternatief.
    Alleen heb je voor de 2e netwerk kaart geen extra router nodig. Een switch is voldoende.
    En je zult 1 van die 2 servers moeten instellen als gateway, zodat internet toegang vanaf het LAN ook mogelijk is.

Bijdrager
    Gfive

@MacPro,
    Ik gebruik een wireless router voor de lokale opstelling om ook te internetten.
    (want die zit ook nog op het internet -> 3de IP, dit liet ik even weg om het verhaal wat duidelijker te houden.)

Maar inderdaad anders had ik een switch kunnen gebruiken.
    In mijn geval is de gateway niet nodig, aangezien ik met het 3de IP op internet zit.

Kan dan vanuit mijn lokale IP alles benaderen extern of intern:-)

Het zou overigens nog wat makkelijker kunnen, maar met deze opstelling houd je intern en extern appart.
    Qua bandbreedte etc etc.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.