13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Molly

Compatibiliteit Mac – PC

Hallo,

Ik werk als communicatiemedewerker bij een groot bedrijf en heb een vraag over de compatibiliteit tussen Mac en PC.

Onze prepressdienst maakt de verschillende bestanden op een Mac in Indesign of Quark Express. Momenteel maken ze hiervan steeds een pdf en mailen ze dit door.

Binnenkort zullen we echter een ftp server hebben. Omdat er enkele personen op onze dienst zijn die ook (beperkte) kennis hebben van de grafische programma’s zouden we een extra computer willen aankopen met deze programma’s op. Het is de bedoeling dat deze personen de documenten die door onze prepressdienst zijn gemaakt rechtstreek in Indesign of Quark kunnen aanpassen (kleine dingen op gebied van lay-out, typefouten, …).

Op dit moment zijn we bezig met de aankoop van een computer waarop deze grafische programma’s dus ook zullen draaien. Het enige probleem is dat we niet goed weten of we nu een Mac of een PC moeten aanschaffen.

Onze budgetverantwoordelijke zou een PC willen aankopen omdat dit goedkoper is en omdat er in het huidige budget geen support voorzien is voor Mac. Dit zou er dus extra moeten bijkomen. Aan de andere kant zou het jammer zijn de investering van de aankoop van een PC te doen als we er later problemen mee hebben.

Ik weet dat Indesign en Quark zowel op Mac als PC werken maar ik vroeg me af of er geen problemen van lettertypes enzo opduiken als je hetzelfde bestand zowel bewerkt op een Mac als op een PC? Er wordt bij ons steeds met Dax gewerkt maar bestaat dit lettertype ook voor Windows? Indien niet wordt het waarschijnlijk in een standaard lettertype gezet? Indien we dan aanpassingen in het doc met dit ander lettertype doen, verandert de lay-out dan niet? Of verspringen de zinnen niet zodat de splitsingen op het einde weer verschillend zijn?

Kan iemand mij hier meer info over geven?

alvast bedankt!

Molly

Bijdrager
    MacBeer