13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Molly

Compatibiliteit Mac – PC

Hallo,

Ik werk als communicatiemedewerker bij een groot bedrijf en heb een vraag over de compatibiliteit tussen Mac en PC.

Onze prepressdienst maakt de verschillende bestanden op een Mac in Indesign of Quark Express. Momenteel maken ze hiervan steeds een pdf en mailen ze dit door.

Binnenkort zullen we echter een ftp server hebben. Omdat er enkele personen op onze dienst zijn die ook (beperkte) kennis hebben van de grafische programma’s zouden we een extra computer willen aankopen met deze programma’s op. Het is de bedoeling dat deze personen de documenten die door onze prepressdienst zijn gemaakt rechtstreek in Indesign of Quark kunnen aanpassen (kleine dingen op gebied van lay-out, typefouten, …).

Op dit moment zijn we bezig met de aankoop van een computer waarop deze grafische programma’s dus ook zullen draaien. Het enige probleem is dat we niet goed weten of we nu een Mac of een PC moeten aanschaffen.

Onze budgetverantwoordelijke zou een PC willen aankopen omdat dit goedkoper is en omdat er in het huidige budget geen support voorzien is voor Mac. Dit zou er dus extra moeten bijkomen. Aan de andere kant zou het jammer zijn de investering van de aankoop van een PC te doen als we er later problemen mee hebben.

Ik weet dat Indesign en Quark zowel op Mac als PC werken maar ik vroeg me af of er geen problemen van lettertypes enzo opduiken als je hetzelfde bestand zowel bewerkt op een Mac als op een PC? Er wordt bij ons steeds met Dax gewerkt maar bestaat dit lettertype ook voor Windows? Indien niet wordt het waarschijnlijk in een standaard lettertype gezet? Indien we dan aanpassingen in het doc met dit ander lettertype doen, verandert de lay-out dan niet? Of verspringen de zinnen niet zodat de splitsingen op het einde weer verschillend zijn?

Kan iemand mij hier meer info over geven?

alvast bedankt!

Molly

Bijdrager
    MacBeer

De nieuwe Intel Macs bieden ook ondersteuning voor Windows. Als je dus een Mac koopt dan vang je twee vliegen in 1 klap.

Als je werkt in een standaard lettertype waarin dan op zetfouten gecontroleerd wordt krijg je gegarandeerd problemen met het layouten. Iedere letter heeft een andere breedte, hoogte en spatiering van letters en woorden. Deze manier van werken is vrij omslachtig.
    Zorg gewoon dat de tekst wanneer deze bij de vormgever/DTP-er komt al is nagekeken. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat er in het opmaakstadium nog fouten in zitten of dat er wijzigingen in de tekst komen. In dat geval moet je ervoor zorgen dat je niet gaat wisselen van platform.
    Hoewel letterfonts tegenwoordig voor beide platformen beschikbaar zijn zul je in de praktijk altijd merken dat het PC-lettertype nét even iets anders is waardoor je hele tekstopmaak naar z’n grootje is wanneer je het bestand opent op een PC.

Jullie budgetmeneer kijkt alleen maar naar de centjes. Da’s zijn taak maar dit gaat niet goed. Blijf als het om DTP-achtige zaken gaat bij de Mac. Dat is toch nog steeds de meest solide omgeving voor dit soort werk.
    Als jullie straks een PC aanschaffen voor dit werk en merken dat het in de praktijk niet loopt zoals jullie in theorie gedacht hadden dan zal er alsnog een Mac aangeschaft moeten worden. Ben je dubbel zoveel centjes kwijt.

Wellicht kan een fontkenner even wat meer info geven over de uitwisselbaarheid van fonts. Ik heb er in ieder geval slechte ervaringen mee in de praktijk. Vooral met Quark X-Press documenten die zowel op de PC als op Mac bewerkt moesten worden. De PC maakte er de meest grote troep van. Vooral door die brakke ‘QXD extensies’.

Bijdrager
    Bernadictus

Voor zover ik uit je omschrijving kan halen, is het de bedoeling dat jullie nieuwe aanschaf wat kleine correcties moet doorvoeren uit documenten die de pre-press naar jullie toe ftp’d.

Qua compatibiliteit zou ik zeggen ga voor een mac, aangezien de pre-press ook van macintosh gebruik maakt en je loopt niet tegen het font probleem aan (OS) , want ze kunnen de fonts meesturen.

Qua kosten is het inderdaad een behoorlijke investering, maar onthoud dat veel software zoals firewalls en virusscanners overbodig worden. Tevens is een Macintosh, naar mijn mening veel gemakkelijker te onderhouden dan een Windows bak (Ik spreek uit ervaring).

Voordelen Mac
    – Directe compatibiliteit met pre-press
    – Stabieler
    – Minder software licenties nodig, (welke op windows wel nodig zouden zijn).
    – Automator
    – Bootcamp, mocht je toch Windows nodig hebben dan kun je altijd bootcamp gebruiken.

Nadelen
    – Kosten liggen ‘hoger’ (Alhoewel een 20″ monitor ook al snel 400 a 500 euro zal zijn, waar deze bij de Imac inbegrepen zit).
    – Omschakeling, je moet wennen aan het product.

En wat betreft font conversion. Veel foundry fonts kun je niet converten van een PS naar OTF (Licentie instellingen).

Bijdrager
    MacBeer

De programma’s werken hetzelfde op Mac en PC. Dus met dat wennen valt het wel mee.
    De reden waarom je hier tóch voor Mac moet kiezen ligt ‘m vooral in het feit dat Mac als sinds jaar en dag een monopoly heeft in het DTP-gebied en dat is niet voor niets.

Ik begrijp jullie werkwijze. Het is immers een besparing van tijd als correctors niet meer contact moeten opnemen met de DTP-er om correcties door te geven maar gewoon toegang hebben tot het werkbestand.
    Maar het is voor diegene die het product moet opmaken zeer frustrerend als anderen aan het document zitten zonder dat deze persoon er weet van heeft.
    Immers, hebben deze correctoren ook verstand van transparantie-settings, overdruk, kleurseperatie en andere technische zaken? Dat zijn ook zaken die niet echt te maken hebben met het weten hoe een programma werkt. Dit zijn vrij ingewikkelde instellingen waar je als ‘leek’ vanaf moet blijven.

Stel nu eens dat een corrector een aanpassing doet op het bestand. De tekst die hij/zij aanpast staat op ‘overdruk’ maar de aanpassing niet. Dit zie je niet zo 1-2-3 op het scherm. Wel als je het drukwerk vervolgens in handen hebt en de klant het drukwerk niet accepteerd.

Neem het van mij aan: op papier ziet deze workflow er goed uit maar in de praktijk zal het voor behoorlijk wat problemen kunnen zorgen. Ik heb nog altijd liever dat tekstcorrectors op de print met een rode pen correcties aangeven en dat ik ze vervolgens verwerk in het bestand. Hou er ook rekening mee dat een correctie in een tekst betekend dat de rest van de tekst aan- of afgespatieerd moeten worden. De DTP-er of vormgever die weet hoe dat moet en wanneer je moet aan- of afpsatieren. Tekstcorrectors hebben daar niet veel verstand van.

Bijdrager
    Bernadictus

Bij deze schaar ik mij ook achter MacBjorn. Met beperkte kennis kun je al heel snel wijzigingen maken die de kwaliteit van het document niet ten goede komen. Als je zelf wilt gaan editen dan moet je idd weten waar je mee bezig bent.

Ik zit als DTP’er ook niet te rommelen in programmeertalen, simpelweg omdat ik er niet genoeg kennis voor heb.

Bijdrager
    Molly

Bedankt voor jullie reacties!

Als ik het dus goed begrijp raden jullie eigenlijk af om iemand anders dan de DTP’er in een zelfde bestand te laten werken om wille van technische aspecten wat ik wel begrijp.

Aan de andere kant, als we toch een computer zouden aankopen (in de toekomst zouden we eventueel een “echte” grafisch ontwerper op onze afdeling krijgen), dan best een Mac om alle mogelijke problemen te vermijden.

groeten,
    Molly

Bijdrager
    MacBeer

Dat is correct!

De DTP-er moet alle zaken rondom het document kunnen overzien. Hij/zij is tenslotte verantwoordelijk voor de correcte technische afloop van die order.
    Als dan iemand anders in het document loopt de prutsen dan verlies je het overzicht.

Nu zijn er wel degelijk situaties waarin meerdere mensen werken aan 1 document. Een vriendin van me is DTP-er bij een groot bedrijf waar men veel magazines maakt. Daar werken meerdere DTP-ers aan 1 magazine. Ze maken bijvoorbeeld allemaal een spread.
    Maar het zijn wel allemaal mensen die verstand van DTP-technische zaken hebben. Tekstcorrectors en redactieleden komen nooit aan het bronbestand van het magazine.

Als jullie in de toekomst een ‘echte’ grafisch vormgever krijgen dan is een Mac eigenlijk de enige keus die je hebt. Ik ken maar weinig vormgevers die staan te springen om achter een PC te kruipen.
    Vergeet ook niet dat zaken als kleurbeheer op een Mac vele malen beter geregeld zijn dan op een PC… niet onbelangrijk voor mensen die dagelijks met kleur bezig zijn. En dan heb ik het nog nieteens over de eenvoud en no-nonsense ervaring van het OS zelf gehad.

Je bespaart je een hoop geld en ellende uit door toch die duurdere Mac te kiezen ipv de in de aanschaf goedkopere PC.

Bijdrager
    Bernadictus

Het kosten plaatje voor een mac is ook maar relatief!

Ik heb thuis een Windows machine staan met het volgende;

AMD 3500+ 2,21ghz / Intel Core Duo 2,0Ghz x 2
    1Gb RAM / 2Gb Ram
    160Gb HD / 250Gb HD
    GeForce 6800GT 256Mb / ATi X1600 256Mb

1300 Euro (excl. 20″ monitor a 400-500 Euro) / 2000 Euro

Zo vallen de kosten wel mee.

Bijdrager
    Freek.

Zomaar even ter info:
    Onderzoek hier op het werk (Windows- en Macnetwerk) heeft aangetoond dat bij vergelijkbare kwaliteit en systeemeisen een Mac in aanschaf ongeveer 15% duurder is (incl software en licenties) dan een Windows systeem. Mede door het reeds ingebakken stuk kleurmanagement bleek een Mac minder duur dan gedacht.
    De Mac’s hebben echter veel minder systeemonderhoud nodig (we besteden eea uit voor beide omgevingen) en is daarin juist enorm veel goedkoper.

Bijdrager
    mac-hiker

Ik heb vorig jaar Xpress geinstalleerd op een Windowscomputer. Er is echter niet mee te werken zo onoverzichtelijk is het. Kies voor dit soort zaken altijd een Mac.
    Ben zelf gebruiker van beide systemen, dus weet de voor- en nadelen.

Bijdrager
    Bernadictus
    ”mac-hiker”

Ik heb vorig jaar Xpress geinstalleerd op een Windowscomputer. Er is echter niet mee te werken zo onoverzichtelijk is het. Kies voor dit soort zaken altijd een Mac.
    Ben zelf gebruiker van beide systemen, dus weet de voor- en nadelen.

Bij mijn vorige bedrijf draaide we als beta-tester voor Quark Xpress 7 mee. Quark express is echter wel wakker geworden nu InDesign een serieuse concurrent begint te worden.

Mensen struikelen bij de vergelijking Macintosh en PC direct over de prijs van een Macintosh.
    Op de lange termijn bezorgt een Mac je een stuk minder kopzorgen.

Dus Molly, als jouw bedrijf toch overweegt een full-time DTP’er in dienst te nemen zorg dan alvast dat je een Mac in huis hebt, of wacht tot de nieuwe Intel producten.

Bijdrager
    Appletaart

doei

Bijdrager
    ray-

nochtans gaan die zaken allemaal via Quark Dispatcher… Vormgever meldt de lay-out af, zodat niemand anders op hetzelfde moment eraan kan prutsen. Na de aanpassingen e.d. meldt hij die weer aan op het netwerk. Eindredacteur opent dat documentje, en meldt het af van het netwerk zodat niemand anders op hetzelfde moment eraan werkt.

De eindredacteur controleert de tekst, maar ziet enkel de tekst van het documentje als een notepad-bestand. Dus die persoon kan wel switchen naar de lay-out versie, maar aanpassingen e.d. doet hij adh van pure tekst in notepad

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.