30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 53)
  • Q:
    Bijdrager
    Xigh

Communicatie met de klant

We zijn wat afgedwaald, maar uiteindelijk ontstond er een discussie in het ZayPay topic die daar niet helemaal hoorde en daarom wilde ik de discussie hier verder laten gaan.

Wat is het werk van een ontwerper, waar ligt de nadruk op en hoe ga je om met bepaalde klanten, zijn onderwerpen die ik denk dat hier zouden passen.

Bijdrager
    maxunamax

ontwerpen is per vak verschillend
    ontwerpen is meer dan knutselen
    ontwerpen is een kwestie van samenwerken
    ontwerpen is ons vak
    ontwerpen is zo makkelijk dat niemand het kan
    ontwerpen is ook mogelijk
    ontwerpen is leuker dan alleen
    ontwerpen is kijken
    ontwerpen is als het vertellen van een verhaal
    ontwerpen is zo makkelijk dat niemand het kan”
    ontwerpen is er altijd een probleemhebber; iemand die een oplossing zoekt voor een bepaald probleem
    ontwerpen is een zich herhalend proces
    ontwerpen is een japanse tuin ingericht
    ontwerpen is creating products for people ben je geïnteresseerd in het vormgeven van onze toekomst in de meest ruime zin
    ontwerpen is bij uitstek een multidisciplinaire opleiding
    ontwerpen is
    ontwerpen is de consistentie die in het ontwerp wordt vastgelegd
    ontwerpen is een iteratief redeneerproces waarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van wetenschappelijk onderbouwde en
    ontwerpen is voor een heel groot deel een subjectief gebeuren
    ontwerpen is het ontwerpen van kleding en de begeleiding van de productie
    ontwerpen is één
    ontwerpen is niet iets dat je alleen doet
    ontwerpen is geen baan van negen tot vijf
    ontwerpen is rekening houden met allerlei dingen die je normaal gesproken over het hoofd ziet
    ontwerpen is niet wat men soms denkt
    ontwerpen is een middel om een dynamisch proces in
    ontwerpen is het de bedoeling om een multimedia
    ontwerpen is – simpel gezegd – het verzamelen en ordenen van informatie en dit op een dusdanige manier weergeven zodat inhoud en boodchap optimaal
    ontwerpen is vooral ook een leerproces”
    ontwerpen is een
    ontwerpen is onduidelijk softwareontwikkeling is nog een jong vakgebied en wordt vaak als onvolwassen beschouwd omdat de
    ontwerpen is het creëren van beelden
    ontwerpen is om architecten
    ontwerpen is de architect meer een adviseur dan een uitvoerder van een opdracht; de architect stippelt samen met de opdrachtgever de meest
    ontwerpen is vormgeven
    ontwerpen is een benadering van onderwijs waarbij de leeractiviteiten van de kinderen verlopen als een verhaal
    ontwerpen is ontwikkeld is schotland onder de naam ‘the storyline approach to education’
    ontwerpen is leuk
    ontwerpen is een omzettingsproces van ongestructureerde
    ontwerpen is functionele vormen zoeken
    ontwerpen is een nieuwe opleiding binnen de ut
    ontwerpen is een benadering van onderwijs waarbij de leeractiviteiten verlopen als een verhaal
    ontwerpen is naast vele andere een buro voor architectuur
    ontwerpen is een ontwerpwijze waarbij de prestaties van een bouwwerk
    ontwerpen is echter aan uitbreiding onderhevig
    ontwerpen is een programmavariant in de msc opleiding bouwkunde
    ontwerpen is dan ook geen rekening gehouden met fietsers
    ontwerpen is hun uitgangspunt; toewerken naar de ultieme balans en perfecte synergie tussen exterieur en interieur
    ontwerpen is niet alleen een kwestie van een vrijwillige keus
    ontwerpen is een vak apart
    ontwerpen is een expositie gemaakt die tot en met 18 juni in de openbare bibliotheek van hengelo is te bezichtigen
    ontwerpen is een serie interdisciplinaire workshops over de fundamentele uitdrukkingmiddelen van de nieuwe media
    ontwerpen is de vaardigheid communicatie tot stand te brengen door gebruik te maken van beeldmateriaal bijvoorbeeld foto’s
    ontwerpen is van essentieel belang voor de nederlandse industrie wil het kunnen blijven concurreren met andere landen
    ontwerpen is één ding
    ontwerpen is volgens gerard van den berg heel zuiver blijven denken
    ontwerpen is een inspirerende manier om direct betrokken te zijn bij de totstandkoming van uw eigen meubel
    ontwerpen is een vaardigheid die je kunt verkrijgen door veel ervaring op te bouwen
    ontwerpen is hetzelfde als inrichten
    ontwerpen is ook voor materiaalkundige ingenieurs van groot belang
    ontwerpen is een activiteit gericht op het oplossen van psychologische problemen
    ontwerpen is maatwerk en dus ook de prijzen hiervoor
    ontwerpen is moeilijker dan je denkt
    ontwerpen is gericht op bijvoorbeeld een beeldmerk
    ontwerpen is echter het ‘smoke glass’
    ontwerpen is een reeks workshops met elk een eigen thema binnen het ontwerpen van interactiviteit en gebruikerservaringen
    ontwerpen is nog dagelijks in de stad te zien
    ontwerpen is een vijfjarige dagopleiding op basis van ontwerpgericht projectonderwijs
    ontwerpen is de systeemkundige aanpak sterk vertegenwoordigd
    ontwerpen is de core business van fabrique
    ontwerpen is belangrijk
    ontwerpen is per openbaar vervoer bereikbaar met buslijnen 63
    ontwerpen is deze “k&k classic
    ontwerpen is een sleutelelement in onze integrale ontwerpmethodiek
    ontwerpen is op de omgeving
    ontwerpen is een relatief nieuwe methode die wordt ondersteund door microsoft internet explorer 3
    ontwerpen is door een vakbekwame jury bestaande uit mevr
    ontwerpen is steeds meer in handen gekomen van mijn medewerkers
    ontwerpen is 30 mei
    ontwerpen is het een goed gebruik de datamembers van een object te verbergen
    ontwerpen is het essentieel om kritisch te zijn op hetgeen je maakt en op tijd over te stappen als je een dood spoor bewandelt
    ontwerpen is het feit dat je ideeën relatief makkelijk overdraagbaar zijn
    ontwerpen is ideaal
    ontwerpen is nieuw
    ontwerpen is een dure hobby
    ontwerpen is niet alleen overkill

;-) m.

Bijdrager
    Xigh

Is er ook een smiley die z’n kaak drie verdiepingen laat donderen?:wink:
    Zeer nuttige toevoeging van dit topic ook:)

Bijdrager
    jay03

een quote uit het andere topic van beammeup

Ik zie op je website alleen maar wat studenten-vormgeving. Heus niet slecht,.. maar persoonlijk kan ik er geen concepten aan of in ontdekken.

Postbank bruin is op zich leuk, maar het beeld en de executie faalt. Ik zie alleen 2 jongens in een kroeg terwijl de bar kapzeist. Maar daar gaat het helemaal niet om… ik vind het nogal pretentieus als je 19 bent en het idee hebt dat je het ‘vak’ al zo’n beetje doorziet. Dat doe je niet.

Zelf ben ik inmiddels 2 x 19 jaar oud. Zit ik al zo lang in dit vak als jij bestaat, heb ik een CV waarvan veel mensen spontaan een enorme maatstaf krijgen. Af en toe heb ik een heel klein beetje het idee dat ik iets van dit metier begin te begrijpen. Qua pretenties.
    Ik zou aan het idee gaan wennen dat dit hele vak noch over vorm noch over inhoud gaat.
    Dat is pas het laatste stukje van het traject.

You master the game it’s time to master the rules.

Op postbank bruin geef ik liever geen reactie, want dat zou echt een hele discussie worden waar ik niet zo’n zin in heb. Ik ben daar tevreden over, en mijn leraar, iemand met heel veel ervaring in het bedenken van concepten was er heel enthuisiast over. Wat je op mijn portfolio ziet is ook niet het hele plaatje, maar twee uitwerkingen.

Ik snap wel wat je wilt zeggen, ben het ook helemaal met je eens, maar ik snap niet hoe je erbij komt dat ik ook maar het gevoel heb dat ik ‘alles’ weet. Ik hoop niet dat ik zo over kom. Ik sta juist open om nieuwe dingen te ervaren en te leren. Nadat ik volgend jaar hopelijk mijn diploma heb gehaald, wil ik ook verder gaan studeren op een Master opleiding.
    Zou je misschien iets van jouw werk kunnen laten zien? Ik ben wel benieuwd naar het traject waar jij het over hebt.

Bijdrager
    maxunamax
    ”Xigh”

Is er ook een smiley die z’n kaak drie verdiepingen laat donderen?:wink:

mhmm… wat ik probeer aan te geven is dat ik denk voor iedereen het begrip ontwerpen een andere lading heeft… maar vooral; ontwerpen raakt aan zoveeeeel elementen en begrippen, het is het mooiste vak ter wereld… ách voor de puritijnen onder ons; je kan ontwerpen makkelijk vervangen door het woord communicatie

;-) m.

Bijdrager
    Gebruikersnaam

Wat je voor een klant kunt betekenen is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de opdrachtgever.

Nog steeds is 99% van de opdrachtgevers alleen bezig met het verkopen van product X met dat prachtige nieuwe knopje waardoor alle consumenten dit moeten kopen…
    Communicatie voor deze klant heeft dan alleen tot taak zoveel mogelijk potentiële kopers te bereiken om zo hun product te verkopen. Doe maar een leuk plaatje, kleurtje en een duidelijke kop… De achterliggende gedachte is dan meestal ook niet meer dan prijs (wij zijn de goedkoopste…) of bijvoorbeeld techniek (kijk eens wat een mooi knopje…). Bij zo’n opdrachtgever is het vaak heel erg moeilijk uit te leggend dat communicatie méér is dan dat, zoals BBB ook al aangaf, helaas…

Maar een klein deel van de opdrachtgevers doet veel meer dan dat: Zij verkopen een gevoel, een belevenis, een droom.
    Denk aan Harley, zij verkopen je een gevoel van vrijheid, geen motor.
    Nokia verkoopt geen telefoons maar doet aan “Connecting People”.
    De Efteling verkoopt geen toegangskaartjes, maar een blij gevoel / magie enz…

Bij zo’n klant komen de ideeen over communicatie veel meer in de buurt van die van Beammeup.
    Voor dit soort klanten maak je dus niet zomaar een “kunstwerkje”, daar komt heeeel wat meer bij kijken!

En ehhh… zou het toeval zijn dat de genoemde bedrijven uit de tweede categorie allemaal erg succesvol zijn? :D

Bijdrager
    MacBeer
    ”jay03″

…maar ik snap niet hoe je erbij komt dat ik ook maar het gevoel heb dat ik ‘alles’ weet…

Als je dat gevoel zou hebben dan zou daar niets verkeerds mee zijn. Toen ik 19 was dacht ik ook dat ik het allemaal wist. Ik ging het wel effe maken met mijn airbrush en mijn hyper-realistische beelden. Zegt de art-director van het bureau waar ik stage liep doodleuk tegen me dat als hij een hyper-realistisch beeld nodig had hij wel een fotograaf bestelde. Er was totaal geen markt voor wat ik wilde.
    Wat was ik pislink op die gast. Hoe durfde hij? Alsof ik niet wist waar ik mee bezig was zeg?! Ik was er immers vanaf mijn 13e mee bezig, had er god-weet-hoeveel over gelezen en ik had goede ideeën.

Eigenwijs op dit vlak ben ik nog steeds, maar dan wel met de nodige dosis realiteits-zin…. denk ik.

Bijdrager
    beammeup
    ”maxunamax”

.. ách voor de puritijnen onder ons; je kan ontwerpen makkelijk vervangen door het woord communicatie;-) m.

Als dat waar zou zijn.
    Ik krijg een beetje een mooi-lelijk discussie gevoel. Ik zie heel veel mooie dingen die sterven in schoonheid,.. omdat ze communicatief en strategisch niet àf zijn. Kant nog wal raken.

Tijd voor een geschiedenisles. Heeft verder niks met maxunamax van doen.

http://www.boo.com was de hipste heftigste online kledingwinkel die ooit bestond. 5, 6, 7 jaar geleden.
    Binnen een waanzinnige vormgevig waar mensen nu nog vanuit hun ontwerpdak zouden gaan verkochten ze ultrahippe designmerken. Alle denkbare faciliteiten waren toegepast binnen die website.
    Animaties,.. flash, you name it. Toonaangevend. In alles.
    Uit mijn hoofd zijn ze na ongeveer 1 jaar en wat stuiptrekkingen failliet gegaan. Ergens rond de 160 miljoen dollar schuld.

De vraag is vervolgens.
    Zou jij lekker, zonder financiële beperkingen, die website zijn gaan ontwerpen?

En wat zou je doen als je het allemaal opnieuw voor ze zou mogen doen,.. want geloof het of niet.
    http://boo.com staat op het punt gewoon opnieuw te beginnen.

Bijdrager
    RIZKER

Het lijkt wat ontspoort – deze discussie; maar wel leuk om te lezen. Aan de eerste post te zien gaat het om ontwerpen van een logo

Een grafisch ontwerper kan iemand zijn die verantwoordelijkheid neemt voor het te onstane beeld, welke weer onderdeel is van een communicatieplan en strategie. Maar kan ook gewoon ‘mooie plaatjes maken’. Er zijn dus verschillende waarheden; althans dat vind ik. Wel denk ik dat het scheppende karakter van het werk een bepaalde bezieling vereist – al ben ik zelfs dat niet zeker… (ps. how to be a graphic designer, without losing your soul/ Adrian Shaughnessy) Dat je nooit stoppen moet met leren lijkt me een prettige levenshouding; dat ervaring een vereiste is om goed werk te maken lijkt me onzin…

Uiteindelijk moet het beeld passen binnen de communicatie van het merk. Goed is het, als het voldoet binnen dit kader. Dat lijken mij emotionele waarden (maar ook technische waarden zijn van belang – kan ik het wel faxen?) In zekere zin gaat dit ook op voor iemand die gewoon ‘mooie plaatjes’ maakt.

Mooi of niet mooi is niet relevant – het logo van de C&A zou ik nou niet als bijzonder fraai bestempelen, echter zal het best zo zijn dat deze voldoet. Ook zullen er mensen zijn die het wel een mooi logo vinden; blij niet in hun schoenen, en al helemaal niet in hun hempies, te staan.

Een concept voor een eventuele campagne is een andere, volgende discussie. Niet helemaal mijn (maat)pakkie an; al had ik een leuke bedacht voor een klant die in de keukens zit…Komt ie; je laat een pizzadoos bedrukken met ‘dat kunt u zelf beter..in uw hupeldepup-keuken! Doe je de doos open, zitten er recepten gedrukt van pizzas – en eventueel een pak van dat bodemspul in…Natuurlijk kun je hem later met zo’n wokbakje herhalen…het is maar een idee he..

Ik moet ook zeggen dat ik vaak verschillend tegen het grafisch ontwerpen aan kijk … En hoop dat een ieder wat eerder ipaper gebruikt dan die mac.

Bijdrager
    RIZKER

En natuurlijk heb je een sturende rol naar een klant toe – al zal de beleving van hij/zij klaarblijkelijk een belangrijke zijn.

Bijdrager
    OohDie

Mooie reactie Rizk, (kan ik me zeker in vinden) denk dat ik jou wel mag :wink:

Bijdrager
    RIZKER

hou op – ik lul maar wat;)

Bijdrager
    Marc Smiers

Nou, dan kan ik nu natuurlijk ook niet meer achter blijven hier.
    De discussie is gestart omdat BBB in het Zaypay topic het volgende vroeg:

Wat mij betreft mogen Beam, Marc e.d. een nieuw topic openen met hun ervaringen/oneliners. Ik meen het serieus: leerzaam!

Xigh is dit topic gestart omdat hij het interessant vond om te lezen.

Oftewel: communiceren is de kunst om zo dicht mogelijk langs elkaar heen te lullen.

Bijdrager
    beammeup

Algemeen.

Persoonlijk denk ik dat je, indien je niet in staat bent de klant/opdrachtgever vakkundig te adviseren, niet geschikt bent voor dit vak. Ik denk zelfs dat de teneur van de gemiddelde ontwerper hier aan te danken is.
    Je maakt gewoon wat. En dat is het dan. En soms is dat mooi, leuk, spitsvondig of ronduit een gouden vondst. Feit is dat je te snel uitwisselbaar zult zijn voor de eerstvolgende mooie dingen maker. Inclusief dat neefje wat hele mooie dingen maakt op zijn PC in CorelDraw.

Je zult niet snel in staat zijn een echte langdurige realtie op te bouwen met de nieuwe klant want je ‘ding’ is per slot van rekening klaar, gedrukt. Op naar de volgende ontwerper,.. het nieuwe neefje.

Als een klant niet in staat is op een goede manier met communicatiemensen om te gaan kun je ook beter snel afscheid nemen. Ik heb te vaak aan de keukentafel gezeten waarbij moeders de vrouw ook wat leuks over de kleur kwam vertellen… Professionele opdrachtgevers, voor zover er meer dan een handvol zijn, maken het proces stukken eenvoudiger.

Bijdrager
    maxunamax
    ”RIZKER”

Mooi of niet mooi is niet relevant – het logo van de C&A zou ik nou niet als bijzonder fraai bestempelen, echter zal het best zo zijn dat deze voldoet. Ook zullen er mensen zijn die het wel een mooi logo vinden; blij niet in hun schoenen, en al helemaal niet in hun hempies, te staan.

Ik kan altijd genieten van de bulk-folders van de Dirk van den Broek bijvoorbeeld… rétestrak ontworpen

:D m

”beammeup”

Persoonlijk denk ik dat je, indien je niet in staat bent de klant/opdrachtgever vakkundig te adviseren, niet geschikt bent voor dit vak. Ik denk zelfs dat de teneur van de gemiddelde ontwerper hier aan te danken is.
    Je maakt gewoon wat. En dat is het dan. En soms is dat mooi, leuk, spitsvondig of ronduit een gouden vondst. Feit is dat je te snel uitwisselbaar zult zijn voor de eerstvolgende mooie dingen maker. Inclusief dat neefje wat hele mooie dingen maakt op zijn PC in CorelDraw.

Over het algemeen klopt dat wel, denk ik, maar ik ben me er nu wel heeel erg van bewust dat je waarschijnlijk een sterke reclame-achtergrond hebt… Ikzelf ben grafisch ontwerper, maak huisstijlen, boeken, affiches… veel drukwerk i.d. maar veelal in de culturele sector.

Maar god… ook goede opdrachtgevers worden zeldzamer.

Voorbeeld: Als je een postzegel ontwerpt dan praat je noooit met de directeur van TPG. Je praat met middenmanagement, welke op alle manieren probeert ook maar énige confrontatie uit de weg te gaan, uit angst voor de top (misschien vind ie het niks), en een beetje stoer doen tegen de ontwerper…

Het opdrachtgeverschap wordt langzaamaan vervangen door middelmatige-design-managers…

(weet niet hoe jij dit ervaart in de reclame?)

;-) m.

Bijdrager
    beammeup

Ga je ook nog zinvolle berichten plaatsen of krijgen we wat jou betreft alleen dit soort lolligheid maxunamax?
    Ik heb niks tegen leuk doen,.. maar dan graag vanaf de vierde regel van een serieuze repliek.

Bijdrager
    RIZKER

er is eens een gast – loopt altijd op te scheppen – niet te filmen, zegt een vriend tegen hem – ik weet het mooi met je gemaakt; hier heb je drie tenten…in die eerste tent staan 2 flessen wodka, moet je helemaal opdrinken…
    …in die tweede tent, vier gorilla’s; die moet je de tanden uit de muil slaan…
    ..en in die derde tent; vijf dames – die moet je alle vijf een veeg/beurt geven…
    De opschepper, zoals verwacht, draait er zijn hand niet voor om; gaat de eerste tent in – en komt daar na een tijdje lazerus uitgestrompeld, om vervolgens de tweede tent in te gaan..en een kabaal, tent heen en weer! Na een tijdje komt hij ook deze tent weer uit en zegt; zo, nu nog even die vijf dames de tanden uit de muils slaan…

hihi

Bijdrager
    OohDie

@ Marc, we lullen nu aardig dezelfde richting op met zijn alle volgens mij, het gaat goed zo.

En natuurlijk had Beammeup weer een paar hele sterke opmerkingen.

”beammeup”

Persoonlijk denk ik dat je, indien je niet in staat bent de klant/opdrachtgever vakkundig te adviseren, niet geschikt bent voor dit vak.

”beammeup”

Feit is dat je te snel uitwisselbaar zult zijn voor de eerstvolgende mooie dingen maker. Inclusief dat neefje wat hele mooie dingen maakt op zijn PC in CorelDraw.

Tja en dan die huisvrouw het is mij dus letterlijk een keer gebeurd dat de klant mij vertelde dat hij het thuis nog wel even moest overleggen, want zijn vrouw was toch zo creatief. Toen zakte bij mij de broek echt af het is dat ik toen voor een baas werkte. Nu zou ik tegen zo’n klant zeggen dat hij maar een ander moet zoeken want daar begin ik dus niet meer aan.

En damn wat typen jullie toch snel.

Bijdrager
    Marc Smiers

Er zijn klanten die iets niet mooi vinden. Dat hoeft ook helemaal niet zeg ik dan. De Scapino folder is ook niet echt een grafisch hoogstandje, maar hij werkt wel!!

Mijn punt is: alleen maar mooie plaatjes verkopen, daar red je het niet mee in dit vak.
    Visie, filosofie en strategisch inzicht zijn noodzakelijke ingrediënten voor succesvolle communicatie.

Trouwens, succesvolle communicatie is steeds lastiger te maken met alleen maar mooie plaatjes.
    Alle media is zo enorm versnipperd en de doelgroepen krijgen zoveel commerciële prikkels dat
    je communicatieplan en je concept wel enorm goed doordacht moeten zijn tegenwoordig.

Dat maakt het wel leuker :wink:

En dat geintje over iPaper, helemaal goed Rizker.

Bijdrager
    OohDie

En ook weer een goede opmerking van meneer Marc. Daar kunnen we het ook nog wel eens over hebben; “de versnippering van de media en of je daarmee je doel niet voorbijschiet”. En hier kan ik dus ook helemaal achterstaan:

”Marc”

Alleen maar mooie plaatjes verkopen, daar red je het niet mee in dit vak. Visie, filosofie en strategisch inzicht zijn noodzakelijke ingrediënten voor succesvolle communicatie.

En Risker je bent nog wel wat vergeten naast het iPaper kan je natuurlijk niet zonder je iPot(lood)

Bijdrager
    Marc Smiers

Voor vanavond niet meer, het is al een aantal avonden aardig laat geworden voor mij.
    Leuke dingen gemaakt voor een leuke klant.
    Uiteraard met een sterk concept erachter (hé Oohdie?).

Morgenochtend lees ik weer verder. Nu even dom buizen.

Welterusten.

Bijdrager
    beammeup

Walter da Silva, ontwerper van een hele ris Alfa Romeo’s,wat Seat’s en nu Audi zei ooit dat hij blij is dat er vier wielen onder een auto horen. Dat maakt het een stuk makkelijker.

Beperkingen maken het concept. Zoals het hekje de tuin begrensd,.. en de beperkingen vaak betrekking hebben op de centjes.

Bijdrager
    OohDie

@ Beam, zeker en dat maakt het ook juist leuk de beperkingen en het gemis van centjes. Om dan toch met een campagne, advertentie of wat dan ook te komen die er boven uitsteekt, onderscheidend is en werkt. Ik heb mijn tuintje hier ook begrenst (dik hek er omheen) maar wel met een Chinese lindebloesem die volop staat te bloeien. Ik maak de buurvrouwtjes gek.

Bijdrager
    RIZKER

Zeker een feit – de kwaliteit van je werk wordt mede bepaald door de opdracht(gever). Wel is het wenselijk om een aantal zaken te definieren – het goede idee hebben – conceptdenker – en het grafisch ontwerp.

Hoeveel ontwerpers zijn cutting edge – zijn de lijders in hun vakgebied? Die groep is klein, – er is een grote groep early adapters, vormgevers die mooie dingen maken, en daar mee uit. Ook deze groep kan binnen hun kaders cutting edge zijn…

Klanten die blijven, zijn klanten die bewust zijn van het feit dat je wat voor ze kan betekenen. Loyaliteit bestaat, maar heeft een voedingsbodem nodig..

Ook de groep die blijvend met goede ideeen/concepten komen, is wellicht niet zo groot; dit weet ik niet. Al ben ik er in zijn algemeenheid van overtuigd dat veel mensen meer kunnen dan ze pretenderen – maar de week daarna en de maand daarop…

Tja, en communicatie – wat ik erg eng vindt is de verstrengeling met de politiek; Halliburton als grote geldschieter van de Bush-campagne- om maar eens een balletje op te gooien…pr/propaganda

Inderdaad een kader maakt het tastbaar/meetbaar – al zijn de alfa’s – in mijn optiek – beter gelukt dan zijn Seats, en dat is dan toch het kader dat beperkt. Of komt het door de merkbelevenis – en dat ik onderbewust Italiaans ontwerp boven Spaanse prefereer…Al vindt ik die Brera dan weer een typisch geval -bobbelig..ga weer verder – thanx for sharing…

Bijdrager
    maxunamax
    ”beammeup”

Ga je ook nog zinvolle berichten plaatsen of krijgen we wat jou betreft alleen dit soort lolligheid maxunamax?
    Ik heb niks tegen leuk doen,.. maar dan graag vanaf de vierde regel van een serieuze repliek.

ik ben héél serieus… vind het jammer zo’n reactie…

maar vertel anders nog wat verhalen…

ik steek nog ff een sigaartje op;-)

”RIZKER”

Zeker een feit – de kwaliteit van je werk wordt mede bepaald door de opdracht(gever). Wel is het wenselijk om een aantal zaken te definieren – het goede idee hebben – conceptdenker – en het grafisch ontwerp.

…een andere optie is… maar er wordt hier ook wel heel erg lovend over het opdrachtgeverschap gedaan, om eens te kijken wat de ontwerper anno tegenwoordig nog kan betekenen in een veld waarin alles, maar dan ook alles geffent wordt voor efficientie, gemak etc…

Dutch Design is nederlands exportproduct… de hele wereld neemt prachtige vazen af van Hella Jongerius en Droog Design vaart hoogtijden…

máár wat betekent dat in een land waarin de meeste nederlanders het beleid van Verdonk steunen, een land waar wel héél erg snel een prachtig kunst-subsidie-systeem afgebroken wordt, De New York Times werkelijk met verbazing gadeslaat wat er in ons land gebeurt…

Wellicht wordt het ook eens tijd om na te denken over een praktijk waar niet alleen geserveerd wordt, maar ook onderzoek wordt gepleegd. Research/onderzoek als praktijk én niet alleen U vraagt Wij maken…

ik ga wat kort door de bocht nu…

later meer misschien

;-) m.

Many designers still use the term ‘problem-solving’
    as a non-defined description of their task. But what is in fact the problem? Is it scientific? Is it
    social? Is it aesthetic? Is the problem the list of prerequisites? Or is the problem the fact that
    there is no problem?

Bijdrager
    beammeup

Op zich zie ik wel de zin van wat je hier schrijft,.. maar ‘design’ is nog steeds een bezigheid van de elite.

Elitair zoals sommigen zich ook voelen achter hun Apple Macintosh.
    Droog Design en Hella Jongerius zijn de knuffels van de elite. Maar meer in Milaan dan in Purmerend.

De elite voelt zich ver verheven boven wat op straatniveau plaatsvindt,..
    Designers bedienen zich maar wat graag van de attributen waarmee ze zich van het plebs kunnen onderscheiden. Rare kleding, gekke tassen, rare brillen… wonen in rare huizen met lege kamers en ongezellige meubels.

Met mijn klanten heb ik een relatie dat ik ook zaken kan voorstellen waar niet om is gevraagd.
    Erger nog,.. ik grijp alle hints aan iets extra’s te doen.

Bijdrager
    OohDie

Toch heeft maxunamax hier een punt.

”maxunamax”

Wellicht wordt het ook eens tijd om na te denken over een praktijk waar niet alleen geserveerd wordt, maar ook onderzoek wordt gepleegd. Research/onderzoek als praktijk én niet alleen U vraagt Wij maken…

Een klant heeft een “probleem” als hij naar je toe komt, verkoop bevorderen, de consument weet zijn toko niet te vinden, niemand kent hem of whatever. Nu is het ook onze taak (vind ik) om eerlijk te zijn en dus onderzoek te doen, misschien kan de klant beter investeren in nieuwe of andere distributie kanalen of zit hij compleet op de verkeerde plek of verkoopt hij gewoon troep. Dan moet je ook zo eerlijk zijn hem dat te kunnen vertellen. Voordat er veel geld in een campagne wordt gestoken en het levert niks op want het probleem licht ergens anders. Het gevoel wat ik heb is dat er te vaak door “account managers” wordt gezegd, maak maar wat leuks als de klant maar tevreden is (er moet immers omzet gedraaid worden). Maar als de klant geen resultaat ziet komt hij ook niet terug. Dan kan je beter zeggen waar het op staat dan heb je er in de toekomst een goede klant bij.

Bijdrager
    beammeup

Zeggen waar het op staat en die uren ook kunnen factureren. Da’s dubbel lekker.

Bijdrager
    OohDie

Precies, jij snapt het Beam.

Bijdrager
    Marc Smiers

Sommige klanten willen volledig in control zijn. Die bepalen echt wat waar moet komen te staan, hoe het logo eruit komt te zien enzovoort…

Na correcties volgt een nieuw voorstel. Hierop volgen nieuwe correcties gevolgd door een nieuw voorstel gevolgd door nieuwe correcties…….
    Iedereen aan klantzijde moet een say hebben (en gaat dan ook driftig op zoek naar een ander woordje of plaatje, want betrokken).

Het ontbreekt aan daadkracht en vertrouwen in het huidige ondernemersklimaat. Verantwoording moet worden verdeeld over zoveel mogelijk mensen. Het liefst moet je iets maken dat lijkt op dat van een concurrent. Overtuigingscapaciteit ten spijt. het wordt zoals de klant het wil (want die betaalt).

Iedereen kan ontwerpen (leuke plaatjes in word), iedereen kan copywriten (kan toch ook een brief schrijven) en dat stukje strategie en instrumentenmix, ach ja!

Hoe gaan jullie met zo’n situatie om?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 53)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.