30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    dwerf

Beoordeling geven aan reacties op OMT

Beste Apple freaks,

Just a thought: ik was een erg spitsvondig comment onder een bericht aan het lezen en ik merkte dat ik, waarschijnlijk door mijn veelvuldige gebruik van Reddit, Facebook en Google Reader, naar een ‘like’, ‘upvote’ of ‘ster’ knop zocht.

Is het misschien een idee om comments te kunnen up (en down?)voten op OMT? Dan staat de kwaliteit altijd bovenaan. Vooral Reddit bewijst dat zo’n systeem comments in z’n algemeen ten goede kan komen.

Vriendelijke groet, D;-)

Bijdrager
    Thoomas

Lijkt mij een leuk idee. Je kan hem proberen hier in de Wiki-post te plaatsen, dan staan alle ideeën ten minste een beetje bij elkaar:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/omt-21

De Wiki-post bewerken doe je door bij de bovenstaande link op de te klikken, en dan te kiezen voor “Bewerk”.

Bijdrager
    dwerf

Oe, wat ingewikkeld die Wiki!

Bijdrager
    Thoomas

Dat valt toch wel mee? Als je op Bewerk hebt gelikt, zie je bij de tweede regel

[b][i]----------------------Wensen----------------------[/i][/b]

staan. Dan ga je iets naar onder en zie je

<br />
    [*] De online-lijst is momenteel nog steeds erg verwarrend, want hoe weet je nou welke naam bij welke avatar hoort? Er komen ook geen gele pop-up-balkjes boven te staan. Als dat laatste toegevoegd zou kunnen worden, heel graag. Zie plaatje:<br />
    [img]/uploads/community/f18e3cca95d34a1dacb683392ea771bc04c71268_0.jpg[/img]<br />

staan. Dat is de laatste regel van het kopje “Wensen”. Daaronder zet je je eigen stukje, waarbij je begint met [*] en dan je tekst. Dat beginstukje zorgt ervoor dat als je eenmaal de Wiki hebt opgeslagen, er in de plaats een getal voor wordt ingevuld, van hoeveelste wens dit is.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik denk dat sommigen hier misbruik zouden kunnen gaan maken van zo’n optie. Dus erg onwaarschijnlijk dat zoiets wordt ingevoerd op OMT……

Bijdrager
    iep
    Thoomas op 20 november 2010

Dat valt toch wel mee? Als je op Bewerk hebt gelikt, zie je bij de tweede regel

Het probleem is de integratie met een gewoon topic, het is gewoon een post dat door iedereen te bewerken is. Dat kan het topic wat onoverzichtelijker maken. Voor wie de wiki-post niet gewoon is, is het daarom best een nogal lastig ding. Het bewerken van de content valt wel mee, je moet alleen wel even door de zure appel bijten.

Het beoordelen van posts is een lastig iets. Er is niet echt een handige manier die het eerlijk doet. Wat je vaak krijgt is vriendjespolitiek en mensen die iets naar beneden modden omdat ze het er niet mee eens zijn of omdat ze iemand niet mogen. Kwaliteit staat dus nooit bovenaan, alleen datgene wat mensen het meest waarderen (zo werkt reddit namelijk). Wat wel een mogelijkheid is, is punten uitdelen aan mensen die de oplossing voor een probleem hebben geplaatst. Dit kan alleen door de TS gebeuren aangezien die het probleem heeft. Ben je echter wel afhankelijk van de TS, die moet dat dan wel doen. Aangezien het vaak voorkomt dat deze na een topicstart niet meer reageren heb je daar niet altijd wat aan. Voorbeeld hiervan is het forum van VMware.

Bijdrager
    Yaris

Een simpel bedankje vanwege de topicstarter is veel aangenamer dan het uitdelen van punten.

Bijdrager
    michelvdb

Geen goed idee. Het brengt idioten op slechte gedachten. Gooi het maar in de afvoer…

Bijdrager
    iep

Het verhaal gaat om het beoordelen zodat de kwaliteit omhoog gaat. Een simpel bedankje is geen beoordeling, hoe nobel het ook moge zijn.

Bijdrager
    Yaris

Een bedankje is in mijn ogen een zeer positieve beoordeling. Maar goed.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Yaris op 20 november 2010

Een bedankje is in mijn ogen een zeer positieve beoordeling. Maar goed.

Dus om dan de “goede” reacties te kunnen zien moet je eigenlijk in elk topic op “bedankt” zoeken? Puik plan.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik heb hier en hier een soortgelijke oplossing bedacht. Een topic afsluiten bij de reactie waar het opgelost was (tweede link), en een promotie-systeem (eerste link).

Bijdrager
    Hansi2124

Zoiets zit wel in de planning (op de lange duur dan). Maar zoals ik al eerder zei is het oorspronkelijke idee van TS niet uitvoerbaar vanwege irritant wangedrag van diverse figuren op OMT die hier een loopje mee zullen nemen.
    Een bedankje en het woordje Opgelost (in topictitel of onderaan bij laatste post) doet vaak wonderen, zoals Yaris ook al aangaf.

Bijdrager
    iep

@Yaris en Hansi2124:
    Een bedankje is geen beoordeling maar een gebaar, een vorm van beleefdheid. Tussen die twee begrippen zit een groot verschil.

Je moet mensen die je helpen helemaal gaan napluizen op bedankjes zoals Bor al aanhaalt om daar achter te komen. Met het geven van een bepaalde score is het sneller inzichtelijker. Daardoor is het makkelijker om een waardeoordeel aan iemand z’n antwoord te geven.

Het gebruik van de tag [opgelost] geeft alleen aan dat je *ergens* in dat topic de oplossing vindt maar je zult het gehele topic door moeten spitten om erachter te komen wat nou precies de oplossing was. Door de gegeven punten in het topic te tonen kan een lezer snel naar de oplossing/uitleg. Ook is het zo dat door het puntensysteem mensen wat meer gaan nadenken bij wat ze als oplossing geven (het is een soort van beoordeling gecombineerd met een stukje competitie). Daardoor kan het de kwaliteit bevorderen.

Dit alles is dan ook de reden waarom diverse fora/sites hier wel gebruik van maken. Ik gaf VMware niet voor niets als voorbeeld, kijk daar maar eens rond in bijv. het Fusion forum.

Het enige probleem met al dit soort systemen is nog altijd het feit dat mensen ook actief punten moeten uitdelen. Ervaring leert dat niet iedereen dit zal doen. Ongeacht welk systeem je invoert, lege plekken zul je toch krijgen. Je moet dit soort dingen dan ook zeker niet als de oplossing zien, het is hoogstens een handig hulpmiddel.

Edit: bovenstaande uiteraard rekeninghoudend met wat het huidig forum kan. Wanneer men voor echte fora software zou kiezen zoals vbulletin dan is er wel de mogelijkheid om een bepaalde post te bedanken. Op fora die het gebruiken zie je dat men dit vaak gebruikt op dezelfde wijze als VMware het puntensysteem toepast.

Bijdrager
    1984
    iep op 20 november 2010

Het verhaal gaat om het beoordelen zodat de kwaliteit omhoog gaat. Een simpel bedankje is geen beoordeling, hoe nobel het ook moge zijn.

Het gaat erom dat iemand hier op OMT een probleem of vraag heeft betreft MacOsX etc. en daar graag een oplossing voor vind, het geven van een bepaalde score….pff we gaan toch niet die kant op.

Bijdrager
    KarelWillem

Moderator
    Poezenbeest

Het voordeel aan een dergelijk systeem is dat het inderdaad aangeeft welke gebruikers goede antwoorden geven. Ook zou binnen een topic snel een antwoord gevonden kunnen worden, hoewel ik daar de wiki toch beter voor vind. Ook filter je zo de antwoorden die er niet toe doen.

Het nadeel is dat mensen naar een status gaan streven. Dat hebben we hier gezien met de sterretjes die we hadden en de bijbehorende postcount. De criteria voor een dergelijk systeem zijn altijd arbitrair. Zeker met downvoten is er een risico dat mensen dat voor andere beoordelingen gaan gebruiken dan voor de inhoud van de post. Ook dat zie je op andere fora.

Daarnaast is de ervaring dat een dergelijk systeem een forum minder laagdrempelig maakt en OMT wil juist laagdrempelig blijven, zodat nieuwe gebruikers geen drempel voelen om op het forum te komen. Wij zijn wat dat betreft een van de meest open gemeenschappen op dit vlak. Alle leden zien er hier gelijk uit op het eerste gezicht, reden waarom bijvoorbeeld de registratiedatum en de postcount naar de achtergrond zijn verschoven.

Er zijn van dit soort systemen die kunnen werken op OMT, maar ze hebben geen prioriteit. Eerst moeten een aantal andere zaken geregeld worden. Aan de andere kant, het is wel iets wat met het beheer te bespreken valt. We kunnen het er over hebben tijdens de meeting die er aan zit te komen begin januari.

Bijdrager
    Yaris

Dit forum is er om oplossingen te vragen en te geven, niet voor competitie. Het kan goed zijn dat twee mensen voor een probleem een werkende oplossing aanbieden. Als de topicstarter een van de twee oplossingen beter vindt in zijn persoonlijke situatie dan zal hij de ene poster een hogere score geven dan de andere en zal de andere zich terecht benadeeld of genegeerd voelen. Ook gaan we een puntenjacht krijgen zoals ik al op een ander forum heb gezien: de topicstarter geeft aan dat iemand de oplossing heeft gegeven en de ander reageert nog met de mededeling “Vergeet niet me punten te geven”. Zielig.

Bijdrager
    Yggdrasil

Of je voert een soortgelijk systeem is zoals dat er ook is op de Apple forums. Daar kun je gewoon zien aan iemands post of die al dan niet kan leiden tot een oplossing. Ik ben er ook niet voor, dat hele + en – gedoe. Dan krijg je lui als Usain die zichzelf de hele tijd gaan +’en.

Los daarvan vind ik de oplossing van Yaris ook goed. Die wordt nu ’n beetje gehanteerd en er is eigenlijk weinig op aan te merken. Mits er natuurlijk ook [Opgelost] in de topictitel wordt geplaatst.

Bijdrager
    Yaris

De mogelijkheid tot downvoten gaat trollen in de hand werken. Iedereen gaat een post van een trol of een irritant persoon een min geven waardoor die een extreem negatieve score krijgt en de trol uiteindelijk de aandacht krijgt die hij zoekt.

Bijdrager
    Yaris

De mogelijkheid tot downvoten gaat trollen in de hand werken. Iedereen gaat een post van een trol of een irritant persoon een min geven waardoor die een extreem negatieve score krijgt en de trol op die manier de aandacht krijgt die hij zoekt.

Bijdrager
    Yggdrasil

Je hoeft toch niet persé met scores te werken? Je kunt even goed gewoon gebruik maken van down/upvotes per topic. Dus niet met dat systeem waarbij mensen een score krijgen die weergegeven wordt op hun profiel (zoals dat het geval was bij de postcount).

Bijdrager
    michelvdb

Essentie: iemand heeft een probleem en wil ervan af. Anderen tonen richtingaanwijzers of geven oplossingen.
    Punten scoren? Vergeet het. Het werkt teveel ongewenste neveneffecten op. Afvoeren dat idee…
    :thumbsdown:

Bijdrager
    Vinhelper

Het lijkt me geen goed idee.

Dan krijgen we dat gedoe ook in de Lounge, net als met die tags in april/mei dit jaar. Nu zeg ik niet dat dat niet te voorkomen is, maar dat ligt technisch lastig, ook al is het niet onmogelijk.

En mensen zullen vaak beoordeeld gaan worden op het totale aanzien wat ze hebben, en niet op een specifieke actie. Daarnaast heb je snel kans op een rondje ‘persoontje bashen’ danwel niet in een ‘geintje-sfeer’.

De goede werking op OMT lijkt me te kwetsbaar, dus voor mij een nee. Het idee is wel goed.

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, het idee is niet goed, omdat het hier niet gaat werken…..

Bijdrager
    iep
    1984 op 20 november 2010
    iep op 20 november 2010

Het gaat erom dat iemand hier op OMT een probleem of vraag heeft betreft MacOsX etc. en daar graag een oplossing voor vind, het geven van een bepaalde score….pff we gaan toch niet die kant op.

Het gaat er inderdaad om dat iemand een antwoord op z’n vraag krijgt en dat z’n probleem op een goede manier wordt opgelost. Maar dat is een utopie. Een topic kan van alles bevatten, een complete discussie (of zelfs meerdere), rants, flames, bitching/bashing, onzin, etc. Hele behulpzame topics met een levendige discussie kunnen vrij lang worden. Als jij dan een antwoord of oplossing wil hebben zul je door al die informatie heen moeten worstelen. Als je nou in het topic de antwoorden/oplossingen markeert is dat sneller te vinden voor zo’n iemand. In dat opzicht draagt het dus ook bij aan mensen die middels de zoekfunctie bij het topic komen. De topicstarter is vaak niet de enige die het probleem heeft.

Om nou te voorkomen dat het een popstars/idols/xfactor/voice of holland en weet ik wat voor meuk van de commerciëlen wordt moet je het beperken tot alleen de antwoorden/oplossingen of deelantwoorden/oplossingen. Door punten te geven aan mensen die het antwoord/oplossing posten kan dat als motivatie gaan werken voor een wat behulpzamere community maar dat hoeft niet. Ik denk dat dit deel meer bijzaak is. Het makkelijk kunnen vinden van het antwoord/oplossing niet, dat is de hoofdzaak. Zoals ik al zei is er forum software waarmee je dit op eenvoudige wijze kunt doen door ofwel punten ofwel thanks. Dingen als downvoting en iedere post puntjes geven gaan op geen enkele wijze werken wegens dingen als vriendjespolitiek.

De Lounge is een onzindeel van het forum, lijkt mij duidelijk dat je daar de boel moet laten zoals het nu is (onzin beoordelen…).

Overigens is die tag [opgelost] ook niet zaligmakend. Ik ben al diverse topics tegengekomen met deze tag maar verder geen topicstarter die even vermeld wat nou de oplossing was. Leuk die tag maar het topic kan direct de prullenbak in omdat ie onbruikbaar is. Als we dan toch systemen meteen gaan lopen afschieten dan kan ik wel even doorgaan, dan werkt er gewoon niets. Het feit dat er bij voorbaat al dingen meteen worden afgeschoten zegt ook wel genoeg. Motiveert nou ook niet dingen als wiki-posts (wat sowieso al een wazige feature is, vooral omdat het zo decentraal en niet bepaald intuïtief is) of andere bijdragen aan het forum. Een beetje open staan voor de discussie en wat meer inhoudelijk stilstaan bij de redenen waarom iemand zo’n systeem zou willen is wel gewenst. Ik ben benieuwd hoe anderen dan denken te zorgen dat mensen met antwoorden/oplossingen komen die vervolgens ook weer makkelijk door anderen in zo’n topic gevonden kan worden. Met andere woorden, kom eens met alternatieven in plaats van alleen maar heel hard je hoofd schudden.

Bijdrager
    Hansi2124

Heel heftig nee schudden is ook een idee…..
    Maar misschien heb je mijn tweede posting in dit topic niet gelezen?

Bijdrager
    Yaris

Dit is niet de database van het Antigifcentrum waar binnen enkele seconden het antwoord op een vraag gevonden moet worden omdat een leven in gevaar is. De basis van het succes van OMT is dat we een forum zijn waar mensen gezellig en ongedwongen problemen met Appleproducten kunnen bespreken. Die gezellige en amicale sfeer dienen we te allen prijze te bewaren. Competitie en beoordelingen kunnen daar alleen maar afbreuk aan doen. Ik ben er dus tegen.

Bijdrager
    MouseMighty

De bruikbaarheid van dit forum ligt aan de gebruikers. Als “men” het nodig vindt om op een vraag het antwoord: “Heb ik geen last van, succes” te geven. Tja dan ligt dat toch echt aan desbetreffende gebruiker. De [opgelost] methode werkt natuurlijk ook alleen maar als de TS (of mod) dat op een goede manier toepast. Weet je wat bv ook zou helpen? Dat gebruikers eerst eens gaan zoeken voordat er voor de 476282930 skwiljardste keer een “Apple store offline” topic geopend wordt. Kortom, je kan van alles bedenken, hoe nobel ook maar dat gaat hier (OMT) nooit werken. Ook al vind je vele medestanders, wil het beheer meehelpen (dan ben je echt ver), het gaat niet werken. Sorry…

Bijdrager
    iep
    Hansi2124 op 21 november 2010

Heel heftig nee schudden is ook een idee…..

…en weinig constructief…ik merk het al, ik schat de intelligentie van anderen weer eens te hoog in…

Maar misschien heb je mijn tweede posting in dit topic niet gelezen?

Afgezien van het feit dat dit een wel zeer egoïstische reactie is (je bent absoluut niet de enige die in dit topic reageert hoor, echt niet) geldt hier ook gewoon “wie de schoen past trekke hem aan”. Kennelijk voel jij je aangesproken maar voor de duidelijkheid, mijn reactie was niet specifiek en alleen voor jou bedoeld… Ik had je tweede reactie gelezen en die vind ik, net als je overige reacties in deze discussie, zeer magertjes en niet bepaald bijdragend aan de discussie.

Ik denk dat bovenstaande ook heel goed als voorbeeld kan dienen voor het verhaal van MouseMighty. Er kan hier alleen maar heftig nee worden geschud, enige inhoudelijke discussie is er niet dus kan er ook nooit naar een bepaald punt worden gewerkt (zoals de oplossing voor een probleem…). Sja, dan houdt gewoon werkelijk alles op. Sterkte.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.